خواص سيب‌زميني

سيب‌زميني نوعي سبزي ريشه‌اي است که بيشتر به دليل داشتن ويتامين‌ها و مواد معدني‌ اهميت دارد ولي به خاطر اين كه سيب‌زميني، كربوهيدرات (قند) بالايي دارد، معمولا آن را به عنوان يک سبزي نشاسته‌اي مي‌شناسند. البته كربوهيدرات (قند) موجود در سيب‌زميني جزو كربوهيدرات‌هاي پيچيده به حساب مي‌آيد كه از نظر تغذيه‌اي در
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص سيب‌زميني

خواص سيب‌زميني
خواص سيب‌زميني


 

نويسنده: دكتر خديجه رحماني، متخصص تغذيه و رژيم درماني




 
سيب‌زميني نوعي سبزي ريشه‌اي است که بيشتر به دليل داشتن ويتامين‌ها و مواد معدني‌ اهميت دارد ولي به خاطر اين كه سيب‌زميني، كربوهيدرات (قند) بالايي دارد، معمولا آن را به عنوان يک سبزي نشاسته‌اي مي‌شناسند. البته كربوهيدرات (قند) موجود در سيب‌زميني جزو كربوهيدرات‌هاي پيچيده به حساب مي‌آيد كه از نظر تغذيه‌اي در مقايسه با قندهاي ساده بسيار مفيدند. به همين دليل در بسياري از كشورهاي دنيا به عنوان يك غذا محسوب مي‌شود و مواد غذايي ديگر در كنار آن سرو مي‌شوند و تقريبا جاي نان يا برنج را در رژيم غذايي مي‌گيرد.
در كشور ما سيب‌زميني در گروه غلات نيست و به اشتباه به عنوان سبزي‌ در كنار غذاها قرار مي‌گيرد. يك سهم سيب‌زميني معادل يك سيب‌زميني متوسط با وزن 175 گرم است که حدود 160 كيلوكالري انرژي دارد. علاوه بر كربوهيدرات كه بيشتر كالري سيب‌زميني مربوط به آن است، هر واحد سيب‌زميني 4 گرم پروتئين دارد كه 2 برابر ساير سبزي‌هاست.
اين ماده غذايي فسفر، منيزيم، منگنز و به خصوص پتاسيم بالايي دارد و بنابراين افرادي كه دچار پرفشاري خون هستند، با محاسبه كالري مي‌توانند از سيب‌زميني به عنوان يك منبع پتاسيم در غذاهايشان استفاده كنند. البته سيب‌زميني ممكن است تا حدي تركيبات سمي نيز داشته باشد. اين مواد هم در پوست وجود دارند و هم در مراحل نگهداري ممكن است تشكيل شوند. مصرف زياد اين تركيبات مي‌تواند بر سيستم ايمني و عصبي تاثير بگذارد. بنابراين سيب‌زميني را نبايد اصلا در برابر نور نگه داشت. لازم است حرارت محيط، بالاي 10 درجه باشد زيرا كمتر از اين دما تركيبات سمي در سيب‌زميني ايجاد مي‌شود كه به ويژه در ناحيه جوانه‌ها تجمع پيدا مي‌كنند.

خواص سيب‌زميني

علاوه بر مواد مغذي‌اي كه اشاره شد، سيب‌زميني داراي تركيباتي به نام فيتوكميكال است كه از بروز بيماري‌هاي مزمني نظير بيماري‌هاي قلبي - عروقي و انواع سرطان‌ها جلوگيري مي‌كنند. به علاوه، سيب‌زميني داراي ماده‌اي به نام كوكامين است كه آثارش در پيشگيري از پرفشاري خون به اثبات رسيده است. يادتان باشد كه سيب‌زميني حتما بايد به شكل پخته مصرف شود زيرا سيب‌زميني خام داراي تركيباتي است كه فعاليت آنزيم‌هاي گوارشي را مختل مي‌كنند. اما اين عامل در اثر حرارت غيرفعال مي‌شود و نمي‌تواند اثر سوء بگذارد. ضمن اينکه پختن سيب‌زميني، نفخ آن را هم از بين مي‌برد و بهترين روش پخت توصيه‌شده براي آن، تنوري كردن است كه مي‌تواند افت ارزش تغذيه‌اي سيب‌زميني را به حداقل ممكن برساند.
منبع: www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.