7 عادت مردمان غيرموثر

شايد شما هم اين نقل قول را از وودي آلن شنيده باشيد كه: «80 درصد موفقيت، حضور در صحنه است.» يكي از مهم‌ترين و ساده‌ترين كارهايي كه مي‌تواند ما را به موفقيت بيشتر در جنبه‌هاي مختلف زندگي نزديک كند، حضور بيشتر است.»
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
7 عادت مردمان غيرموثر

7 عادت مردمان غيرموثر
7 عادت مردمان غيرموثر


 

ترجمه: سميه مقصودعلي




 
با ترک عادت‌هاي بدتان يک گام به موفقيت نزديک‌تر شويد
شناخت عادت‌هاي غلط و دوري از آنها يکي از ساده‌ترين راه‌هاي نزديک شدن به مرزهاي موفقيت است. اين مطلب، شما را با 7 مورد از رايج‌ترين عادت‌هاي غلط‌ و ضدموفقيت آشنا مي‌کند.

1.كنار كشيدن:
 

شايد شما هم اين نقل قول را از وودي آلن شنيده باشيد كه: «80 درصد موفقيت، حضور در صحنه است.» يكي از مهم‌ترين و ساده‌ترين كارهايي كه مي‌تواند ما را به موفقيت بيشتر در جنبه‌هاي مختلف زندگي نزديک كند، حضور بيشتر است.»

2.تعلل و پشت گوش انداختن:
 

خيلي مختصر و مفيد، 2 راهكار براي ترك اين عادت بد مي‌توان پيشنهاد كرد:

• قورت دادن يک قورباغه:
 

به زبان ساده، اين يعني اولين برنامه‌تان در صبح هر روز، انجام سخت‌ترين و مهم‌ترين كار آن روزتان باشد.

• تکه‌تکه کردن يك فيل:
 

سعي نكنيد فيل را با يك لقمه بزرگ ببلعيد! کار سخت را يکجا و ناگهاني انجام ندهيد. هر كار بزرگي را مي‌توان به چند مرحله كوچك‌تر و قابل اجرا تقسيم كرد. ابتدا روي مرحله اول تمركز كنيد و كاري به مراحل بعدي نداشته باشيد. پس از تمام كردن مرحله اول سراغ مراحل بعدي برويد.

3.مشغول شدن به كارهاي کم‌اهميت:
 

علاوه بر تعلل، يكي از عادت‌هايي كه خيلي راحت، ما را گير مي‌اندازد، مشغول شدن به كارهاي بي‌اهميت و غيرضروري است. براي اينكه آدم موثري باشيد، استفاده از بعضي سيستم‌هاي مديريت زمان مي‌تواند برايتان مفيد باشد. يك سيستم ساده مانند قاعده 80:20 را مي‌توان در شروع هر روز کاري به كار برد. قاعده 20/80 يا همان اصل «ويلفردو پارتو» مي‌گويد که شما80 درصد نتايج مورد نظرتان را تنها از 20درصد فعاليت‌هايتان مي‌گيريد. بنابراين بايد بيشترين انرژي خود را روي آن چند وظيفه مهمي متمركز كنيد كه شما را فردي اثربخش مي‌سازند. براي استفاده از اين قاعده، کافي است 3 تا از مهم‌ترين كارهايي را كه بايد هر روز انجام دهيد روي كاغذ بنويسيد و سپس به ترتيب، شروع كنيد به انجام آن كارها.

4.زياد فکركردن و کم عمل كردن:
 

اسير شدن در چنگال تجزيه و تحليل‌هاي آنچناني ممكن است سال‌ها عمر شما را هدر دهد. هيچ‌كس مخالف تفكر قبل از اقدام نيست. بايد تحقيق و برنامه‌ريزي و جنبه‌هاي مثبت و مشكلات كار را بررسي کرد اما وسواسي فكر كردن و باز هم فكر كردن و عمل نکردن فقط يك نتيجه دارد؛ از دست دادن زمان!
5.ديدن نيمه خالي ليوان: وقتي به چيزي از ديد منفي نگاه مي‌كنيد، فورا در انگيزه و اشتياق شما اختلال ايجاد مي‌شود. عيب و ايراد را همه جا مي‌توان پيدا كرد اما مشكلات واقعي در خيلي جاها وجود ندارند. اگر دنبال بهانه‌اي مي‌گرديد كه كاري را انجام ندهيد،‌با يك ديدگاه منفي شايد بتوانيد 10 دليل براي انجان ندادن آن كار پيدا كنيد اما نتيجه‌اش اين مي‌شود كه به خاطر همين كم‌كاري‌ها با هر كس كه شنونده صحبت‌هاي شماست، از وضع فلاكت‌بار زندگي، شغل و موقعيت‌تان خواهيد گفت. ميزان رضايتي كه شما از زندگي خود داريد، بستگي دارد به اينكه چگونه به جهان مي‌نگريد و درباره آن چه مي‌انديشيد. براي برطرف كردن اين عادت بايد محدوديت‌هاي نگاه منفي به قضايا را درك كنيد و بدانيد كه اين نوع نگاه، تصوير درستي از جهان به شما ارائه نمي‌دهد.

6.فقط خود را قبول داشتن:
 

براي بعضي‌ها دشوار است كه بپذيرند عقايد يا افكار آنها بهترين نيستند. اين افراد، حصاري دور ذهن خود مي‌كشند و هرچه بيشتر، به افكار خود وابسته مي‌شوند. راه‌حل، خيلي واضح است. فكرتان را باز كنيد! از اشتباه‌هاي خودتان و ديگران درس بگيريد و از منابع ديگري مانند كتب و نشريات بهره ببريد. البته گفتن اين حرف‌ها آسان است و عمل كردن به آنها مشكل. اما بايد اين موضوع را درك كنيد كه دانسته‌هاي شما و راه‌هايي كه در زندگي انتخاب مي‌كنيد، بالاخره محدوديت‌هايي دارند.

7.ذهن را انباشتن:
 

پر كردن ذهن با اطلاعات گوناگون از راه خواندن كتب و نشريات و تماشاي فيلم و استفاده از اينترنت و ارتباط‌هاي تلفني و ... يک سيل اطلاعاتي را به ذهن شما سرازير مي‌کند که مي‌تواند عوارض نامطلوبي در پي داشته باشد. بعضي از اين اطلاعات جنبه منفي دارند. مثلا رسانه‌ها و اطرافيان شما ممكن است به دلايل مختلفي درباره موضوعي منفي‌بافي كنند.اگر شما اطلاعات دريافتي خودتان را گزينش نكنيد، آن‌وقت شما هم به ورطه منفي‌نگري درخواهيد افتاد و طرز فكر، احساسات و عمل شما تحت تاثير قرار خواهد گرفت. وقتي ذهن ما پيوسته با اطلاعات بمباران مي‌شود و مي‌خواهد از بين آن همه، بخشي را جدا كند؛ تصميم‌گيري و اقدام مشكل مي‌شود. دريافت انبوه اطلاعات به نوعي ما را فلج مي‌كند. اين همه دريافت را متوقف كنيد! وگرنه درگير عادت شماره 3 خواهيد شد كه وقت شما را صرف انجام كارهاي كم‌اهميت مي‌كند. به ساير دريافتي‌هاي خودتان از محيط نيز توجه كنيد. مثلا هيجانات منفي را به ذهن خودتان راه ندهيد. اگر فردي از اطرافيان اهل تعلل و كار امروز را به فردا انداختن است يا از روي اضطراب و تشويش، خود را به كارهاي كم اهميت مشغول كرده، ممكن است شما نيز از اين خُلق او تاثير بپذيريد. پس در را به روي چنين افرادي ببنديد و روي كارهاي مهم‌ترتان متمركز شويد!
منبع: www.salamat.com




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط