خانواده از منظر ولایت
نويسنده:سهيلا بهشتي
خانواده و کارکردهاي مثبت آن دربیانات مقام معظم رهبري
اسلام مي خواهد اين پشتوانه را از خانواده نگيرد. اسلام از انسانها مي خواهد اين غريزه را بيرون از محيط خانواده اشباع نکنند، تا مبادا در برابر خانواده بي قيد و بي اعتنا و لاابالي بشوند. از اين روست که اسلام جلوي اين راه را سد مي کند.(2)
در استحکام بنيان خانواده، خود زن و شوهر، بيشترين نقش را دارند. با گذشت از يکديگر، با همکاري خود، با مهرباني و محبت و اخلاق خوب خودشان - که از همه مهمتر هم محبت است - مي توانند اين بنا را ماندگار و اين سازگاري را هميشگي بکنند. (4)
در اسلام و در فرهنگ اسلامي، خانواده بادوام است. در خانه، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها و پدر و مادر هستند، نوه ها و نتيجه هايشان را مي بينند و سنتها را به هم انتقال مي دهند. نسل گذشته، مواريث خود را به نسل بعد تحويل مي دهد و بريده و بي ريشه و تنها و بي عاطفه بار نمي آيند. (5)
يک چنين خانواده اي، اساس همه اصلاحات واقعي در يک کشور است. چون انسانها در چنين خانواده اي خوب تربيت مي شوند، با صفات خوب بزرگ مي شوند. با شجاعت، با استقلال عقل ، با فکر، با احساس مسئوليت، با احساس محبت، با جرئت، جرئت تصميم گيري، با خيرخواهي - نه بدخواهي - و با نجابت . وقتي مردم جامعه اي، اين خصوصيات را داشته باشند، اين جامعه ديگر روي بدبختي را نخواهد ديد ». (6)
اساس ازدواج و مهمترين مصلحت ازدواج، عبارت است از تشکيل خانواده. علت هم اين است که اگر خانواده سالمي در يک جامعه اي وجود داشته باشد، آن جامعه سالم خواهد شد و مواريث فرهنگي خودش را به صورت صحيح منتقل خواهد کرد. در آن جامعه، تربيت کودکان، به بهترين وجه صورت مي پذيرد. براي همين، در کشورها و جوامعي که خانواده دچار اختلال مي شود، معمولا اختلالات فرهنگي - اخلاقي به وجود مي آيد.
اگر نسل ها بخواهند فرآورده هاي ذهني و فکري خود را به نسل هاي بعدي منتقل کنند و جامعه از گذشته خودش بخواهد سود ببرد، اين فقط با خانواده ممکن است. در محيط خانواده است که اول بار، تمام هويت شخصيت يک انسان براساس فرهنگ يک جامعه شکل مي گيرد و اين پدر و مادرند که به طور غيرمستقيم و بدون اينکه تحميلي باشد، بدون اينکه خود آنها تصنعي به کار ببرند، به طور طبيعي محتواي ذهن و فکر و عمل و معلومات و اعتقادات و مقدسات و اينها را به نسل بعدي منتقل مي کنند.» (7)
خانواده در اسلام، يعني محل سکونت دو انسان، محل آرامش رواني دو انسان، محل انس دو انسان با يکديگر، محل تکامل يک نفر به وسيله يک نفر ديگر. آنجايي که انسان در آن صفا مي يابد، راحتي رواني مي يابد؛ اين محيط، خانواده است. کانون خانواده در اسلام، اين قدر اهميت دارد.
اسلام در بيان قرآن، در چند جا، اين آفرينش زن و مرد و در نهايت زوجيت آنها را، براي آرامش زن ومرد شناخته است.
در قرآن، آيه «وجعل منها زوجها ليسکن اليها » آمده است: خداي متعال زوج آدمي را از جنس او قرار داد . زوج زن را و زوج مرد را از جنس خود او قرار داده، «يسکن اليها» تا اينکه آدمي بتواند - چه مرد و چه زن - در کنار شوهر يا همسر احساس آرامش کند. اين آرامش، سکونت و نجات از تلاطم هاي روحي و اضطراب هاي زندگي است. ميدان زندگي، ميدان مبارزه است و انسان در آن همواره در معرض نوعي اضطراب است. اگر اين آرامش وسکونت به نحو صحيحي شکل پيدا کند ؛ زندگي سعادتمندانه مي شود، زن خوشبخت مي شود، مرد خوشبخت مي شود، بچه هايي که در اين خانه متولد مي شوند و پرورش مي يابند، بدون عقده رشد خواهند يافت و خوشبخت خواهند شد، يعني از اين جهت، زمينه براي خوشبختي همه اينها فراهم است».(8)
فرصتي براي تجديد قوا
غريزه جنسي، نياز متقابل
اسلام مي خواهد اين پشتوانه را از خانواده نگيرد. اسلام از انسانها مي خواهد اين غريزه را بيرون از محيط خانواده اشباع نکنند، تا مبادا در برابر خانواده بي قيد و بي اعتنا و لاابالي بشوند. از اين روست که اسلام جلوي اين راه را سد مي کند.(2)
دين داري رمز، مانايي خانواده
نقش زن و شوهر
در استحکام بنيان خانواده، خود زن و شوهر، بيشترين نقش را دارند. با گذشت از يکديگر، با همکاري خود، با مهرباني و محبت و اخلاق خوب خودشان - که از همه مهمتر هم محبت است - مي توانند اين بنا را ماندگار و اين سازگاري را هميشگي بکنند. (4)
خانواده در جوامع اسلامي
در اسلام و در فرهنگ اسلامي، خانواده بادوام است. در خانه، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها و پدر و مادر هستند، نوه ها و نتيجه هايشان را مي بينند و سنتها را به هم انتقال مي دهند. نسل گذشته، مواريث خود را به نسل بعد تحويل مي دهد و بريده و بي ريشه و تنها و بي عاطفه بار نمي آيند. (5)
ويژگيهاي خانواده خوب
يک چنين خانواده اي، اساس همه اصلاحات واقعي در يک کشور است. چون انسانها در چنين خانواده اي خوب تربيت مي شوند، با صفات خوب بزرگ مي شوند. با شجاعت، با استقلال عقل ، با فکر، با احساس مسئوليت، با احساس محبت، با جرئت، جرئت تصميم گيري، با خيرخواهي - نه بدخواهي - و با نجابت . وقتي مردم جامعه اي، اين خصوصيات را داشته باشند، اين جامعه ديگر روي بدبختي را نخواهد ديد ». (6)
خانواده سالم و انتقال فرهنگ
اساس ازدواج و مهمترين مصلحت ازدواج، عبارت است از تشکيل خانواده. علت هم اين است که اگر خانواده سالمي در يک جامعه اي وجود داشته باشد، آن جامعه سالم خواهد شد و مواريث فرهنگي خودش را به صورت صحيح منتقل خواهد کرد. در آن جامعه، تربيت کودکان، به بهترين وجه صورت مي پذيرد. براي همين، در کشورها و جوامعي که خانواده دچار اختلال مي شود، معمولا اختلالات فرهنگي - اخلاقي به وجود مي آيد.
اگر نسل ها بخواهند فرآورده هاي ذهني و فکري خود را به نسل هاي بعدي منتقل کنند و جامعه از گذشته خودش بخواهد سود ببرد، اين فقط با خانواده ممکن است. در محيط خانواده است که اول بار، تمام هويت شخصيت يک انسان براساس فرهنگ يک جامعه شکل مي گيرد و اين پدر و مادرند که به طور غيرمستقيم و بدون اينکه تحميلي باشد، بدون اينکه خود آنها تصنعي به کار ببرند، به طور طبيعي محتواي ذهن و فکر و عمل و معلومات و اعتقادات و مقدسات و اينها را به نسل بعدي منتقل مي کنند.» (7)
خانواده سالم، آرامش افراد
خانواده در اسلام، يعني محل سکونت دو انسان، محل آرامش رواني دو انسان، محل انس دو انسان با يکديگر، محل تکامل يک نفر به وسيله يک نفر ديگر. آنجايي که انسان در آن صفا مي يابد، راحتي رواني مي يابد؛ اين محيط، خانواده است. کانون خانواده در اسلام، اين قدر اهميت دارد.
اسلام در بيان قرآن، در چند جا، اين آفرينش زن و مرد و در نهايت زوجيت آنها را، براي آرامش زن ومرد شناخته است.
در قرآن، آيه «وجعل منها زوجها ليسکن اليها » آمده است: خداي متعال زوج آدمي را از جنس او قرار داد . زوج زن را و زوج مرد را از جنس خود او قرار داده، «يسکن اليها» تا اينکه آدمي بتواند - چه مرد و چه زن - در کنار شوهر يا همسر احساس آرامش کند. اين آرامش، سکونت و نجات از تلاطم هاي روحي و اضطراب هاي زندگي است. ميدان زندگي، ميدان مبارزه است و انسان در آن همواره در معرض نوعي اضطراب است. اگر اين آرامش وسکونت به نحو صحيحي شکل پيدا کند ؛ زندگي سعادتمندانه مي شود، زن خوشبخت مي شود، مرد خوشبخت مي شود، بچه هايي که در اين خانه متولد مي شوند و پرورش مي يابند، بدون عقده رشد خواهند يافت و خوشبخت خواهند شد، يعني از اين جهت، زمينه براي خوشبختي همه اينها فراهم است».(8)
پينوشتها:
1- نک: مطلع عشق (گزيده اي از رهنمودهاي حضرت آيت الله سيد علي خامنه اي به زوج هاي جوان )، گرد آورنده: محمدجواد حاج علي اکبري، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، چ 5، 1384، ص 26.
2- نک: همان، ص 30.
3- نک: همان.
4- نک: همان، ص 31.
5- نک: همان، صص 31 و 32.
6- نک: همان، ص 26.
7- همان، ص 26.
8- همان، ص 27.
/ج