جایگاه اهل بیت نزد پیامبر

در كتب معروف شیعه و سنى احادیث ارزشمندى از پیامبر اسلام نقل شده كه جایگاه والاى اهل بیت را نشان مى‏دهد. مرحوم میرحامدحسین هندى كتابى به نام «عبقات» دارد كه قبل از «الغدیر» نگاشته شده و مرحوم علامه امینى صاحب كتاب الغدیر از آن بسیار استفاده كرده است، بنده
دوشنبه، 19 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جایگاه اهل بیت نزد پیامبر

جایگاه اهل بیت نزد پیامبر
جایگاه اهل بیت نزد پیامبر


 






 

حدیث سفینه‏
 

در كتب معروف شیعه و سنى احادیث ارزشمندى از پیامبر اسلام نقل شده كه جایگاه والاى اهل بیت را نشان مى‏دهد.
مرحوم میرحامدحسین هندى كتابى به نام «عبقات» دارد كه قبل از «الغدیر» نگاشته شده و مرحوم علامه امینى صاحب كتاب الغدیر از آن بسیار استفاده كرده است، بنده نیز در كتابى دیدم كه امام خمینى‏قدس سره فرموده بودند: بر علما لازم است كه به كتاب عبقات اهمیّت داده و آن را چاپ كنند.
در این كتاب 187 حدیث از طریق 92 نفر از بزرگان اهل سنت از جمله امام شافعى، احمد حنبل و مسلم نقل كرده كه پیامبر فرمود: «مثل اهل بیتى كسفینة نوح مَن رَكبها نجى و مَن تخلّف عنها غرق»
اهل بیت من، همچون كشتى نوح هستند، هر كس بر آن سوار شد، نجات یافت و هر كس از آن روى گرداند، غرق گردید.
همچنین شیعه و سنّى از آن حضرت نقل كرده‏اند كه فرمود:
یهودیان، پس از پیامبرشان هفتاد و یك فرقه و مسیحیان، هفتاد و دو فرقه شدند و امت من هفتاد و سه فرقه خواهد شد و تنها یكى از آنها اهل نجات است.
در این كه فرقه ناجیه كدام است، میانِ فرق مختلف اختلاف شده و هر فرقه‏اى خود مدّعى آن است. امّا پیامبر راه را نشان داده و تنها راه اهل‏بیت را راه حقّ و نجات مى‏داند، «مَن ركبها نَجى‏» هر كس متمسّك به اهل بیت شد، نجات پیدا مى‏كند.
یكى از استدلال‏هاى متین و محكم در ارتباط با حقانیّت راه اهل‏بیت همین حدیث سفینه است. من با علماى بسیارى از كشورهاى اسلامى مذاكره و مباحثه داشته‏ام، وقتى این استدلال را مطرح مى‏كردم، پاسخى نداشته و چاره‏اى جز تسلیم نداشتند.

حدیث ثقلین‏
 

پیامبر در حدیث معروفى كه بسیارى از علماى اهل سنّت نیز آن را نقل كرده‏اند مى‏فرماید: «انّى تارك فیكم الثقلین كتاب اللّه و عترتى ما ان تمسكتم بهما لن تضلوا و لن یفتقرقا حتى یردا علىّ الحوض»(1)
من دو چیز گرانبها در میان شما به یادگار مى‏گذارم، كتاب خدا و عترتم. این دو از هم جدا نمى‏شوند تا هنگامى كه در كنار حوض كوثر در بهشت به من برگردند.
جاى بسى تأسف است كه بعضى مغرضانه در حالى كه حدود یكصد حدیث نقل شده كه پیامبر فرمود: «كتاب اللّه و عترتى» و فقط در یك حدیث آمده كه پیامبر فرمود: «كتاب اللّه و سنّتى»، عده‏اى همه آن احادیث را رها كرده و تنها به این یك حدیث استناد مى‏كنند.
همان گونه كه در بیان ماجراى آخرین سفر حج رسول خدا از كوچك‏ترین مطلبى فرو گذار نكرده‏اند و به اصطلاح قدم به قدم ماجراى سفر رسول خدا به مكه را نوشته و نقل كرده‏اند، اما از برگشت رسول خدا از آن سفر حج و رفتن به مدینه، اصلاً خبرى نیست! زیرا در نقل آن بایستى ماجراى غدیر خم را نقل مى‏كردند، لذا مغرضانه هیچ نقلى از برگشت نیست!!
در حدیث ثقلین نكات ارزنده‏اى وجود دارد كه بررسى آن خالى از لطف نیست:
1- پیامبر در این حدیث مى‏فرماید: تا زمانى كه پیرو قرآن و عترت باشید، هرگز منحرف و گمراه نمى‏شوید. «ما اِن تمسّكتم بهما لن تضلّوا ابداً»
هر مسلمانى روزانه حداقل ده مرتبه در نماز، از خدا مى‏خواهد كه او را از راه غضب شدگان و گمراهان دور كند. اگر مسلمانان بخواهند به راه راست دست یابند و جزو گمراهان نباشند، باید پیوسته به این دو یادگار پیامبر متمسك باشند.
2- از همگونى قرآن و اهل بیت استفاده مى‏شود كه اگر قرآن جامع علوم است، «لا رطبٍ و لا یابسٍ الاّ فى كتاب مبین»(2) پس اهل بیت نیز با خواست خدا عارف به همه مطالب و حقایق و اعلم مردم هستند.
3- همان گونه كه تمسك به قرآن واجب است، تمسك به اهل بیت نیز واجب است.
4- همان گونه كه قرآن حبل اللّه است، «و اعتصموا بحبل اللّه جمیعا»(3) اهل بیت نیز حبل اللّه و عامل وحدت هستند.
5 - این دو از هم جدا شدنى نیستند. «لن‏یفترقا حتى یردا علىّ الحوض»
این دو در كنار یكدیگر، وسیله نجات و هدایت‏اند. اگر كسى فقط به كتاب خدا قناعت كند، گمراه است و اگر كسى خود را علاقه‏مند به اهل بیت بداند و قرآن را رها كند، باز گمراه است. این دو همانند دو بال پروازند كه اگر باهم نباشند پروازى صورت نمى‏گیرد.
6- همان گونه كه قرآن كلام خدا و به دور از هر گونه اشتباه، خطا و گناهى است، «لا یأتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه»(4) امامان نیز معصوم هستند. زیرا پیامبر فرمود: هیچ گاه این دو از هم جدا نمى‏شوند. اگر امام لحظه‏اى مرتكب گناه شود قطعاً از قرآن جدا شده و فاصله گرفته است.
7- همان گونه كه تغییر و تبدیل قرآن صحیح نیست و حرام است، تبدیل ولایت اهل بیت به ولایت دیگران نیز حرام است.

پي نوشت ها:
 

1) بحارالانوار، ج 2، ص 104.
2) سوره انعام، آیه 59.
3) سوره آل‏عمران، آیه 103.
4) سوره فصّلت، آیه 42.
 

ارسال توسط کاربر محترم:sadrian



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
رستوران و کافه نزدیک هتل لیلیوم کیش
رستوران و کافه نزدیک هتل لیلیوم کیش
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404
حمله هوایی ارتش اسرائیل به یک خودرو در غزه
play_arrow
حمله هوایی ارتش اسرائیل به یک خودرو در غزه
رهبر انقلاب: روزی بخواهیم اقدام بکنیم احتیاجی به نیروی نیابتی نداریم
play_arrow
رهبر انقلاب: روزی بخواهیم اقدام بکنیم احتیاجی به نیروی نیابتی نداریم
رهبر انقلاب: فردای منطقه به لطف الهی از امروز بهتر خواهد بود
play_arrow
رهبر انقلاب: فردای منطقه به لطف الهی از امروز بهتر خواهد بود
نقشه شوم آمریکا برای جهان به روایت رهبر انقلاب
play_arrow
نقشه شوم آمریکا برای جهان به روایت رهبر انقلاب
پزشکیان: حضور زنان در آینده کشور مؤثر تر از من است که اینجا ایستاده‌ام
play_arrow
پزشکیان: حضور زنان در آینده کشور مؤثر تر از من است که اینجا ایستاده‌ام
اهدای جوایز به زنان موفق در مراسم آیین تجلیل از مقام زن
play_arrow
اهدای جوایز به زنان موفق در مراسم آیین تجلیل از مقام زن
رهبر انقلاب: مداحی یک رسانه تمام عیار است
play_arrow
رهبر انقلاب: مداحی یک رسانه تمام عیار است
رهبر انقلاب: مهم‌ترین کار حضرت زهرا(س) تبیین بود
play_arrow
رهبر انقلاب: مهم‌ترین کار حضرت زهرا(س) تبیین بود
سرود جمعی با اجرای نوشه‌ور در حسینیه امام خمینی(ره)
play_arrow
سرود جمعی با اجرای نوشه‌ور در حسینیه امام خمینی(ره)
مدیحه سرایی احمد واعظی در محضر رهبر انقلاب
play_arrow
مدیحه سرایی احمد واعظی در محضر رهبر انقلاب
مداحی اتابک عبداللهی به زبان آذری در حسینیه امام خمینی
play_arrow
مداحی اتابک عبداللهی به زبان آذری در حسینیه امام خمینی
مداحی مهدی ترکاشوند به زبان لری در محضر رهبر انقلاب
play_arrow
مداحی مهدی ترکاشوند به زبان لری در محضر رهبر انقلاب
خطر تخریب یکی از بزرگترین مساجد دوران قاجار
play_arrow
خطر تخریب یکی از بزرگترین مساجد دوران قاجار