از ليکوپن چه مي دانيد؟

ليکوپن نوعي از کاروتنوئيدها، پيش ساز ويتامين A، يک آنتي اکسيدان قوي و از مشتقات گوجه فرنگي است که باعث مي شود بسياري از ميوه ها و سبزي ها رنگ قرمز سالمي پيدا کنند. اين ماده به بتا- کاروتن شباهت زيادي دارد. ثابت شده است که ليکوپن يکي از قوي ترين آنتي اکسيدان هاي طبيعي است. اگر گوجه فرنگي به صورت
شنبه، 24 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از ليکوپن چه مي دانيد؟

از ليکوپن چه مي دانيد؟
از ليکوپن چه مي دانيد؟


 





 
ليکوپن نوعي از کاروتنوئيدها، پيش ساز ويتامين A، يک آنتي اکسيدان قوي و از مشتقات گوجه فرنگي است که باعث مي شود بسياري از ميوه ها و سبزي ها رنگ قرمز سالمي پيدا کنند. اين ماده به بتا- کاروتن شباهت زيادي دارد. ثابت شده است که ليکوپن يکي از قوي ترين آنتي اکسيدان هاي طبيعي است. اگر گوجه فرنگي به صورت آبميوه، سس يا کچاپ مصرف شود، ليکوپن موجود در آن به مراتب بيشتر جذب خواهد شد. فرم شيميايي اين ماده در اثر حرارت طوري تغيير مي کند که بدن بسيار راحت تر مي تواند آن را جذب کند. اين آنتي اکسيدان قوي از احتمال ابتلا به بيماري هايي چون تحليل رفتگي ماکولاي چشم( که عامل بسياري از نابينايي ها در سالمندان است)، سرطان ريه، مثانه، دهانه رحم و پوست مي کاهد. همچنين اين ماده به حفظ و ارتقاي سلامتي قلب، پروستات، چشم ها و پوست نيز کمک مي کند.
ليکوپن بيشتر در بافت ها و عروق اعضايي چون بيضه ها، غدد آدرنال، کبد، پروستات، پستان ها، روده بزرگ و ريه ها ذخيره مي شود. اين ماده محلول در چربي است و براي اينکه بتواند درست و مؤثر در بدن عمل کند، وجود مقدار مناسبي چربي در رژيم غذايي روزانه لازم است.

از ليکوپن چه مي دانيد؟

اگر چربي موجود در رژيم غذايي کمتر از حد لازم باشد، توانايي بدن براي جذب ليکوپن کاهش خواهد يافت. همچنين برخي از داروهاي کنترل کلسترول خون هم مي توانند چنين خاصيتي داشته باشند. البته اين بدان معنا نيست که شما به خيال افزايش ميزان جذب ليکوپن و استفاده از خواص مفيد آن سر خود و بدون در نظر گرفتن همه جوانب، مدام غذاهاي چرب بخوريد يا داروهايي را که پزشک براي کنترل ميزان کلسترول خونتان تجويز کرده است، کاهش دهيد يا قطع کنيد و به بدن آسيب برسانيد. کلسترول بالاي خون مي تواند بسيار خطرناک باشد. به طور کلي اين ماده با خواص آنتي اکسيداني خود عملکرد راديکال هاي آزاد را که باعث مي شوند سلول ها آسيب ديده و بيماري هاي بسياري چون انواع سرطان ها بروز کنند، خنثي مي کند. ليکوپن همچنين با بازسازي سلول هاي جديد در پوست باعث مي شود پوست کمتر آسيب ببيند.
بهتر است پيش از خوردن مکمل هاي حاوي اين ماده حتماً با پزشک و متخصص تغذيه مشورت کنيد، چون نکات بالا در حالت کلي گفته شده و هر فردي با مشخصات بدني منحصر به فرد، ابتلا به برخي بيماري ها يا مصرف داروهاي خاص بايد درباره مصرف اين مکمل ها تحت نظر پزشک عمل کند.
ممکن است فردي شرايط ويژه اي داشته باشد که مصرف اين ماده مانند بقيه برايش مفيد نباشد. اين همان چيزي است که فقط پزشک و متخصص تغذيه مي توانند تشخيص دهند.
منبع: دنياي تغذيه، شماره 101.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.