کاهش وزن سريع با رژيم هاي لاغري نامتعادل (رژيم اتکينز)

از جمله برنامه هاي غذايي به کار برده شده جهت کاهش سريع وزن، روش دکتر اتکينز مي باشد که به علت عدم احساس گرسنگي و کاهش سريع وزن بدن، اين روش بسيار مورد توجه و استقبال افراد عجول و کم حوصله بوده و بدون توجه به پيامدهاي زيانبار آن به طور گسترده اي مورد استفاده قرار مي گيرد. در اين برنامه غذايي با حذف
شنبه، 24 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کاهش وزن سريع با رژيم هاي لاغري نامتعادل (رژيم اتکينز)

کاهش وزن سريع با رژيم هاي لاغري نامتعادل (رژيم اتکينز)
کاهش وزن سريع با رژيم هاي لاغري نامتعادل (رژيم اتکينز)


 

نويسنده:دکتر سيد ضياءالدين مظهري




 
از جمله برنامه هاي غذايي به کار برده شده جهت کاهش سريع وزن، روش دکتر اتکينز مي باشد که به علت عدم احساس گرسنگي و کاهش سريع وزن بدن، اين روش بسيار مورد توجه و استقبال افراد عجول و کم حوصله بوده و بدون توجه به پيامدهاي زيانبار آن به طور گسترده اي مورد استفاده قرار مي گيرد. در اين برنامه غذايي با حذف کامل يا کاهش شديد مواد حاوي قندهاي ساده و مرکب و گنجاندن بدون محدوديت پروتئين ها و چربي ها، از يک طرف، رضايت رژيم گيرندگان به علت امکان خوردن غذا به مقدار دلخواه فراهم مي شود و از طرف ديگر به علت عدم احساس گرسنگي ناشي از تجمع مواد کتوني يا ستوني رضايت آنها جلب مي شود.

مکانيسم اثر و خطرات و صدمات احتمالي رژيم دکتر اتکينز:
 

کاهش وزن سريع با رژيم هاي لاغري نامتعادل (رژيم اتکينز)

به علت عدم تکافوي مواد قندي دريافتي و سوخت ناقص چربي هاي فراوان مصرفي، مولکول هاي کنوني در بدن انباشته مي شوند که از يک طرف، به علت تأثيرگذاري بر روي مرکز اشتها، موجبات بي ميلي و عدم رغبت شديد به غذا خوردن را در رژيم گيرندگان فراهم مي آورند و از طرف ديگر کليه ها را تحت تأثير قرار مي دهند و دفع اسيد اوريک حاصل از تجزيه مواد پروتئيني حاوي پورين را مهار مي کنند. بدين ترتيب حجم اسيد اوريک در خون و مايعات بدن افزايش مي يابد و در افراد مستعد و داراي پيش زمينه، به ايجاد نقرس يا حمله شديد آن منجر مي شود. مصرف بدون محدوديت انواع روغن ها و چربي هاي حاوي اسيدهاي چرب اشباع شده، هيپرليپيدمي ايجاد مي کند و سطح تري گليسيريدها و کلسترول به ويژه کلسترول بد (LDL) را افزايش و سطح کلسترول خوب (HDL) را کاهش مي دهد که خود زمينه ساز وايجاد کننده تصلب شرايين، افزايش فشار خون، فشار خون، بيماري هاي قلبي، کليوي و سکته هاي مغزي مي باشد.
از عوارض ديگري که مي توان در قبال پيروي از اين روش کاهش وزن يا رژيم هاي مشابه ذکر کرد، يبوست شديد، هموروييد، بد بويي نفس، ريزش مو، آزردگي کبد، عصبانيت شديد، عدم تحمل ديگران و ده ها عارضه و صدمات ديگر مي باشد. در ضمن رژيم گيرندگان که به موازات ادامه چنين برنامه نامتعادل مکمل هاي ويتاميني و مينرال را دريافت ندارند، به گرسنگي هاي پنهاني و سلولي و تبعات ناشي از تخليه کامل ذخيره بدن از اين مواد حياتي و بيماري هاي ناشي از آن دچار خواهند شد.
منبع:نشريه دنياي تغذيه - ش100



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.