گاز در دستگاه گوارشي

آروغ زدن به خروج صدادار هوا از معده به قسمت هاي بالاتر دستگاه گوارش، گفته مي شود. آروغ زدن، راهي است که بدن از طريق آن، هواي اضافي را از معده خارج مي سازد.
شنبه، 24 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گاز در دستگاه گوارشي

گاز در دستگاه گوارشي
گاز در دستگاه گوارشي


 

نويسنده:ايزابل مناشه اف زير نظر دکتر سعيد حسيني




 
گاز در لوله گوارش همه وجود دارد، اما بسياري از افراد تصور مي کنند که مقدار طبيعي گازي که در لوله گوارش خود دارند، بيش ازحد است.

گاز در دستگاه گوارشي

آروغ زدن:
 

آروغ زدن به خروج صدادار هوا از معده به قسمت هاي بالاتر دستگاه گوارش، گفته مي شود. آروغ زدن، راهي است که بدن از طريق آن، هواي اضافي را از معده خارج مي سازد.
به منظور کاهش آروغ زدن به اين موارد توجه کنيد:
آهسته بخوريد و بياشاميد. در صورتي که زمان بيشتري براي صرف غذا اختصاص دهيد، ممکن است هواي کمتري ببلعيد. از نوشيدني هاي گازدار پرهيز کنيد، زيرا گاز دي اکسيد کربن آزاد مي کنند.از مصرف آدامس يا آبنبات هاي سفت، اجتناب کنيد. هنگام جويدن آدامس يا مکيدن آبنبات هاي سفت، شما بيش از حالت عادي، عمل بلع را انجام مي دهيد و قسمتي از آنچه مي بلعيد، هواست. سيگار نکشيد. هنگام استنشاق سيگار، هوا هم استنشاق و بلعيده مي شود. در صورتي که دندان مصنوعي داريد، آن را کنترل کنيد.
دندان هاي مصنوعي اگر مناسب نباشند. ممکن است موجب بلع هواي بيشتر در هنگام خوردن يا نوشيدن شوند. سوزش سردل خود را درمان کنيد. مصرف داروهايي مانند آنتي اسيد ها، ممکن است به شما کمک کند. آروغ زدن، ممکن است با دراز کشيدن به پهلو تا هنگام خروج گاز، کاهش يابد. در صورتي که آروغ زدن، مداوم و غير موجه بوده يا با علايم ديگري همراه باشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنيد.

نفخ:
 

نفخ، اغلب به تجمع گاز در معده و روده ها اطلاق مي شود.
موارد ذيل به منظور پيشگيري از نفخ توصيه مي شود.
معمولا توصيه مي شود از مواد غذايي که گاز توليد مي کنند کمتر استفاده کنيد. اما در برخي از افراد، اين مسأله بدان معني است که مصرف غذاهاي سالم مانند ميوه ها، سبزيجات، غلات کامل و فرآورده هاي شير را قطع کنند، لذا در صورت ايجاد ناراحتي، مصرف آنها را به طور موقت قطع کرده و پس از رفع مشکل به طور تدريجي از آنها استفاده کنيد. از غذاهاي پرچرب، کمتر استفاده کنيد. چربي تخليه معده را به تأخير مي اندازد، احساس سيري را افزايش مي دهد و گاز ديرتر به روده ها مي رسد. همچنين چربي ها، هضم را کند کرده و فرصت بيشتري براي تخمير غذا مي دهند. به آرامي غذا بخوريد. سعي کنيد در محيط آرام ، غذاي خود را صرف کنيد. صرف غذا در هنگام استرس يا با عجله، مي تواند در عمل هضم تداخل ايجاد کند. تحرک داشته باشيد. پياده روي کوتاه و آرام بعد از صرف غذا ممکن است کمک کننده باشد.
منبع:نشريه دنياي تغذيه - ش100



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط