آشنايي با فناوري به اشتراک گذاري ويدئو

بهترين دوست شما قصد دارد با چشمان بسته و در حاليکه يک هات داگ بزرگ را گاز مي زند با اسکيت از روي اتومبيل شما بپرد. شما تلفن همراه تان را به دست مي گيريد، از لحظه افتادن او تصوير برداري مي کنيد، فيلم را به Google Video آپ لود مي نمائيد و در عرض چند دقيقه ميليون ها نفر، به زمين افتادن دوست شما را تماشا مي کنند.
چهارشنبه، 28 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنايي با فناوري به اشتراک گذاري ويدئو

آشنايي با فناوري به اشتراک گذاري ويدئو
آشنايي با فناوري به اشتراک گذاري ويدئو


 





 

مقدمه
 

بهترين دوست شما قصد دارد با چشمان بسته و در حاليکه يک هات داگ بزرگ را گاز مي زند با اسکيت از روي اتومبيل شما بپرد. شما تلفن همراه تان را به دست مي گيريد، از لحظه افتادن او تصوير برداري مي کنيد، فيلم را به Google Video آپ لود مي نمائيد و در عرض چند دقيقه ميليون ها نفر، به زمين افتادن دوست شما را تماشا مي کنند.
محبوبيت به اشتراک گذاري ويدئو به صورت انفجاري افزايش يافته است. از سال 2006 تا 2007، تعداد افرادي که از سايت هايي مثل، Google Video و MySpaceTV بازديد کرده اند دوبرابر شده است. تقريباً نيمي از تمام کاربران آمريکائي اينترنت، از يک سايت به اشتراک گذاري ويدئو بازديد کرده اند. در بين مردان 18 تا 29 ساله، اين عدد به 70 درصد مي رسد.
ما تنها به دليل مشاهده لحظات نامناسب و ناراحت کننده اي که براي سايرين اتفاق مي افتد از اين سايت ها بازديد نمي کنيم. براساس اعلام پروژه ي Pew Internet & American Life،22 درصد از آمريکائيان از خودشان ويدئو تهيه مي کنند و 14 درصد از آن ها، اين ويدئوها را به صورت آن لاين پست مي کنند.
نکته جالب توجه، چگونگي تبديل شدن به فرايند اشتراک گذاري ويدئو به چنين پديده اي است. YouTube در دسامبر 2005 راه اندازي شد. موفقيت آن باعث به وجود آمدن چندين سايت مشابه براي فيلم سازان آماتور، افراد حرفه اي و ساير افرادي که در بين اين دو طيف قرار مي گيرند، شد. اما به دليل اين که واژه به اشتراک گذاري ويدئو بسيار جديد است، چگونگي آغاز کار با آن دشوار است.
شما چگونه ويدئوي ديجيتال خود را ضبط مي کنيد؟ چگونه آن را وارد کامپيوتر مي کنيد؟ آن را چگونه به يکي از اين سايت ها آپ لود مي کنيد؟ براي يافتن پاسخ تمام اين سؤالات ادامه مقاله را مطالعه کنيد.

آغاز فرايند به اشتراک گذاري ويدئو
 

شروع کار با به اشتراک گذاري ويدئو، ساده است. شما براي ضبط و به اشتراک گذاري ويدئو به سه چيز نياز داريد:
* وسيله اي براي ضبط ويدئوي ديجيتال: کمکوردر ديجيتال، دوربين ديجيتال، تلفن دوربين دار يا يک وب کم.
* يک کامپيوتر.
* يک اتصال اينترنتي، ترجيحاً اتصال باند پهن.
دو گزينه براي انتقال ويدئو از دوربين به يک سايت به اشتراک گذاري ويدئو وجود دارد: با استفاده از يک نرم افزار ويرايش ويدئو يا بدون استفاده از آن. بعضي از سايت هاي به اشتراک گذاري ويدئو مثل YouTube و Blip.tv به شما اجازه مي دهند ويدئو را مستقيماً و بدون نياز به نرم افزار ويرايش ويدئو، بر روي سايت وب آن ها ضبط کنيد. ضبط مستقيم خصوصاً براي بلاگرهاي ويدئويي يا vloggerها که از توانايي پست پيام هاي ويدئويي سريع از وب کم خود لذت مي برند، مفيد است. در اين جا به تشريح کارکرد ضبط مستقيم مي پردازيم:

آشنايي با فناوري به اشتراک گذاري ويدئو

1. وسيله ي ضبط ويدئوي خود را با استفاده از کابل USB يا FireWire که به همراه آن ارائه مي شود به کامپيوترتان متصل کنيد. اگر يک وب کم داريد همين، وسيله ضبط پيش فرض شما محسوب مي شود.
2. به بخش ضبط مستقيم سايت به اشتراک گذاري ويدئو (بخش Quick Capture) برويد.
3. وسيله ي ضبط خود را روشن کنيد و دکمه Record بر روي سايت را فشار دهيد.
4. وقتي ضبط را متوقف کنيد، سايت به اشتراک گذاري، ويدئو کليپ ضبط شده را بهينه سازي و فشرده مي کند.
5. کليپ جديد بطور اتوماتيک بر روي سايت ظاهر مي شود و به هيچ نوع ويرايش يا آپ لود نياز ندارد.
يک روش ديگر براي ضبط و آپ لود ويدئو بر روي يک سايت به اشتراک گذاري ويدئو، استفاده از نرم افزار تدوين ويدئو مثل Movie Maker، iMovie يا Final Cut Pro است. وقتي ويدئو را بر روي دوربين ديجيتال يا کمکوردر ضبط کرديد، بايد آن را با استفاده از نرم افزار تدوين ويدئو، به کامپيوتر منتقل کنيد. چگونگي انتقال ويدئو به کامپيوتر دقيقاً به نوع وسيله ضبط و برنامه اي که استفاده مي کنيد، بستگي دارد.
مزيت نرم افزار تدوين ويدئو اين است که شما مي توانيد چندين کليپ ويدئويي را در يک فيلم واحد بگنجانيد، به آن عنوان (title) و انتقال (transition) هايي مثل dissolve، fade out، fade in، جلوه هاي ويژه و موسيقي اضافه کنيد.
وقتي کار تدوين ويدئو را به اتمام رسانديد، نياز به فشرده سازي فايل فيلم داريد تا به اندازه کافي براي پخش بر روي يک سايت به اشتراک گذاري ويدئو کوچک شود. در اکثر نرم افزارهاي تدوين ويدئو، فشرده سازي توسط فرمان Export انجام مي گيرد. در منوي Export شما مي توانيد سايز فايل نهايي را با انتخاب رزولوشن و نرخ فريم (frame rate) مشخص کنيد. نرخ فريم و رزولوشن بالاتر، باعث پخش بهتر کليپ ويدئويي مي شود اما منجر به افزايش سايز فايل نيز مي گردد. شما همچنين مي توانيد نوع فايل QuickTime MOV، Windows AVI يا يکي از انواع گوناگون فايل هاي MPG را انتخاب کنيد.
به عنوان مثال YouTube فرمت MPEG4 با رزولوشن 480×640 و 30 فريم در ثانيه را توصيه مي کند. YouTube همچنين، محدوديت 1 گيگابايت و حداکثر مدت زمان 10 دقيقه را براي ويدئوها اعمال مي کند. حال که فايل ويدئويي خود را ويرايش و فشرده کرديد، آماده آپ لود آن به يکي از چندين سايت به اشتراک گذاري ويدئو هستيد. اکثر اين سايت ها در صفحه اصلي خود داراي يک دکمه Upload يا لينک Upload هستند. بر روي اين دکمه يا لينک کليک و دستورات را دنبال کنيد. اغلب سايت ها اسم کليپ را از شما سؤال مي کنند، يک اسم کوتاه براي آن انتخاب کنيد و تعدادي کليدواژه يا برچسب (tag) براي آن در نظر بگيريد.
همچنين در مورد عمومي يا خصوصي بودن کليپ ويدئويي از شما سؤال مي شود. اگر ويدئوي شما عمومي باشد توسط تمام افرادي که بر روي سايت هستند قابل جستجو و دسترسي است. اگر خصوصي باشد فقط افرادي که يک لينک مستقيم به آن ويدئو داشته باشند، قادر به دسترسي به آن هستند. در نهايت بايد فايل ويدئويي مورد نظر براي آپ لود را مشخص کنيد. خوب، بهترين سايت به اشتراک گذاري ويدئويي چه سايتي است؟ ادامه مقاله را بخوانيد.

آشنايي با فناوري به اشتراک گذاري ويدئو

سرويس هاي به اشتراک گذاري ويدئو
 

سرويس هاي به اشتراک گذاري ويدئو يک اسم فانتزي براي سايت هاي به اشتراک گذاري ويدئو مثل YouTube. Blip.tv, MetaCafe و بيش از 60 سايت ديگر است. عملکردهاي اصلي سايت هاي به اشتراک گذاري ويدئو، بسيار شبيه هم است: آن ها به شما اجازه مي دهند ويدئوها را جست و جو کنيد و ويدئوهاي خودتان را آپ لود نمائيد. گذشته از اين موضوع، هر سرويس ويژگي هاي خاصي که آن را از ساير سايت ها متمايز مي کند، ارائه مي نمايد. جامعه يا Community، يک بُعد بسيار مهم اغلب سايت هاي به اشتراک گذاري ويدئو محسوب مي شود. در سايت هايي مثل YouTube و MySpace Videos، کليپ هاي ويدئويي بر روي صفحه ي پروفايل شخصي افرادي که آن ها را آپ لود مي کنند، پست مي شود. صفحات پروفايل، بلاک هاي سازنده اصلي شبکه هاي اجتماعي آن لاين به شمار مي روند. در صفحات پروفايل، کاربران تمام دوستان خود بر روي شبکه ي را لينک مي کنند. آن ها پيام ها را به همديگر ارسال و با استفاده از کليپ هاي ويدئويي به همديگر پاسخ مي دهند.
Blip.tv اساساً به عنوان مقصدي براي بلاگرهاي ويدئويي کار خود را آغاز کرد؛ بنابراين به عنوان فورومي براي بيان ديدگاه هاي شخصي طراحي شده است. کاربران، کانال ها و شوهاي مخصوص خود را ايجاد مي کنند. blip.tv نيز مثل YouTube داراي يک ويژگي است که از طريق آن مي توانيد کليپ هاي ويدئويي خود را مستقيماً از يک تلفن همراه يا ساير ابزار سيار بر روي آن ضبط کنيد. بنابراين اگر دوست داريد در حاليکه در مترو هستيد يک پست ويدئوي به وبلاگ تان بفرستيد مي توانيد اين کار را انجام دهيد.
يک ويژگي ديگر بسياري از سايت هاي به اشتراک گذاري ويدئو توانايي کسب پول از ويدئوهاي تان است. اين قابليت خصوصاً در زماني که تبليغات به صورت آگهي هاي متني بر روي صفحه ي پروفايل شما ظاهر مي شوند و يا در داخل خود کليپ گنجانده مي شوند، مورد استفاده قرار مي گيرد. سايت هاي مختلفي هستند که قراردادهاي کسب درآمد را به صُور گوناگون عرضه مي کنند. به عنوان مثال Rewer درآمدهاي حاصل از تبليغات را به صورت نصف- نصف با کاربراني که بيش ترين بازديد را داشته باشند، تقسيم مي کند. سايت به اشتراک گذاري ويدئو MetaCafe به پربيننده ترين کليپ ها مبلغي اضافي پرداخت مي کند. آن هايي که producers reward يا جايزه تهيه کننده را دريافت مي کنند براي هر هزار باري که کليپ شان بازديد شود مبلغي پول نقد مي گيرند. به عنوان نمونه يکي از کاربران نزديک به 40000 دلار از اين راه دريافت کرده است.
مهم ترين مسئله اي که هنگام انتخاب يک سايت به اشتراک گذاري ويدئو بايد در نظر گرفت نوع محتوايي که سايت مورد نظر در آن تخصص دارد، است. يک سايت بزرگ و مشهور مثل YouTube، اقيانوسي به عمق يک بند انگشت است که در عين حال بيش ترين کاربر را دارد. بنابراين ديده نشدن کليپ شما در آن، امري بسيار محتمل است. تخصص سايت Break.com، «خنده دارترين ويدئوهاي آمريکا» از افرادي است که به کارهاي احمقانه دست مي زنند و دچار مشکل شده يا مجروح مي شوند. MySpace Videos، که به MySpace TV نيز مشهور است داراي محتواي حرفه اي شامل اپيزودهاي کامل شوهاي تلويزيوني و فيلم هاي سينمايي است. و سايت هاي به اشتراک گذاري ويدئوي متعدد ديگري نيز وجود دارد که در حوزه هاي گوناگوني فعاليت مي کنند.
تمام سايت هاي به اشتراک گذاري ويدئو که در مورد آن ها صحبت کرديم، کاملاً رايگان هستند؛ به اين معنا که شما براي آپ لود ويدئوها و ساخت صفحات پروفايل، هيچ پولي پرداخت نمي کنيد. اما يک گزينه ديگر براي افرادي که مي خواهند از اين نوع سايت ها به عنوان پورتال شخصي و براي به اشتراک گذاشتن ويدئوهاي طولاني تر استفاده کنند، نيز وجود دارد.
فروشگاه Best Buy يک سايت به اشتراک گذاري ويدئو را براي افرادي که قصد دارند ويدئوهاي خانگي خود را با دوستان و اعضاي فاميل به اشتراک بگذارند، راه اندازي کرده است. با پرداخت هزينه ي ماهيانه آن که از 7 دلار شروع مي شود، کاربران مي توانند کليپ هايي با طول زماني 30 دقيقه (براي هر قطعه منفرد) و مجموعاً 100 دقيقه را بر روي سايت قرار دهند. براي ذخيره سازي بيش از اين مقدار، شما بايد پول پرداخت کنيد. وقتي يک کليپ را آپ لود کرديد، با ارسال يک لينک از طريق ايميل، ساير افراد را براي تماشاي آن دعوت مي کنيد. Best Buy اين سايت را يک جايگزين شخصي و امن براي سايت هاي بزرگ به اشتراک گذاري ويدئو مي داند.
اما اگر بخواهيد خودتان يک سايت به اشتراک گذاري ويدئو بسازيد يا کليپ ها را به سرعت براي آپ لود شدن بهينه کنيد يا يک ويدئو را به بيش از يک سايت آپ لود کنيد چه؟ ادامه مقاله را بخوانيد.

آشنايي با فناوري به اشتراک گذاري ويدئو

نرم افزار به اشتراک گذاري ويدئو
 

اگر تعداد زيادي فايل ويدئويي را به سايت هاي متعددي ارسال مي کنيد، خصوصاً اگر اين کار، بخشي از شغل تان باشد، احتمالاً بايد به دنبال روش هايي براي سرعت بخشيدن به فشرده سازي ويدئو و فرآيند آپ لود باشيد. برنامه هاي نرم افزاري زيادي وجود دارد که شما مي توانيد دانلود کنيد و با استفاده از آن ها کليپ هاي ويدئويي را فشرده و به فرمت Flash تبديل کنيد و آن ها را آپ لود نمائيد يا مستقيماً در داخل بلاگ ها، صفحات شخصي وب قرار دهيد.
همچنين برنامه هاي نرم افزاري ديگري، چه به صورت رايگان و چه براي فروش وجود دارد که مي توانند يک کليپ ويدئويي واحد به طور همزمان به چند سايت به اشتراک گذاري پست کنند. Tubemogul يک سايت رايگان است که کليپ شما را به تمام سايت هاي عمده ي به اشتراک گذاري ويدئو، ارسال مي کند و سپس رد کاربراني که آن ها را ديده اند، نگه مي دارد. اين سرويس رديابي زماني که يک کليپ ويدئويي بخشي از يک آگهي تجاري يا بازاريابي است، بسيار مفيد واقع مي شود.
اما شايد فکر مي کنيد مي توانيد با YouTube و DailyMotions رقابت کنيد يا به سادگي يک سايت به اشتراک گذاري ويدئو براي کمپاني، مدرسه يا سازمان خود طراحي کنيد. برنامه هاي نرم افزاري متعددي وجود دارد که مي توانيد از بازار خريداري کنيد. شما با پرداخت مبلغي بين 50 تا 300 دلار مي توانيد يک اسکريپت از پيش ساخته شده را که به شما اجازه مي دهد يک سايت وب را با همان عملکردهاي سايت هاي عمده ي به اشتراک گذاري ويدئو طراحي کنيد بخريد. اين عملکردها شامل موارد زير مي شود:

آشنايي با فناوري به اشتراک گذاري ويدئو

* قابليت جستجوي گسترده در سايت.
* توانايي نمايش ويدئوهاي محبوب، ويدئوهايي که اخيراً آپ لود شده اند.
* مرتب سازي ويدئوها در گروه ها و مقوله هاي مختلف.
* ليست کردن ويدئوهاي مشابه در کنار هر کليپ و نمايش ساير کليپ هاي يک کاربر.
* ساخت صفحات پروفايل، تشکيل گروه ها، ارسال پيام، پست کامنت.
* مديريت حساب کاربر شامل کلمه عبور، ايميل، خبرنامه، ارائه صورت حساب.
* پانل مديريت براي کنترل کل سايت.
منبع:ماهنامه ي کامپيوتري بزرگراه رايانه، شماره ي 131.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
خبر وزیر کشور درباره طرد اتباع غیرمجاز
play_arrow
خبر وزیر کشور درباره طرد اتباع غیرمجاز
خاکسپاری پیکر مطهر فرمانده بزرگ مقاومت
play_arrow
خاکسپاری پیکر مطهر فرمانده بزرگ مقاومت
جت‌الاسلام اژه‌ای: رژیم صهیونیستی خطوط قرمز را رد کرده است
play_arrow
جت‌الاسلام اژه‌ای: رژیم صهیونیستی خطوط قرمز را رد کرده است
ماجرای بانک خون مسعود رجوی چه بوده است؟
play_arrow
ماجرای بانک خون مسعود رجوی چه بوده است؟
پیام تاثر رهبر انقلاب برای داغدیدگان معدن طبس
play_arrow
پیام تاثر رهبر انقلاب برای داغدیدگان معدن طبس
فعال شدن پدافند اسرائیل در پخش زنده راشاتودی از حیفا
play_arrow
فعال شدن پدافند اسرائیل در پخش زنده راشاتودی از حیفا
واکنش قاطع تحلیلگران به رویای اینترنشنال و BBC
play_arrow
واکنش قاطع تحلیلگران به رویای اینترنشنال و BBC
آخرین وضعیت سفیر ایران در لبنان
play_arrow
آخرین وضعیت سفیر ایران در لبنان
ماجرای چارت معروف فرماندهان حزب‌الله چیست؟
play_arrow
ماجرای چارت معروف فرماندهان حزب‌الله چیست؟
کپی‌برداری توریست‌های چینی از آثار تاریخی اصفهان!
play_arrow
کپی‌برداری توریست‌های چینی از آثار تاریخی اصفهان!
بخشی مهم از وصیت‌نامه سید حسن نصرالله درباره حضرت آیت الله خامنه‌ای
play_arrow
بخشی مهم از وصیت‌نامه سید حسن نصرالله درباره حضرت آیت الله خامنه‌ای
اولین تصاویر از دستگیری فرد مظنون به جاسوسی برای اسرائیل توسط نیروهای امنیتی لبنان
play_arrow
اولین تصاویر از دستگیری فرد مظنون به جاسوسی برای اسرائیل توسط نیروهای امنیتی لبنان
بمب‌های یک تنی «MK84» اهدای دولت آمریکا به اسرائیل
play_arrow
بمب‌های یک تنی «MK84» اهدای دولت آمریکا به اسرائیل
این ایران است که جلوی تشکیل اسرائل بزرگ را گرفته!
play_arrow
این ایران است که جلوی تشکیل اسرائل بزرگ را گرفته!
صحبت‌های دختر شهید سید رضی در مراسم یادبود شهید نصرالله
play_arrow
صحبت‌های دختر شهید سید رضی در مراسم یادبود شهید نصرالله