تويوتاي 400 هزاردلاري!

پروژه ي لکسس LFA از سال 2000 آغاز گرديد و هدف آن ورود کمپاني تويوتا به دنياي خودروهاي اسپرت EXOTIC مانند فراري، لامبورگيني و پورشه بود. بدون هيچ ترديدي هدف، بسيار جاه طلبانه بود ولي بايد به مهندس «هاروهيکوتا ناهاشي» و تيم تحت نظارت او واقعاً تبريک گفت چرا که کار خود را به بهترين نحو انجام داده است.در حالي که طرح هاي
چهارشنبه، 4 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تويوتاي 400 هزاردلاري!

تويوتاي 400 هزاردلاري!
تويوتاي 400 هزاردلاري!


 

برگردان و نوشته:مهندس کيوان بني هاشمي




 
پروژه ي لکسس LFA از سال 2000 آغاز گرديد و هدف آن ورود کمپاني تويوتا به دنياي خودروهاي اسپرت EXOTIC مانند فراري، لامبورگيني و پورشه بود. بدون هيچ ترديدي هدف، بسيار جاه طلبانه بود ولي بايد به مهندس «هاروهيکوتا ناهاشي» و تيم تحت نظارت او واقعاً تبريک گفت چرا که کار خود را به بهترين نحو انجام داده است.در حالي که طرح هاي اوليه ي اين اتومبيل در نمايشگاه سال 2005 به معرض نمايش گذاشته شد امّا کار اصلي در پيست مسابقه نوربرگ رينگ در آلمان در حال انجام بود.
پس از تقريباً 10 سال تحقيق و توسعه و مواجه شدن با وضعيت نابسامان اقتصادي جهان در سال هاي 2008 و 2009 بالاخره لکسس LFA معرفي شد.

تويوتاي 400 هزاردلاري!

از بيرون آنچه که به نظر مي رسد نشان دهنده ي تصويري از اتومبيل با تکنولوژي بالا است. از بارزترين مشخصه هاي ظاهري آن مي توان به ترکيب و طرح کاملاً خاص و انحصاري چراغ هاي بزرگ جلو از نوع Bi-Xenon و همين طور گلگيرهاي کاملاً برجسته در عقب و جلو اشاره داشت. مکمل اين زيبايي، چراغ هاي عقب نازک آن بود که در زير آنها دريچه هاي خروجي هواي گرم نصب شده اند و همين طور سه لوله اگزوز که در فضاي بين دو تونل توزيع کننده به نحو بسيار ماهرانه و جذابي نصب شده اند. در داخل کابين آن صندلي هاي کاملاً محافظ راننده و سرنشين کناري او قرار دارند که از پوشش چرم طبيعي برخوردار بوده و جنس جلو داشبورد و رودري ها از الياف کربن گران قيمت است. پنل نشان دهنده ها درجلو داشبورد ازيک صفحه نمايشگر LCD که حلقه اي دايره اي شکل آن را در برگرفته تشکيل شده که نشان دهنده ي سرعت به صورت ديجيتال و دور سنج موتور به صورت آنالوگ بوده که از گرافيک هاي کامپيوتري براي آن استفاده شده است. در پشت دايره فرمان پدال هايي براي تعويض دنده ها در نظر گرفته شده که سمت چپ براي سنگين کردن دنده و راست براي سبک کردن دنده ها به کار مي روند و گيربکس آن از نوع 6 سرعته است.
براي رانندگي با آن مي بايست بعد از قرار گرفتن پشت فرمان، دکمه استارت را فشار داده که بلافاصله با به کار افتادن موتور 10 سيلندر V شکل آن متوجه مي شويد که با اتومبيلي متفاوت سر و کار داريد. اين موتور که داراي 4/8 ليتر حجم و برخوردار از چهار ميل سوپاپ بوده و حداکثر دور مجاز آن 9 هزار در دقيقه است بلافاصله مي تواند دور خود را به حداکثر ميزان مجاز برساند. از اين نظر مي توان آن را با موتور سيکلت مقايسه کرد که افزايش دور موتور در آن به آساني انجام مي گيرد. صدايي که از موتور و اگزوز آن خارج مي شود به يادآورنده ي صداي اتومبيل هاي فرمولاوان بوده که نشان دهنده ي درگيري و تجربه قابل ملاحظه تويوتا در مسابقات گرندپري است.
درحرکت روي پيست نوربرگ رينگ کاملاً چابک و عجول بوده و حتّي استفاده از تمام نيروي موتور آن که بالغ بر 560 اسب بخار بوده ضرورتي ندارد چرا که استفاده از بخشي از اين نيرو نيز نشان دهنده ي توانايي ديناميکي بسيار بالاي آن است. قرار دادن پدال هاي تعويض دنده در حالت اسپرت، خود باعث مي گردد که تعويض دنده ها با سرعت بيشتري انجام پذيرد و اگر چه گيربکس در هنگام عبور از ترافيک درون شهري نسبتاً عملکردي نامأنوس دارد و بعضاً در هنگام تعويض دنده ها و درگير و خلاص شدن کلاچ صداهايي به گوش مي رسد امّا باز هم به عنوان يک سيستم هيدروليکي تک کلاچ در حال حاضر، بهترين بازار است. لکسس LFA عليرغم عدم برخورداري از ضربه گيرهاي قابل تنظيم، داراي سواري و حرکتي است که نمي توان به آن خشن خطاب کرد به خصوص هنگامي که تنظيم آن براي حرکت در داخل پيست به انجام رسيده است.

تويوتاي 400 هزاردلاري!

عبور از پيچ و دايره ي آن به وسيله لکسس LFA به دليل واکنش هاي سريع آن اندکي سريع تر از رقباي مشابه انجام مي گيرد و در عبور از مسيرهاي اتوباني کسب سرعت 290 کيلومتر در ساعت به راحتي و با پايداري کامل و اطمينان قابل حصول است.
نحوه نشستن و استقرار راننده روي صندلي به گونه اي است که در ارتفاع پاييني قرار مي گيرد و اين احساس به او دست مي دهد که خود بخشي از اتومبيل بوده و نه چيزي که روي آن سوار شده است. طول پيست معروف در آلمان بالغ بر 19 کيلومتر است که از پيچ هاي متعددي تشکيل شده و اين لکسس بعد از طي چند دور پيست نشان داد که به خوبي قادر به جذب و دريافت ضربات وارده بوده و همواره منتظر فرامين راننده است.
پيشنهاد شده که ترجيحاً به سرعت سنج آن نگاه نياندازيد چون همواره از سرعت بسيار بالايي برخوردار است! احساس عبور از پيچ توسط اين اتومبيل که به راننده منتقل مي گردد همانند آن است که در حال حرکت موزون بوده چون ديفرانسيل تورسن (TORSEN) که داراي قابليت هرزگردي محدود بوده کمک قابل توجهي به اتومبيل براي عبور از پيچ مي نمايد.

تويوتاي 400 هزاردلاري!

تويوتاي 400 هزاردلاري!

در اين لکسس حتّي اگر سيستم کنترل انحراف را کاملاً از فعاليت بياندازيد باز هم رفتار آن قابل پيش بيني بوده و در عبور از پيچ ها تا حدودي به وضعيت منحرف شدن قسمت جلو دچار مي گردد. با افزايش سرعت و اطلاعات کمتري از وضعيت مسير حرکت به راننده منتقل مي شود. وجود روتورهاي سراميکي در سيستم ترمز به معناي آن است که هيچ گاه سيستم ترمز دچار کاهش کارآيي نمي شود ولي طول مسير ترمز بيش از اندازه زياد است. طبق برنامه هاي تدوين شده قرار است که فقط 500 دستگاه لکسس LFA توليد شود که محل توليد آن در کارخانه موتوماچي در شهر تويوتاي ژاپن است که ظرفيت توليد آن در هر ماه فقط 20 دستگاه است. ميزان قيمت آن هنوز مورد تأييد قرار نگرفته ولي تخمين زده مي شود که رقمي نزديک به 400 هزار دلار است. اولين دستگاهي که از آن وارد بازار خواهد شد در تاريخ ژانويه سال 2011 خواهد بود. بايد گفت اولين سوپر اتومبيل کمپاني تويوتا تلاشي ارزشمند بوده و واقيعت اين است که LFA دو بار قبل از رسيدن به مرحله توليد در مسابقات سرعت شرکت کرده و اين از استثناهاي دنياي اتومبيل است.
منبع:ماهنامه ي نوآور، شماره ي 67.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.