پيوند احساسي

ارتباط احساسي ، مجموعه اي از احساسات فردي ست که کنار هم جمع مي شود تا بين دو نفر پيوند برقرار کند . واژه ي «احساسي » به معني برانگيختن احساسات بسيار است . اين احساسات مي تواند عصبانيت ، غم ، لذت ، عشق يا يکي از هزاران حسي باشد که انسان ها تجربه مي کنند . «ارتباط » پيوندي ست با فرد يا چيزي ديگر. ممکن
چهارشنبه، 4 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پيوند احساسي

 پيوند احساسي
پيوند احساسي


 

نويسنده:محسن حاجي




 
ارتباط احساسي ، مجموعه اي از احساسات فردي ست که کنار هم جمع مي شود تا بين دو نفر پيوند برقرار کند . واژه ي «احساسي » به معني برانگيختن احساسات بسيار است . اين احساسات مي تواند عصبانيت ، غم ، لذت ، عشق يا يکي از هزاران حسي باشد که انسان ها تجربه مي کنند . «ارتباط » پيوندي ست با فرد يا چيزي ديگر. ممکن است شما با کسي که احساس قوي نسبت به او داريد يا عاشقش هستيد ، در يک رابطه باشيد اما او با شما احساس دوري نمايد و به ندرت در مورد احساساتش با شما صحبت کند . اين نوع روابط ، روابط دوستانه يا زندگي کردن کنار يکديگر است . بدون ارتباط احساسي قوي ، چنين روابطي ، خيلي زود از هم پاشيده مي شود . زوج هايي که سعي مي کنند در حد توان شان ، بيش تر درباره ي همديگر بدانند ، رابطه اي احساسي بين شان ايجاد مي شود .
از طريق مکالمه ي محبت آميز و همراه با تفکر ، به پيچيدگي هاي درون هم پي مي بريد و در مي يابيد که چه چيز موجب شادي طرف مقابل تان مي شود ، چه چيز عصباني اش مي کند و چه چيز او را به اوج لذت مي رساند . او هم مي فهمد که چه چيز شما را غمگين مي سازد ، چه چيز باعث مي شود لبخند بزنيد و چه چيز خسته تان مي کند ؟ در واقع ، به ذات همديگر پي برده و نسبت به هم ، صحبت و همدلي پيدا مي کنيد .
نشانه ي حقيقي وجود يک ارتباط احساسي ، اين است که هر يک از دو نفر ، ديگري را به درون خود راه بدهد . بدين منظور مي توانيد داستان هاي خنده دار از اتفاق هايي که سر کار افتاده را براي هم تعريف نماييد ؛ حتي مي توانيد در مورد روزهايي که همه چيز براي تان بد بوده نيز با طرف مقابل ، درددل کنيد . زوجي که پيوند احساسي قوي با هم داشته باشند ، حتي در سکوت هم احساس راحتي مي کنند . مي توانيد بدون هيچ ترسي ، هر مسأله اي را با طرف مقابل تان در ميان بگذاريد اما يادتان باشد براي پايداري ازدواج ، وجود ارتباط احساسي بين دو طرف ، الزامي ست .
وقتي دو طرف ، احساسات خود را با هم در ميان نگذارند ، ازدواج ، سخت و طاقت فرسا خواهد بود . در اين صورت ، عصبانيت ، خشم و اختلاف پديد مي آيد و فقدان اعتماد ، زندگي زناشويي رادچار آشفتگي مي کند . اگر فکر مي کنيد ارتباط احساسي بين شما و همسرتان از بين رفته ، بايد به دنبال دليل آن باشيد ؛ آيا گناهي نابخشودني ست که چنين فاصله اي ميان شما انداخته ؟ شايد در عصبانيت ، چيزي گفته شده يا کاري انجام شده که منجر به درد جسمي و احساسي شده است . در همين زمان ها ، موضوع « انکار » هم پيش مي آيد تا همه چيز را براي ساختن دوباره ي آن پيوند احساسي ، سخت تر مي سازد . اگر خواهان سالم ترين رابطه ي ممکن هستيد ، بايد بدانيد که چطور يک پيوند احساسي عميق و قوي بين خود و طرف مقابل تان ايجاد کنيد . وقتي پيوند احساسي بين شما وجود داشته باشد ، همه چيز آسان تر مي شود .
پيوندهاي احساسي ، پيچيده و بسيار فردي ست اما رابطه را دگرگون مي کند . بدون ايجاد ارتباط احساسي قوي ، رابطه از يک دوستي ساده ، فراتر نخواهد رفت . ماندن در رابطه اي که پيوند احساسي در آن وجود ندارد ، باعث مي شود دو طرف احساس کنند چيزي را گم کرده اند ؛ زنجير محکمي که آنان را به هم وصل مي کند و آن چيزي نيست جز عشقي ماندگار .

 پيوند احساسي

نکات مهم براي ايجاد پيوندي ناگسستني :
1 ـ بررسي طرف مقابل : بايد متوجه شويد او به چه چيز نياز دارد و از زندگي و شما چه مي خواهد . براي تحقق اين امر ، لازم است وقتي حرف مي زند ، با دقت به او گوش دهيد . وقتي رازهايش را با شما در ميان مي گذارد ، به او خوب توجه نموده و به عمق حرف هايش فکر کنيد .
2 ـ اعتماد : بايد بين خودتان ، حس اعتماد ايجاد کنيد . اين ستون اساسي پيوند احساسي ، يک شبه ايجاد نمي شود و زمان مي برد . بايد اجازه دهيد اين اعتماد ، به طور طبيعي ايجاد شود .
3 ـ حضور احساسي : هر دوي شما بايد از نظر احساسي ، در دسترس باشيد . اما زوج هايي که رابطه شان سرد شده ، بايد تلاش کنند با هم مهربان باشند . هميشه سعي کنيد شعله هاي عشق تان را روشن نگاه داريد و از ابراز محبت به يکديگر ، نترسيد!
5 ـ جنگ ملايم : به هنگام مشاجره ، کلمات ، به راحتي از دهان خارج مي شود ، بايد ياد بگيريد که با ملايمت ، بحث کنيد . اگر نمي دانيد چطور اين کار را انجام دهيد ، مي توانيد از يک مشاور کمک بگيريد . يادتان باشد هنگام بحث ، هرگز گذشته را پيش نکشيد . در «لحظه » زندگي کنيد و براي احساسات تان ، دليلي محکم بياوريد .
6 ـ ديدن دنيا از ديدگاه او : سعي کنيد دنيا را آن طور که او مي بيند ، ببينيد تا بفهميد که به طور واقعي کيست. براي اين کار بايد گاهي به عقب برگرديد تا ببينيد چرا او به آن طريق خاص عمل کرده است. ببينيد نسبت به موقعيت هاي مختلف ، چطور واکنش نشان مي دهد و سعي کنيد خودتان را جاي او بگذاريد . البته از او هم همين انتظار را داشته باشيد .
7 ـ غلبه بر موانع : زوج هايي که در ازدواج خود دچار مشکل شده اند ، بايد قبل از ايجاد دوباره ي پيوند احساسي ، مشکلات شان را حل کنند . هر مشکلي را با هم بررسي و سعي کنيد راه حل هايي براي آن بيابيد .وقتي بزرگ ترين موانع و مشکلات را پشت سر گذاشتيد ، آن وقت مي توانيد پيوند احساسي فراموش شده تان را از نو بسازيد .
منبع:نشريه شادکامي ،شماره 70.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط