آشنایی با ورزش بدمینتون

این ورزش شامل انواع حرکات دویدن، پریدن، ضربه زدن و خم شدن و کشش بدن بصورت سریع بوده و برای بازیکن لذت بخش است.
جمعه، 27 آبان 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با ورزش بدمینتون

تاریخچه بدمینتون در جهان

به طور کلی دقیق معلوم نیست ورزش بدمینتون نخستین بار در چه کشوری ابداع شده، بعضی معتقدند که شروع آن از کشور چین بوده است و بعضی می‎گویند هندوستان یا انگلستان، اما اکثراً معتقدند آغاز آن در شهر پونا هندوستان بوده و به همین منظور در هندوستان آن را پوناه می‎نامیدند.

این بازی توسط افسران انگلیسی ازهندوستان به انگلستان برده شده و از آنجا که دوک بیفورت به این بازی علاقمند بود و در خانه ییلاقی خود (که به نام قصر بدمینتون نامیده می‎شد) برای سرگرم کردن مهمانان خود از این بازی استفاده می‎کرد. پس ازآن بازی پونا را بدمینتون نامیدند. تا سال 1887 بدمینتون دارای قانون و مقررات خاص و مدونی که مورد قبول همگان باشد نبود.

قوانین اصلی 

قوانین اصلی این رشته ورزشی درسال 1877 در کراچی (درآن زمان جز کشور هندوستان بود) تنظیم و درسال 1887 در انگلستان اصلاح و تدوین گردید و در سال 1890 مجدداً اصلاح شد. قوانین فعلی کمی با قوانین سال 1890 اختلاف دارد.

ورزش بدمینتون به سرعت از کشور انگلستان به کشورهای ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا و زلاندنو گسترش یافت. درحال حاضر کشورهای چین، اندونزی، مالزی، دانمارک، کره جنوبی و انگلستان جزء تیم‎های برتر این رشته ورزشی به حساب می‎آیند.

این رشته ورزشی در مدت زمان کوتاهی ازطرف مردم مورد استقبال قرار گرفت و علت اساسی آن این است که این رشته ورزشی بازی ایده آل خانواده‎ها می‎باشد. بدین معنی که تمامی اعضای خانواده بدون توجه به سن و جنس می‎توانند دراین رشته فعالیت نمایند و درضمن تجهیزات آن سبک و قابل حمل است و در همه جا قابل اجرا می‎باشد.

ناگفته نماند که جذابیت آن بیشتر به خاطر پرواز بی‎همتای توپ است و این رشته ورزشی برای سلامتی تن و روان مفید و در ضمن هیجان و لذت در این بازی به حدی است که می‎توان اوقات فراغت را با این بازی سپری نمود. درسال 1873 اولین کلوپ بدمینتون در انگلستان شکل گرفت.

درسال 1890 اولین دوره قهرمانی در انگلستان برگزار شد.

درسال 1893 اولین فدراسیون بدمینتون درانگلستان تأسیس گردید.

درسال 1899 اولین دوره مسابقات ال انگلند برای آقایان برگزار شد.

درسال 1900 اولین دوره مسابقات ال انگلند برای بانوان برگزار شد.

درسال 1903 اولین دوره مسابقات بین‎المللی انگلستان و ایرلند برگزار شد

درسال 1934 فدراسیون جهانی بدمینتون I.B.F تأسیس گردید. اولین رئیس آن سرجرج توماس بود و اولین اعضاء آن
کشورهای انگلیس، استرالیا، دانمارک، هند، مالایا، نروژ، سوئد، ایالات متحده آمریکا، مکزیک و هلند بود، درحال حاضر 140 کشور عضو آن میباشد.

درسال 9/1948 اولین دوره جام توماس (مسابقات تیمی مردان) برگزار گردید و در بازی نهایی تیم مالایا (مالزی) تیم دانمارک را مغلوب ساخت.
 

این مسابقه هر دو سال یکبار برگزار می‎گردد.

درسال 7/1956 اولین دوره جام یوبر (مسابقات تیمی بانوان) برگزار شد و اولین برنده این دوره تیم ایالات متحده آمریکا بود.

این مسابقات هر دو سال یکبار برگزار می‎گردد. و در سال 1984 مسابقات جام توماس و جام یوبر به طور همزمان و به شکل جدید سه مرحله‎ای برگزار می‎گردد. در سال 1962 برای اولین با این رشته ورزشی بطور رسمی در بازی‎های آسیایی پذیرفته شد.

درسال 1977 اولین دوره مسابقات جهان در مالمو برگزار گردید.

درسال 1981 اولین دوره قهرمانی جهان به صورت انفرادی در کووالامپور برگزار شد.

درسال 1983 اولین دوره گراند پریکس بصورت انفرادی در جاکارتا برگزارشد.

درسال 1989 اولین دوره مسابقات جام سودرمن (مسابقات تیمی مختلط) اجرا گردید.

این مسابقات هر دو سال یکبار برگزار می‎گردد. اولین دوره آن دراندونزی برگزار و تیم میزبان به قهرمانی رسید.

درسال 1992 اولین مسابقات قهرمانی جوانان جهان در جاکارتا به صورت انفرادی برگزار گردید. درسال 1997برای اولین بار قهرمانی جوانان آسیا بصورت رسمی درمانیل فیلیپین برگزار شد.

بازی‎های المپیک، مسابقاتی است که هر چهار سال یکبار همزمان با بازی‎های المپیک برگزار می‎گردد. اولین دوره مسابقات به صورت آزمایشی در سال 1988 در شهر سئول برگزار شد اما به صورت رسمی درسال 1992 در المپیک بارسلون اجرا گردید. دراین دوره بازی دو نفره مختلط برگزار نگردید.

اما در سال 1996 آتلانتا تمام بازی‎ها (یکنفره آقایان و بانوان- دونفره آقایان و بانوان- دونفره مختلط) برگزار شد.
 

تاریخچه بدمینتون درایران

با ورود کارشناسان نفتی انگلیس به ایران بدمینتون به کشور ما راه یافت، البته این شروع منحصراً در مناطق نفت خیز جنوب و برای پرکردن اوقات فراغت کارشناسان بود که در نهایت کارمندان ایرانی شرکت نفت هم در این رهگذر به این ورزش علاقه‌مند شدند.

این رشته ورزشی پس از خروج کارشناسان به دست فراموشی سپرده شد. تا اینکه میزبانی بازی‌های آسیایی را در سال 1353(1974) تقبل نمودند، چون رشته بدمینتون یکی از رشته‌های این بازی‌ها بود، در این راستا سازمان تربیت‌بدنی در سال 1351 فدراسیون بدمینتون را تاسیس نمود.

از آنجایی که این رشته‌ی ورزشی در ایران ناشناخته و نوپا بود، مسئولان امر جهت راه‌اندازی و شروع صحیح این رشته از کشور هندوستان مربی صاحب نامی به نام«دیپوگوش» که پیش از آن کاپیتان تیم بدمینتون هند بود را به همکاری دعوت کردند.

وی در مدت 5 سال اقامت در ایران به کار آموزش و تعلیم بدمینتون اشتغال داشت و اولین مسابقه‌ی غیررسمی این رشته ورزشی در سال 1351 بین تیم‌های تهران و خوزستان برگزار شد که تهران پیروز میدان این دیدار بود.

در سال 1352 اولین دوره‌ی مسابقات قهرمانی ‌کشور به صورت رسمی در تهران با شرکت 24 تیم برگزار شد و در نهایت عناوین قهرمانی را به ترتیب تهران و خوزستان و اصفهان کسب نمودند. تیم ملی بدمینتون در سال 1353(1974) برای اولین بار در بازی‌های آسیایی تهران شرکت کرد و بین 13 تیم شرکت‌کننده به مقام هشتم دست یافت.

بدمینتون به طور روز افزونی در کشورمان در حال توسعه است به طوریکه اکنون هر سال مسابقات قهرمانی کشور در چهار رده سنی برگزار می شود، مسابقات باشگاه های کشور نیز در لیگ برتر، دسته یک و دسته دو هم در بخش بانوان و هم در بخش آقایان به طور منظم پیگیری می شود.

به جز رویدادهای داخلی ایران هر سال در سالگرد پیروزی با شکوه انقلاب اسلامی میزبان مسابقات بین المللی دهه فجر نیز هست؛ مسابقاتی که از سال 1369 هر سال با حضور بدمینتون بازان کشورهای مختلف جهان برگزار می شود.

ورزش بدمینتون

این بازی که با راکت و توپ پردار در سالنهای سرپوشیده اجرا می شود برای اولین بار در هند اجرا شد و پس از آن به انگلستان برده شد. در هندوستان این بازی را پونا(Poona) می نامیدند. افسران ارتش انگلیس که در آن کشور مستقر شده بودند این بازی را آموختند و آنرا به انگلستان برده و به دوستان خود معرفی کردند.

چون برای اولین بار این بازی در مجلس ضیافتی که در قصر بدمینتون برپا شده بود انجام گرفت از آن پس بازی پونا را بدمینتون نامیدند. این بازی به سرعت در اکثر کشورهای جهان گسترش یافت.

در سال 1934 فدراسیون بین المللی بدمینتون را "سر جرج توماس" بنیان نهاد. بعدها این بازی در محیط باز نیز انجام شد. در حال حاضر زبده ترین تیمهای بدمینتون دنیا را کشورهای آسیایی مانند چین، اندونزی، تایلند، هند، سنگاپور، ژاپن و کره جنوبی و زبده ترین تیمهای بدمینتون اروپا را کشورهای انگلستان، دانمارک، سوئد، بلژیک و آلمان تشکیل می دهند.

پیدایش بدمینتون در ایران حدود یکصد سال پیش با ورود انگلیسیها به جنوب کشور بخصوص شهرهای نفت خیز خوزستان متداول شد.

اولین زمین بدمینتون حدود صد سال پیش در سالنی در شهر مسجد سلیمان خط کشی و مورد بهره برداری قرار گرفت و سرانجام در سال 1351 فدراسیون بدمینتون ایران تأسیس گردید.

کالری سوزی بدمینتون

یک ساعت بازی بدمینتون حدود ۴۸۰ کالری در بدن می سوزاند. اگر روزی تقریبا یک ساعت بدمینتون بازی کنید، بعد از گذشت یک ماه حداقل ۴ کیلو از وزن کم خواهد شد. البته پافشاری و استقامت در اجرای هر ورزشی شما را به تناسب اندام ایده آل خواهد رساند ولی توجه کنید که این مقدار کالری سوزی در بین ورزش های دیگر بسیار بالاست.

یک بازیکن بدمینتون به طور منظم هر ۲۰ دقیقه باید حدود ۱۰۰ سی سی آب بنوشد و اگر قبل از تشنگی کامل بدن مایعات به آن برسد، تمرین و فعالیت بهتری داشته و سرعت تعریق بالاتر رفته و کالری بیشتری می سوزاند.

تحرک بالای ورزش بدمینتون میزان تعریق بدن را افزایش می دهد، به گونه ای که تمام مواد سمی از بدن دفع شده و پس از اتمام بازی احساس سبکی خواهید داشت. برای سوزاندن ۱۰ کیلو چربی اضافه، باید ۳ روز با سرعت ۲۰ کیلومتر بر ساعت بدوید. تعداد گام هایی که حین ورزش بدمینتون برمی دارید با دویدن مداوم برابر است.

اگر روزانه به بازی بدمینتون به صورت جدی بپردازید، ماهیچه ها ، عضلات ساق پا، همسترینگ و عضلات چهارسر تقویت شده و براحتی چربی های شکمی را خواهید سوزاند. قبل از پرداختن به بدمینتون بهتر است دور شکم خود را اندازه گرفته و یادداشت کنید تا بعد از یک ماه بازی مداوم آن را مقایسه کنید.

کالری سوزی بدمینتون

به علت نوع فعالیت بدنی در بازی بدمینتون تراکم استخوان ها افزایش یافته و کل بدن به تحرک واداشته می شود. سلول های سازنده استخوان بهتر رشد کرده و به واقع شما استخوان های محکم تر و قویتری خواهید داشت. با توجه به سن و جنس افراد این بازی از روند پوکی استخوان در افراد جلوگیری می کند.

حین ورزش بدمینتون به دلیل اینکه باید تمام حواس خود را روی توپ بدمینتون و ضربه زدن به آن و همچنین حرکت به موقع راکت متمرکز کنید، نیاز به چالاکی، عکس العمل سریع و هوشیاری بالایی دارید. با بدمینتون اضطراب و استرس از شما دور شده و ذهن تان روی بازی دقیق می شود.

• افزایش عملکرد قلب و ریه ها: اگر روزی حداقل ۲۰ دقیقه بدمینتون بازی کنید، تنفس شما تنظیم شده و عضلات قلب قوی تر کار خواهند کرد و عمل خون رسانی قلب بهبود می یابد. 

کاهش قند خون: با انجام حداقل یک ساعت فعالیت بدمینتون در روز سطح قند خون کاهش می یابد که در این صورت برای بیماران دیابتی بدمینتون توصیه می شود.

کنترل فشار خون: با انجام ورزش بدمینتون بدون مصرف دارو می توانید فشار خون خود را در حالت نرمال کنترل کنید. با کاهش اثرات پرفشاری خون مواد استرس زا از بدن شما دور می شود.

کنترل کسترول خون: ورزش بدمینتون به طور منظم سطوح کلسترول خوب HDL را افزایش داده و سطوح کلسترول بد را کم می‌کند. بهتراست بدانید که کلسترول‌های بد، قطر عروق خونی را کوچک کرده و احتمال حملات قلبی و سکته‌های مغزی را افزایش می دهد.

در حین ورزش بدمینتون هورمون های : آندروفین و تستوسترون ، بیشتر ترشح کرده و بدن را به معنای واقعی از رکود بیدار می کند. این هورمون ها چربی ها را سوزانده، بافت ماهیچه ای، استخوانی و پوستی را تقویت کرده و در نهایت خلق و خو را هم بهبود می بخشند. به همین دلیل احساس تناسب اندام و سلامتی و شادابی بیشتری به انسان منتقل می شود.

این یک واقعیت است که شرکت در فعالیت‌های ورزشی هوازی شبیه به بدمینتون، طول عمر را افزایش می‌دهد. طبق تحقیقات ثابت شده علمی به علت افزایش ضربان قلب و تنظیم تنفس میانسالان حین ورزش بدمینتون، خطر مرگ حدود ۲۳درصد در ۲۰ سال زندگی آینده آنها کاهش می یابد.

یعنی با حداقل ۳۰ دقیقه انجام ورزش بدمینتون به صورت روزانه، حدود ۲ سال طول عمر بیشتر می شود.

بدمینتون سریع ترین بازی راکتی در جهان است! یک ضربه محکم با راکت بدمینتون به توپ می تواند حدود ۳۰۰ کیلومتر برساعت سرعت داشته باشد و یک بازیکن برجسته در یک مسابقه حرفه ای باید حدود ۲ کیلومتر بدود.

ویژگیهای بازی بدمینتون

این ورزش شامل انواع حرکات دویدن، پریدن، ضربه زدن و خم شدن و کشش بدن بصورت سریع بوده و برای بازیکن لذت بخش است. این ورزش برای سلامت بدن بسیار مفید بوده و موجب تقویت کامل قدرت، استقامت، سرعت و چابکی و ورزیدگی بدن می شود.

قدرت تشخیص، احساس رقابت و رضایت و تمرکز حواس و سرعت انتقال فکری و بدنی( عصبی و عضلانی) را تقویت می نماید. ضمناً در طی تمرینات و مسابقات موجبات آشنایی و دوستیهای بیشتر را فراهم می نماید.

مختصری از روش و اصول بازی بدمینتون

بازی بدمینتون بر روی زمینی به شکل مستطیل اجرا می شود که توسط یک تور به دو قسمت مساوی تقسیم شده است.

این بازی به دو صورت انفرادی و دو نفر( دوبل) انجام ی گیرد. در بازیهای انفرادی، در هر قسمت زمین یکنفر و در بازیهای دوبل در هر قسمت زمین دو نفر قرار می گیرند و بازیکنان توپ را از روی تور به طرف یکدیگر طوری می زنند که به زمین حریف مقابل برخورد نماید و یک امتیاز یا زدن سرویس را بدست آورند.

توپ بدمینتون حتماً باید در فضا بین بازیکنان رد و بدل شود و در صورتیکه توپ روی زمین بازی بافتد، بازی متوقف خواهد شد.

یک مسابقه شامل سه گیم است و برنده کسی است که دو گیم از سه گیم را برده باشد. هر گیم در بازی انفرادی و دوبل مردان 15 امتیاز و در بازی بانوان انفرادی 11 امتیاز و دوبل بانوان 15 امتیاز است. پس از پایان هر گیم بازیکنان زمین را عوض می کنند.

مقررات بازی بدمینتون و مشخصات زمین بازی بدمینتون

زمین بازی:

زمین بازی بدمینتون به شکل مستعطیل می باشد و با خطوطی به عرض 40 میلی متر کشیده می شود. خطوط زمین باید به سادگی قابل تشخیص بوده و بهتر است به رنگ سفید یا زرد کشیده شود. طول زمین 13/4 متر - عرض زمین دو نفره 6/10 متر - عرض زمین یک نفره 5/30 متر می باشد. کلیه این خطوط جزو زمین محسوب می شود. ارتفاع پایه های تور 155 متر می باشد.
زمین بازی یکنفره ( سینگل)
طول 40/13 متر
عرض18/5 متر
 

سالن بازی:

ارتفاع سقف نباید کمتر از 62/7 متر از مرکز میدان بازی باشد. در مواردی که فقط یک میدان وجود دارد باید حداقل یک متر اطراف آن خالی بوده و اگر دو زمین در کنار هم است این فاصله باید حداقل 22/1 متر باشد.

رنگ کف سالن باید یکنواخت و تیره انتخاب گردد.

رنگ سبز تیره توصیه می شود. دلیل تیره بودن رنگ کف زمین این است که نور را منعکس نکند.
 

توپ( شاتل):

وزن توپ بدمینتون باید 73/4 الی 50/5 گرم باشد و 14 تا 16 پرک بر قسمت چوب پنبه ای انتهای آن که به قطر 5/2 تا 7/2 سانتی متر است قرار گیرد. در ازای هر پرک 4/6 تا 7 سانتی متر است. نوک فوقانی پرکها، باید به عرض 4/5 الی 4/6 سانتی متر گسترده باشد و با نخ یا ماده مناسب دیگری محکم شود.

راکت:

راکت بدمینتون معمولاً از جنس چوبی یا فلزی می باشد. راکت از قسمتهای: دسته - میله - گلو یا سه راهی - صفحه راکت (کله راکت) تشکیل شده است.

قرعه کشی:

برای شروع بازی داور مسابقه با سکه عمل قرعه کشی را انجام می دهد. نفر برنده قرعه کشی می تواند توپ یا دریافت (زمین) را انتخاب کند. برنده بازی کسی است که دو گیم از سه گیم را ببرد.
 

امتیازات گیم ها:

در مردان 15 تایی است و در نونهالان و بانوان 11 تایی است. در بازیهای یک نفره و دو نفره مردان کسی که زودتر به امتیاز 15 برسد برنده گیم محسوب می شود و در بانوان و در نونهالان هر کسی زودتر به امتیاز 11 برسد برنده گیم محسوب می شود. هر کس 2 گیم از 3 گیم را ببرد برنده بازی است.

یسینیگ چیست؟

اگر در آقایان امتیاز به 14- 14 رسید و یا در بانوان به امتیاز 10-10 شد از کسی که زودتر به امتیاز 14 و یا 10 رسید سؤال می شود که آیا امتیاز اضافه می خواهد یا نه و اگر جواب مثبت باشد بازی به 17 و 13 ادامه می یابد و اگر جواب منفی باشد بازی در همان 15 و 11 به پایان می رسد. فردی که برنده گیم شد در گیم بعدی اولین سرویس را می زند.

تنها بازیکنی امتیاز کسب می کند که سرویس را زده باشد و توپ را در زمین بازیکن مقابل بخواباند.

تعویض زمین

بازیکنان بایستی در موارد زیر زمین را عوض کنند:
1-پایان گیم اول
2-پیش از شروع گیم سوم
3-در صورت تساوی 1بر1 در گیم سوم در آقایان در پوئن 8 و در خانمها و نونهالان در پوئن 6 تعویض زمین صورت می گیرد.
 

سرویس:

زننده و گیرنده سرویس باید به صورت مورب در داخل محوطه سرویس و بدون تماس با خطوط محوطه سرویس قرار گیرند. از لحظه شروع سرویس تا پایان اجرای ضربه باید قسمتی از هر دو پای بازیکن در حالتی ثابت با زمین تماس داشته باشد. راکت زننده سرویس باید اولین را به پایه (کله) توپ بزند.

هنگام برخورد توپ با راکت زننده سرویس تمام توپ باید از کمر سرویس زننده پایینتر باشد. میله راکت زننده سرویس از لحظه زدن ضربه به توپ باید به طرف پایین امتداد داشته باشد به نحوی که تمامی کله راکت از تمامی دست حامل راکت بازیکن پایینتر باشد.

هنگام زدن سرویس اگر توپ با راکت زننده سرویس برخورد نکند خطا محسوب می شود زننده سرویس نباید قبل از آمادگی کامل گیرنده سرویس اقدام به زدن سرویس کند در بازیهای یک نفره ریا، تا زمانی که زننده سرویس امتیازی کسب نکند و یا اینکه امتیاز او در آن گیم زوج باشد زننده و گیرنده سرویس باید در زمین سمت راست قرار گیرند و تا زمانی که امتیاز زننده سرویس در آن گیم فرد باشد بازیکنان موظفند در سمت چپ زمین برای زدن سرویس و دریافت اقدام نمایند.

اگر دریافت کننده سرویس مرتکب خطا شد و یا توپ در زمین وی متوقف شود زننده سرویس یک امتیاز کسب می کند و از طرف دیگر زمین اقدام به زدن سرویس بعدی می کند.

اگر زننده سرویس مرتکب خطایی شود و یا اینکه توپ در زمین وی متوقف شود زننده سرویس حق زدن سرویس را از دست می دهد و آنگاه گیرنده سرویس حق زدن سرویس را به دست می آورد بدون اینکه امتیازی به طرفین داده شود.

بازیهای دو نفره

هنگام شروع گیم و هر زمانی که یکی از طرفین حق زدن سرویس را به دست آورد، باید از قسمت راست زمین اقدام به زدن سرویس نماید. فقط سرویس گیرنده حق برگشت سرویس را دارد در صورتی که توپ به همبازی گیرنده سرویس برخورد کند و یا ضربه ای به توپ وارد کند خطا محسوب می شود و در این صورت به زننده سرویس یک امتیاز تعلق می گیرد، به جز اولین سرویس هر تیم که دو بار حق زدن سرویس را دارد.

پس از برگشت سرویس توسط دریافت کننده هر یک از بازیکنان می توانند به توپ ضربه بزنند. در زدن سرویس اگر عدد پوئن فرد باشد نفر فردزن از سمت راست اولین سرویس را می زند و اگر پوئن زوج باشد نفر زوج زن در سمت راست اولین سرویس را می زند و نفر بعدی از طرف دیگر اقدام به زدن سرویس می کند.

هر یک از بازیکنان برنده گیم، می تواند اولین سرویس گیم بعدی و هر از بازیکنان بازنده گیم نیز می تواند اولین دریافت کننده سرویس گیم بعد باشد. (پس از پایان هر گیم و در شروع گیم بعد می توان جای نفرات را عوض کرد).
 

اشتباهات (خطاهای) محوطه سرویس

1-اگر بازیکن خارج از نوبت سرویس بزند. 2-به طور اشتباه از سمت دیگر سرویس زده باشد. 3-به طور اشتباه در سمت دیگر زمین برای دریافت سرویس ایستاده و سرویس زده باشد.

اشتباه محوطه سرویس اگر بعد از زدن سرویس بعدی تشخیص داده شود، نباید اصلاح گردد ولی اگر قبل از زدن سرویس بعدی تشخیص داده شود، اگر هر دو اشتباه کرده باشند به جا داده می شود ولی اگر یکی از طرفین اشتباه کند و رالی به نفع او تمام بشود به جا داده می شود و چنانچه رالی به ضرر او تمام شود اشتباه اصلاح نمی شود.

خطاهای بازی بدمینتون Faults :

موارد زیر خطا محسوب می شود:
1-اگر سرویس صحیح زده نشود.

2-اگر توپ در هنگام بازی خارج از محوطه زمین بازی فرود آید.

3- از داخل بازدید تور عبور کند.

4-از تور عبور نکند. (قبل از عبور از تور بیافتد.)

5-به سقف یا دیوارهای دور زمین برخورد کند.

6-به بدن یا لباس بازیکن برخورد کند و یا در اطراف زمین به هر شیء یا فردی تماس پیدا کند.

7-اگر به توپ در زمین حریف ضربه زده شود.

8-برخورد لباس ویل راکت به تور و نگهدارنده های او (پایه)

9-زمانی که توپ در حال عبور از بالای تور است مانع ضربه زدن حریف شود.

10-در طول بازی بازیکن به طور عمده متمرکز حریف خود را بهم بزند. (مثل ایجاد سر و صدا و حرکات غیر عادی و خصمانه)

11-در حین بازی، گرفتن توپ با راکت و با کمی مکث به آن ضربه زده شود. (حمل شود)

12-توسط بازیکن دو بار ضربه زده شود.
 

مواردی که به جا داده می شود

1-برای هر اتفاق پیش بینی نشده یا تصادفی به جا داده می شود.

2- به جز زمان سرویس اگر توپ روی تور و یا بعد از عبور از آن در زمین حریف داخل مشبکهای تور گیر کند به جا داده می شود

3- اگر زننده و گیرنده سرویس هر دو به طور همزمان هنگام سرویس مرتکب خطا شوند به جا داده می شود.

4- اگر زننده سرویس قبل از اینکه گیرنده سرویس آماده دریافت باشد اقدام به زدن سرویس نماید به جا داده می شود

5- اگر در جریان بازی توپ خورد شود و یا کله توپ از آن جدا شود به جا داده می شود.

6- اگر داور خط ورود توپ را ندیده باشد و نتواند تصمیم بگیرد به جا داده می شود.

در هر یک از موارد بالا که به جا داده شد، بازی بدون اضافه نمودن امتیاز ادامه می یابد و بازیکنی که زننده سرویس بود دوباره سرویس می زند. وقت استراحت بین دو گیم اول و دوم حداکثر 90 ثانیه است و بین گیم دوم و سوم حداکثر 5 دقیقه است. بازیکن بدون اجازه داور حق ترک زمین را ندارد به جز در 5 دقیقه استراحت بین گیم دوم و سوم.

در حین انجام رالی مربی حق راهنمایی بازیکن خود را ندارد و فقط در زمان استراحت 90 ثانیه و 5 دقیقه می تواند بازیکن خود را راهنمایی کند. در بدمینتون چیزی به نام تایم اوت وجود ندارد و فقط بازیکن می تواند با اجازه داور آب بخورد یا حوله بگیرد.

تعداد داور در بازیهای رسمی و بین المللی 13 نفر هستند ولی می توان با 3 داور بازی را برگزار کرد. در بدمینتون بازیکنان متخلف با کارتهای زرد و قرمز و مشکی جریمه می شوند. اگر بازیکنی رفتار غیر ورزشی انجام دهد با تذکر و کارت زرد همراه می شود و اگر بر آن کار اصرار ورزد با کارت قرمز جریمه می شود.

بدین صورت که اگر صاحب سرویس باشد، سرویس را به بازیکن مقابل می دهند و اگر دریافت کننده باشد، یک امتیاز به بازیکن مقابل می دهند. اگر چنانچه بازیکن بر یک رفتار زشت و غیر ورزشی اصرار ورزد و کارت قرمز بگیرد و مجدد آن کار را انجام دهد داور، سرداور مسابقه را مطلع می کند و سرداور با کارت مشکی آن بازیکن را اخراج می کند.

ضربات مهم در بدمینتون

دفاع : یکی از ضربات مهم در بدمینتون دفاع می باشد که این ضربه معمولاً در پاسخ به ضربات حمله ای از جمله اسمش زده می شود

انواع دفاع

- دفاع کوتاه
- دفاع تیز
- دفاع بلند

گونه های دفاع :
- دفاع در داخل بدن
- دفاع در اطراف بدن

اسمش

ضربه ای که از ارتفاع بالا و به صورت مایل و با سرعت زیاد به زمین حریف زده شود را اسمش ( به عبارتی دیگر آبشار ) می گویند .

نت ( آندرهند دراپ ) : به ضربه ای که که از جلوی زمین به جلوی زمین حریف زده شود نت یا آندرهند دراپ میگویند آندرهند : به ضربه ای که از جلوی زمین به انتهای زمین حریف زده شود آندرهند می گویند
 

انواع آندرهند :

- آندرهند معمولی ( با ارتفاع متوسط )
- آندرهند حمله ای ( با ارتفاع کم )
- آندرهند دفاعی ( با ارتفاع زیاد )

انواع دراپ

دراپ : به ضربه ای که از با لای سر به جلوی زمین حریف زده شود

انواع دراپ

دراپ آهسته
- دراپ تیز گونه های دراپ : - دراپ ساده - دراپ کات دار

تاس

تاس : تاس (کلیر ) به ضربه ای گفته میشود که از ارتفاع بالا به آخر زمین حریف زده شود انواع تاس :
- تاس معمولی ( ارتفاع متوسط ) - تاس دفاعی ( ارتفاع زیاد ) - تاس حمله ای ( ارتفاع کم )
 

سرویس

سرویس : سرویس ضربه ای است که بازی با آن به جریان می افتد .
سرویس به سه نوع زده میشود : - سرویس کوتاه - سرویس تیز - سرویس بلندتعداد بازیکنان هر تیم در آموزشگاهها
در ابتدایی 5 نفر و در راهنمایی و متوسطه هر تیم 7 نفرند. در مسابقه بین دو تیم در ابتدایی دو بازی یک نفره و یک بازی دو نفره و دو بازی یک نفره در آخر و در راهنمایی و متوسطه دو بازی یک نفره و دو بازی دو نفره و یک بازی یک نفره در آخر انجام می شود
 

گرم کردن، سرد کردن و کشش

گرم کردن، سرد کردن و تمرینات کششی، مهمترین قسمت هر برنامه تمرینی می باشند این مرتحل بدن شما را برای تغییر آماده می کنند و بویژه از بروز آسیب جلوگیری می کنند. لذا آگاهی از این مراحل می تواند کمک خوبی برای ورزشکاران باشد.

گرم کردن:
نباید حالت استراحت، بلافاصله تمرین شدید را آغاز کنید. صرف کمی زمان برای گرم کردن بدن و عضلات، پیش از شروع تمرین شدید از اهمیت بالایی برخوردار است. با تخصیص کمی زمان برای گرم کردن و تنظیم آرام بدن، از بروز آسیب مفاصل و ماهیچه هایتان جلوگیری می کنید و همچنین فشار کمی را به قلبتان وارد می آورید. بنابراین هنگامیکه در ابتدا، بدن خود را گرم می کنید، ورزش برای شما آسانتر خواهد بود و از آن لذت بیشتری می برید.

می توانید با هرگونه حرکت ساده و راحت، بدن خود را گرم کنید. اغلب مردم بدن خود را با حرکات خاص خودشان و با سرعت آرام گرم می کنند. مثلاً اگر قصد دوندگی دارید می توانید برای گرم کردن کمی راه بروید.

سرد کردن:
صرف کمی زمان برای سرد کردن بدن به منظور بازگشت به وضعیت تنفس و ضربان معمولی حائز اهمیت است. عمل سرد کردن بدن که عکس عمل گرم کردن است باید آرام آرام بدن شما به وضعیت استراحت باز می گرداند.

اگر بدن خود را سرد نکنید، فشار خونی شما به سرعت پایین می آید و باعث سرگیجه یا منگی شما می گردد. همچنین می تواند باعث ناهماهنگی در ضربان قلب گردد که بسیار خطرناک است. با کم کردن سرعت تمرین، بدن خود را سرد کنید اما آنرا کاملاً متوقف نکنید. حدود 5 دقیقه یه این سرعت کم ادامه دهید و آرام آرام هر یک تا دو دقیقه سرعت خود را کاهش دهید تا اینکه کاملاً برای توقف تمرین آماده شوید.
 

تمرینات کششی را فراموش نکنید:

پس از گرم کردن بدن و همچنین پس از سرد کردن، حرکات کششی را انجام دهید تا به ماهیچه های خوند کمک کنید که به وضعیت مناسب بازگردند. (پیش از گرم کردن، حرکات کششی انجام ندهید!) .

انجام حرکات کششی بعد از ورزش بسیار موثر است زیرا هنگامی که ماهیچه هایتان گرم هستند، بسیار انعطاف پذیر می باشند. انجام این کار به شما در جلوگیری از وارد آمدن آسیب در تمرینات بعدی کمک می کند.

هنگامیکه حرکات کششی را انجام می دهید، باید کشیدگی ملایمی را در عضلات خود احساس کنید. نباید در عضلات و مفاصل خود دردی را احساس کنید. اگر چنین دردی را احساس کردید از میزان کشیدگی عضلات خود بکاهید.

بدون حرکت دادن عضلات، هر کدام از حرکات کششی را به مدت 10 تا 20 دقیقه نگه دارید. در طول حرکات کششی، جست و خیز نکنید! انجام این کار می تواند منجر به پارگی عضلات شود. و به خاطر داشته باشید که درست تنفس کنید تا اکسیژن به عضلات شما برود و بتوانید به آرامی حرکات کششی را انجام دهید.
 

بعضی از گروههای عضلانی که برای انجام حرکات کششی دارای اهمیت هستند، عبارتند از :

حرکات کششی عضلات پشت ران

یکی از پاها را جلوتر از پای دیگر قرار داده و در حالیکه پای عقبتر کمی خمیده است، آنرا بکشید. پایی را که عقبتر قرار دارد کمی خمیده کنید و به آرامی بدن را به سمت عقب بکشید. لگن شما باید به سمت جلو باشد. قسمت فوقانی بدن را صاف کنید و این حرکت را به مدت 10 تا 20 ثانیه نگه دارید.

آشنایی با ورزش بدمینتون


سپس حرکت را برای طرف دیگر بدن تکرار کنید.
باید کشش را در قسمت فوقانی پایی که کشیده اید، احساس کنید (در قسمت فوقانی ساق پا و ران) .
نکته: پای دیگر شما در حالیکه خمیده قرار گرفته است ، احتمالاً دچار خستگی می شود. بنابراین وزن بدن خود را بطور متعادل بر روی آن نگه دارید.

حرکات کششی عضلات کشاله ران

در حالت ایستاده پاهای خود را به اندازه کافی از هم باز کنید. در حالیکه یکی از زانوهای خود را کمی خم کرده اید وزن بدن خود را به یک طرف بدن متمایل کنید. اجازه ندهید که زانوی شما بیش از زاویه مچ پایتان خم شود،

به عبارت دیگر باید بتوانید از بالا به راحتی انگشتان پایتان را ببینید. کشش را باید در پای مخالف که در حالت کشیده قرار گرفته است، احساس کنید. کف هر دو پا باید روی زمین و نوک انگشتان به سمت جلو باشد. حرکت را 10 تا 20 ثانیه نگه دارید و سپس آنرا برای پای دیگر تکرار کنید.

آشنایی با ورزش بدمینتون

حرکات کششی عضلات پشت بازو

یکی از آرنجهایتان را در عرض سینه به سمت شانه مقابل بکشید. با استفاده از دست دیگر، آرنج خود را به شانه نزدیک کنید. حرکت را 10 تا 20 نگه دارید و آنرا برای دست دیگر تکرار کنید.

روش جایگزین:
یکی از دستهای خود را بالا سرتان بکشید سپس آنرا به سمت شانه مقابل بکشید. با استفاده از دست دیگر، آرنج خود را به شانه نزدیک کنید. حرکت را 10 تا 20 ثانیه نگه دارید سپس آنرا برای طرف دیگر تکرار کنید. کشیدگی را باید در قسمت پشت بازوی خود احساس کنید.
 

حرکات کششی عضلات سرینی

در حالت ایستاده یکی از پاهایتان را در جلو قرار دهید و وزن خود را بطور مساوی بر روی هر دو پا تقسیم کنید.

هر دو پا را کمی خم کنید و پاشنه پای عقبی را از روی زمین بلند کنید. لگن خود را به سمت جلو بکشید طوریکه کم شما کاملاً صاف قرار گیرد.
(برای حفظ تعادل می توانید به دیوار یا یک ستون تکیه دهید).

حرکت را 0 تا 20 ثانیه نگه دارید سپس آنرا برای طرف دیگر تکرار کنید. کشیدگی را باید در قسمت جلوی ران و عضلات شکم احساس کنید.

آشنایی با ورزش بدمینتون

حرکات کششی عضلات جلوی ران

روی یک پا بایستید و برای حفظ تعادل چیزی را بدست بگیرید. پای دیگر را به سمت پشت جمع کنید. زانوی آن پا را به سمت پایین نگه دارید و آنرا با فشار آرام بالا بکشید. نیاز به کشش کامل پا به سمت پایین نیست. اگر احساس درد و کشیدگی بیش از حد دارید، احتمالاً فشار بیش از حد به مفصل زانو وارد می آورید.

حرکت را 10 تا 20 ثانیه نگه دارید سپس آنرا برای پای دیگر تکرار کنید. کشیدگی را باید در قسمت جلوی ران خود احساس کنید.

آشنایی با ورزش بدمینتون

حرکات کششی عضلات سرشانه و سینه

انگشتان خود را در پشت کمر به هم حلقه کنید، طوریکه کف دست به سمت بالا باشد، دستهای خود را به سمت پایین بکشید و در این حالت شانه هایتا را از پشت به هم نزدیک کنید و سینه را به جلو حرکت دهید. این حرکت را 10 تا 20 ثانیه نگه دارید. کشیدگی را باید در عضلات سرشانه و شینه احساس کنید.

نتیجه گیری

بدمینتون ورزشی پر هیجان و پر تحرکی است که با انجام آن می توان یه سلامتی جسمی و تناسب اندام و لاغری رسید . این ورزش را می توان در هرجا و مکانی به صورت تفریحی در پارک و در حتی در پیک نیک و مسافرت انجام داد و لازمه آن فقط یک جفت راکت بدمینتون و توپ است.

کنار انجام این ورزش نسبت به مصدومیت های احتمالی این ورزش آگاه باشید و این ورزش را مناسب با توانایی فیزیکی خود انجام دهید چون این ورزش مملو از حرکات انعطافی است. حتما پیش از اقدام به انجام آن بدن خود را گرم کرده و سپس اقدام به بازی کنید.

منابع :
فدراسیون بدمینتون جمهوری اسلامی ایران
پایگاه اطلاع رسانی راسخون
پایگاه اطلاع رسانی تبیان


گردآوری:الهام آریانژاد



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
play_arrow
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
play_arrow
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
play_arrow
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی
play_arrow
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی
play_arrow
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی
نماهنگ احساسی پریشونم با نوای حسین ستوده
play_arrow
نماهنگ احساسی پریشونم با نوای حسین ستوده
عناصر چهارگانه مؤثر ساخت و مهندسى نظام سیاسى از منظر امام خمینی
عناصر چهارگانه مؤثر ساخت و مهندسى نظام سیاسى از منظر امام خمینی