طوفان موتورها در جايگاه کوچک

سري MS) MotorStorm) يکي از بهترين بازي هاي Off Road - Racing است که در پي سياست هاي مخصوص سوني پايه PSP گذاشته و تجربه يکي از بهترين بازي هاي مسابقه اي را براي طرفداران اين کنسول ممکن کرده است.
چهارشنبه، 18 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طوفان موتورها در جايگاه کوچک

طوفان موتورها در جايگاه کوچک
طوفان موتورها در جايگاه کوچک


 

نويسنده: کسري کريمي طار




 
سري MS) MotorStorm) يکي از بهترين بازي هاي Off Road - Racing است که در پي سياست هاي مخصوص سوني پايه PSP گذاشته و تجربه يکي از بهترين بازي هاي مسابقه اي را براي طرفداران اين کنسول ممکن کرده است.
Arctic Edge توسط استوديو BIG (سازندگان سري Pursuit Force) ساخته شده و به خاطر داشتن امکانات و ويژگي هاي بارز نه تنها يکي از بهترين بازي هاي مسابقه اي PSP است؛ بلکه ميتوان آن را در فهرست بهترين بازي هاي مسابقه اي اين نسل قرار داد.
اولين نکته عوض شدن تم اصلي مسابقات است که در هر شماره MS اعمال مي شود. قسمت اول در جاده هاي بياباني مي گذشت، قسمت دوم در جنگل هاي سرسبز و حالا AE براي اولين سري MS را وارد کوهستان هاي برفي مي کند. بنابراين وسايل نقليه جديدي مانند ATV، انواع وسايل نقليه مناسب راه هاي برفي مثل Snowplugger, Snow machine و... به سري اضافه شده است. در AE تمامي وسايل نقليه داراي سه نوع مختلف هستند که بازيباز بايد دو نوع آن را آزاد کند.
قرار گرفتن در هر رتبه اي باعث گرفتن امتيازهاي مخصوص و گرفتن بيشتر امتياز باعث مي شود بازيباز بتواند انواع ماشين ها و ابزار دلخواه را در بخش Customize آزاد کند. البته انتخاب هاي بسياري براي تغيير وسايل نقليه وجود ندارد؛ اما حداقل براي سري MS کاملا راضي کننده است. علاوه بر اين، AE داراي تعداد زيادي وسايل نقليه است که يکي از نکات مهم اين قسمت به حساب مي آيد.
گيم پلي بازي بسيار جذاب و مهيج است. کنترل وسايل نقليه بسيار نرم کار شده و در کنار ويژگي هاي هر وسيله نقليه از جمله هندلينگ، سرعت، شتاب و قدرت، کار کردن با هر وسيله نقليه بسيار راحت و جذاب است. البته بايد به اين نکته اشاره کرد که کنترل ماشين ها تنها با آنالوگ انجام مي گيرد و بعد از 20 دقيقه تا حدي باعث خستگي بازيباز مي شود. يکي ديگر از قابليت هايي اين سري Boost سات که در اين شماره هم وجود دارد و با زدن دکمه X، سرعت ماشين ها يکباره بالا مي رود. البته بايد توجه داشته باشيد که استفاده زياد از اين مکان، باعث نابودي ماشين مي شود.
يکي از نکات مهمي که باعث بالا بردن هيجان بازي شده، طراحي بي نظير مسيرهاي مسابقه است. AE داراي 12 مسير مسابقه اي است که هر کدام از آن ها به بهترين شکل طراحي شده اند و بازيباز بايد انتظار هر گونه مسيري از غارهاي پرپيچ و خم گرفته تا زمين هاي گل آلود و کوهستان هاي برفي را داشته باشد. علاوه بر طراحي منحصر به فرد هر 12 مسير، همه مسيرها داراي راه ها و ميانبرهاي فراوان هستند. بازيباز مي تواند با توجه به وسيله نقليه خود از مسير مناسب استفاده کند. مثلا طي کردن يک مسير باريک تنها با استفاده از ATV ممکن است. قرار دادن موانع پرشي زياد در کنار مسيرهاي مختلف باعث بالا بردن حس آرکيد بازي شده است. در کل مسيرهاي مختلف، Boost نامحدود و موانع پرشي زياد از حقه هاي معروف براي بالاتر بردن حس آرکيد بازي ها است که سازندگان تمامي اين نکات را به بهترين نحو ممکن در AE پياده کرده اند. با وجود تمامي نکات مهيج بازي، کارهاي عجيب و غريب هوش مصنوعي از هيجان آن مي کاهد. نکته اول اينکه تا نيمه اول بخش فستيوال (بخش قهرماني بازي) بازيباز به راحتي هرچه تمام تر مي تواند قهرمان شود و رانندگان ديگر هيچ مزاحمتي براي وي ايجاد نمي کنند. علاوه بر اين مثلا خيلي اوقات شاهد منهدم شدن بي دليل ماشين جلويي هستيد يا در دور دوم مسابقه تمام ماشين ها محو مي شوند و بازيباز فکر مي کند در حال انجام مد Time - Attack است. هم چنين بازي تنها دومد مسابقه و Time - Attack دارد که هر دومد براي طرفداران اين سبک آشنا هستند.
گرافيک بازي هر چند مشکلاتي دارد؛ اما يکي از نقاط مثبت آن است. بازي بسيار روان اجرا مي شود و طراحي ماشين ها و مسيرهاي مسابقه براي يک کنسول دستي بسيار عالي کار است. بزرگ ترين مشکل گرافيکي بازي Pop - Up Texture است، طوري که بعضي اوقات مسير مسابقه بي دليل محو مي شود! صداگذاري بازي بسيار دقيق و خوب کار شده و در کنار آن استفاده از آهنگ هاي گروه هايي
چون Motorhead و The Chemical Brothers باعث بالا رفتن هيجان بازي شده است. هم چنين مي توانيد با مراجعه به منوي بازي فهرست آهنگ هاي مورد علاقه خود را انتخاب کنيد. تمامي اين موارد باعث مي شود AE در بخش صداگذاري نمره عالي دريافت کند.
در آخر بايد گفت Arctic Edge يکي از بهترين بازي هاي PSP تا به امروز است وسوني بار ديگر با موفقيت يکي از عناوين معروف و پرفروش خود را به خانواده PSP وارد. AE را به تمامي دوستداران بازي هاي مسابقه اي پيشنهاد مي کنيم.
منبع:نشريه بازي رايانه، شماره 33



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط