10 توصيه بازاريابي براي کسب و کارهاي کوچک

تعبير قديمي بازار به معناي محل ارتباط چهره به چهره ي مشتري و فروشنده و مکاني براي تلاقي عرضه و تقاضا مابين آنها است. در دنياي امروز با مجموعه تحولات و پيشرفت هاي صورت گرفته شده در آن براي خريد و فروش به...
شنبه، 21 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
10 توصيه بازاريابي براي کسب و کارهاي کوچک

10 توصيه بازاريابي براي کسب و کارهاي کوچک
10 توصيه بازاريابي براي کسب و کارهاي کوچک


 

نويسنده :نرگس يداللهي




 

مقدمه:
 

تعبير قديمي بازار به معناي محل ارتباط چهره به چهره ي مشتري و فروشنده و مکاني براي تلاقي عرضه و تقاضا مابين آنها است. در دنياي امروز با مجموعه تحولات و پيشرفت هاي صورت گرفته شده در آن براي خريد و فروش به حضور فيزيکي دو طرف در يک مکان واحد نيازي نيست. گسترش وسايل و امکانات حمل و نقل و اطلاع رساني و ارتباطي همانند تلفن و سيستم هاي پستي زمينه اي را به وجود آورده که شرکت ها بتوانند سفارشات مشتريان خود را در سراسر جهان دريافت و کالاي مورد نظر را براي آنان ارسال کنند.در تعاريف جديد دانش انتقاد، بازار شامل مجموعه اي از خريداران بالقوه و بالفعلي است که براي دريافت کالا، خدمت و با هر چيز با ارزش ديگر به وجود آمده است. به طور مثال بازار پول يا بازار سهام از جمله بازارهاي مهمي هستند که براي تبادلات پولي و اعتباري تشکيل مي شوند.
کسب و کارهاي کوچک به دليل محدوديت هايي که در بودجه خود دارند، امکان استفاده از برش هاي بازاريابي پرهزينه را ندارند، بنابراين استفاده از روش هاي کم هزينه مي تواند بسيار مفيد باشد، بعضي از اين روش ها عبارتند از:
1- بهترين آگهي هاي خود را به صورت کارت چاپ کرده و براي مشتريان خود در بازار هدف خود، ارسال نماييد. مشتريان کارت هايي را مي خواهند که کوتاه و خلاصه باشد . يک آگهي کوچک روي يک پستال مي تواند مشتريان زيادي را به سمت محصول شما جلب کند و اين خود مي تواند باعث افزايش فروش شما شود. هزينه ي اين کار معمولاً زياد نيست.
2- يک روش بازاريابي معمولاً براي هميشه براي همه ي کسب و کارها موفق نيست بنابراين روش هاي بازاريابي خود را مرتب عوض کنيد و در استفاده از اين روش ها خلاق باشيد . مشتريان شما اگر متن آگهي شما عوض نشود ، خسته مي شوند، البته خود شما هم از اين تکرار خسته خواهيد شد. بازاريابي مي تواند مفرح باشد بنابراين از مزيت هاي استفاده از روش هاي متنوع بازاريابي براي برقراري ارتباط با مشتريان با ارزش خود استفاده کنيد. اما در انتخاب روش هاي بازاريابي خود دقت کنيد هميشه براي يک بازاريابي موفق بايد بر اساس يک طرح بازاريابي عمل کرد. سعي کنيد در طرح بازاريابي خود از روش هاي متنوع استفاده کنيد. هميشه نظر مشتريان خود را در مورد روش هايي که به کار برده اند جويا شويد اين نظريات مي تواند موفقيت طرح بازاريابي شما را تضمين کند.
3 - کمک به مشتريان براي يافتن محصولات و خدمات مناسب اگر مي خواهيد براي مشتري خود بروشور معرفي محصولات را بفرستيد ، مي توانيد بروشور يا کارت محصول يا خدماتي را که فکر مي کنيد براي مشتري شما مفيد است را هم بفرستيد. اين کار مي تواند به مشتري شما در يافتن محصولات مناسب کمک زيادي بکند و مشتري شما را راضي نگه دارد. اگر نگران فروش محصول خود هستيد مي توانيد قبل از اين کار با توليد کننده آن محصول هماهنگي کنيد و از اين فرصت استفاده کنيد . مثلاً در صدي از فروش را براي خود در نظر بگيريد با اين تخفيف خاصي را براي مشتري خود از فروشنده بگيريد.
4- جواب تلفن هاي خود را متفاوت بدهيد. سعي کنيد که سفارش هاي خاصي را در هر بار جواب دادن تلفن ، به مشتري خود ارائه کنيد. به عنوان مثال مي توانيد بگوييد«روز بخير، من .... هستم ، از من درباره ي سرويس هاي جديد سوال کنيد». وقتي مشتري پشت خط مي ماند ، آن ها را براي مشتري پخش مي کنند ، شما مي توانيد اين کار را خودتان انجام دهيد . ازنظر مشتري تفاوتي ندارد که اين پيام از قبل ضبط شده با اين روش مطمئن شويد که پيام شما براي مشتريان شما جذاب باشد . اگر مشتري شما از راه دور تماس مي گيرد، با ارائه آگهي هاي طولاني وقت و پول مشتري را به هدر ندهيد.
5- استفاده از دست نوشته : سعي کنيد در تمام نامه هايي که براي مشتري خود مي فرستيد ، از دست نوشته و با مهرهاي مخصوص يا برچسب هاي خاص استفاده کنيد. توجه داشته باشيد که دست نوشته روي نامه در اولين بار که نامه ديده مي شود، خوانده مي شود. به خاطر داشته باشيد اين نوشته در صورتي به طور کامل خوانده مي شود که خلاصه کوتاه باشد، به طوري که بيننده بتواند آن را در کمتر از ده ثانيه بخواند.
6 - يک پيشنهاد فروش براي مشتري خود که تازه از شما خريد کرده است، بفرستيد. اگر به عنوان مثال مشتري شما لباسي را از شما خريده است، مي توانيد نامه اي براي او بفرستيد و ضمن تشکر از خريد قبلي به اطلاع او برسانيد که براي خريد بعدي به طور مثال از تخفيف 20 درصدي برخوردار است. براي اين که بتوانيد اين پيشنهاد را به فروش نزديک کنيد براي پيشنهاد خود زمان تعيين کنيد.
7 - خبر نامه : آيا مي دانيد هزينه ي فروش به يک مشتري جديد شش برابر بيشتر به مشتري قديمي است؟ شما با استفاده از خبرنامه مي توانيد بازاريابي خود را بر روي مشتريان قديمي خود متمرکز کنيد. اگر هزينه ي خبرنامه چاپي براي شما زياد است، مي توانيد با استفاده از پست الکترونيک اين کار را با هزينه بسيار پاييني انجام دهيد. هميشه در خبرنامه ي خود مي توانيد پيشنهاد فروش ويژه اي را به مشتري قبلي خود ارائه کنيد.
8 - بازاريابي مشترک : اگر فکر مي کنيد که قادر به تحمل هزينه بازاريابي به تنهايي نيستيد ، به دنبال شريکي باشيد که محصول او هم مناسب مشتري شما باشد يا اين که محصولات شما مکمل يکديگر باشد. با ارائه طرح بازاريابي مشترک مي توانيد در هزينه هاي بازاريابي صرفه جويي کنيد. علاوه بر اين با اين روش سرويس بهتري را هم به مشتريان خود ارائه مي کنيد.
9 - بروشورها و آگهي هاي خود را در تمام نامه هاي ارسالي شرکت خود قرار دهيد. اين کار هزينه ي زيادي براي شما ندارد و شما از نتيجه ي کار قطعاً متعجب خواهيد شد که ببينيد اين پيشنهادهاي شما به دست چه افرادي مي رسد و سفارش خريد به شما مي دهند.
10 -ارائه ي سمينار: ارائه ي سمينار در زمينه کار خودتان با شرکت در سمينار هاي مرتبط مي تواند نقش بسيار زيادي در معرفي کسب و کار شما داشته باشد. اگر مي خواهيد سميناري در محل کار خود برگزار کنيد ، به خاطر داشته باشيد که ارائه ي يک سمينار رايگان نمي تواند مشتريان شما را جذب کند. دريافت هزينه ي جزيي علاوه بر اين که مقداري از هزينه هاي سمينار را پوشش مي دهد مي تواند در جذب مخاطب هم به شما کمک کند، البته چنين سمينارهايي بايد بسيار با کيفيت و يا برنامه ريزي ارائه شوند.
منبع:نشريه بانو،شماره 24



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط