بررسي چگونگي ارتباط معماري مصنوع با طبيعت پيرامون (دامنه ي کوه صفه)
نويسنده:مهندس محمد حسين سميعي (1)
مقدمه
در شماري از شهرهاي جهان وجود کوه هايي در اطراف شهر بر جذابيت آن افزوده و با ايجاد باغ شهر حتي به يکي از عوامل جذب گردشگران تبديل شده اند. براي مثال، مي توان از بوداپست (مجارستان)، فيزوله (ايتاليا) و ريودوژانيرو (برزيل) نام برد. در ايران نيز در کنار شهرهايي همچون اصفهان، مشهد، خرم آباد و تهران کوه هايي قرار دارند که مي توانند در ارتقاي جذابيت ها و کيفيت محيط شهر مؤثر واقع شوند.
بيان مسأله
ارزشمنديِ اين اثربه لحاظ بافت طبيعي (ارگانيک) آن مي باشد. از اين رو، هر نوع حرکتي در کنار آن لازم است با مطالعه و برنامه ريزي انجام پذيرد، تا موجب غني شدن هويت تاريخي و فرهنگ بومي حاکم بر شهر شود.
کوه صفه از نظر ساختار زمين شناسي اصولاً کوهي ست سرسخت، خشن و صعب العبور. همين ويژگي يکي از دلايل برگزيده شدن کوه صفه براي مقاصد نظامي و دفاعي در دوران قديم بوده است. (طرح سامان دهي صفه و ناژوان)
بنيان گذاران و سازندگان اوليه ي قطعه ي شاهدژ (قلعه ي مرکزي، ارک قلعه ي ديو)، بناها، راه ها و استحکامات قلعه را چنان طراحي کرده بودند که کسي نتواند به درون آن راه پيدا کند. آنان با استفاده از پرتگاه ها و ديواره هاي کوه و تراشيدن برخي نقاط و ساختن ديوارهاي متعدد در نقاط مختلف، عمده راه هاي دسترسي و نفوذ به قلعه را مسدود کرده بودند. اما در سال هاي اخير با احداث راه هاي جديد و اصلاح مسيرهاي دشوار، راه هاي صعود به ارتفاعات کوه و دسترسي به آثار طبيعي و تاريخي کوهستان صفه آسان و شناخته تر شده است (www.esfahan.ir)
کوه صفه با ارتفاع 2225 متر از سطح دريا، کوهي مرتفع به شمار مي آيد؛ نخستين پرتو آفتاب اصفهان ديواره ي شرقي آن را روشن مي سازد و زمينه ي شهري زيباي را در جنوب شهراصفهان پديد مي آورد. کم ترين جايي از اصفهان است که صفه ازآن ديده نشود و همين طور کم تر نقطه اي از شهر است که از روي کوه صفه ديده نشود.موقعيت شهري مناسب و سابقه ي استفاده ي مردم از اين تفرجگاه همگي حکم مي کند تا در برخورد با آن کم ترين دخل و تصرف در طبيعت آن صورت گيرد.
انتخاب و استقرار مناسب و سنجيده ي معماري مصنوع (ساختمان ها، فضاهاي مکث، راه ها و ...) بايد در جهت نيروهاي طبيعي کوهستاني و نه در مقابله با آن ها صورت گيرد. حفظ موانع طبيعي مثل تپه ها، صخره ها و تخته سنگ ها با دور زدنِ آن ها و ايجاد فضاي مکث در کنارشان، موجب فراهم شدن محيطي دلنشين و متعادل خواهد شد.
عوامل مؤثر بر دريافت بصري از محيط پيرامون
نحوه ي ارتباط فرم معماري با طبيعت پيرامون
شايد از آشناترين نمونه ها در اين زمينه، معماري ماسوله است که با سطوح خود شاعرانه به بافت پيرامونش بافته شده و همچون امتدادي از طبيعت اطراف، پيوند با آن را بازتابانده است. پيروي اختلاف سطح ها از شکل گيري طبيعي زمين و هم نوايي ساختار و فرم بناها با بافت طبيعي پيرامون، ماسوله را به صورت ضميمه اي از بافت طبيعي شيب دار پيرامون مي نمايند.
ايجاد تناسبات متوازن ميان عناصراصلي ساختمان و طبيعت پيرامون
جداسازي عناصرافقي و عمودي بر خلاف ساختمان هاي سطح شهر تأثيرنامطلوبي در نما مي گذارد. تناسبات عناصر ساختمان لازم است با کل ابعاد ساختمان و محيط پيرامون مطابقت داشته باشد. براي مثال، در ساختمان هاي مذکور، ابعاد عرضي غالب خواهند بود. استفاده از عناصر باريک عمودي که موجب تقويت ارتفاع ساختمان و خدشه دار شدن عظمت کوه مي شود، به هيچ عنوان توصيه نمي شود. در و پنجره و نعل درگاه ها تأثير خاصي در نما مي گذارند. ناودان ها، سايه بان ها، پيش آمدگي هاي سقف و بالکن ها ايجاد سايه هاي خاصي بر روي نما مي کنند؛ که به کمک آن ها مي توان سطوحي پلکاني همسان با شيب موجود در طبيعت ايجاد کرد.
نسبت هاي هندسي نقشي تعيين کننده در هماهنگ سازي ظاهر نما دارند. مي توان پنجره ها را در گروه هاي کوچک تر ترکيب شده که شکل مشخصي را ايجاد مي کنند، دسته بندي کرد. (نماي ساختمان)
نحوه ي ارتباط مصالح ساختماني با طبيعت پيرامون
سنگ: استفاده از سنگ در دوران هاي مختلف احساس شوکت و عظمت را درساختمان هاي شهري به وجود آورده است. علاوه بر آن، خاصيت طبيعي بودن سنگ ساخته ي دست بشر را به طبيعت نزديک تر مي کند.
چوب: چوب پاره اي جدانشدني از پيکره ي طبيعت است که استفاده ازآن در معماري بنايي که از طبيعت پيرامونش الهام گرفته، به نوعي باعث بسط طبيعت مي گردد.
آجر: آجر مقياس انساني ويژه اي دارد و به دليل ارزاني و سادگيِ ساخت، از دوران معماري بابل در بين النهرين تاکنون در ساختمان هاي مسکوني و عمودي مورد استفاده قرار گرفته است. آجرحالت صميمانه اي را در ساختمان جلوه گر مي کند.
بتن: بتن مسلح به ويژه هنگامي که مسطح و صيقلي نباشد، حالت خصمانه اي را القا مي کند.
نحوه ي استفاده از مصالح طبيعي در معماري مصنوع
هر چند استفاده از چوب به شکل پوسته در نماي خارجي (مصالح غيرساختاري) باعث کاهش هزينه و مدت زمان اجرا مي شد، پوسته اي شدن نما و ناهماهنگي درون و بيرون (مصالح ساختاري و غيرساختاري) باعث ايجاد اختلاف با نحوه ي بيان طبيعت پيرامون مي شود؛ به نحوي که بر دريافت بصري از محيط پيرامون اثرنامطلوب مي گذارد.
تأثير رنگ بر معماري مصنوع
در کنار رنگ ساختمان ها، محيط پيرامون نيز قابليت هاي بالايي براي ترکيب هاي رنگي دارد. تشخيص يک رنگ در محيط به عواملي از جمله زمان ديدن، رنگ زمينه، رنگ هاي ثابت و منابع نورطبيعي و مصنوعي بستگي دارد. قرمز و نارنجي رنگ هايي هستند که بيش از همه جلو مي آيند و به اصطلاح پيش آمدگي دارند. پرتوهاي ساطع شده از اين رنگ ها بر تمرکز عدسي چشم تأثير مي گذارند و در شخص دوربيني ايجاد مي کنند. رنگ هاي سبز و آبي، برعکس، چشم را نزديک بين مي کنند؛ چرا که اين دو رنگ به عقب رفتن و عميق شدن تمايل دارند. زرد و ارغواني دراين خصوص خنثي هستند: نه پيش مي آيند و نه عقب مي نشينند.
تأثير بافت بر معماري مصنوع
آزمايش فوق تنها در مورد يخ صدق نمي کند. استفاده از مصالح ساختماني با سطوح صيقلي در دامنه ي کوه صفه درخشندگي بيش تر و درنتيجه درجه هاي رنگي عميق تري ايجاد مي کند؛ در حالي که ويژگي هاي کوه صفه، سرسخت و خشن بودن آن است. بنابر اين، به منظورايجاد هماهنگي در کيفيت محيط پيرامون و جلوگيري از ايجاد اغتشاش در سيماي طبيعت، لازم است از مصالح همگون با محيط (مصالح بومي) بهره گرفته شود.
جمع بندي و نتيجه گيري
صرف پرداختن به طبيعت مي تواند ارزش راستين بيافريند. ترجمه ي يک به يک طبيعت به معماري توجه ساده انگارانه به طبيعت است که گاه به ظاهري آزاردهنده نيز بدل مي شود.
از اين رو معمار ساختارهاي خود را نه در مقاومت با نيروهاي طبيعت و نه در سپردنِ ناآگانه به دست آن ها، بلکه در هماهنگي با اين نيروها مي بيند، تا انسان و طبيعت در ساخته ي او متحد به نظر برسند.
پي نوشت ها :
1- کارشناس ارشد معماري، دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان، samie.mohamad@yahoo.com
1- مباني رنگ و کاربرد آن، تأليف و ترجمه ي حبيب الله آيت اللهي.
2- مجموعه ي آثار معماري، ج 3، فرانک لويدرايت، مترجم: واحد ترجمه و انتشارات هنر و معماري.
3- تصاوير ماهواره اي دريافتي در سال 1385 توسط سازمان فاوا، شهرداري اصفهان.
4- «ماسوله، عکس ها»، نصراله کسراييان.
5- www.esfahan.ir
6- www.nama sakhteman.Htm
منبع: نشريه دانش نما، شماره 176-178