نکات ريز خانه تکاني

اگر يک جسم سنگين را روي موکت قرار دهيد. در آن قسمت فرورفتگي به وجود مي آيد. براي جلوگيري از فرورفتگي موکت بايد يک تکه موکت بريده را زير جسم سنگين قرار دهيد يا از تکه هاي سه لايي چوبي، حلبي و پلاستيکي استفاده کنيد. اگر باز هم اثر فرورفتگي بعد از برداشتن اشيا باقي مانده بود به اين روش عمل کنيد:
چهارشنبه، 25 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکات ريز خانه تکاني

نکات ريز خانه تکاني
نکات ريز خانه تکاني


 






 

▪ پاک کردن لکه هاي روي گلدان
 

بعد از شستشوي اوليه، مقداري سرکه غليظ و نمک فراوان داخل گلدان ريخته و بگذاريد چند دقيقه بماند. جرم ها در محلول حل شده و گلدان تميز مي شود.

▪ تميز کردن سبد و بافته هاي حصيري
 

به جاي آب و صابون و پودرهاي شوينده بهتر است از آب نمک غليظ استفاده کنيد. آنها را داخل تشت آب نمک فرو برده و با برس نرمي به آرامي تميز کنيد.

▪ جلوگيري از ليز خوردن نردبان
 

در خانه تکاني ها نردبان يکي از پرمصرف ترين وسيله ها است. براي جلوگيري از هر گونه خطري در اثر ليز خوردن نردبان، يک کفش کتاني داخل پايه هاي آن کنيد. حال بدون دغدغه مي توانيد بالاي آن برويد.

▪ جلوگيري از خوابيدن پرز موکت
 

اگر يک جسم سنگين را روي موکت قرار دهيد. در آن قسمت فرورفتگي به وجود مي آيد. براي جلوگيري از فرورفتگي موکت بايد يک تکه موکت بريده را زير جسم سنگين قرار دهيد يا از تکه هاي سه لايي چوبي، حلبي و پلاستيکي استفاده کنيد. اگر باز هم اثر فرورفتگي بعد از برداشتن اشيا باقي مانده بود به اين روش عمل کنيد:
يک حوله خيس را روي محل فرورفتگي گذاشته و مدت يک روز بگذاريد به همين حال باقي بماند. سپس حوله را برداشته، کمي صبر کنيد تا خشک شود و بعد روي آن را برس بکشيد تا پرزها به حالت اول خود برگردند.

▪ تميز کردن وسايل پلاستيکي
 

بايد با مقداري آب و صابون و يک اسفنج آنها را شستشو دهيد. ولي اگر خيلي کثيف شدند، آن را خيس کرده و يک قاشق جوش شيرين بريزيد و با يک قطعه پلاستيک آن را بپوشانيد. بعد از چند ساعت با يک حوله مرطوب آن را مالش دهيد، اثري از لکه باقي نخواهد ماند. انواع خوب پلاستيک ها ملامين ها هستند که سخت تر و مقاوم تر بوده و آنها را مي توان با آب داغ و صابون شست و با جوش شيرين لکه زدايي کرد. اگر لکه ها مقاومند، مي توانيد از پربورات سديم استفاده کنيد.

▪ کندن کاغذ از سطوح چوبي
 

اگر کاغذي به لوازم چوبي منزل شما چسبيده است و مايليد آن را بکنيد، هيچ گاه با يک کارد يا تيغ و نظاير آن به جانش نيافتيد چرا که اين عمل به لوازم چوبي شما آسيب وارد مي کند. در چنين مواقعي بهتر است از هر نوع روغن هاي مايع کمک بگيريد؛ چند قطره روغن روي کاغذ بريزيد و لحظه اي صبر کنيد، سپس با پارچه نرمي مالش دهيد. اين عمل را آن قدر تکرار کنيد تا کاغذ به کلي از چوب کنده شود. براي برطرف کردن برچسب ها و عکس برگردان هاي کهنه و قديمي مي توان از سرکه استفاده نمود؛ آنها را با سرکه خيس کنيد، لحظه اي صبر نموده، سپس به آرامي با تکه پارچه اي آن را پاک نماييد.

▪ راهي آسان و ساده براي تميز کردن فرش
 

بهترين، آسان ترين، ارزان ترين و سريع ترين روش براي تميز کردن قالي و فرش ها استفاده از روزنامه باطله است. ابتدا روزنامه هاي باطله را در آب خيس مي کنيم، ريز ريز نموده و روي فرش مي ريزيم، طوري که تمام سطح فرش را خرده هاي خيس روزنامه پر کند. سپس به وسيله يک جاروي زبر، فرش را از بالا به پايين و بالعکس جارو مي کنيم. بعد از جارو و جمع کردن خرده هاي روزنامه، يک دستمال نمدار تميز يا پارچه توري را روي فرش بکشيد. با اين کار فرش يا قالي تان تميز شده و نيازي به قاليشويي نداريد.

▪ لکه گيري ديوارها
 

اگر ديوارها روغني باشند، با دستمالي نخي که آغشته به محلول آب و کمي مايع پاک کننده است، آن را تميز نموده و بعد خشک مي کنيم. فراموش نکنيد ديوار گچي را با پارچه اي نمناک پاک ننماييد و اگر کاغذي به ديوار چسبيده است، با آب گرم و اسفنج خيس نماييد چون پس از چند دقيقه گرم شده و کنده مي شود.

▪ تميز کردن تلويزيون
 

تميز کردن صفحه تلويزيون به نوع آن بستگي دارد و توصيه مي شود به موارد کارخانه سازنده براي تميز کردن آن توجه شود. براي تميز کردن تلويزيون هاي پلاسما استفاده از پارچه هاي صد درصد کتان توصيه مي شود. ابتدا گرد و غبار را با استفاده از پارچه کتاني خشک از روي صفحه دستگاه پاک کرده و در صورت نياز از يک پارچه مرطوب و آغشته به سرکه براي از بين بردن لک هاي روي صفحه استفاده کنيد. براي تميز کردن LCD نيز مي توان از پارچه هاي کتاني مرطوب استفاده کرد. دقت کنيد قبل از روشن کردن تلويزيون، صفحه نمايشگر کاملاً خشک باشد و از تميز کردن تلويزيون، هنگامي که روشن است، خودداري کنيد.

▪ تميز کردن قاب عکس ها
 

قاب عکس ها را با اسفنجي که به « تربانتين» آغشته کرده ايد، پاک کنيد. اگر احساس مي کنيد بعد از اين عمل، قاب عکس ها چسبناک شده اند، به آنها دست نزنيد و بگذاريد يکي، دو روز کاملاً خشک شوند.

▪ تميز کردن اشياي گچي و مرمري
 

گچبري ها و بعضي لوازم گچي منزل پس از مدتي زيبايي و سفيدي خود را از دست داده و کدر و تيره مي شوند. شما مي توانيد کمي نشاسته را در آب حل نموده و از آن براي تميز کردن استفاده کنيد. نتيجه مثبت خواهد بود. براي اشياي مرمري نيز مي توانيد از اين محلول بهره مند شويد.

▪ با روزنامه ها و مجلات باطله چه کنيم؟
 

شايد مشکل اصلي هر خانه اي همين روزنامه ها و مجلات مختلفي باشد که به خانه مي آيند. اگر شما اهل روزنامه ايد و امروز يک روزنامه خريديد، مطمئن باشيد آخر هفته شش روزنامه در منزل داريد. حالا بعضي ها هم هستند که در روز چند روزنامه تهيه کرده و حتي مجلات مختلفي را هم خريداري مي کنند. اين روش ها را براي مرتب کردن و سر و سامان دادن به مجلات اتاق به کار بگيريد:
- با آمدن شماره جديد، شماره قبلي را دور بريزيد.
- اگر مجله يا روزنامه را خوانده ايد و از يک يا چند مطلب آن خوش تان آمده و مي خواهيد نگهش داريد، به جاي کل روزنامه يا مجله، آن مطلب را جدا کرده و نگه داريد. براي اين کار هم مي توانيد يا پوشه اي براي خود درست کرده يا دفتري تهيه نموده و بريده ها را به آن بچسبانيد. به اين ترتيب از جمع کردن کل روزنامه ها و مجله که فضاي زيادي را مي گيرد، راحت خواهيد شد. در مراجعه هاي بعدي هم به راحتي مي توانيد آن را پيدا کنيد و نيازي نيست که کل صفحات را براي پيدا کردن آن ورق بزنيد.
- اگر دوست داريد که کل روزنامه را نگه داريد، يک سبد يا کارتن برداريد و روزنامه ها و مجلات را داخل آن بگذاريد. هر ماه يک بار هم سراغ آن برويد و دورريختني ها را دور بريزيد. مي توانيد هر ماه روزنامه هاي تان را داخل يک پوشه قرار داده و آن را زير کمد يا جايي مناسب قرار دهيد.

▪ چند نکته ديگر:
 

- همه کاغذهاي باطله از روزنامه ها ايجاد نمي شوند. کاغذهاي بچه ها، آگهي ها و... از عوامل به هم خوردگي هاي اتاق شما هستند.
- براي دفاتر و کاغذهاي کودکان تان به تعداد آنها يک کشو در نظر گرفته و نام آنها را روي آن کشو بنويسيد و با يک رنگ مشخص کشوي هر کدام را مشخص کنيد.
- يک تخته در آشپزخانه در نظر گرفته و مطالبي که بايد هرکسي بداند، روي آن بنويسيد يا بچسبانيد. روي فريزر يا يخچال را براي اين کار در نظر نگيريد.
- براي هر کسي در خانه سبدي قرار دهيد و کاغذها، نامه ها و وسايل او را داخل آن بگذاريد.
- دور ريختن به معناي آن نيست که قاطي زباله ها کنيد. مي توانيد آن را جداگانه به مأمورين شهرداري تحويل دهيد يا به کساني که کاغذ باطله مي خرند، بفروشيد.

▪ نحوه صحيح استفاده از شامپو فرش
 

به دليل روکش هاي گوناگون مبلمان و الياف متفاوت فرش ها، شامپوي فرش و موکت بايستي با تمام الياف ها سازگار بوده و هيچ گونه ضرري براي آنها نداشته باشد. بنابراين استفاده از کمترين مواد شيميايي در فرمولاسيون شامپو فرش بسيار حائز اهميت است.
از طرفي جلوگيري از تداخل رنگ ها يا از بين رفتن شادابي و نشاط رنگ فرش و موکت از ديگر جنبه هاي مورد توجه در شوينده هاي فرش و موکت است. براي حفظ و سلامت رنگ ها و همچنين داشتن فرش هايي با پرز نرم و ملايم، طرز استفاده از شامپو فرش نيز در کنار انتخاب محصول مناسب مهم مي باشد.
فرش و مبلمان در استفاده روزمره به تدريج در اثر آلودگي هوا و نشست و برخاست کثيف شده و بهتر است هر از چند گاهي توسط شوينده مناسب شسته و تميز شود.
بهترين روش براي تميز کردن فرش و موکت با شامپو فرش، حل کردن مقدار مناسبي از آن ( طبق دستورالعمل) در آب و تميز کردن سطح مورد نظر با اسفنج آغشته به محلول شوينده است. سپس بايد با يک دستمال کتاني نمدار، سطح فرش را از شوينده و چرک هاي حل شده در آن پاک نموده و هر از چند گاهي دستمال مورد نظر را با يک دستمال تازه ديگر عوض نمود. همچنين بايستي فرش و موکت را پس از خشک شدن جارو نمود.
از نکات قابل توجه پرهيز از راه رفتن يا نشستن روي فرش و موکت قبل از خشک شدن کامل آنهاست. در غير اين صورت احتمال بروز لکه وجود دارد.

▪ نحوه از بين بردن بوي يخچال
 

بوي داخل يخچال که بر اثر طولاني ماندن مواد غذايي به ويژه فريزري ايجاد مي شود را مي توان از بين برد. براي از بين بردن بوي نامطبوع داخل يخچال مي توانيد از جوش شيرين استفاده کنيد. مقداري جوش شيرين را در ظرفي ريخته و بگذاريد درون يخچال بماند. وقتي بو را از بين برد، ظرف را برداريد.

▪ نحوه تميز کردن کتري جرم گرفته و باز کردن شير کتري
 

شما مي توانيد از ماده جرم گير سماور که در بازار يافت مي شود، استفاده کنيد. درون کتري آب ريخته، بگذاريد جوش بيايد. پودر جرم گير را داخل آب جوش ريخته و بگذاريد کمي بجوشد. در کتري را در اين حالت برداريد. بعد آن را خاموش کرده و بگذاريد مدت نيم ساعت بماند. آب را بعد از نيم ساعت خالي کرده و کتري را با آب و مايع ظرفشويي بشوييد.
در روش ديگر اگر جرم کتري يا سماور زياد است، مقدار مساوي آب و سرکه درون کتري يا سماور ريخته و بگذاريد تا بجوشد. بعد از نيم ساعت جوشيدن، آن را خاموش کرده و مي گذاريد که يک شب تا صبح بماند. درون کتري يا سماور کاملاً تميز مي شود.

▪ نحوه شستشوي بالش پر
 

قبل از شستشوي بالش هايي که از پر، پُر شده اند بهتر است براي آن که پرها در همه جا پراکنده نشوند، ابتدا کيسه بزرگي تهيه کنيد، بعد يک سر بالش را به آرامي بشکافيد و قسمت شکافته شده را به سر کيسه بزرگي که تهيه کرده ايد بدوزيد، به طوري که کيسه و بالش به يک بالش بلند تبديل شده باشند. حالا پرها را از بالش روانه آن طرف کيسه نموده، سر کيسه را ببنديد و بالش را از آن جدا کنيد. اکنون پارچه بالش را خوب بشوييد و اتو کنيد.

▪ نگهداري پارچه هاي گرانقيمت مبلي
 

يکي از بهترين روش ها براي حفاظت از پارچه هاي نو و گرانقيمت مبلي، تهيه روکش يا پيراهن مبل براي آنهاست. يکي از ساده ترين انواع اين روکش ها تهيه پارچه هايي به ابعاد متناسب با تکيه گاه و نشيمن صندلي و اتصال آنها به مبلمان به وسيله بندهاي پارچه اي است. براي قسمت هاي پارچه اي مبل هاي دسته دار نيز مي توان به همين ترتيب با بريدن پارچه اي مستطيل شکل و بستن آن به دسته مبل، روکش تهيه کرد. براي تهيه روکش قسمت نشيمن مبل کافي است يک چهارگوش از پارچه بريده، چهار گوشه آن را به عنوان جاي پايه ها بريده و جدا کنيد. با کمي دقت مي توانيد به راحتي مبل هاي مدل استيل خود را به اين روش روکش کنيد. اين روکش ها نه تنها براي حفاظت از پارچه هاي نو و گرانقيمت کاربرد دارند، حتي براي پوشاندن پارچه هاي فرسوده و کهنه نيز راهکارهاي سريع و ارزان قيمت هستند.

▪ شستن پرده هاي لوردراپه
 

اول آنها را از جاي خود درآوريد، بعد با شامپو فرش و يک برس شستشو، خوب دو طرف آن را بشوييد. سپس آنها را آب کشيده و لوله کنيد و در کنار ديوار بگذاريد تا آب آنها کاملاً گرفته شود.

▪ نکات دانستني در مورد شستشوي پرده:
 

1- هنگامي که پرده هاي خانه تان را براي خانه تکاني بهاره بيرون مي آوريد، پيش از خارج کردن گيره ها از آنها، ابتدا محل هاي قرارگيري گيره ها را روي نوار پرده با لاک ناخن علامت گذاري کنيد. با اين کار پس از شستشو مي توانيد به راحتي گيره ها را در محل هاي قبلي وصل کنيد تا فرم پرده تان به هم نريزد.
2- پرده ها را پس از شستشو به صورت نمدار آويزان کنيد. به اين صورت چروک هاي موجود در پارچه همزمان با خشک شدن آن صاف مي شود و ديگر نيازي به اتوکشي نيست.
3- اگر پارچه نخي جديدي براي پرده هاي خانه تان تهيه کرده ايد و احتمال آب رفتن آنها وجود دارد، ابتدا پارچه را در محلول آب و نمک به ميزان 1 قاشق سر صاف نمک طعام در هر ليتر آب و به مدت 24 الي 48 ساعت به صورت مچاله قرار دهيد. پس از طي اين مدت، پارچه را آبکشي کرده و اتو بزنيد، سپس شروع به دوختن پرده کنيد. اين کار براي پارچه هايي که احتمال رنگ دادن آنها وجود دارد نيز سبب تثبيت رنگ هاي موجود مي شود.
4- براي گردگيري پرده ها و زدودن گرد و خاک، در هر يک از جاروبرقي هاي خانگي، سري مخصوصي براي اين منظور قرار داده شده است. با نصب آن روي ميله جاروبرقي هر چند وقت يک بار پرده هاي خانه تان را گردگيري کنيد.
منبع:کوچه ما، شماره 11



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.