دستبرد ديرهنگام به يخچال!

زماني که خسته از فعاليت روزانه به خانه برمي گرديد. اولين کاري که مي کنيد روشن کردن تلويزيون و گوش دادن به اخبار يا يک گفت وگوي خبري است. ولي دراين بين خوردن يک غذاي سبک نيز اجتناب ناپذير است واين تعجب برانگيز است که اصلا اين ميل از کجا سرچشمه مي گيرد. شايد با يک احساس گرسنگي خفيف و درست در همين لحظه خود را در
دوشنبه، 6 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دستبرد ديرهنگام به يخچال!

دستبرد ديرهنگام به يخچال!
دستبرد ديرهنگام به يخچال!


 





 
زماني که خسته از فعاليت روزانه به خانه برمي گرديد. اولين کاري که مي کنيد روشن کردن تلويزيون و گوش دادن به اخبار يا يک گفت وگوي خبري است. ولي دراين بين خوردن يک غذاي سبک نيز اجتناب ناپذير است واين تعجب برانگيز است که اصلا اين ميل از کجا سرچشمه مي گيرد. شايد با يک احساس گرسنگي خفيف و درست در همين لحظه خود را در مسير آشپزخانه مي يابيد و اين قدر اين وسوسه قوي مي شود که به شما فرصت فکر کردن نمي دهد . خوردن غذاي سبک هر از گاهي آن هم در آخر شب چندان نگران کننده نمي تواند باشد، اما پرخوري آن هم دراين موقع کمي نگران کننده است . متخصصان ، بر سراين موضوع که آيا اين عادت مي تواند ريشه يک مشکل اساسي باشد که نياز به توجه دارد يا نه بر سر بحث هستند.
دونوع اختلال خوردن در شب
سندرم خوردن در شب ،يک نوع بيماري با درصد بالاي ابتلا است . افراد مبتلا اصولا در هنگام خواب گردي يا در يک وضعيت بين خواب و بيداري اقدام به خوردن مي کنند. آنها معمولا راجع به اينکه چه کار مي کنند کاملا هوشيار نيستند و تنها بعد از بيدار شدن متوجه باقيمانده چيزهايي مي شوند که خورده اند و در رختخواب خود ريخته اند ، مثلاً کاغذ بسته بندي شکلات ولي به خاطر نمي آورند که چه زمان اين اتفاق افتاده است. اين اختلال از هر 100 نفر انسان يک الي 2 نفر را تحت تاثير قرار ميدهد.اين اختلال اولين بار در دهه 1950 کشف شد. محققين اخيرا کشف کرده اند که اين اختلال با چاقي نيز پيوند دارد، يعني مي توان گفت 9 الي 14 درصد افراد تحت درمان چاقي را تحت تاثير قرار مي دهد. همچنين اين اختلال در بيماران رواني شايع تر است. اغلب افراد مبتلا به اين اختلال به نوعي اعتياد دارند. ويا از افسردگي رنج مي برند. البته علت ارتباط اين اختلال با افسردگي و اعتياد هنوز مشخص نشده است. شايد اين سندرم باعث ايجاد اختلال در هورمون هاي تنظيم کننده اشتها ، خلق و خو و خواب مي شود.

دستبرد ديرهنگام به يخچال!

درمان
محققان به اين نتيجه رسيده اند که بين خواب و خوردن ارتباط وجود دارد و به همين ترتيب کم خوابي و افزايش وزن به دنبال هم اتفاق مي افتد، پس داشتن خواب کافي مي تواند از دستبرد دير هنگام به يخچال جلوگيري کند.
در صورت داشتن اين مشکل به پزشک روانشناس مراجعه کنيد تا از وجود يا عدم وجود ساير اختلالات رواني که ريشه در اين عادت دارد مطمئن شويد.
هر نوع اختلال رواني نهفته مثل افسردگي ويا اضطراب را درمان کنيد. اين امر مي تواند عادت خوردن را بهبود بخشد.م
مطالعات اوليه ثابت کرده است که داروهاي ضد تشنج مثل توپامکس ويا داروي ضدافسردگي مثل سرترالين به درمان اين عادت نيز کمک مي کند.
با يک متخصص تغذيه مشورت کنيد تا با دادن يک برنامه غذايي روزانه صحيح از پرخوري شب هنگام جلوگيري کنيد؛ در ضمن تکنيک هاي کاهش استرس مي توند از بروز اين عادت جلوگيري به عمل آورد.
منبع:نشریه ایرانیان شماره 34




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.