زشت هاي زيبا

آيا در خانه شما هم يك كنج مثلث شكل با زاويه تند، دكوراسيون خانه تان را به هم زده است؟ يا مي خواهيد تحولي در آپارتمان تان به وجود آوريد و فرورفتگي هاي مكرر در ديوارها مانع هستند؟ گاهي در معماري يك ساختمان يا اجراي نقشه هاي ساختماني، به دليل وجود موانع يابي دقتي در ساخت، قسمت هاي كوچك و بدون استفاده اي ايجاد مي شود
يکشنبه، 12 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زشت هاي زيبا

زشت هاي زيبا
زشت هاي زيبا


 

نويسنده: سام بابايي *




 
آيا در خانه شما هم يك كنج مثلث شكل با زاويه تند، دكوراسيون خانه تان را به هم زده است؟ يا مي خواهيد تحولي در آپارتمان تان به وجود آوريد و فرورفتگي هاي مكرر در ديوارها مانع هستند؟ گاهي در معماري يك ساختمان يا اجراي نقشه هاي ساختماني، به دليل وجود موانع يابي دقتي در ساخت، قسمت هاي كوچك و بدون استفاده اي ايجاد مي شود كه به اصطلاح به آن قناسي مي گويند. به عنوان مثال در مسير ستون ها، كانال هاي كولر يا تاسيسات فني در ديوارها، يك تور رفتگي به صورت مستطيل عمودي كم و بيش بزرگ به وجود مي آيد. اين اشكالات در آپارتمان هايي كه در زمان كم و با حجم انبوه ساخته مي شوند، زياد به چشم مي آيد. شما با اين فضاهاي بلااستفاده چه مي كنيد؟ توصيه هاي زير راهكارهاي كارشناس «منزل» براي استفاده بهينه از اين فضاهاست.
اگر تورفتگي ديوار به صورت مستطيل صاف و يكدستي است كه تا زمين ادامه دارد، كافيست يكي دو منبع نور نقطه اي از نوع هالوژن بالاي آن نصب كنيد به طوري كه نور هالوژن ها به سمت پايين و روي تو رفتگي تنظيم شود. به اين كار، نشستن ديوار به وسيله نور مي گويند. اين نورپردازي در واقع قسمتي از ديوار خانه تان را مانند يك باكس نور عمودي بر روي ديوار، به صورتي اسرارآميز نوراني مي كند.

زشت هاي زيبا

اگر عرض اين تورنگي قابل توجه بود، با چند بست كوچك و ساده كه به راحتي قابل تهيه است و نصب چند شيشه به صورت طبقه، يك قفسه بندي شيشه اي همراه نور هالوژن داشته باشيد. دقت كنيد كه معماران در طراحي منزل گاهي به عمد اين فضا را به وجود مي آورند و حال شما به صورت تصادفي چنين طرحي داريد! گذاشتن چند شيء‌منحصر به فرد روي طبقات جلوه زيبايي به آپارتمان تان مي دهد. دقت كنيد كه كل طبقات را با اشياءمختلف و زياد پر نكنيد تا روي ديوار تضاد آزار دهنده اي به وجود نيايد. اين قفسه بندي اگر با جنس ديگري ساخته شود حس و حال فضا را به كلي تغيير خواهد داد؛ مثلا به جاي شيشه از طبقات گچي يا MDF و به جاي طبقات افقي كه دو سر آن به بست متصل مي شوند از طبقات افقي نصفه كه با ديواره اي عمودي به طبقه بعدي وصل مي شود استفاده كنيد.
گاهي اوقات فاصله و عرض فرورفتگي ديوارتا 2 متر يا بيشتر هم مي رسد. اگر عمق آن هم تا 40سانتي متر يا بيشتر بود، ايجاد سكو در دو طرف فرورفتگي و گذاشتن كفي با كوسن هاي نرم براي نشستن، يك فضاي منحصر به فرد برايتان ايجاد خواهد كرد.

زشت هاي زيبا

راهكار ديگر ايجا بافت است؛ با بتونه ساختماني يا مل و چسب چوب بافت هايي به دلخواه خود مثلا آجري، حصيري، نامنظم، نقطه اي، چهارخانه يا راه راه روي آن بخش از ديوار ايجاد كنيد. حتي مي توانيد از اشياء فلزي و سفت براي به وجود آوردن بافت استفاده كنيد، مثلا بتونه را روي سطح كار بماليد و با قالب هاي كوچك شيريني پزي روي بتونه نقوش زيبايي به وجود آوريد و بعد از خشك شدن رنگ بزنيد. يكي ديگر از راه هاي ايجاد بافت قراردادن خرده سنگ، خرده آينه، خرده شيشه هاي رنگي يا سراميك هاي رنگي در بتونه روي ديوار است كه بافت فانتزي زيبايي به شما مي دهد.
گاه اين تورفتگي در حدي نيست كه بتوان چنين راهكارهايي را پياده كرد يا اينكه يك قناسي كج و ناكارآمد داريم، پس در اين صورت با گذاشتن يك گلدان بلند و مناسب اين نقص برطرف مي شود.
اگر فضاي اين قناسي بزرگ بود اما ارتفاع كوتاهي داشت، باز گزينه هاي زيادي داريد؛ مثلا يك آكواريوم مي تواند به زيبايي، قناسي را پر كند. ابعاد و اندازه آكواريوم ها و فرم آن ها قابل انعطاف است يعني مي توانيد آن را بسته با فضايتان سفارش دهيد.

زشت هاي زيبا

اگر منزل تان قديمي است و فرورفتگي مربوط به محل نصب رادياتوري مي شود كه قبلا آن را برداشته ايد، قراردادن يك يا دو فلاورباكس با گل هاي زيبا و هماهنگ با رنگ غالب در دكوراسيون آپارتمانتان آن فضا را با طراوت مي كند.
شما هميشه مي توانيد با كاستي هاي محيط زندگي تان زيبايي بيافرينيد
نقاشي كشيدن با رنگ هاي ملايم نيز يكي ديگر از گزينه هاست. به خصوص اگر قسمت هايي از نقاشي مثلا شاخ و برگ درختان يا گلدان گل از محدوده فضاي قناسي به ديوار نيز منتقل شود.

زشت هاي زيبا

حالت بعدي وقتي است كه قناسي با زاويه خيلي بسته باشد به طوري كه رنگ و نقاشي يا ايجاد بافت عملا امكان پذير نباشد، در آن صورت مي توانيد پر چين زيبايي براي يك پرنده خوش صدا بسازيد. به اين صورت كه با الياف كنف يا طناب هاي كنفي به صورت زيگزاگ نامنظم از يك سمت به سمت ديگر تو رفتگي، نخ را بكشيد و اين كار را تا پايين انجام دهيد؛ حال يك تونل عمودي از نخ هاي كنفي داريد. يك پرنده دست ساز كه به ظرافت و ماهرانه ساخته شده است در داخل اين فضا روي يكي از ريسمان ها قرار دهيد و بچسبانيد.

زشت هاي زيبا

چسباندن يكي دو برگ پاييزي اين فضا را رويايي تر مي كند. با قراردادن يك صندلي كنار اين فضا بيننده را براي تماشاي يك نماي شاعرانه لطيف دعوت خواهيد كرد.

پي‌نوشت‌ها:
 

* كارشناس ساختمان

منبع:نشريه منزل، ش 20




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.