اينجا، آنجا، همه جا

دامنه فعاليت جمعيت کنگره 60 فقط منحصر به تهران نيست و شعبه هايي هم در نقاط مختلف ايران دارد. اين شعبه ها اگر چه هنوز در همه استان ها و شهرستان ها گسترش پيدا نکرده اند ولي در همين مدت کوتاه و در همين چند شهرستان توانسته اند به رهايي بيماران درگيراعتياد کمک قابل توجهي بکنند. براي آشنايي با فعاليت هاي شعب مختلف کنگره 60 با مسوولان چند تا از آنها که خود زماني مسافر بوده اند گپي کوتاه زده ايم که مي خوانيد.
چهارشنبه، 29 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اينجا، آنجا، همه جا

اينجا، آنجا، همه جا
اينجا، آنجا، همه جا


 






 
کنگره 60 در نقاط مختلف ايران شعبه هايي دارد که براي درمان اعتياد فعاليت مي کنند
دامنه فعاليت جمعيت کنگره 60 فقط منحصر به تهران نيست و شعبه هايي هم در نقاط مختلف ايران دارد. اين شعبه ها اگر چه هنوز در همه استان ها و شهرستان ها گسترش پيدا نکرده اند ولي در همين مدت کوتاه و در همين چند شهرستان توانسته اند به رهايي بيماران درگيراعتياد کمک قابل توجهي بکنند. براي آشنايي با فعاليت هاي شعب مختلف کنگره 60 با مسوولان چند تا از آنها که خود زماني مسافر بوده اند گپي کوتاه زده ايم که مي خوانيد.

شعبه اصفهان و رباط کريم
 

احمد حکيمي – مدير شعبه اصفهان و رباط کريم – آن قدر سرش شلوغ است که مجبور مي شويم چند دقيقه اي منتظر بمانيم تا با او در زمينه فعاليت هاي اين مرکز صحبت کنيم. او درباره وضعيت شعبه تحت مديريتش مي گويد : «امسال و فقط در سه ماهه اول 2700 نفر فرد معتاد پذيرش کرديم که از اين تعداد درصدي براي ترک اعتياد همين جا مي مانند و تعدادي هم بعد از کسب اطلاعات لازم درباره روش هاي ترک اعتياد آن را نمي پسندند و مي روند. ديدگاهي هم در فضاي اجتماع وجود دارد؛ آن هم اينکه معتاد دو راه دارد تا اعتيادش را ترک کند. مي گويند يا برو چند روزي در کمپ بخواب يا اينکه «يو.آر.دي»کن. اما وقتي فرد معتاد وارد کنگره مي شود، موضوع فرق مي کند. ما به او آگاهي مي دهيم که چه قسمت از درونش مشکل پيدا کرده و تنها کسي که مي تواند مشکلش را حل کند، خودش است.» آماري که حکيمي در خصوص افراد رها شده از بند اعتياد مي دهد، رقم قابل توجهي است؛ «هر ساله حدود 355 نفر اعتيادشان را به طور کامل ترک مي کنند. شعبه اصفهان و رباط کريم در سال 1378 تاسيس شد و مهم ترين انگيزه از راه اندازي اين مرکز آن بود که افراد درگير اعتياد از بند آن رهايي يابند.» جالب است که هفته نامه سرنخ با صفحه مسافرش در مراجعه تعداد زيادي از معتادان به اين مرکز تاثير گذار بوده؛ «به افرادي که براي ترک اعتياد وارد اين مرکز مي شوند پرسشنامه اي مي دهيم و يکي از سؤالات آن، اين است که از چه طريق با اين مرکز آشنا شده اند. خيلي از کساني که به شعبه ما مي آيند، مجله شما را خوانده اند.»

شعبه شادآباد (تهران)
 

مهدي سهيلي يکي از رها يافته ها از بند اعتياد است؛ مردي که با سرنخ به عنوان يک مسافر مصاحبه کرد و از فرداي آن روز بود که حدود ده نفر از معتادان با در دست داشتن مجله سرنخ و تصوير آقاي سهيلي که چاپ شده بود، به شعبه شادآباد مراجعه کردند و گفتند ما عکس و مصاحبه شما را در مجله ديده ايم و حالا تصميم گرفته ايم تا اعتيادمان را ترک کنيم»مهدي سهيلي مسوول شعبه شادآباد است؛ مردي 59 ساله که 27 سال ترياک مصرف مي کرده و هشت سالي هم مي شود که اعتيادش را ترک کرده؛ «در شادآباد هفته دو نفر به رهايي مي رسند يا حتي سه نفر.
البته بستگي به خود فرد دارد. در اين شعبه ورزش هاي تيراندازي، شطرنج، دارت، واليبال و بدمينتون هم براي فعاليت مسافران وجود دارد.
يک روز رئيس کلانتري يافت آباد به من گفت سهيلي، ظرف اين شش ماهي که شما به حوزه استحفاظي من آمده ايد، هزار بار از ميزان تماس هاي مردمي در خصوص وجود معتادان و ايجاد درگيري کمتر شده. در حالي که تلفن هاي ما در روز بارها به صدا در مي آمد. اگر روزي يک تماس هم کمتر شود تعداد ماموريت ها کم مي شود که اين به نفع دولت است.» در مرکز شادآباد 600 معتاد وجود دارد و حدود 45 نفر به عنوان همکار و کمک راهنما دراين مرکز کار مي کنند.

شعبه کرج
 

«ده ماه پيش بود که تصميم گرفتيم شعبه اي از کنگره 60 را در کرج راه اندازي کنيم. در اين مرکز حدود 12 درمانگر مشغول به کار هستند و طي اين ده ماه 40 نفر اعتيادشان را ترک کرده اند.» اينها حرف هاي کيوان فر، مسوول شعبه کرج است که 22 سال حشيش و ترياک مصرف مي کرد و حالا در اين مرکز به افراد تازه وارد کمک مي کند.
بيشتر کساني که با شعبه کنگره 60 در کرج تماس مي گيرند، شماره آنجا را از شعبه مرکزي کنگره گرفته اند و به گفته کيوان فر تعداد زيادي از مراجعان چند ماه اخيرشان از طريق مجله سرنخ با کنگره و روش درماني اش آشنا شده اند.

هيدج (زنجان)
 

سال 84 بود که يک مرکز ترک اعتياد و شعبه اي از کنگره 60 در هيدج ساخته شد. اما چطور شد که شعبه اي از کنگره سر از هيدج زنجان درآورد؛ حميد عليخاني، 38 ساله مدير و مؤسس اين شعبه مي گويد : «من 14 سال به حشيش و ترياک اعتياد داشتم و مي خواستم ترک کنم؛ به همين خاطر به شعبه آکادميک کنگره در سهروردي جنوبي مي رفتم. راهنمايم اهل کرمانشاه اما ساکن تهران بود. چون خودم ساکن هيدج هستم، بعد از ترک اعتيادم با کمک چند نفر از دوستانم تصميم گرفتم تا يک مرکز ترک اعتياد در هيدج راه اندازي کنيم. امروز پنج سال از آن زمان مي گذرد.» اين مرکز ترک اعتياد، 11 لژيون مسافر دارد. عليخاني در توضيح مي گويد : «ما اينجا 11 تا راهنما داريم که شاگردان خود را بعد از جلسات عمومي دور هم جمع مي کنند و درباره مشکلاتي که هنگام ترک اعتياد از نظر جسمي و روحي برايشان پيش مي آيد، صحبت کرده و راهنمايي شان مي کنند.
در اين مرکز ما 65 معتاد داشتيم که به درمان قطعي رسيده اند.» اما مراجعان چطور با اين مرکز آشنا شده اند ؟ عليخاني مي گويد : «چند وقت پيش با مجله شما مصاحبه کردم. چند نفر از همدان مراجعه کردند و گفتند ما مصاحبه شما را در مجله خوانده و عکستان را هم ديده ايم. زنگ زديم و از دفتر مجله شماره کنگره را گرفتيم و مرکز ترک اعتياد شما را در هيدج پيدا کرديم.» عليخاني، مسافر موفق ما در ادامه به کساني که درگير ديو اعتياد هستند، توصيه اي مي کند : «مجله شما زمينه اش را آماده کند تا با خانواده هايمان در رسانه تلويزيون و با اعتماد به نفس بالا بدون اينکه چهره مان را شطرنجي کنند، حضور پيدا کنيم و از تجربه مان در ترک اعتياد بگوييم و کمک کنيم به کساني که فکر مي کنند نمي توانند اعتيادشان را کنار بگذارند.»

شعبه ارون (همدان)
 

به رهايي رسيدن يکي از همشهري هاي علي جلالي در کنگره 60 از بند اعتياد باعث شد تا جرقه ايجاد يک مرکز براي ترک اعتياد در ذهن او زده شود تا هم ولايتي هايش را از اعتياد نجات دهد. علي آقا به مدت هفت سال مصرف کننده ترياک و حشيش بوده و هفت سال است که اعتيادش را کنار گذاشته. مي گويد:«يک سالي هست که شعبه اي از کنگره 60 را در روستاي اروان استان همدان ايجاد کرده ايم و دراين يک سال سه نفر رهايي پيدا کرده اند. » او مي گويد : «مدتي قبل ما از همدان مراجع داشتيم. اروان از همدان 140 کيلومتر فاصله دارد و من تعجب مي کردم که بعضي از افراد معتاد چطور از وجود مرکز ترک اعتياد ما آگاه شده اند. از مراجعان پرسيدم و گفتند که از طريق مجله سرنخ شماره کنگره را گرفته و توانسته اند نزديک ترين مرکز را براي ترک اعتيادشان پيدا کنند.»
منبع: نشريه همشهري سرنخ، شماره56



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.