ريواس سوغات کوهستان

شکل عجيب و غريب ريواس، خيلي ها را از اينکه طرف اين گياه بروند و براي يک بار هم که شده طعم آن را امتحان کنند، منصرف مي کند. اما ريواس جزو آن دسته از گياهاني است که از طعم ترش آن گرفته تا ويژگي هاي غذايي اش مي تواند دليل موجهي براي تحمل شکل عجيب و غريب و البته دشواري هاي پاک کردن و پختن آن باشد.
يکشنبه، 30 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ريواس سوغات کوهستان

ريواس سوغات کوهستان
ريواس سوغات کوهستان


 

نويسنده:پرستو زرنگ




 

سرشار از پتاسيم، کلسيم، ويتامين هاي A , B , C و فيبر
 

شکل عجيب و غريب ريواس، خيلي ها را از اينکه طرف اين گياه بروند و براي يک بار هم که شده طعم آن را امتحان کنند، منصرف مي کند. اما ريواس جزو آن دسته از گياهاني است که از طعم ترش آن گرفته تا ويژگي هاي غذايي اش مي تواند دليل موجهي براي تحمل شکل عجيب و غريب و البته دشواري هاي پاک کردن و پختن آن باشد.
گياه ريواس با برگ هاي پهن و ساقه بلند و گل هاي خوشه اي در ارتفاعات و دامنه هاي شيب دار مي رويد. ساقه اين گياه به صورت خام به عنوان يک ماده غذايي استفاده مي شود. برگ هاي آن، هم به صورت خام و هم به صورت پخته به عنوان خوراکي مصرف مي شود. طعم اين گياه ترش مزه و گس است. فصل رويش آن از ارديبهشت تا اواخر خرداد است.

چه ريواسي مرغوب تر است؟
 

ريواس هر چقدر سفت تر بوده و ريشه هاي کمتري داشته و موقع خرد کردن صداي شکستگي بدهد ؛ کيفيت بهتري دارد. از طرفي ريواس بايد آبدار باشد. براي اينکه اين ويژگي ها را همان زمان خريد متوجه شويد، کافي است يک عدد ريواس را از ساقه شکسته و وضعيت آن را از جهت نکاتي که ذکر شد، بررسي کنيد. بهترين نوع ريواس، ريواس قرمز رنگ با ميانه زرد است که محصول کشور چين بوده و ربوند چيني نام دارد.

در انبار ريواس چه مي گذرد؟
 

ريواس سرشار از پتاسيم، کليسم، ويتامين هاي A , B , C و فيبر است. دمبرگ ريواس که قسمت قابل استفاده آن است، داراي اسيدهاي آلي مانند « اسيد ماليک » است که براي رفع عطش و ايجاد سهولت در هضم غذا مفيد است. ريواس ملين بوده و اشتها را تحريک مي کند.
ريواس فعال کننده عملکرد دستگاه گوارش است که دليل آن فيبر موجود در اين گياه است. ريواس حاوي نمک هاي صفراوي است و به همين دليل محرک ترشح کبد شناخته شده است. بنابراين هضم و جذب چربي ها را تسهيل مي کند.

ويژه ديابتي ها
 

ريواس ترشح انسولين را از لوزالمعده تحريک کرده و به کاهش قند خون کمک مي کند. اين گياه سرشار از فيبر است که اين خود به تنظيم قند خون کمک مي کند يکي از راه هاي افزايش مصرف ريواس، نوشيدن مخلوط آب ريواس با سيب، خيار، هويج و کرفس است ؛ حجم مخلوط را به صورت يک سوم آب ريواس و دو سوم از آب ساير ميوه ها و سبزي ها در نظر بگيريد.

براي کم خون ها
 

کم خوني ناشي از فقر آهن، يکي از شايع ترين مشکلات جامعه امروز است و شيوع آن در خانم ها بيشتر است ؛ يکي از عوامل موثر در جذب آهن سبزيجات اسيد اسکوربيک يا ويتامين C است. اين ويتامين باعث مي شود آهن سبزيجات به شکل قابل جذب آن در روده تبديل شود ريواس هم يکي از منابع نسبتاً غني از ويتامين C است. بنابراين مصرف ريواس در دوران بارداري و بلوغ توصيه مي شود.

ويژه قلب
 

بيماري هاي قلبي ـ عروقي سالانه افراد زيادي را درگير کرده و هزينه زيادي را به خانواده ها تحميل مي کند. يکي از راه هاي مقابله با اين بيماري ها مصرف سبزيجات حاوي آنتي اکسيدان است که ريواس يکي از سبزيجاتي است که علاوه بر تامين مواد مغذي و آنتي اکسيدان مي تواند به تنوع مصرف سبزي در سبد غذايي خانوار کمک کند.

توصيه هاي ساندويچي
 

نکته 1 : مصرف بيش از حد ريواس سبب کمبود کلسيم در بدن مي شود که اين موضوع به دليل تشکيل « اکزالات کلسيم » و عدم جذب آن در روده است. بنابراين مانند هر ماده غذايي ديگر در مصرف ريواس هم بايد اين مساله را مد نظر قرار داد.
نکته 2 : مصرف ريواس براي افراد مبتلا به سنگ کليه توصيه نمي شود ؛ چرا که ترکيبات اسيدي موجود در آن باعث تشديد ايجاد سنگ کليه مي شود.
نکته 3 : ريواس سبزي ترشي است. به همين دليل مصرف آن براي افرادي که دچار « ريفلاکس » هستند خيلي مناسب نيست.
نکته 4 : هر چند شايد اين نکته خيلي تغذيه اي نباشد اما نکته بهداشتي است که اشاره به آن بحث را تکميل تر مي کند. ترشي ريواس ممکن است باعث کند شدن دندان ها شود. بنابراين بهتر است پس از مصرف آن به صورت خام بلافاصله مسواک نزنيد تا ميناي دندانتان آسيب نبيند.

ارزش تغذيه اي 100 گرم ريواس
 

انرژي................................. 34 کيلو کالري
چربي................................. 23 /0 گرم
پروتئين............................. 0/94 گرم
کربوهيدرات.......................8 گرم
کلسيم................................312 ميلي گرم
سديم................................ 6 ميلي گرم
پتاسيم .............................148 ميلي گرم
ويتامين C....................... 8 ميلي گرم
منبع:نشريه همشهري مثبت شماره 6




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.