ده نتیجه مثبت ورزش

بارها شنیده ایم که ورزش کردن، مفید است و یک جا نشستن و تلویزیون تماشا کردن، بد و زیان بار، ولی چقدر به این حرف ها عمل کرده ایم؟ آیا تاکنون به آثار مثبت ورزش فکر کرده اید؟ ورزش درکنار اینکه به ما کمک می کند کالری بیشتری بسوزانیم و اندام متناسب تری داشته باشیم، چه فواید دیگری دارد؟ دراینجا ده فایده مهم ورزش را برای شما برمی شماریم:
شنبه، 28 آبان 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ده نتیجه مثبت ورزش

بارها شنیده ایم که ورزش کردن، مفید است و یک جا نشستن و تلویزیون تماشا کردن، بد و زیان بار، ولی چقدر به این حرف ها عمل کرده ایم؟ آیا تاکنون به آثار مثبت ورزش فکر کرده اید؟

ورزش درکنار اینکه به ما کمک می کند کالری بیشتری بسوزانیم و اندام متناسب تری داشته باشیم، چه فواید دیگری دارد؟ دراینجا ده فایده مهم ورزش را برای شما برمی شماریم
:

ورزش کمک می کند بهترو راحت تر بخوابیم.
بررسی ها نشان می دهد به طور میانگین 20 تا30 دقیقه ورزش در سه تا چهار روز هفته، کمک می کند که خواب راحت تری داشته باشیم، بهتربخوابیم.

ورزش، پیری را به تأخیر می اندازد و از مرگ نابهنگام جلوگیری می کند.
ورزش منظم، باعث می شود با بالا رفتن سن فرد، وی همچنان اندامی متناسب و جسمی سالم داشته باشد، همچنین پوست و ماهیچه ها را نیز در وضعیت مناسب نگه می دارد. ورزش برقابلیت انعطاف می افزاید و از بسیاری از بیماری های دوران کهن سالی، از قبیل پوکی استخوان و بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

مفصل ها، استخوان ها و ماهیچه ها با ورزش، سالم خواهد ماند.
 سیستم دفاعی بدن تقویت می شود.

نقش ورزش در افزایش انرژی احساس خستگی و کمبود انرژی،

یکی از رایج‌ترین مشکلات زندگی روزمره در عصر تکنولوژی است و دلایل آن ممکن است از کار زیاد تا داشتن یک زندگی بی‌تحرک متغیر باشد. اما تنها داروی سالم و بدون عارضه برای خستگی مفرط، ورزش منظم است. دانشمندان موافق هستند که ورزش منظم تاثیر مثبتی بر سطح انرژی دارد. در واقع، فعالیت بدنی به بهبود بهره‌وری نیز کمک می‌کند.

بسیاری از افراد برای مقابله با احساس ضعف تنها کافیست گرم‌کن بپوشند و بدوند. فعالیت بدنی ضربان قلب را افزایش داده و خون را به جریان می‌اندازد. اکسیژن و مواد مغذی بیشتر برای عضلات به معنای سطح انرژی بالاتر است.

اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد که صرف انرژی چگونه می‌تواند انرژی بیشتری به فرد بدهد، اما علم این ادعا را تأیید می‌کند. یک مطالعه نشان داد که 90٪ از افرادی که یک برنامه ورزشی منظم را تکمیل کردند، نسبت به افرادی که ورزش نمی‌کردند، کاهش خستگی داشتند. شاید به‌جای یک فنجان قهوه اضافی برای رفع خستگی، بهره‌مندی از فواید ورزش جایگزین بهتری باشد.


ورزش، حافظه را قوی می کند.
بررسی ها نشان داده است افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، حافظه و قدرت تمرکز بهتری دارند، سه روز پیاده روی درهفته، هر بار به مدت 45 دقیقه، برای بالا بردن تمرکزکافی است.

ورزش، اعتماد به نفس را زیاد می کند.
این سؤال ساده را ازخود بپرسید: در کدام موقعیت احساس بهتری دارم؟ وقتی روی مبل لم داده ام و مشغول خوردن یک پاکت چیپس هستم یا بعد از انجام یک تمرین ورزشی عالی یا وقتی از باشگاه یا پارک برگشته ام؟

اگرازاندام خود راضی نیستید، تمرین های ورزشی را آغازکنید. قدرت بدنی تان را افزایش دهید. به تدریج، از نظر روحی، حال بهتری خواهید داشت. این خود به خود باعث می شود تصوربهتری از خود داشته باشید و اعتماد به نفستان بالا رود.

ده نتیجه مثبت ورزش

فواید ورزش برای خواب

ورزش می‌تواند سطح استرس و اضطراب را کاهش داده و احساس آرامش و ثبات بیشتری ایجاد کند. این موضوع به ایجاد خواب بهتر و راحت‌تر می‌انجامد. همچنین، ورزش می‌تواند با افزایش دمای بدن باعث شود فرد در طول روز احساس هوشیاری بیشتری داشته باشد.

قرار گرفتن در معرض ویتامین D ناشی از نور خورشید در هنگام ورزش‌های خارج از باشگاه نیز می‌تواند چرخه بیداری و خواب را تنظیم کند. البته اگر ورزش در ساعات آخر شب صورت بگیرد، امکان بروز بی‌خوابی به خاطر افزایش سطح انرژی وجود دارد. در مجموع، ورزش بهترین، ایمن‌ترین و ارزان‌ترین درمان بی‌خوابی است.
 

تاثیر ورزش بر کبد چرب

ورزش اکسیداسیون اسیدهای چرب را در کبد افزایش داده و سنتز اسیدهای چرب را کاهش می‌دهد و از آسیب میتوکندری و سلول‌های کبدی از طریق کاهش انتشار الگوهای مولکولی مرتبط با آسیب جلوگیری می‌کند. به‌طورکلی، فعالیت بدنی یک استراتژی درمانی اثبات شده برای بهبود بیماری کبد چرب است.

ورزش، میزان انرژی و تحمل را بالا می برد.
تا به حال چند باراز باشگاه فرار کرده اید؟! فقط به این دلیل که خسته شده بودید یا دیگر تحمل ادامه تمرین ها را نداشتید؟ ولی آیا زمانی که تنبلی را کنارگذاشته و به تمرین ها ادامه داده اید احساس بهتری نداشتید؟ پرانرژی ترنشدید؟

فشارهای عصبی، افسردگی و اضطراب در سایه ورزش، رنگ می بازد.
ورزش، اضطراب و فشارهای روانی را به پایین ترین حد می رساند. دراین حالت، یک یا دو ساعت پس از پایان تمرین های ورزشی، بدن هورمونی ترشح می کند که باعث تسکین اعصاب می شود و آسایش خیال را افزایش می دهد.

ورزش، رژیم غذایی مناسبی هم در پی می آورد.

نقش ورزش در درمان افسردگی و اضطراب

افسردگی و اضطراب از مسائل جدی سلامت روان هستند و نباید نادیده گرفته شوند. ورزش در ترشح سروتونین، هورمون «احساس خوب» که به بهبود خلق و خو کمک می‌کند، نقش دارد. دانشمندان نروژی آزمایشی را با 977 بیمار انجام دادند و دریافتند ورزش  باعث بهبود خلق و خوی بیماران افسرده می‌شود.

فواید ورزش در بهبود هضم

فعالیت بدنی منظم میکروفلور روده را اصلاح می‌کند. این موضوع به بهبود عملکرد ایمنی و هضم کمک نموده و به‌طور مثبت بر هموستاز مخاطی تأثیر می‌گذارد. در نتیجه، هضم و حرکات روده بهبود یافته و منجر به کاهش وزن و سلامتی بهتر می‌شود.

فواید ورزش در تقویت حافظه

از جمله فواید ورزش، کمک به عملکرد مغز و تقویت حافظه است. هم عملکرد مغز و هم حافظه تحت تأثیر تمرینات بدنی قرار دارند. دانشمندان آمریکایی تأیید می‌کنند ورزش هوازی می‌تواند به جلوگیری از نابودی بافت مغز در اثر افزایش سن، بهبود دامنه توجه و افزایش توانایی پردازش سریع اطلاعات کمک کند.

نقش ورزش در کاهش کمردرد

کمردرد حدود 540 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است و تنها راهی که می‌توان با آن مقابله نمود، ورزش منظم است. تمرینات کششی به تقویت استخوان‌ها و ماهیچه‌های کمر کمک می‌کنند.

مطالعات نشان داده‌اند ورزش اصولی به حدود 10 تا 50 درصد از بیماران مبتلا به کمردرد کمک می‌کند. نقش ورزش در تقویت ریه برای افرادی که ریه‌های سالمی دارند یا از بیماری ریوی رنج می‌برند، انجام ورزش متوسط   به مدت 30 دقیقه و 5 روز در هفته، می‌تواند تأثیر مثبتی بر ریه داشته باشد.

ده نتیجه مثبت ورزش

با ورزش منظم، ریه‌ها، قلب و ماهیچه‌ها قوی و نیرومند می‌شوند.

تاثیر ورزش بر انعطاف‌پذیری بدن ورزش انعطاف‌پذیری مفاصل و ماهیچه‌های بدن را بهبود می‌بخشد. دانشمندان آمریکایی آزمایشی را روی ورزشکاران انجام دادند و دریافتند کسانی که یوگا تمرین می‌کردند، نسبت به کسانی که تمرین نمی‌کردند، انعطاف‌پذیرتر بودند. ورزش همچنین می‌تواند به افراد مسن کمک کند تا دامنه حرکتی عضلات و استخوان‌های خود را بهبود بخشند و از فواید آن بهره ببرند.


ورزش، احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد.

بهترین نتیجه تمرین های ورزشی، کاهش احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری های جدی و کشنده، مثل بیماری های قلبی، فشار خون، پوکی استخوان، چاقی، سرطان سینه، دیابت و... است.

پس ورزش کنیم! سال هاست که این چیزها را شنیده ایم، ولی حالا دیگراطمینان داریم که ورزش فقط برای کودکان، و جوانان یا مردان نیست، ورزش برای همه بسیار ضروری و مفید است. پس دیگر بهانه نیاوریم و تمرین های منظم را از همین امروز شروع کنیم.(1)

ورزش تن شاهد دلزندگی است
زندگی شاد به ورزندگی است.
ساده ترین ورزش اگر نغنوی
گردش صبح است و پیاده روی
قوت و نیروی تن از ورزش است
ورزش جان نیزدرآموزش است (2)

پی‌نوشت‌ها:

1.www.dneshju.ir
2. دیوان شهریار، ج 2، صص 759 و760.

 

منبع: بخش ورزش و تحقیقات پرتال فرهنگی راسخون



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما