مرگ هاي وارداتي!

شايد روزگاري انسان به مواد مخدر به عنوان يک داروي شفابخش نگاه مي کرد ولي با توسعه علم و در نتيجه روشن شدن ابعاد مخرب آن، اين پديده به صورت تهديدي جدي براي بهداشت عمومي و امنيت سياسي و اجتماعي جوامع و ملل مختلف شناخته شد.
يکشنبه، 20 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مرگ هاي وارداتي!

 مرگ هاي وارداتي!
مرگ هاي وارداتي!


 

نويسنده: مينا کمالي




 

اشاره:
 

شايد روزگاري انسان به مواد مخدر به عنوان يک داروي شفابخش نگاه مي کرد ولي با توسعه علم و در نتيجه روشن شدن ابعاد مخرب آن، اين پديده به صورت تهديدي جدي براي بهداشت عمومي و امنيت سياسي و اجتماعي جوامع و ملل مختلف شناخته شد.
مواد مخدر امروزه به عنوان يک مصيبت عمومي جوامع بشري و به ويژه نسل جوان را تهديد مي کند و مبارزه جديد و گسترده در مقابل آن از ضروريات همه جوامع بشري است. خوشبختانه درکشور ما مدت هاست که از ابعاد مختلف اجرايي علمي و فرهنگي تا حدودي اقداماتي براي مبارزه با مواد مخدر و پيشگيري از قاچاق آن و ابتلاء جوانان به اعتياد صورت گرفته است. يکي از راهکارهاي اساسي براي جلوگيري از شيوع مواد مخدر در هر جامعه اي پيشگيري است و بهترين راه پيشگيري ، اطلاع رساني و روشنگري ست...

1 امروزي شدن مواد مخدر
 

هنوز از خاطر قديمي ها نرفته که چگونه ترياک جاي خود را در ميان ايرانيان بازکرد. انگليسي ها سوحته ترياک رامي خريدند و مردم به ترياکي شدن و توليد ترياک سوخته تشويق مي شدند و چپق و قليان از مد افتاده بودند و ترياک کم کم مد شد. اما همان گونه که زمان از توقف باز نمي ايستد و هر روز اختراع و اکتشاف جديدي مي شود. و هر روز چيزي براي تعجب کردن و انگشت حيرت به دهان گرفتن انسان ها پيدا مي شود. مخدرها هم روز به روز ، به روز شدند و نعشه شدن ها هم به روزتر شد.
کم کم ترياک سنتي و طبيعي رو به فراموشي رفت، چون هم قديمي و هم به قول معتادان بي کلاس است و کراک و شيشه و پان پراگ مدرن و صنعتي طرفدار پيدا کرده است.
اين روزها برخي جوانان ترياک و هروئين را مخدر مي دانند و کراک و شيشه را غير مخدر! شايد شيشه و کراک را چيزي مي دانند درحد يک قليان، آن هم از نوع ميوه اي اش!
البته اين ديدگاه حاصل فعاليت و تبليغات همه هايي ست که روزگاري مردم را تشويق به توليد ترياک سوخته مي کردند!
اين روزها کشورهاي استعمارگر و سوداگران مرگ، با توليد مواد مخدر جديد، درفکر پيشبرد اهداف شان هستند.
پس جوان ترس و ابايي براي مصرف آن ندارند و با يک قرص نشاط آور تا ساعتي به اصطلاح خوش اند و حال مي کنند. غافل از اين که تکيه براين کار تکيه بر باد است.

2 مرگ براثر مصرف شيشه
 

متأسفانه کساني که از اين وضعيت ذي نفع هستند، تبليغ شيشه را درايران با عنوان نعشه آور؛ ولي بدون اعتياد عنوان کرد و جوانان را گمراه کرده و به طرف اين مواد سوق دادند. غافل از اين که اين مواد علاوه بر اعتياد مي تواند مرگبار باشد.
وقتي اين مواد وارد سيستم عصبي مرکزي(CNS) مي شود، باعث آزاد شدن ناگهاني واسطه شيميايي دوپامين از مغز شده که باعث تحريک سلول هاي مغزي و افزايش خلق وخو و حالت تهاجمي و غير قابل کنترل و افزايش حرکات جسمي مي شود که درصورت ادامه مصرف بعد از مدت طولاني علايم بدخلقي و افسردگي و علايم اختلال حرکتي مثل پارکينسون درفرد ظاهر مي شود.
اين ماده به صورت استنشاقي و خوراكي و داخل رگ و کشيدني مصرف مي شود و بلافاصله بعد از مصرف حالتي به نام
rush يا flash در فرد ايجاد مي گردد و افراد به سرعت اعتياد پيدا مي کنند و مجبورند هرروز مقدار مصرف را بيش تر کنند.
مصرف اين ماده مي تواند باعث کاهش اشتها، افزايش تعداد تنفس، افزايش فعاليت فيزيکي، افزايش دماي بدن و تحريک پذيري و بي خوابي گيجي، لرزش و تشنج ، اضطراب زياد دماي بدن باعث مرگ افراد مي گردد.
همچنين با صدمه روي عروق باعث سکته هاي مغزي و قلبي مي شود.

3 عوراض ناشي از مصرف هر گونه مواد مخدر
 

تمامي داروهاي مخدر و روان گردان ، مغز و نواحي مختلف بدن را تحت تأثير خود قرار داده و تعادل شيميايي بدن را بر هم مي زنند.
احساساتي که در پي مصرف اين گونه مواد در بدن ايجاد مي گردند به عوامل زير بستگي دارد:
سن: مواد مخدر در جوانان تأثير سوء بيش تري دارد. به دليل اين که مغزشان درحال رشد و تکامل است.
زمان استعمال، خلوص مواد، ميزان مصرف، چگونگي مصرف، خلق وخو، سطح سلامتي و شرايط محيطي فرد و همچنين عوارض ناشي ازهر ماده مخدري در دراز مدت سبب مرگ ناگهاني، ايجاد صدمه به قلب و عروق خوني، سنگ کوب قلبي، عفونت، هموروئيد وسوء تغذيه، آسيب به کبد و کليه خواهد بود.
منبع:مجله ديدار آشنا 123



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.