محافظت از داده ها در لپ تاپ‌ها و تبلت‌ها

لپ‌تاپ‌ها، تلفنهای همراه و تبلت‌ها در این روزها بسیار رایج شده‌اند و تقریبا در بیشتر خانه‌ها یافت می‌شوند. این ابزارهای قابل حمل برای صاحبان خود بسیار کارآمد هستند اما بیش از رایانه‌های معمولی در خطر قرار دارند چرا که دائما به این سو وآن سو حرکت داده می‌شوند. به همین دلیل باید به حفظ امنیت ‌‌آن‌ها بیشتر اهمیت داد.
چهارشنبه، 30 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
محافظت از داده ها در لپ تاپ‌ها و تبلت‌ها

محافظت از داده ها در لپ تاپ‌ها و تبلت‌ها
محافظت از داده ها در لپ تاپ‌ها و تبلت‌ها


 





 
لپ‌تاپ‌ها، تلفنهای همراه و تبلت‌ها در این روزها بسیار رایج شده‌اند و تقریبا در بیشتر خانه‌ها یافت می‌شوند. این ابزارهای قابل حمل برای صاحبان خود بسیار کارآمد هستند اما بیش از رایانه‌های معمولی در خطر قرار دارند چرا که دائما به این سو وآن سو حرکت داده می‌شوند. به همین دلیل باید به حفظ امنیت ‌‌آن‌ها بیشتر اهمیت داد.
در نگاه اول، به ذهن هر کسی خطور خواهد کرد که لپ‌تاپ‌ها در خطر سرقت و یا آسیب فیزیکی قرار دارند. تنها صاحب لپ‌تاپ می‌داند که با به سرقت رفتن آن، چه خطرات و آسیب‌هایی در پی دارد.
آن چه مسلم است صاحب لپ‌تاپ یک دستگاه ارزشمند و گران‌قیمت را از دست داده است اما با توجه به اطلاعات موجود در لپ‌تاپ، امکان دارد که این زیان بزرگتر هم باشد.
بسیاری از لپ‌تاپ‌های امروزی به هارد دیسک‌های حجیمی مجهز هستند. در صورتی که اطلاعات ارزشمندی در این هارد دیسک ذخیره شده باشد، سارق نباید به سادگی به این اطلاعات دسترسی پیدا کند. به همین دلیل سازندگان لپ‌تاپ سعی می‌کنند امکانات امنیتی بیشتری روی محصولات خود قرار دهند.
لپ‌تاپ قابل حمل است و همانطور که با شما به این طرف و آن طرف می‌آید ممکن است با کس دیگری همراه شود! اولین سند مالکیت شما کلمه عبوری است که برای ورود به سیستم‌عامل لپ‌تاپ قرار می‌دهید. اگر سارق به لپ‌تاپ شما دست یابد، نباید به همین سادگی بتواند وارد سیستم‌عامل شود.
پس برای همه کاربری‌هایی که در سیستم‌عامل لپ‌تاپ تعریف شده است، کلمه عبور خاصی تعیین کنید. سیستم‌عامل‌های ویندوز برای ورود کاربران حالت‌های امنیتی‌‌تری نیز ایجاد کرده است. به عنوان مثال شما می‌توانید نام کاربری را نیز پنهان کنید.
البته این اقدام شما را مجبور می‌کند تا برای هر بار استفاده از لپ‌تاپ نام کاربری و کلمه عبور را وارد کنید. دقت کنید که کاربریAdministrator را نادیده نگیرید و برای آن نیز کلمه عبور خاصی تعیین کنید اگر چه به احتمال بیشتر دزدها از وجود این نام کاربری بی‌خبر هستند!
با تعیین کلمه عبور برای سیستم‌عامل، سارق نمی‌تواند به محیط سیستم‌عامل وارد شود اما آیا او برای همیشه از دستیابی به اطلاعات موجود در هارددیسک محروم مانده است؟
پس از تعویض سیستم‌عامل، کلمه عبور و نام‌های کاربری حذف می‌شوند و سارق می‌تواند به اطلاعات موجود در هارددیسک لپ‌تاپ دسترسی یابد. برای افزایش امنیت اطلاعات، نرم‌افزارهایی وجود دارند که فایلها را رمز می‌کنند و تنها با وارد کردن کلمه عبور خاصی فایل‌ها را نمایش می‌دهند.
جالب اینجاست که این رمزگذاری بسیار مستحکم است و به سادگی قابل شکستن نیست. حتی سارق نمی‌تواند فایل رمز شده را حذف و اطلاعات صحیح را ازهارددیسک بازیابی کند. برخی از لپ‌تاپ‌ها نیز اطلاعات را رمز می‌کنند و با تشخیص اثر انگشت کاربر، رمز را باز می‌کنند. استفاده از این روش نسبت به استفاده از کلمات عبور کاراکتری مستحکم‌تر است.
بسیاری از تبلت‌های امروز می‌توانند همانند گوشی‌های تلفن همراه به شبکه تلفن سلولی متصل شوند. کاربران این محصولات با استفاده از آن‌ها اطلاعات بانکی خود را بررسی می‌کنند، ایمیل‌های خود را چک می‌کنند و یا به شبکه‌های اجتماعی سر می‌زنند.
علاوه بر این اطلاعات، هر تبلت که مانند یک تلفن همراه عمل می‌کند. آدرس، شماره تلفن و مکالمات و متن‌های خصوصی کاربر را نیز در خود دارد. اگر عکس‌های خانوادگی و یا شغلی را نیز به این جمع بیفزایید، یک تبلت پر از اطلاعاتی است که به سرقت رفتن تنها یکی از آن‌ها یک فاجعه است، چه برسد به تمام آن‌ها.
این کالاهای دیجیتال، جذاب هستند و ممکن است سارق را تحریک کند. بنابراین از بیرون آوردن این دستگاه‌ها در محیط‌های عمومی خودداری کنید. تقریبا همه سیستم‌عامل‌های فعلی تبلت‌ها به قفل‌های نرم‌افزاری مستحکمی برای ورود به محیط کار با تبلت مجهزند.
یک تبلت ایمن حتما به یکی از این قفل‌ها مجهز است. خوب است بدانید که این قفل‌ها طوری طراحی شده‌اند که اگر به روش‌ غیرطبیعی برداشته شوند، منتهی به پاک شدن اطلاعات حافظه تبلت می‌شوند.
البته حفاظت اطلاعات شامل SD Memory‌ها نمی‌شود. بنابراین تا حد امکان سعی کنید اطلاعات خصوصی خود را در حافظه خود تلفن همراه ذخیره کنید. در صورتی که حافظه SD به مرور زمان میزبان اطلاعات خصوصی شما شده است، در اسرع وقت این اطلاعات را به یک رایانه خانگی که در محیطی امن قرار دارد، منتقل نمایید.
مرورگر تبلت‌ها همانند مرورگر رایانه‌ها می‌توانند تاریخچه استفاده و کلمات کاربری را در خود حفظ کنند. در بازه‌های زمانی کوتاه، این اطلاعات را از تبلت خود پاک کنید.
همیشه به گونه‌ای با ابزارهای قابل حمل خود کار کنید که اگر خدای ناکرده آن‌ها را از دست دادید، قیمت سخت‌افزاری محصول، حداکثر ضرری باشد که متحمل می‌شوید.
منبع:http://www.barsam.ir
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.