تشخيص زودرس سرطان پستان

ضايعات پره کانسرو، نماي خاص پاتولوژيک خود را دارند، که گروهي بدخيم شده و گروه ديگر هرگز به بدخيمي نمي رسند. حال به اين سوال ميرسيم که با اين چگونه بايد برخورد کرد؟
دوشنبه، 4 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تشخيص زودرس سرطان پستان

 تشخيص زودرس سرطان پستان
تشخيص زودرس سرطان پستان


 

نويسنده: دکتر رسول فاتحي فرد ـ متخصص جراح عمومي




 

ADAM
 

در طي قرن گذشته جامعه پزشکي بطور مداوم در تلاش بوده تا مرگ و مير ناشي از سرطان پستان را کاهش دهد. نتيجه همه تلاشها به يک جمله خلاصه شده است

" تشخيص زودرس"
 

متاسفانه آمارها نشان مي دهد در کشور ما اين کانسر رو به افزايش است.
براي حل اين معضل راههايي وجود دارد:
1- شرح حال و معاينه دقيق
2- استفاده از پاراکلينيک مانند سونوگرافي و ماموگرافي
3- پاتولوژي که جواب نهايي و قطعي را ميدهد.
ضايعات پره کانسرو، نماي خاص پاتولوژيک خود را دارند، که گروهي بدخيم شده و گروه ديگر هرگز به بدخيمي نمي رسند. حال به اين سوال ميرسيم که با اين چگونه بايد برخورد کرد؟
بايد دانست که پيشرفت در زمينه جراحي سرطان پستان شامل تغيير تکنيک جراحي از جراحي هاي گسترده به جراحي هاي محدود همراه با حفظ پستان و تغيير لنفادنکتومي وسيع آگزيلا به ( Biopsy Sentinel Lymph Node) و استفاده از روشهاي جديد راديوتراپي و کمو تراپي مي باشد.
امروزه پيشرفتهاي وسيع تکنولوژي به کمک جراحان آمده تا امکان دسترسي به ضايعات کوچک، بيشتر و سريعتر شده و نيايج درماني بهتري حاصل شود، که اين روشهاي نوين در حال حاضر به روشهاي استاندارد در دنيا تبديل شده است.
در مسير تشخيص زودرس سرطان پستان بعد از شرح حال و معاينه، همکاران راديولوژيست کمک فراواني مي کنند ولي جواب قطعي مبني بر افتراق توده هاي خوش خيم از بدخيم پستان توسط پاتولوژي صورت ميگيرد؛ و در اين مسير جراح بايد بافت مناسب جهت پاتولوژي را آماده سازد. ساليان دراز جراحان از "FNA"کمک گرفتند، ولي از آنجا که جواب "FNA" نمي توانست ضايعات "insitue" را از"invasive" افتراق دهد بايد نهايتاً بيمار توسط جراح بيوپسي ميشد که در اين مسير تحميل يک جراحي با هدف تشخيص ماهيت توده غير قابل اجتناب مي نمود و به همين خاطر روشهاي نوين خلق شد که انقلابي در تشخيص زودرس سرطان پستان برپا کرد و آن "Core Biopsy" است که به توسط آن بافت کافي جهت بررسي پاتولوژيک توده و حتي انجام تستهاي "IHC" بدست مي آيد و تحت بي حسي موضعي وبه صورت سرپائي انجام مي شود. اين تشخيص پاتولوژيک در صورت بدخيم بودن با عمل جراحي همراه خواهد شد که در بسياري از موارد ميتوان صرفاً با انجام لامپکتومي و متعاقب آن راديوتراپي و در صورت لزوم کموتراپي عليرغم حفظ پستان، جان بيمار را نجات داد.
در نهايت بايد گفت تا امروز اولين توصيه مسئولين سلامت براي بانوان در مورد سرطان پستان تشخيص زودرس است که فعلاً بهترين روش مقابله با کانسر پستان شناخته مي شود.
منبع: نشريه پيام پزشک شماره 56. .



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.