هندوانه

هندوانه ميوه اي با پوست ضخيم و اندازه هاي متفاوت است. رنگ پوست آن زرد و سبز پررنگ است. داخل آن به رنگ قرمز، صورتي يا سفيد ديده مي شود. كمي معطر است و در كشورهاي گرمسير در فصل تابستان مصرف بسيار زيادي دارد.
شنبه، 9 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هندوانه

هندوانه
هندوانه


 






 
هندوانه ميوه اي با پوست ضخيم و اندازه هاي متفاوت است. رنگ پوست آن زرد و سبز پررنگ است. داخل آن به رنگ قرمز، صورتي يا سفيد ديده مي شود. كمي معطر است و در كشورهاي گرمسير در فصل تابستان مصرف بسيار زيادي دارد. 100 گرم آن داراي 30 كيلوكالري، 0/4 گرم پروتئين، 0/2 گرم چربي، 6/4 گرم قند، 0/3 گرم فيبر، 1 ميلي گرم سديم، 7 ميلي گرم كلسيم، 100 ميلي گرم پتاسيم، 7 ميلي گرم ويتامين C و 590 واحد بين المللي ويتامين A مي باشد.
هندوانه خواص بسياري دارد از آن جمله ضد استفراغ و تهوع است. مخصوصا براي افرادي كه در تابستان دچار گرمازدگي مي شوند، نوشيدن آب هندوانه با كمي گلاب مي تواند مفيد باشد. ضدعفوني كننده بدن و در واقع پاك كننده روده ها بوده است.
در طب سنتي چين پوست هندوانه را خوب مي شويند و در جلوي خورشيد مي گذارند تا خشك شود، سپس از آن براي مبارزه با بيماري استفاده مي كنند. بدين صورت كه 50 گرم پوست هندوانه را در كمي آب مي جوشانند و مانند چاي مي نوشند و چون داراي پتاسيم بالا است براي مبتلايان به فشار خون بالا، فشارهاي عصبي و هم چنين براي بيماران مبتلابه مرض قند مفيد است.
هندوانه با داشتن بيش از 90% آب، براي رفع تشنگي بسيار مناسب است. هيچ ميوه اي تا اين اندازه آب ندارد. چون هندوانه داراي مقدار خيلي كمي سديم است، آب زيادي از بدن دفع مي شود و براي كساني كه ناراحتي كليه دارند و افرادي كه ادرار غليظ و زردرنگ با بوي تند دارند، بسيار خوب مي باشد و حتي نوشيدن آب هندوانه و آب به مقدار زياد اين مشكل را از بين مي برند.
هندوانه به خاطر داشتن ويتامين C و ويتامين A و بتاكاروتن و ليكوپن، صدماتي را كه در اثر استرس، استعمال دخانيات، سموم محيطي و داروها وارد مي شود كاهش مي دهد. علاوه بر اين ابتلا به خيلي از امراض دنياي متمدن مثل سفت و سخت شدن ديواره سرخرگ، سرطان (خصوصا سرطان پروستات) و امراض دوران پيري مثل آلزايمر و پاركينسون را كاهش مي دهد. علت اين امراض راديكال هاي آزاد هستند. ويتامين هاي هندوانه خطر حمله آنها را به بدن تضعيف مي كنند.
دانشمندان دانشگاه بوستون كشف كردند كه ليكوپن موجود در هندوانه، پوست را در مقابل اشعه ماوراء بنفش حفظ مي كند.
در طب نتروپت خوردن هسته هاي هندوانه اهميت زيادي دارد. بدين صورت كه هسته را همراه هندوانه در مخلوط كن ريخته تا هسته ها در آب هندوانه خرد شود. شخصي كه آب هندوانه را با هسته خرد شده ميل كند و هسته را خوب بجود، كمك زيادي به پاك كردن روده مي كند. براي افرادي كه يبوست دارند، خوردن آب هندوانه به اين ترتيب و آب ولرم بلافاصله بعد از آب هندوانه در حالت ناشتا بسيار مفيد است چون درمان يبوست با مصرف فيبر و مايعات با هم، امكان پذير است كه هر دو در هندوانه موجود است.
از ساير خواص هندوانه مي توان موارد زير را نام برد:
1- آب هندوانه به عنوان خنكي براي بيماران مبتلا به تب و بيماري هاي عفوني مفيد است زيرا عطش و التهاب بيمار را برطرف مي كند.
2- هندوانه نرم كننده، ادرارآور و زياد كننده عرق است، لذا پس از مصرف هندوانه سموم بدن از سه طرف (ادرار، مدفوع، عرق) دفع مي شوند و به زودي شادابي و طراوت مخصوصي به انسان دست مي دهد.
3-‌ تخم هندوانه ضد كرم مي باشد.

تذكراتي درباره مصرف هندوانه:
 

1- خوردن هندوانه براي معده و نيروي جنسي اشخاصي كه مزاج سرد دارند زيان آور است.
2- خوردن هندوانه براي اشخاص سرد مزاج توليد درد مفاصل مي كند و در اين مواقع خنثي كننده زيان هندوانه، عسل و قند و امثال آن است.
3- زياده روي در خوردن هندوانه براي طحال زيان آور است.
4- هندوانه طبيعت سرد دارد، از اين رو از مصرف زياد آن در شب يلدا بپرهيزيد.
منبع: ماهنامه آموزشي کودک شماره 50



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.