طلاها و بلاها

بعضي اصلاً نمي توانند سري به فروشگاه هاي زيورآلات بدلي بزنند. اين افراد به بدليجات حساسيت دارند. اين حساسيت «درماتيت تماسي» ناميده مي شود که در واقع يک واکنش التهابي پوست است.
يکشنبه، 10 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طلاها و بلاها

طلاها و بلاها
طلاها و بلاها


 






 
بعضي اصلاً نمي توانند سري به فروشگاه هاي زيورآلات بدلي بزنند. اين افراد به بدليجات حساسيت دارند. اين حساسيت «درماتيت تماسي» ناميده مي شود که در واقع يک واکنش التهابي پوست است. اين واکنش التهابي در اثر مواجهه با مواد حساسيت زا و تحريک کننده ايجاد مي شود. بسياري از مردم نسبت به مواد آلرژن (حساسيت زا) واکنش نشان نمي دهند. ولي در تعداد کمي از افراد که مستعد ابتلا به اين التهاب پوستي هستند، مواجهه با اين مواد موجب بروز التهاب پوستي مي شود.
موادي از قبيل اسيدها، قلياها، حلال هاي شيميايي و صابون هاي قوي و مواد شوينده اغلب درماتيت تماسي تحريکي ايجاد مي کنند. اين مواد قادرند روي پوست هر فردي به درماتيت منجر شوند، ولي مواد آلرژن (حساسيت زا) فقط در افراد مستعد ايجاد واکنش مي کنند. يکي از شايع ترين اين واکنش هاي آلرژيک تماسي، درماتيت تماسي آلرژيک به فلزات از جمله بدليجات است.

(1)بدليجات؛ زيبا اما دردسرساز
 

موارد بسيار زيادي ديده شده است که فرد به ساعت، دکمه ي لباس، گوشواره، زيپ شلوار و گيره هاي فلزي لباس که در تماس با پوست بدن است، واکنش نشان مي دهد. در واقع اين افراد در مواجهه با فلز مقصر که به آن حساسيت دارند و از نظر ژنتيکي مستعد هستند، واکنش پوستي نشان مي دهند.
اين واکنش در پوست محل تماس با ماده ي حساسيت زا مانند فلز بدليجات يا در برخي موارد فراتر از آن به صورت خارش، قرمزي، تورم، پوسته ريزي و در موارد شديدتر ايجاد تاول بروز مي کند. شايع ترين فلزي که واکنش تماسي حساسيت ايجاد مي کند، نيکل است. حساسيت به نيکل يک مشکل ناتوان کننده و شايع در ميان بيماراني است که به متخصص پوست مراجعه مي کنند. ميزان شيوع آن از چهار تا (13/1)درصد است. حساسيت به نيکل ممکن است در هر سني بروز کند. برخي افراد حتي با تماس مختصر با نيکل دچار واکنش مي شوند، ولي در بقيه پس از ساليان طولاني تماس با نيکل درماتيت ايجاد مي شود. گاهي درماتيت محدود به دست ها يا محل هاي تماس با نيکل است. ولي گاهي به صورت دانه هاي قرمز پوستي در نواحي باسن، کشاله ي ران، چين هاي بدن و پلک ها رخ مي دهد.

(2)نيکل وارد مي شود
 

نيکل در بسياري از زيورآلات، گيره هاي فلزي، دکمه هاي فلزي، ساعات، لوازم فلزي مورد استفاده در منزل، سکه ها و حتي وسايل ارتودنسي (مرتب کردن دندان ها) وجود دارد. همچنين نيکل در بسياري از مواد غذايي از جمله گوشت، مرغ و ماهي، سيب زميني، شير و محصولات لبني، پياز و آجيل وجود دارد. شکلات و کاکائو و سويا حاوي مقادير بالايي از نيکل هستند. انسان ها بطور دايم در محيط کار و منزل با نيکل سرو کار دارند. حساسيت به نيکل در خانم ها شايع تر از آقايان است. يون هاي نيکل در تماس با پوست انسان آزاد شده و به التهاب منجر مي شوند. بخصوص اگر اين حالت با تعريق شديد همراه باشد، تشديد مي شود؛ مانند حساسيت به نيکل ساعت. در برخي از موارد ديده شده که فرد به نيکل موجود در ساعتش حساسيت نشان مي دهد و براي جلوگيري از ايجاد حساسيت از لاک ناخن روي ساعت خود به عنوان پوشش استفاده مي کند. بايد متذکر شد که اگرچه اين کار سبب ايجاد سدي روي فلز مي شود، ولي لاک ناخن هم داراي ماده يي است که خود اين ماده يکي از آلرژن هاي شناخته شده است و مي تواند درماتيت تماسي در فرد مستعد ايجاد کند.

(3)راه حل
 

بهتر است کسي که به بدليجات حساسيت دارد. حتماً به وسيله ي متخصص پوست معاينه شود و سپس براي فرد «تست حساسيت» انجام شود که در اين آزمايش، موارد آلرژن متعدد فلزات با پوست تماس داده مي شود و واکنش فرد به آنها مشاهده و بررسي مي شود. با اين روش پزشکان متوجه مي شوند که فرد به کدام يک از مواد حساسيت دارد. اگر کسي به نيکل بدليجات حساسيت دارد مي تواند از بدليجات فاقد نيکل، طلا يا نقره استفاده کند. البته بعضي ها هم به خود طلا و نقره حساسيت دارند. بنابراين بايد اول ببينند به چه ماده اي حساسيت دارند، سپس زيورآلاتي را انتخاب کنند که فاقد آن ماده باشند.

(4)چرا طلا به جاي بدل؟
 

اين روزها بدليجات زيبايي در بازار وجود دارد که قيمت آنها هم کمتر از طلا نيست، ولي به هر حال هيچ بدلي جاي طلا را نمي گيرد. اگر شما قصد داريد هزينه يي بابت خريد زيورآلات بپردازيد، حتماً طلا را انتخاب مي کنيد، چون زنگ نمي زند، کدر و تيره نمي شود و بسيار محکم است، در ضمن کمتر باعث حساسيت مي شوند.

(5)حساسيت به طلا
 

شايد تعجب کنيد، ولي برخي از خانم ها به طلا حساسيت دارند. نشانه ي آن هم اين است که وقتي از گردنبند، انگشتر يا دستبند طلا استفاده مي کنند، پوست شان قرمز مي شود و به خارش مي افتد. اگر شما به طلا حساسيت داريد، بايد زيور آلات طلا را کنار بگذاريد و به سراغ زيور آلاتي از جنس پلاتين برويد. دقت کنيد که زيورآلات پلاتيني که انتخاب مي کنيد بيش از نود درصد خالص باشند. پلاتين با درصد خلوص بالا کمتر موجب حساسيت پوستي مي شوند.

(6)کيفيت طلا؛ ضامن سلامت
 

فراموش نکنيد که پلاتين يا همان طلاي سفيد محکم تر از طلاي زرد است و دوام آن از طلاي زرد هم بيشتر است. اگر شما قصد داريد براي نامزدي تان يک حلقه ي زرد انتخاب کنيد، ما به شما طلاي چهارده تا هجده عيار را توصيه مي کنيم. هر چه عيار طلا بيشتر باشد، رنگ زرد آن پررنگ تر، ولي دوام و پايداري آن کمتر است و راحت تر خم مي شود. عيار طلا نشان مي دهد که چه مقدار از آلياژ آن از طلا ساخته شده است يا به زبان ديگر اين طلا چقدر خالص است. اغلب به طلاي خالص، نقره، مس، نيکل و روي مي افزايند. اگر طلا (24)عيار باشد صد در صد خالص است.

(7)مراقبت از زيورآلات
 

نگهداري از زيورآلات طلا هم بسيار مهم است. زيورآلات طلاي خود را از مواد شيميايي مانند محلول هاي شستشوي خانگي، وايتکس و کلر دور نگه داريد. بهتر است هنگام انجام کارهاي منزل، انگشتر، دستبند و حلقه تان را کنار بگذاريد. با اين کار شما ساييدگي و خراشيدگي روزانه ي طلاهاي تان را کاهش مي دهيد و طلاهاي تان براق تر باقي خواهند ماند. بهتر است هر يک از زيورآلات طلاي خود را در يک جعبه ي جداگانه نگهداري کنيد تا سالم تر باقي بمانند.
منبع:هفت روز زندگي شماره 92



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.