هشدار براي جوان (11)

از کجا بفهميم که اوضاع بدنمان خوب است يا نه؟ يک سردرد ساده يا خون دماغ معمولي را همه در عمرشان تجربه مي کنند. با اين حال از کجا مي شود فهميد که اين سردرد آخري يا خون دماغ بي موقع، نشانه آنفلوانزاي خوکي يا تومور بدخيم سرطاني نيست؟ همين سوال ساده مي تواند جرقه يک توهم درست و حسابي درباره سلامتي باشد.
چهارشنبه، 13 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هشدار براي جوان (11)

هشدار براي جوان (11)
هشدار براي جوان (11)


 

نويسنده: نسيم صباغان




 

از کجا بفهميم که اوضاع بدنمان خوب است يا نه؟
 

يک سردرد ساده يا خون دماغ معمولي را همه در عمرشان تجربه مي کنند. با اين حال از کجا مي شود فهميد که اين سردرد آخري يا خون دماغ بي موقع، نشانه آنفلوانزاي خوکي يا تومور بدخيم سرطاني نيست؟ همين سوال ساده مي تواند جرقه يک توهم درست و حسابي درباره سلامتي باشد. در زندگي هر کس ممکن است زماني پيش بيايد که براي يک سرماخوردگي کوچک به قدر يک جراحي قلب باز هزينه کند و بترسد. اما بدتر از آن زماني است که يک غده کوچک را با بي خيالي و تنبلي به چندين و چند جلسه شيمي درماني بکند.
حالا نمي خواهد خودتان را نگران کنيد. براي اينکه بين ترس از بيماري و خوشحالي ناشي از سلامت گير نکنيد. مهم ترين اقدام اين است که آگاهي تان را از علائم بيماري ها بالا ببريد يا در واقع نشانه هاي سلامتي بدن را بشناسيد. اين شماره از سبک زندگي راهنماي ساده اي است براي اينکه هشدارهاي سلامتي تان را بشناسيد.

آيا نصب يک داشبورد واقعي روي بدن ممکن است؟
 

امروزه وسايل زيادي براي اندازه گيري تمام اين موارد وجوددارد. حتي اگر حوصله سرزدن به مراکز بهداشتي براي گرفتن برگه معاينه فني بدن تان را هم نداشته باشيد. با يک دور زدن در اولين داروخانه خيابانتان، مي توانيد يک داشبورد در حد پيکان (57)دست و پا کنيد. دستگاه هاي اندازه گيري فشار، قند و کلسترول خون به صورت خانگي و ساده در همه داروخانه ها پيدا مي شوند و اندازه گيري وزن، نبض و حرارت بدن هم با يک تراوزي خانگي، يک ساعت معمولي و يک دماسنج طبي امکان پذير است، به درجه هاي روي داشبورد بالا نگاه کنيد. اينها اندازه هاي طبيعي يک بدن سالم هستند.

وزنم چقدر است؟
 

نسبت به (6)ماه قبل تغييري کرده ام؟

فشار خونم در حد قابل قبولي هست يا نه؟
 

آخرين باري که آن را اندازه گيري کردم، به چه عددي رسيدم؟
اندازه طبيعي: حد بالا (12-9)و حد پايين (8-6)
در هر اتومبيلي جايي هست به اسم داشبورد. از قضا اين داشبورد فقط آن کمد کوچک نيست که به عنوان موزه تاريخ طبيعي ماشين مورد استفاده قرار مي گيرد؛ داشبورد به تمام آن طاقچه جلويي مي گويند.
يکي از مهم ترين جاهاي داشبورد، پنل (صفحه) پشت فرمان است؛ جايي که کلي درجه، عقربه و چراغ هاي زرد و قرمز خاموش و روشن در تمام مدت به راننده چشمک مي زنند تا به او بفهمانند ماشين چقدر روپا و سالم است.
از طريق اين صفحه راننده مي تواند بفهمد چقدر بنزين برايش مانده يا درجه حرارت و سرعت ماشين چطوري است تا هرگونه ناهماهنگي را فورا رفع و رجوع کند. جالب اينجاست که هر صاحب ماشيني اين چيزها را راجع به ماشينش خوب مي داند اما بيشتر ما کمتر چيزي درباره عقربه ها و چراغ هاي بدنمان مي دانيم.
شايد اگر يک داشبورد براي بدن آدميزاد دائم جلوي چشمش بود، اوضاع سلامتي اش بهتر از اينها بود؛ دست کم قبل از سفر، همراه چک کردن آب و روغن و برگه معاينه فني ماشينش، قلب و اعصاب خودش را هم چک مي کرد.
حالا بياييد فرض کنيم چنين داشبوردي روي بدن ما وجود دارد. در اين صورت چه چيزهايي روي صفحه اش مي بينند؟ اينها عقربه ها و چراغ هاي بدن ما هستند.

درجه حرارت بدن من چقدر است؟
 

ديروز چقدر بوده؟
اندازه طبيعي:(37)درجه سانتيگراد

ضربان قلب من چقدر است؟
 

6 ماه پيش چطور؟
اندازه طبيعي:(80-50)ضربه در دقيقه

اندازه گلسترول خونم چقدر است؟
 

اندازه طبيعي: کمتر از (200)ميکروگرم در ليتر

قند خونم چقدر است؟
 

اندازه طبيعي: (110-80)ميکروگرم در ليتر

مردها و زن ها
 

چه تفاوتي در بيماري هايشان دارند؟
تبعيض تا اينجا!
زن ها و مردها حتي در وضعيت سلامت و بيماري هم با يکديگر متفاوتند. اين موضوع هم به خاطر ساختار بيولوژيکي شان است و هم سبک زندگي متفاوتشان.

در مقايسه با زن ها، مردها:
 

(7)سال کمتر عمر مي کنند
(2)برابر بيشتر به ناراحتي هاي قلبي دچار مي شوند
(4 تا 5)نفر سالانه بيشتر قرباني قتل مي شوند
(2)برابر زن ها در اثر تصادفات مي ميرند
+ بيشتر به سرطان دچار مي شوند و بعد از تشخيص هم زودتر مي ميرند!

چرا مردها اينقدر درب و داغان هستند؟
 

مردها بيشتر خودشان را توي دردسر مي اندازند و رفتارهاي خطرآفرين از خود بروز مي دهند.
معمولا اهميتي به سلامتي خود نمي دهند و هميشه زماني براي درمان اقدام مي کنند که بهتر است به فکر آخرتشان باشند.

اگر دختر باشيد، اين چيزها بيشتر تهديدتان مي کند:
 

(15 تا 17)درصد زن ها در مقابل (3 تا 6)درصد مردها: سردرد در زن ها خيلي بيشتر از مردها ديده مي شود.
(33)درصد سريع تر از مردان پوکي استخوان در زنان رخ مي دهد و اصولا هم در زنان بيشتر وجود دارد.
(42)درصد از زناني که دچار حمله قلبي مي شوند، ظرف يک سال مي ميرند؛ در حالي که اين رقم در مردها به (21)درصد مي رسد.
+ سيستم دفاعي زن ها در برابر انواع بيماري ها نسبت به مردها کاملا متفاوت است؛ مثلا زن ها بيشتر در معرض بيماري هاي پوستي، روماتيسم، آتروز و گرفتگي مفاصل قرار دارند.
منبع: همشهري جوان شماره 211



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط