چرا بيش از حد عرق مي کنيم؟

تعريق بيش از حد، حتي در هنگام استراحت، يک عارضه پزشکي است که هيپرهيدروز ناميده مي شود. اين عارضه به دليل فعاليت بيش از حد غدد عرقي رخ مي دهد، که بدون دليل حتي هنگامي که بدن خنک است، عرق توليد مي کنند. آيا تا به حال عرق از سر و صورت و دست تان چکيده است؟ در برخي افراد کف دست و ساير اعضاي بدن
يکشنبه، 1 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا بيش از حد عرق مي کنيم؟

چرا بيش از حد عرق مي کنيم؟
چرا بيش از حد عرق مي کنيم؟


 






 
تعريق بيش از حد، حتي در هنگام استراحت، يک عارضه پزشکي است که هيپرهيدروز ناميده مي شود. اين عارضه به دليل فعاليت بيش از حد غدد عرقي رخ مي دهد، که بدون دليل حتي هنگامي که بدن خنک است، عرق توليد مي کنند. آيا تا به حال عرق از سر و صورت و دست تان چکيده است؟ در برخي افراد کف دست و ساير اعضاي بدن به قدري عرق مي کندکه تمام وسايل اطراف خود را خيس مي کنند. اين افراد اغلب در محل کار خود با مشکلات زيادي روبه رو مي شوند و حتي شرايط به وجود آمده براي آنها سخت و دشوار مي شود. تعريق زياد بدن به دو صورت منطقه اي و کل بدن است. اکثر افراد با نوع منطقه اي تعريق، مواجه هستند که طي آن کف دست، پا و زيربغل خيلي عرق مي کند. صاحبان مشاغل نقاشي، برق کاري، مهندسي و آنهايي که با قلم و کاغذ سروکار دارند، مستعد عرق کف دست هستند. عرق کف دست و پا مي تواند با عرق زير بغل همراه باشد، ولي در بسياري از موارد عرق زير بغل به تنهايي نيز ديده مي شودکه اغلب ارثي و ژنتيک است.

علل تعرق زياد
 

به گفته محققان، مرکز تنظيم حرارت بدن در هر شخصي نسبت به ديگري متفاوت است، به همين دليل در صورت افزايش درجه حرارت خون، هيپوتالاموس با گشاد کردن عروق و نيز تعريق، موجب خنک شدن بدن مي شود، اما در شرايط خاص مانند بيماري هاي عفوني و تب دار، تمرينات ورزشي شديد، هواي گرم و مرطوب، پرکاري غده تيروئيد، آکرومگالي، ديابت، لنفوم، بارداري و يائسگي، بدن دچار تعريق بيش ازحد مي شود. تعريق زياد کل بدن به دليل بيماري است و در صورت بروز عرق در کل بدن، بايد علت بيماري را جستجو و درمان را شروع کرد تا از شدت تعريق کاسته شود. مهم ترين دلايل تعريق زياد کل بدن ناشي از بيماري هاي آکرومگالي، ديابت و سرطان غدد لنفاوي است. در صورت بروز چنين مشکلاتي، اولين کار، مراجعه به متخصص پوست و مو و شناخت بيماري است. تعريق زياد ناشي از هيجانات روحي، به طور معمول به کف دست و پا و زير بغل محدود مي شود و ممکن است در هواي گرم تشديد شود. طبق بررسي هاي انجام شده بيماران مبتلا به تعريق زياد کف دست و پا ممکن است مبتلا به تعريق زياد زير بغل هم باشند، ولي فقط 25 درصد مبتلايان به تعريق زياد زيربغل، دچار تعريق بيش از حد کف دست و پا هستند. کم عرقي نيز ناشي از بيماري خشکي پوست و سرطان هاي پوست است که حتماً بايد تحت تاثير پزشک متخصص مداوا شود. با مرطوب نگه داشتن پوست پس از هر بار شستشو مي توان از عوارض ناشي از کم عرقي کاست.

راه هاي تعديل عرق کردن
 

* يکي از راه هاي تعديل عرق کردن، استفاده از محلول هاي «آلومينيوم کلرايد» است که با استعمال آن مي توان تا حد زيادي از تعريق کاست. مي توانيد از اسپري هاي ضدعرق قوي که حاوي 10 تا 15 درصد هگزاهيدرات کلريدآلومينيوم هستند، استفاده کنيد. * داروهاي ضدکولينرژيک مي توانند به کاهش تحريک غدد عرق کمک کنند. داروهاي مسدود کننده گيرنده بتا يا بنروديازپين ها ممکن است به کاهش تعريق ناشي از استرس کمک کنند. عملي به نام يونوتوفورزيس (ionotophoresis) با استفاده از جريان الکتريسته به طور موقت کار غدد عرق را متوقف مي کند. در روش درماني يونوتوفورزيس، دارويي وجود ندارد و با تکنولوژي الکتريکي درمان لازم انجام مي شود و دستگاه با يون هايي که در آب آزاد مي کند، غدد عرقي را سرکوب مي کند و به اين ترتيب بيمار تا مدت ها از رطوبت ناشي از عرق زياد در امان است. بهترين روش درمان تعريق زياد بدن، تزريق آمپول بوتاکس است. اين دارو در حال حاضر از طريق سيستم دارويي وارد کشور شده و معمولاً بيمار با سه تا چهار مرتبه تزريق به هدف نهايي درمان دست مي يابد. نحوه حل کردن و نقاط تزريق اين واکسن از اهميت ويژه اي برخوردار است و تزريق آن توسط افراد غيرمتخصص، عواقب جبران ناپذيري از قبيل «فلج اعضا» را به همراه خواهد داشت.

هشدار
 

تعريق زياد و تجمع ترشحات عرق زمينه ساز بروز حساسيت هاي پوستي، بيماري هاي قارچي، و... مي شود، بنابراين استفاده از مام، دئودورانت، صابون، کرم و ژل هاي شستشو به طور مرتب در فصل گرما توصيه مي شود.
منبع: نشريه دنياي زنان شماره 69



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط