رشوه ، بیماری مهلک
منبع : اختصاصي راسخون
رشوه لفظی است عربی که ریشه در «رش» دارد و جمع آن «رُشا» یا «رِشا» به معنای پاره و مزد میباشد و در اصطلاح هر چیزی که به قصد خروج از حق و عدل برای دیگری فراهم آید تا حق را باطل یا باطل را حق جلوه دهد، رشوه نام دارد. و شرع مقدس ادلهای را از قرآن و سنت و اجماع و عقل بر آن مترتب نموده است ابعاد و ضررهای مادی و اخلاقی و جسمی رشوه هیچ گاه قابل پنهان نیست به طوری که اگر دامنگیر یک جامعه شود تخریب فراوانی را بر جای خواهد گذاشت. و در نتیجه بی تفاوتی و عدم اعتماد نسبت به همدیگر را در جامعه رواج خواهد داد
کلید واژه :رشوه ، معنای مالی ، تخریب ، انگیزهها ، توسعه اقتصادی
مقدمه :یکی از بیماری های اداری در نظام حکومتی ما و سایر حکومت ها در طول تاریخ رشوه بوده و هست از این جهت اسلام تأکید فراوان نسبت به مبارزه با این عمل در دستورات خود دارد. اخذ رشوه، از نظر اسلام یکی از مصادیق بارز تجاوز به حقوق مردم است و از این نظر رشوه خروج از حق و عدالت است. و اینجاست که خطر زیانبار بودن آن روشن میشود به طوری که در سطوح مختلف جامعه، تزلزل و بی عدالتی را رواج داده ،بهرهبرداری افراد یک جامعه از منابع مالی و توسعه اقتصادی را دچار مشکل مینماید، یعنی سودآوری این منابع تماماً در جیب رشوهگیر و واسطههای آنها میرود و معمولاً چنین برنامهای اموال مردم را هدر رفته مینماید که باید از آن جلوگیری نمود و راههای حل این بیماری مهلک ا داری و حکومتی، آگاهی بخش نسبت به مسأله رشوه و انتخاب آگاهانه کارمندان دولتی میباشد که تحلیل روشن تر آن در متن مقاله بیان شده است
اهمیت عدالت و قانون الهی در اجتماع
اسلام دین همه جانبه است که به همۀ امور مردم و شئون اجتماعی آنها، توجه دارد و نه تنها برای امور فردی و شخصی انسانها و رشد و تعالی و مبارزه با انحرافات فردی قوانینی دارد، بلکه مهمتر از آن برای رشد و تقویت بنیادهای انسانی در اجتماع اهمیّت ویژهای قائل است، تا جایی که خداوند در قرآن کریم هدف ازبعث رسل و انزال کتب را ایجاد قسط و عدالت بیان فرموده است؛«لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»(1)انبیاء و اولیاء الهی، تمام همّ و غم خویش را برای ایجاد عدالت اجتماعی و برپایی حکومت عدل مصروف داشته و برای این هدف بزرگ جانفشانی و ایثار نمودهاند تا جایی که اغلب آنان به دست ظالمان و ستمگران، به شهادت رسیدند«در بینش اسلام، همیشه مصلحت جامعه بر مصلحت فرد ترجیح دارد که روش انبیاء و اولیاء الهی نیز بر این اصل استوار بوده است و هر جا که تعارضی بین مصلحت جامعه و فرد پیش میآمد، بدون درنگ مصالح اجتماعی را مقدّم میداشتند و برای از بین بردن ظلم و ستم و ایجاد اجتماعی سالم و الهی، از هیچ کوششی دریغ نمیکردند. یکی از مهمترین موانع ایجاد عدالت اجتماعی، که موجب سستی و ویرانی پایههای اصل اجتماعی و اقتصادی و اخلاقی جامعه میشود، رشوه است. رشوه یکی از مهلکترین بیماریهای اجتماعی است که سمِّ مهلک آن دقیقاً اساس هر جامعه را که قانون است نشانه گرفته و آن را از درون پوک و توخالی میکند و با توجّه به این که یکی از ویژگیهای مهمّ آن، مخفی بودن آن است ،میتواند مدت های طولانی در نهفتگی به سر برده و منشأ مفاسد بسیاری چون ظلم و ستم و بیدادگری، دروغ، نیرنگ، خدعه، ذلّت، غارت، تنپروری و... باشد که چنین آثار سوء رشوه، هر انسان عاقل و دوراندیشی را به تعمّقِ در رفع و سالمسازی جامعه از این بیماری خطرناک وامیدارد؛ چرا که رشوه از مصادیق بارز ستم و بیدادگری به شمار رفته و هر عقل سلیم و پاکی، قباحت آن را فطرتا! درک میکند و بالطبع مبارزه با چنین خطر مهمّی، بر مبنای عقل استوار است»(2)
رشوه و بُعد اجتماعی آن
بلای رشوه خواری و رابطۀ آن با قانون
معنای لغوی رشوه
2ـ ابوعبید میگوید: این کلمه مأخوذ از بچه آهوانی است که در تحرّک و جنب و جوشاند و هم چنین به معنای رَسن دلو است.
3ـ جوهری می گوید: رشا به معنای سیارات بسیاری که کوچک هستند و مجموعاً به صورت ماهی درآمدهاند که به آن شکم ما هی نیز گویند.
4ـ اصمعی معتقد است : هرگاه شاخههای درخت حنظل رشد کند گفته میشود: «قدرارشت یعنی مثل ارشیه «کوهها» شده است.(5) به نظر می رسد در تمام اقوال، وجه مشترکی وجود دارد و آن «امتداد داشتن و متوسّل شدن» است؛ یعنی چه به معنای طناب و چه به معنای دراز کردن گردن جوجه و یا اتّصال سیّارات و رشد شاخۀ حنظل باشد. این معنا وجود دارد که بیمعنا نسبت با معنای رشوه نیست، زیرا رشوه نیز نوعی توسّل و دستدرازی برای رسیدن به مقصود است که تقریباً با همۀ این اقوال ارتباط دارد.
معنای اصطلاحی رشوه
ادله تحریم رشوه در شرع مقدس اسلام
2. سنت
ترمذی و احمد بن حنبل و ابن حبّان از ابوهریره و نیز ابوداوود از عبدالله بن عمر نقل کردهاند که گفت: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «لعن الله الراشی و المرتشی فی الحکم»(10)؛ خداوند رشوه دهنده و رشوه گیرنده در حکم را لعنت کرد.همچنین عایشه روایت کرده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله رشوه دهنده و رشوه گیرنده و کسی را که میان آنان رفت و آمد میکند (واسطه) را لعنت فرستاد(11)نحوه دلالت این حدیث بر تحریم رشوه بدین گونه است که وقتی رشوه به انسان میرسد، به خاطر ارتکاب به چنین گناهی فرد از رحمت خدا دور میشود و یا مورد لعنت و نفرین او قرار میگیرد بنابراین میتوان همین امر را دلیل تحریم رشوه و در نتیجه دلیلی بر تأکید تحریم آن دانست چرا که رسول خدا (صلی الله علیه و اله )نیز نسبت به مرتکب آن شدیداً هشدار داده است.ابن جریر نیز از ابن عمر نقل کرده است که گفت: پیغمبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: هر گوشتی که «سُحت» آن را رویانیده باشد، آتش بدان سزاوارتر است. گفته شد: سُحت چیست؟ فرمود: رشوه در حکم.(12) بنابراین رشوه نوعی سُحت و حرام است و سرانجام کسی که دست به چنین کاری میزند جز آتش نخواهد بود. این احادیث و همانند آنها بسیار فراوان هم هستند، هشدار شدید و مکافات اخروی را برای مرتکبان این عمل زشت، اثبات میکنند، بعلاوه بنابر حدیثی که از رسول (صلی الله علیه و اله) نقل کردهاند: برای این عمل مکافات دنیوی هم منظور شده است. آن حضرت میفرماید: «هیچ قومی نیست که رشوه در میان آنان ظاهر شود مگر آنکه به ترس گرفته شوند» اضطراب روحی که رشوه دهنده و رشوه گیرنده بدان مبتلایند، مجازات دنیوی و معجّل آنهاست که مطابق با آنچه گرفته و برادران دینی خویش را به رنج و تعب افکندهاند بر آنها اعمال میشود
3. اجماع اصحاب، تابعان و علمای امت
اصحاب و فقهای امت بر تحریم رشوه به هر شکل عنوان، اجماع کردهاند و از آنان مدارکی در دست است که بر اجراء و تفسیر آنچه در قرآن و سنت آمده مبادرت میورزیدند و میکوشیدند تا حد ممکن سیاست دور کردن مردم از رشوه را به اجرا گذارند. و در این باره میتوان گفت که تمسک به اجماع با وجود دلیلّ کتاب و سنّت تنها به عنوان مؤیّدِ است، نه دلیل مستقل که اصطلاحاً به این نوع اجماعات، اجماع مدرکی گفته میشود. اما از آن جایی که فقهای بزرگ به آن استناد کردهاند، نمونههایی از آن را ذکر میکنیم: محقق کرکی در جامع المقاصد ادعای اجماع مسلمین ـ نموده ومیفرماید:«اجمع أهل الإسلام علی تحریم الرشا فی الحکم»(13)مسلمانان در حرمت و رشوۀ در حکم، اجماع کردند.محمد بن علی شوکانی از علمای اهل سنت در نیل الأطار ادعای اجماع کرده، میگوید: «و هی حرامٌ بالإجماع»(14)؛ رشوه بنابر اجماع حرام است.
4. عقل
این نکته را نباید از نظر دور داشت که اگر چه عقل در درک مستقلاّت عقلی، اعتبار فراوانی دارد ولی بحث ما در استنباط حکم شرعی است که با مستقلات عقلی متفاوت است.با توجه به این مطلب میتوان گفت: اگر در این جا ازعقل به عنوان دلیل حرمت رشوه استفاده شود، صرفاً به عنوان تأیید است، نه دلیلی مستقل در کتاب و سنّت یا جماع.آری از نظرعقلی، قباحت رشوه به سبب ضدّیت با حق و عدل است؛ زیرا برای انجام کار غیرعادلانه صورت میگیرد و هر آنچه از مسیر حق و عدل خارج شود یقیناً در تحت ظلم و ستم واقع میگردد که عقلاً قبیح و ناپسند است. و از آنجایی که مبنای دین اسلام، عدالت و اقامۀ آن و مبارزۀ با ظلم است، این گناه بزرگ را حرام دانسته و با آن سخت مخالفت نموده است. تا مردم با اجتناب از آن، حافظ قوانین عادلانۀ جامعۀ خویش باشند.در کتاب مهذّب الاحکام آمده است: « و یدل علی قبحه حکم العقل أیضاً لِأنه من الظلم فالأدله الاربعة دالّه علی حرمتها»(15)؛ حکم عقل نیز بر قباحت رشوه دلالت میکند، زیرا از مصادیق ظلم است. پس ادلۀ أربعه بر حرمت آن دلالت دارد.
مفهوم معاصر رشوه و ابعاد جدید آن
رشوه و تخریب منابع مالی جامعه
رشوه و تخریب جسمی افراد جامعه
رشوه و تخریب اخلاق در جامعه
انگیزههای رشوه
اگر شخص کج اندیش خود را در موقعیت شغلی پایینی ببیند و در مقابل به افراد پردرآمد و یا صاحبان طرحها و برنامهها که هر روز در برابر چشم و گوشش رفت و آمد میکنند بنگرد و یا به طبقات مرفه جامعه چشم بدوزد و آنگاه به فقر خود و حقارتی که از سوی جامعه نصیبش شده بنگرد، پیش خود چنین میاندیشد که برای رفع کمبودهای خود باید رشوه بگیرد در واقع این امری طبیعی است که انسان از نظر معیشتی یا فقیر باشد یا ثروتمند و یا جزو طبقات متوسط. اما این شخص بیمار و کج اندیش خود را چنین قانع میکند که رشوه بهترین ابزار برای ثروتمند شدن است و به همین خاطر فوراً اقدام به أخذ رشوه میکند تا به خیال خود مثل دیگران از زندگی مرفه و راحتی برخوردار شود. اما غالباً اینان در دنیا به سرعت به مجازات میرسند و از برخورداری از ثروت بادآورده و حرام خود محروم میشوند. زیرا این ثروت در واقع حاصل دسترنج او نیست بلکه از آن دیگران است که وی به زور و ستم و از راه قدرت صاحب آن شده است. بنابراین برکت ثروتش از میان میرود.(16)
ب) فرصت طلبی و خودخواهی
رشوه خوار مال دیگری را به زور میگیرد و غصب میکند نمیتوان گفت کسی که رشوه میدهد از روی رضایت و باور این کار را انجام داده هر چند که در ظاهر هم اظهار رضایت کند اما در باطن رشوهخوار را ظالمی میداند که مال او را بدون هیچ دلیلی تصاحب کرده است. بنابراین رشوهخوار فردی خودخواه و خوددوست است و به جامعۀ خویش بی اعتنا و ناوابسته. به همین علت وی از نظر دین اسلام مخالف با اصول و ارزشهای اسلامی است.زیرا مطابق تعالیم اسلامی مسلمان برادر مسلمان است، او را ستم نمیکند و به خواری نمیکشاند. اما رشوهخوار با عدم ادراک این مطلب، با خودخواهی تمام برادری را نادیده میانگارد و به فراموشی سپرده و به خاطر کسب درآمد راه رشوه را انتخاب مینماید و دیگران را با مشکلات فراوانی مواجه میسازد.
ج) وجود برخی عناصر فاسد در مراکز مهم دولتی
متأسفانه یکی دیگر از انگیزههای فریبندۀ انسان منحرفی که رشوه میگیرد، همین عامل است. او بسیاری از مسؤلان جامعه را میبیند که اقدام به رشوه میکنند و در می یابد که رشوه در میان آنان مسألهای ساده و معمولی است و همین امر موجب میشود تا او هم خود را بر این بافت منطبق کند بویژه اگر رشوه به عنوان یکی از اولیتهای وزارتخانه ها یا ادارهها درآمده باشد. افرادی که در این ادارات و مؤسسات کار میکنند عملاً باید در برابر انگیزههای نفسانی مقاوم و بردبار باشند و البته در این راه از پاداش خداوند برخوردار میگردند. این چنین کسانی هم خود صالح هستند و هم در اصلاح دیگران مؤثر میباشند. وگرنه انگیزه و اسباب رشوه به سادگی فراهم میآید. چون بیشتر مردم دوست دارند نیازهایشان به سرعت رفع شود.
راه های جلوگیری از رشوه
اگر مسئولان حکومت اسلامی بکوشد تا حق هر صاحب حقی بدون هیچ حیف و میل و یا تبعیضی، به دست وی برسد، اندیشۀ گرفتن رشوه در جامعه ریشهکن میشود. زیرا چنان که گفتیم یکی از اسباب گسترش رشوه آن است که فرد احساس میکند که از نظر مالی در قیاس با سایر افراد از موقعیت خوبی برخوردار نیست و یا از حق خود محروم شده است. بنابراین اگر مسئولان دولت همّ و غم خود را در جهت توزیع عادلانه به کار گیرد تعادل اقتصادی در جامعه ایجاد خواهد شد و هر کس به حق خود خواهد رسید.
2. آگاهی دادن کامل به مردم در این راستا
بی گمان روشن کردن مردم و آگاهی دادن به آنها در مورد زیانهای رشوه و نشان دادن نمونههایی از ایجاد نابسامانیهای رشوه در امور کشور و جامعه، از طریق دستگاههای ارتباط جمعی یا دادن آموزشهایی در مدارس و مساجد، برگزاری کنفرانسها، بدین منظور میتواند در این راستا مؤثر باشد و چهرۀ واقعی رشوه را به مردم نشان دهد.
3. مسئولان دولت در انتخاب کارمند دقت نمایند
اقدام برای انتخاب کارمند متدین که همواره خدا را در نظر دارد میتواند بهترین عامل برای جلوگیری از بلای رشوه باشد. آری باید همواره به یاد داشت که اگر دستگاه دولت پاک و صالح باشد، مردم هم پاک و صالح خواهند شد. خداوند در داستان یوسف (علیه السلام) از زبان آن حضرت نقل میکند که خطاب به فرمانروای مصر گفت:«قَالَ اجْعَلْنِي عَلَى خَزَآئِنِ الأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ» (17)یوسف گفت: مرا بر گنجینههای زمین بگمار که من امین و آگاهم.در این بیان چنان که میبینیم یوسف برای خود دو صفت ذکر میکند: اول: حفاظت و امانت و دوم: داشتن علم و اطلاع در مسایل مالی. بنابراین کوشش دولت باید بر آن باشد تا افراد مناسب را در جایگاههای مناسب به کار گمارد و این خود عامل مهم ریشهکن نمودن رشوه در جامعه است.
نتیجه
در عصر کنونی، با ایجاد گسترش فضای توسعه مالی و اقتصادی در جامعه و روند پیشبرد آن به سمت تعالی و رشد باعث میشود که بسیاری از طراحان برنامههای اقتصادی دست به ابتکارات و طرحهای متنوع اقتصادی بزنند و از این طریق درآمدهای کلانی را برای خود و جامعه خویش قرار دهند از این جهت، در میان آنان انسانهای خودخواه و پولپرست دنبال کسب درآمد برای خویش هستند و میخواهند بواسطه عمل قبیح و ناپسند «رشوه» برای خود اموالی را انبار کنند ولی غافل از آنکه این اموال چون سرمایه دیگران است دوام نخواهد آورد و آتشی میشود که او را میسوزاند همانطور که در روایات ما احادیثی فراوانی بر لعنت فرستادن خداوند متعال بر رشوهگیر، و رشوه دهنده و واسطه بیان شده است. پس واقعیت آن است که مهمترین عامل برای آنکه شخص رشوه بگیرد یا بدهد، عدم آگاهی کامل او نسبت به عواقب شوم و زیانبار این عمل است که اگر رشوهخوار لحظهای بیاندیشد خواهد فهمید که عمل او مورد پسند نیست ولی متأسفانه کمتر به این مسأله توجه شده است و باید دستگاه دولتی ما اولین اقدامات را در این زمینه انجام دهد و با برگزاری همایشهای علمی و دینی و کاربردی در این زمینه، بستر مناسب را برای ریشهکن نمودن این بیماری در جامعه فراهم آورد و علاوه بر آن مسئولان نیز باید افرادی صالح با شند تا قدرت ارادۀ مردم را در برابر این بیماری بالا برده نگذارند افرادی فاسد وارد سیستم دولتی و اداری یک حکومت اسلامی گردند.
پي نوشت ها :
1.حدید، آیه 25.
2. رشوه و احکام آن در فقه اسلامی، ص 19 و 20 با کمی تغییرات.
3. همان، ص 24.
4. منتهی الارب فی لغة العرب، صفی پور، ج 1، ص 451.
5. همان، ص 38، به نقل از لسان العرب، ج 14، ص 322 ، مادّه «رشا».
6.بقره، آیه 188.
7. مائده، آیه 42.
8. تفسیر کشف الأسرار، ج 3، ص 119.
9. الجواهر فی تفسیر القرآن الکریم، ج 3، ص 187 .
10. جامع الاصول ابن اثیر، ج 10، ص548، کنزالعمال متقی هندی، ج 6، ص 60.
11. گفتاری کوتاه در مورد رشوه، صمد عبدالرحمن، ص 10، به نقل از مجمع الزوائد هیثمی، ج 4، ص 198.
12.کنزالعمال، 6/60، تفسیرة رطبی، ج6، ص 183.
13. جامع المقاصد، ج 4، ص 35.
14. رشوه و احکام آن در فقه اسلامی به نقل از نیل الأوطاد، ج 10، ص 21.
15. مهذب الأحکام، سبزواری، موسوی، ج 16، ص 98.
16. برگرفته از بازتابها و انگیزه های رشوه، صادقی، محمد، ص 35.
17. یوسف، آیه 55.