سبد غذايي با 9 خوراکي مفيد

معمولاً ما با اين قدر مشغول کار و زندگي مي شويم که از سلامتي خود باز مي مانيم. تنها زماني که مريض مي شويم به ياد خود مي افتيم و اينکه بايد از طريق تغذيه ي مناسب به اجزاي بدن خود مواد مغذي لازم و ويتامين برسانيم و انرژي بدن را تامين کنيم.
سه‌شنبه، 17 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سبد غذايي با 9 خوراکي مفيد

سبد غذايي با 9 خوراکي مفيد
سبد غذايي با 9 خوراکي مفيد


 

تهيه وتنظيم: نيوشا




 
معمولاً ما با اين قدر مشغول کار و زندگي مي شويم که از سلامتي خود باز مي مانيم. تنها زماني که مريض مي شويم به ياد خود مي افتيم و اينکه بايد از طريق تغذيه ي مناسب به اجزاي بدن خود مواد مغذي لازم و ويتامين برسانيم و انرژي بدن را تامين کنيم.
پس اين 9 خوراکي لازم را وارد سبدهاي غذايي خود کنيد تا سالم بمانيد:

1 .روغن زيتون
 

بر روي سالاد خود روغن زيتون بريزيد يا غذاهاي خود را با روغن زيتون سرخ کنيد. روغن زيتون فعاليت و تحرک سلول هاي بدن را بالا مي برد.
اين عمل در زمستان بسيار به سلول هاي شما کمک مي کند و باعث مي شود شما کمتر احساس سرما کنيد.
در مطالعه يي که بر روي هجده زن انجام شد، اين نتيجه به دست آمده است؛ هنگام ظهر و ناهار به غذاي اين افراد مقداري روغن زيتون اضافه شده و مشاهده شده است که در اين مدت اين افراد نسبت به کساني که در غذاي شان روغن زيتون استفاده نشده، سرماي زمستان را کمتر احساس مي کنند.
در هر صد گرم روغن زيتون، 673 کالري انرژي وجود دارد. البته اين مقدار متغير است، زيرا بستگي به ميزان خالصي يا ناخالصي روغن زيتون شما دارد.

2. ماهي
 

نه تنها ماهي، بلکه تمام مواد خوراکي دريايي براي بدن بسيار مفيد هستند. بخصوص در فصل زمستان خوردن اين مواد غذايي توصيه مي شود.
زيرا ماهي داراي امگا3 است؛ و پروتئين زيادي دارد. در فصل زمستان توصيه مي شود سه بار در هفته ماهي مصرف کنيد تا مواد لازم به بدن تان برسد.

3. تخم مرغ
 

تخم مرغ هميشه به عنوان يک منبع خوب و سرشار از پروتئين محسوب مي شود.
توصيه مي شود تخم مرغ را به هنگام صبح ميل کنيد، زيرا هنگامي که صبحانه تخم مرغ مي خوريد، انرژي بيشتري در طول روز داريد، البته استفاده بيشتر از سفيده ي تخم مرغ به نسبت زرده بهتر است، زيرا کالري سفيده از زرده کمتر است. براي مثال اگر مي خواهيد املت درست کنيد، توصيه مي کنم از سفيده ي بيشتري استفاده کنيد تا زرده، (اگر چهار عدد سفيده استفاده مي کنيد، توصيه مي کنيم که دو عدد زرده مصرف کنيد) اگر به زيره حساسيت نداريد و از عطر خوش تان مي آيد، مي توانيد کمي زيره به آن اضافه کنيد.
زرده ي تخم مرغ داراي هفتاد کالري انرژي است، اما سفيده ي تخم مرغ 55 کالري انرژي دارد. البته اين کالري به اندازه ي تخم مرغ هم بستگي دارد. پس بهتر است که سفيده ي تخم مرغ رابه زرده ترجيح دهيد و بيشتر آن را مصرف کنيد.

4. سيب زميني
 

سيب زميني سرشار از فيبر است و فيبر ماده يي مفيد و لازم براي بدن است که به هضم غذا کمک مي کند. سيب زميني به دليل فيبري که دارد موجب مي شود معده شما زودتر پر شود و شما به دليل اينکه حجم معده تان پر شده، غذاي کمتري بخوريد. بهتر است سيب زميني را آب پز يا تنوري کنيد. در اين صورت کالري سيب زميني افزايش پيدا نمي کند. مقدار کالري سيب زميني که سرخ شده باشد نسبت به کالري سيب زميني آب پز باورکردني نيست.
يک سيب زميني صدگرمي تنوري يا آب پز 85 کالري انرژي دارد، درصورتي که اين مقدار براي صد گرم سيب زميني سرخ شده برابر با 405 کالري انرژي است.

5 . جو دو سر
 

جو دو سر منبع غني از چربي مفيد براي بدن است و به همين دليل باعث مي شود که انرژي بدن شما در طول فعاليت هايي که در فصل زمستان انجام مي دهيد تامين شود. نان هاي جو نيز وارد بازار شده اند که شما مي توانيد از آنها استفاده کنيد.

6. سويا
 

شما مي توانيد از عصاره ي سويا استفاده کنيد که کالري بسيار پاييني دارد و فاقد کلسترول است.
شما مي توانيد در سالاد يا غذاهاي سرد و گرم خود از اين ماده ي خوراکي استفاده کنيد.
کرم سويا را بهتر است با کمي آب ليمو مخلوط کرده و ميل کنيد.

7 .دارچين
 

دارچين جزو خانواده ي پلي فنول است. مولکول هاي مفيدي در دارچين وجود دارد. که باعث مي شود احساس گرسنگي شما کاهش يابد. شما مي توانيد دارچين را روي سالاد ميوه يا سالاد فصل بريزيد و ميل کنيد.

8. سيب
 

سيب داراي کالري بسيار پاييني بوده و غني از فيبر است. سيب براي بالابردن قندخون بسيار مفيد بوده و تاثير مستقيمي بر آن دارد.
براي استفاده بهينه از سيب توصيه مي شود اين ميوه را با پوست بخوريد، زيرا پوست سيب داراي آنتي اکسيدان است.

9. کاکائو
 

کاکائو در فصل زمستان بخصوص براي کودکان مفيد است و توصيه مي شود کاکائوي تيره تر و باکالري کمتر تهيه کنيد.
کاکائو ضد افسردگي و به شما کمک مي کند که در زمستان هميشه خنده روي لب هايتان باشد. کاکائو براي داشتن روحيه يي شاداب به شما کمک مي کند و شما را از ناراحتي قلبي و عروفي دور نگه مي دارد.
به شما توصيه مي شود که مقداري کاکائو در سبد غذايي روزانه خود دهيد و مانند ميوه يي که روزانه مي خوريد کاکائو نيز ميل کنيد.
منبع: 7 روز زندگي شماره 93



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.