سه متهم اصلي پيري پوست

خيلي ها تصور مي کنند به کساني که چهره شان جوان مي ماند. خوش مي گذرد و برعکس، آنهايي که زير بار مشکلات زندگي خم مي شوند. زودتر صورت شان چروک برمي دارد. ولي پزشکان قضيه را پيچيده تر از اين حرف ها مي بينند. از بحث ژنتيک که بگذريم، پزشکان به سه مورد زير در پيرشدن نابهنگام آدم ها مشکوکند...
يکشنبه، 29 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سه متهم اصلي پيري پوست

سه متهم اصلي پيري پوست
سه متهم اصلي پيري پوست


 

نويسنده:روژان کريميان




 
خيلي ها تصور مي کنند به کساني که چهره شان جوان مي ماند. خوش مي گذرد و برعکس، آنهايي که زير بار مشکلات زندگي خم مي شوند. زودتر صورت شان چروک برمي دارد. ولي پزشکان قضيه را پيچيده تر از اين حرف ها مي بينند. از بحث ژنتيک که بگذريم، پزشکان به سه مورد زير در پيرشدن نابهنگام آدم ها مشکوکند...

سيگار؛ متهم شماره 1
 

فستيوال دو قلوها در اوهايوي آمريکا فرصت خوبي براي دانشمندان است که به بسياري از پرسش هاي خود پاسخ دهند. دوقلوها آن هم در يک فستيوال سالانه در کنار هم ذخاير خدادادي خوبي هستند که دانشمندان بتوانند اين کپي هاي ژنتيکي دقيقاً مثل هم را از لحاظ عوامل محيطي که آنها را از يکديگر متمايز مي کند، مورد بررسي قرار مي دهند. دانشمندان مي گويند دوقلوها از نظر عادات روزانه ي آنهاست که چهره و ظاهرشان را از يکديگر متمايز مي کند. اين محققان مي گويند وقتي ما تصاوير بيش از 186 دوقلو را درکنار يکديگر قرار داديم و با هم مقايسه کرديم، به اين نتيجه رسيدم که دوقلوهايي که دقيقاً خصوصيات ارثي يکساني دارند، ظاهري متفاوت دارند. هر قلي که در طول زندگي سيگار مي کشند، چهره ي تکيده تري دارد، در اطراف چشمان و لب هايش خطوط ريزي شکل گرفته است، صورتش پر از چين و چروک است و در کل پيرتر از خواهر و يا برادر خود به نظر مي رسد. اين دانشمندان مي گويند سيگار کشيدن باعث تنگي عروق زير پوست صورت مي شود و خون نمي تواند به راحتي به سلول هاي صورت برسد و اين باعث مي شود که سلول ها وبافت صورت زودتر آسيب ببينند و چروک بخورند. سيگار کشيدن باعث مي شود پوست رطوبتش را خيلي آسان از دست بدهد و خشک تر به نظر برسد.

خورشيد؛ متهم شماره 2
 

متهم شماره دوي پير کردن زودرس، نور خورشيد است. دانشمندان پس از بررسي هزاران دوقلو به اين نتيجه رسيده اند که آفتاب دردسرهاي زيادي در پوست و چهره ايجاد مي کند. بررسي دو دوقلوي 72 ساله که يکي در هاوايي که به شدت آفتاب مي تابد و ديگري در بالتيمور که خبري از آفتاب نيست زندگي مي کند؛ مشاهده کردند خواهري که در هاوايي زندگي مي کند چين و چروک هاي بيشتري در اطراف صورت، چشم ها و دهانش دارد. تابش نور خورشيد به پوست و عدم استفاده از کرم هاي ضد آفتاب و عينک آفتابي مناسب موجب مي شود پوست خيلي آسان چروک بردارد.

استرس؛ متهم شماره 3
 

حتماً شما هم شنيده ايد که فلاني پس از طلاقش خيلي پير شده است، البته دانشمندان هم با مردم عادي هم عقيده اند. آنها مي گويند استرس و فشار روحي در زندگي مثل طلاق يا مرگ همسر و مشکلات مالي در خانواده مي تواند انسان ها را زودتر پير کند. استرس مي تواند باعث چروک خوردن پوست و به وجود آمدن حلقه هاي سياه اطراف چشم شود. استرس و انقباض دايمي عضلات حالت دهنده ي صورت، باعث کشيده شدن بيش از حد پوست شما مي شود و اين کشيدگي دايمي پوست باعث چين و چروک خوردن پوست مي شود. کساني که دچار سردردهاي ميگرني هستند يا دايم عصبي مي شوند و اخم مي کنند، صورت شان معمولاً بيش از همسن و سال هاي شان چين و چروک دارد و پيرتر به نظر مي رسند.

راه حل
 

دانشمندان به شما توصيه مي کنند که اگر دوست داريد زودتر از سن و شناسنامه يي تان پير شويد، بايد سبک زندگي تان را تغيير دهيد. حقيقت اين است که رفتارهاي شخصي و اجتماعي ماست که نقش سم را در زندگي ما ايفا مي کند. رفتارهاي خاصي در زندگي براي پوست شما حکم سم را دارند و ممکن است شما را در لحظات بسيار کوتاهي پير کنند. اگر اين رفتارها در طول سال ها تکرار شوند، مي توانند آثار مخرب خود را روي پوست به جا بگذارند. خبر خوب ما اين است که اگر شما اين عادت هاي بد را کنار بگذاريد و سبک زندگي تان را به سمت يک زندگي سالم تغيير دهيد، اين آثار مخرب روي پوست شما متوقف شده يا حتي برعکس مي شود و بهبود مي يابند؛ چون پوست ما اين توانايي فوق العاده را دارد که آسيب هاي خود را جبران کند. وقتي شما به يک شيوه ي سالم زندگي خو بگيريد، مي توانيد بمب ساعتي پيري را در چهره خودتان خنثي کنيد.
منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره 97.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط