فرزنداني با ضريب هوشي بالا

همه ما دل مان مي خواهد بچه هاي باهوشي داشته باشيم. اين آرزوي هر پدر و مادري است که فرزندش از لحاظ هوشي سرآمد و برتر باشد. با اينکه تأثير وراثت و عوامل ژنتيکي در تعيين سطح هوشي هر فرد غيرقابل انکار است، ولي تحقيقات نشان مي دهد که محيط و بکارگيري روش هاي علمي، ضريب هوشي
يکشنبه، 29 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فرزنداني با ضريب هوشي بالا

فرزنداني با ضريب هوشي بالا
فرزنداني با ضريب هوشي بالا


 

نويسنده: ناديا صالح ثابت




 
همه ما دل مان مي خواهد بچه هاي باهوشي داشته باشيم. اين آرزوي هر پدر و مادري است که فرزندش از لحاظ هوشي سرآمد و برتر باشد.
با اينکه تأثير وراثت و عوامل ژنتيکي در تعيين سطح هوشي هر فرد غيرقابل انکار است، ولي تحقيقات نشان مي دهد که محيط و بکارگيري روش هاي علمي، ضريب هوشي کودکان را افزايش مي دهد و سرعت يادگيري آنها را بالا مي برد. پس کودک تان را به حال خود رها نکنيد و براي او محيط مناسب، وقت کافي و برنامه يي مناسب فراهم کنيد. براي دستيابي به اين هدف توصيه مي شود نکات زير را به طور جدي رعايت کنيد.

هله هوله ممنوع
 

شکر، چربي هاي ترانس دار و غذاهاي بي ارزش را از برنامه غذايي کودک تان حذف کنيد و در مقابل به دنبال جايگزين هاي سالم و مقوي ديگر باشيد. تغذيه ي سالم بخصوص در دو سال اول زندگي اثرات مفيدي بر رشد ذهني و جسمي کودکان دارد.

کودک تان را کنجکاو بار بياوريد
 

والدين کنجکاو، فرزندان خود را تشويق مي کنند تا چيزهاي تازه ياد بگيرند و به دنبال ايده هاي جديد و بکر بگردند. هميشه از کودکان سؤال بپرسيد، مهارت هاي جديد را به او آموزش دهيد و او را به گردش هاي علمي ببريد تا حس کنجکاوي اش تشويق شود. وقتي مي خواهيد او را به محيط جديد ببريد، حواس او را تحريک کنيد تا متوجه اطراف شود و بعد از خارج شدن از آن محل از او بخواهيد براي تان بگويد چه چيزهايي ديده است.
اگر به محيطي مي رويد که کودک قبلاً آنجا را ديده است، از او بخواهيد تغييرات يا وسايل جديدي را که مي بيند براي شما توضيح دهد. هميشه براي ذهن او يک محرک ايجاد کنيد تا راجع به آن فعال باشد. بطور خلاصه با کنجکاو کردن کودک به او مي آموزيد، از حواس پنجگانه ي خود استفاده کند و فردي دقيق و نکته بين باشد.

براي فرزندتان کتاب بخوانيد
 

کتاب خواندن بهترين و در عين حال ارزان ترين راه براي يادگيري و رشد ذهني و ادراکي کودکان در سنين مختلف است. هنگام کتاب خواندن، با او درباره ي موضوع کتاب بحث و گفت و گو کنيد. گاهي جملات را نيمه تمام بخوانيد تا او جمله ها را کامل کند. هنگام کتاب خواندن، احساسات و عواطف شخصيت هاي داستاني را به حالات مختلف بيان کنيد تا کودک از آن لذت ببرد. با بالارفتن سن فرزندتان حوزه ي موضوعات کتاب را وسيع و متنوع تر کنيد. کمي که بزرگ تر شد او را عضو کتابخانه کنيد. کتاب هاي او را از ابتداي کودکي جمع آوري کنيد و وقتي بزرگ تر شد، آنها را در کتابخانه يا قفسه يي قرار دهيد تا او ارزش بيشتري براي کتاب خود قايل شود.

تغذيه با شير مادر
 

شير مادر اولين و در عين حال اساسي ترين غذاي مغزاست. تحقيقات نشان مي دهد که شير مادر در پرورش نوزاداني سالم تر و باهوش تر بسيار مؤثر است و نوزاداني که حداقل 9 ماه از شير مادر تغذيه کرده اند، در مقايسه با نوزاداني که کمتر از شيرمادر تغذيه شده اند به ميزان قابل توجهي باهوش ترند.

عقل سالم در بدن سالم است
 

تحقيقات نشان مي دهد که بين ميزان تناسب اندام و عملکرد تحصيلي دانش آموزان رابطه ي مثبتي برقرار است. زيرا شرکت در فعاليت هاي ورزشي و کسب موفقيت، اعتماد به نفس، شرکت در کارهاي گروهي و پرورش حس رهبري در کودکان را بالا مي برد.
بعد از شام، به جاي تماشاي تلويزيون، پياده روي يا توپ بازي با کودک را در برنامه خود قرار دهيد. کودک را تشويق کنيد تا فعاليت بدني منظمي داشته باشد و در برنامه هاي ورزشي مدرسه شرکت کند.

صبحانه را به خاطر بسپاريد
 

خوردن صبحانه در تقويت حافظه، افزايش قدرت تمرکز و يادگيري نقش مهمي دارد. کودکاني که صبحانه مي خورند، دير خسته مي شوند و در برابر محرک ها زودتر واکنش نشان مي دهند. از کودکي، فرزندتان را عادت دهيد که سحرخيز باشد و صبحانه بخورد.
اغلب کودکاني که صبح دير از خواب بيدار مي شوند ميل به صبحانه ندارند و اين در درازمدت به صورت يک عادت رفتاري نهادينه مي شود. پس آنها را عادت دهيد که به موقع از خواب برخيزند و صبحانه بخورند. به خاطر داشته باشيد که حتي يک ليوان شير به همراه يک عدد بيسکويت مي تواند تمرکز فرزندتان را در مدرسه براي ساعات طولاني حفظ کند.

بازي هاي فکري
 

شطرنج، جدول، معما، چيستان، کاردستي و بازي هاي هدفمند همگي تمريناتي هستند که مغز را براي تفکر سريع آماده مي کنند.
بازي هايي مثل جدول اعداد، تصاوير گمشده، تفاوت تصاوير، علاوه بر تقويت حس بينايي در تقويت تفکر راهبردي و توانايي حل مساله و قدرت تصميم گيري کودک نقش مهمي دارند. ذهن آنها را با اين گونه مسايل و معماها به چالش بکشيد و از آنها در حل مسائل پيچيده کمک بخواهيد.

به کودک تان موسيقي بياموزيد
 

تحقيقات نشان مي دهد که آموزش موسيقي علاوه برهماهنگي بين چشم و دست در سنين کودکي و تقويت انگشتان، در ارتقاي سطح هوشي آنها نيز بسيار مؤثر است.
فرا گرفتن موسيقي بطور منظم در افزايش ضريب هوشي و بهبود عملکرد کودکان در مدرسه و درک و فهم درس رياضي مؤثر است و هر چه سال هاي بيشتري صرف اين کار شود، نتيجه ي بهتري حاصل خواهد شد.
منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره 97.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.