ماساژ کودک

1-احساس امنيت: ارتباط جسمي بين کودک و يکي از والدينش، احساس عشق و علاقه و ارزش را در او تقويت مي کند و اين احساس، به رشد عزت نفس و اعتماد به نفس در کودک مي انجامد.
يکشنبه، 29 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ماساژ کودک

ماساژ کودک
ماساژ کودک


 






 

منافع ماساژ کودکان
 

1-احساس امنيت: ارتباط جسمي بين کودک و يکي از والدينش، احساس عشق و علاقه و ارزش را در او تقويت مي کند و اين احساس، به رشد عزت نفس و اعتماد به نفس در کودک مي انجامد.
2- سلامت و تندرستي کل بدن: تحقيقات نشان مي دهد، کودکاني که با محبت و مهرباني لمس مي شوند، کمتر از آنهايي که تماس محبت آميز با والدين شان ندارند گريه مي کنند يا بيمار مي شوند. ماساژ، گردش خون را بهبود مي بخشد و سيستم ايمني بدن را نيز تقويت مي کند. همين طور کمک مي کند که مايع لنفي در سرتا سر بدن پخش و مواد مضر نيز از بدن دفع شود. ماساژ، درد و نشانه هاي بعضي از ناراحتي ها و بيماري هاي مزمن را تسکين مي دهد، راحتي و آرامش را افزايش مي دهد و به نوزادي که دايم گريه مي کند، آرامش مي بخشد.
3- رشد جسمي: ماساژ، خود آگاهي از جسم را افزايش مي دهد و عضلات را محکم و مفاصل را منعطف مي کند. بدين ترتيب براي کودکان نارس (کودکاني که زير وزن طبيعي به دنيا مي آيند يا آنهايي که نيازهاي ويژه يي دارند) از جايگاه خاصي برخوردار است.
4- مهارت اجتماعي: با لمس کودک تان، چگونگي برقراري ارتباط را به او آموزش مي دهيد. ماساژ به شما کمک مي کند ارتباطي غيرکلامي با کودک تان برقرار کنيد و اين موضوع موجب افزايش ارتباط زودهنگام شما با کودک خواهد شد، در نتيجه عزت نفس و توان برقراري ارتباط اجتماعي در کودک پديد خواهد آمد.

آمادگي براي شروع ماساژ
 

بهترين زمان براي ماساژ کودک تان زماني است که او بيدار و با نشاط است. وقتي او را در آغوش مي گيريد. تحت تاثير خلق و خوي شما قرار مي گيرد. پس بايد با خودتان نيز احساس آرامش و آسودگي کنيد، زيورآلات تان را بيرون بياوريد و ناخن هاي تان را به اندازه کافي کوتاه کنيد تا پوست لطيف خراشيده نشود. هر چيزي را که لازم داريد دور خودتان قرار دهيد تا وقتي ماساژ را شروع مي کنيد بر حرکات دست تان يا هر چيزي که کودک دوست دارد تمرکز داشته باشيد.

آنچه براي ماساژ نياز داريد
 

يک اتاق گرم: کودکان وقتي برهنه هستند، سريع گرماي بدن شان را از دست مي دهند. روغن نيز باعث کاهش حرارت بدن مي شود، در نتيجه اتاق بايد به اندازه ي کافي گرم باشد تا کودک تان احساس آرامش کند. هشتاد درجه ي فارنهايت (بيست درجه ي سانتي گراد) دماي ايده آل اتاق است. اما اگر با لباس آستين کوتاه احساس سرما نمي کنيد، گرماي شما براي ماساژ مناسب است.
برنامه ريزي درست و معقول: کودک را در فاصله ي بين دو بار شيرخوردن، وقتي سرحال است ماساژ دهيد. اگر بلافاصله بعد از شيرخوردن او را ماساژ دهيد، ممکن است باعث ايجاد تهوع و استفراغ در وي شود. بنابراين دست کم يک ساعت صبر کنيد. اگر ماساژ نزديک به نوبت بعدي شيردادن او باشد، ممکن است در طول ماساژ دادن گرسنه اش شود و بي تابي کند.

استفاده از روغن
 

تماس پوست با پوست، رشد و نمو مطلوب را افزايش مي دهد. پس درک کودک و ماساژ بدن برهنه ي او راهي براي تقويت و پيشبرد اين مساله است. روغن کمک مي کند تا دستان شما به آرامي روي بدن کودک حرکت کند. همچنين به شما اجازه مي دهد تا حرکت ماساژور را تدريجاً محکم تر کنيد و مدت بيشتري، بدون اينکه وقفه يي ايجاد شود، او را ماساژ دهيد. روغن، پوست را مرطوب مي کند و اين کار باعث جلوگيري يا به حداقل رساندن خشکي پوست مي شود. بهتراست براي اين کار از روغن بادام يا کنجد استفاده کنيد. اين روغن ها بوهايي ملايم دارند، سريع جذب پوست مي شوند و پوست را تغذيه مي کنند. درصورت امکان روغن طبيعي را انتخاب کنيد. روغن هاي طبيعي کمتر از روغن هاي مصنوعي پوست را تحريک مي کنند. در کشورهايي که ماساژ کودک به صورت سنتي وجود دارد، استفاده از روغن بستگي به مفيد بودن و قابليت دسترسي به آن دارد. افرادي که با فرهنگ هاي آسيايي و آفريقايي که در غرب زندگي مي کنند، ترجيح مي دهند از روغن هايي استفاده کنند که آماده و قابل دسترسي است و به روغن هاي مناطق خودشان شباهت دارد، مثل روغن زيتون.

مدت ماساژ دادن
 

اوايل براي ماساژ دادن کل بدن بيست تا سي دقيقه را در نظربگيريد. عجله کردن يا انجام آن بين فعاليت هاي ديگرتان شايد بي فايده باشد و منجر به بي تابي کودک شود. وقتي هر دو به ماساژ خو گرفتيد، مي توانيد وقت کمتري را صرف اين کار کنيد.

فضاي آرام و ساکت
 

اگر به عنوان مثال صداي تلويزيون و راديو مزاحم تان نباشد، هر دوي شما از ماساژ لذت مي بريد. چه نوزاد که ماساژ داده مي شود و چه شما که ماساژ مي دهيد. در واقع شما از اين پس نسبت به کودک تان مسؤول هستيد و بايد به اين مساله که به چه چيزي علاقه دارد و چه چيزي مورد علاقه ي او نيست، توجه کنيد.

منافع ماساژ براي والدين
 

1-آرامش و راحتي: وقتي کودک تان را ماساژ مي دهيد، کاملاً بر او متمرکز مي شويد و با او تعامل برقرار مي کنيد. طبق تحقيقات گزارش شده که خود والدين نيز از اين تعامل لذت مي برند و احساس آرامش مي کنند.
2- حساس شدن نسبت به کودک: اگر کودک را آنطور که دوست داريد نوازش کنيد يا فشاري به او وارد آوريد که حس کند عصبي يا ناراحت هستيد. او در اين حالت قادر به ابراز احساس خود نخواهد بود. از اين رو خود شما بايد با نگاه به عکس العمل هاي او، آنها را تفسيرکنيد. با اين روش مي آموزيد که از روي حرکات کودک منظور او را بخوانيد يا درکش کنيد و همين مساله باعث افزايش مهارت هاي شما در نگهداري از او مي شود.
3- ايجاد اعتماد به نفس: والديني که نسبت به فرزندان شان حساسند، دوست دارند نسبت به انجام نقش ها و وظايف خود اطمينان پيدا کنند. ارتباط جسمي ناشي از ماساژ و تماس با کودک، در والدين نيز احساس آرامش و اطمينان ايجاد مي کند.
4- ايجاد ارتباط بين والدين و کودک: ارتباط غيرکلامي که همراه ماساژ کودک تان برقرار مي کنيد، جرقه ي ارتباط تعاملي و دو طرفه را روشن مي کند. تا آنجا که اين ارتباط مي تواند در آينده نيز بين هر دوي شما برقرار و ادامه داشته باشد. ماساژ، طي زماني مشخص و به صورت منظم داده مي شود و مي تواند بين شما و او صميميت ايجاد کند.
منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره 97.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.