گردن درد

نگه داشتن سر در موقعيت غلط براى مدت طولانى كه به طرف جلوى شانه‏ها كشيده مى‏شود باعث گردن درد مى‏شود. اين كارى است كه اكثر مردمى كه دچار گردن درد هستند انجام مى‏دهند. به طور طبيعى بعضى از افراد به اقتضاى شغل‏شان، در خطر بيشترى قرار دارند، مثل آرايشگرها كه در وضعيت خميده براى مدت طولانى قرار دارند.
چهارشنبه، 2 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گردن درد

گردن درد
گردن درد


 

مترجمان* :
دکتر حسن کریمی یزدی
دکتر پدرام مصطفایی



 

16 روش براى رهايى از درد
 

نگه داشتن سر در موقعيت غلط براى مدت طولانى كه به طرف جلوى شانه‏ها كشيده مى‏شود باعث گردن درد مى‏شود. اين كارى است كه اكثر مردمى كه دچار گردن درد هستند انجام مى‏دهند. به طور طبيعى بعضى از افراد به اقتضاى شغل‏شان، در خطر بيشترى قرار دارند، مثل آرايشگرها كه در وضعيت خميده براى مدت طولانى قرار دارند. بدون توجه به نحوه‏ى زندگى و شغل افراد، شما مى‏توانيد با روش‏هايى، خود را از گردن درد خلاص كنيد و عادت‏هاى بدتان را با عادت‏هاى خوب جايگزين كنيد و به گردن خود مرتبا ورزش بدهيد. بنابراين چشم‏ها را باز و سر را بالا نگه داريد، كمك در راه است.

يخ درمانى
 

استفاده از بسته يخ و يا حوله‏اى كه به دور يخ‏ها پيچيده شده در افرادى كه تازه دچار سفتى گردن شده‏اند، مؤثر است. اگر گردن شما مقدار كمى آسيب ديده، يخ مى‏تواند به كاهش التهاب كمك كند.

گرما درمانى كنيد.
 

پس از اينكه يخ التهاب را كاهش داد، گرما يك مسكن قوى است؛ مى‏توانيد از بالشتك‏هاى گرمازا يا دوش آب گرم استفاده كنيد.

از پمادهاى گرمازا استفاده كنيد.
 

اين پمادها اثر تسكينى دارند، ولى در واقع به عمق پوست نفوذ نمى‏كنند. در حقيقت آنها اثر روانى دارند.

از داروهاى ضد درد استفاده كنيد.
 

داروهاى ضد التهاب نظير آسپيرين يا ايبوپروفن به كاهش درد و التهاب كمك مى‏كنند. هر 3 يا 4 ساعت دو قرص بخوريد.

محكم روى صندلى بنشينيد.
 

اگر روى صندلى‏اى بنشينيد كه پشت بدن را خوب حمايت نمى‏كند احتمال مشكلات گردنى را در خود زياد كرده‏ايد.

استراحت كنيد.
 

همانطور كه پاها به علت ايستادن زياد، احتياج به استراحت دارند، گردن نيز در اثر نشستن زياد به استراحت نياز دارد. سر شما حدودا چهار كيلو وزن دارد و گردن نمى‏تواند بدون كمك از بقيه بدن اين وزن را تحمل كند، پس به صورت متناوب بلند شويد و راه برويد.

تلويزيون را در سطح چشمان خود قرار دهيد.
 

اگر شما در تمام طول روز با صفحه نمايش كار داريد، آن را در سطح چشمان خود قرار دهيد. اگر گردن مجبور شود براى ساعت‏هاى طولانى به طرف بالا يا پايين نگاه كند، اسپاسم عضلانى در گردن ايجاد مى‏شود.

تلفن را در دسترس قرار ندهيد.
 

توصيه مى‏شود كه تلفن را سر جايش بگذاريد. اگر با تلفن زياد صحبت مى‏كنيد مخصوصا اگر چيزى هم مى‏نويسيد، گردن‏تان در موقعيت نامناسب قرار مى‏گيرد و دچار درد و سفتى مى‏شود.

با دقت زندگى كنيد.
 

بلند كردن صحيح اجسام سنگين به راحتى فراموش مى‏شود و در عوض عادت‏ها غلط جاى آن را مى‏گيرند. روش صحيح اين است كه زانوهاى خود را خم كنيد و ستون مهره‏ها را راست نگه داريد در حالتى كه پاهاى فرد در دو طرف جسم به اندازه عرض يك شانه از هم باز باشند؛ هنگامى كه جسم را بلند كرديد، هر چقدر مى‏توانيد آن را نزديك به خود نگه داريد.

روى تشك سفت بخوابيد.
 

خيلى از مشكلات گردنى به علت عادت غلط خوابيدن شروع و يا تشديد مى‏شود؛ داشتن تخت سفت خيلى مهم است.

با بالشت خود دعوا نكنيد.
 

آن را به كنارى بيندازيد؛ بسيارى از افراد دچار گردن درد، در حالت مستقيم و صاف و بدون بالشت بهتر مى‏خوابند.

روى شكم نخوابيد.
 

نه تنها براى كمرتان مناسب نيست، بلكه در مورد گردن نيز اثرات زيان‏بار دارد.

مثل يك بچه بخوابيد.
 

به عبارت ديگر مثل حالت جنينى بخوابيد. به پهلو بخوابيد در حالى كه زانوها به طرف بالا و سينه جمع شده است.

خود را بپوشانيد.
 

هنگامى كه هواى بيرون سرد و مرطوب است، احتمالا بر سرتان كلاه مى‏گذاريد. اما بايد گردن را هم بپوشانيد؛ آب و هوا مى‏تواند گرفتگى و درد گردن را تشديد كند.

آرام باشيد.
 

عصبى بودن مى‏تواند باعث گرفتگى عضلات گردن و ايجاد درد شود. اگر تحت فشار زيادى هستيد و يا احساس عصبى بودن مى‏كنيد، تكنيك‏هاى آرام بخشى )RELAXATION( نظير مديتيشن و آرام بخشى پيشرفته را ياد بگيريد. نوارهاى صوتى هم براى آموزش شما موجود است.

ورزش، درد گردن را از بين مى‏برد.
 

بله، حتى عضلات گردن شما به تقويت و كشش نياز دارند. در ذيل حركاتى براى جلوگيرى از مشكلات گردنى و از بين بردن گرفتگى آن آورده شده است. هر كدام از اين حركات را دو دفعه در روز و هر دفعه پنج بار انجام دهيد. سه ورزش اولى را قبل از شروع حركات ديگر، به مدت دو هفته انجام دهيد. تا آنجا كه مى‏توانيد، سر خود را به طرف جلو خم كنيد، سپس تا حدى كه در توان داريد به طرف عقب بكشيد.
در حالى كه شانه را ثابت نگه داشته‏ايد گردن را به طرف شانه خم كنيد. صاف كنيد و دوباره از طرف ديگر امتحان كنيد.

به آرامى گردن را به اطراف بچرخانيد.
 

در حالى كه سر را به جلو فشار مى‏دهيد دست‏تان را روى يك طرف سر قرار دهيد. به مدت پنج ثانيه نگه داريد سپس استراحت كنيد و سه بار تكرار كنيد. سپس همين حركت را در طرف ديگر انجام دهيد.

واخوردگى گردن كه نياز به مراقبت‏هاى پزشكى دارد.
 

اگر دچار تصادف اتومبيل شديد و آسيب شديدى به گردن‏تان وارد شده، ممكن است دچار واخوردگى گردن شده باشيد و بايد به پزشك مراجعه كنيد. به جاى گرما از يخ استفاده كنيد، چرا كه گرما مى‏تواند ناحيه آسيب ديده را ملتهب كند.
به عنوان يك قانون كلى، گردن درد ثابت نياز به مراقبت‏هاى پزشكى دارد و درد مى‏تواند نشانه تومور در ستون مهره‏ها باشد.
فقط هنگامى كه سر را به جلو فشار مى‏دهيد، حركت بالا را به طور پايه انجام دهيد. مقدارى مقاومت ايجاد كنيد، سپس همين مقاومت را در پشت سر ايجاد كنيد.
وزنه‏هاى سبك 5 / 1 تا 5 / 2 كيلويى را در دست خود نگه داريد و در حالى كه شانه‏ها را بالا مى‏اندازيد بازوها را صاف نگه داريد.
منبع : دايرة المعارف پزشك خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پي‌نوشت‌ها:
 

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.