گوش شناگران

اگر مى‏توانستيد خود را به اندازه يك كك كوچك كنيد و به داخل گوش يك شناگر برويد، احتمالا يك كانال گوش قرمز و ملتهب را مى‏ديديد كه به نظر خارش‏دار مى‏رسيد و كمى جرم در داخل آن بود.
چهارشنبه، 2 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گوش شناگران

گوش شناگران
گوش شناگران


 

مترجمان* :
دکتر حسن کریمی یزدی
دکتر پدرام مصطفایی



 

15 روش براى پيشگيرى و درمان
 

اگر مى‏توانستيد خود را به اندازه يك كك كوچك كنيد و به داخل گوش يك شناگر برويد، احتمالا يك كانال گوش قرمز و ملتهب را مى‏ديديد كه به نظر خارش‏دار مى‏رسيد و كمى جرم در داخل آن بود.
حالتى را كه در داخل گوش يك شناگر ديديد، عفونت گوش خارجى بود كه به نام گوش شناگر شناخته مى‏شود؛ آن چه كه باعث مى‏شود گوش شناگر اين حالت را پيدا كند، رطوبت بيش از حد است، مثل اين كه شما دست‏هاى‏تان را داخل آب ظرف‏شويى نگه داريد، پوست دست از رطوبت نرم و له شده و حالت چرم مانند به خود مى‏گيرد، گوش‏ها به طور مرتب در تماس با آب هستند. هنگام شنا، دوش گرفتن و شامپو زدن مردم اغلب سعى مى‏كنند با يك سوآپ پنبه‏اى گوش‏شان را خشك كنند؛ اين كار لايه رويى پوست را همراه با باكترى‏هاى محافظ برمى‏دارد و زمينه را براى رشد باكترى‏هاى مضر فراهم مى‏كند.
گوش شناگر با خارش گوش شروع مى‏شود و اگر درمان نشود، مى‏تواند به يك عفونت تمام عيار تبديل شود و ممكن است درد آن وخيم باشد. هنگامى كه عفونت جا افتاد، نياز به مراجعه به پزشك و مصرف يك دوره آنتى‏بيوتيك دارد؛ اما كارهاى زيادى را مى‏توانيد انجام دهيد تا از تشديد درد جلوگيرى شود و حتى قبل از شروع آن، جلوى آن را بگيريد.

گوش خود را با سشوار خشك كنيد.
 

هر زمانى كه گوش‏تان خيس شد چه احتمال عفونت را بدهيد و چه ندهيد، بايد رطوبت را پاك كنيد. لاله گوش را به طرف بالا و خارج بكشيد تا كانال آن مستقيم شود و سشوار را به فاصله 50 سانتى‏مترى از سوراخ گوش نگه داريد از درجه گرم يا سرد سشوار به مدت 30 ثانيه استفاده كنيد. اين كار رطوبت لازم براى رشد باكترى‏ها و قارچ‏ها را از بين مى‏برد.

از قطره‏هاى گوشى استفاده كنيد.
 

اكثر داروخانه‏ها، قطره‏هاى گوشى ضد باكترى دارند؛ اگر فقط دچار خارش گوش هستيد، براى جلوگيرى از عفونت يكى از راه كارهاى زير را به كار ببريد:

از علت اين مشكل دورى كنيد.
 

اگر به يك شناگر علاقمند بگوييم كه ديگر نبايد شنا كند، مثل اين است كه به شخص بگوييم ديگر نفس نكشد. ادامه دهيد و شنا كنيد اما از گوش گير استفاده كنيد؛ گوش گيرهاى مومى يا سيليكونى كه نرم مى‏شوند و مى‏توانند حالت سوراخ گوش را بگيرند در اكثر داروخانه‏ها وجود دارند.
فراموش نكنيد كه هنگام حمام يا شامپو زدن گوش گيرها را در گوش خود بگذاريد. خشك نگه داشتن گوش‏ها براى كسانى كه به عفونت حساس هستند در درجه اول اهميت قرار دارد.

در سطح شنا كنيد.
 

حتى اگر دچار عفونت گوش مى‏شويد، مى‏توانيد به شنا كردن ادامه دهيد، اما روى سطح آب شنا كنيد؛ در اين حالت، آب كمترى وارد گوش مى‏شود.

براى تسكين موقت از ضد دردها استفاده كنيد.
 

اگر دچار گوش درد شديد تا زمانى كه به پزشك مراجعه كنيد از قرص‏هاى ضد درد مثل آسپيرين يا استامينوفن استفاده كنيد.

با گرما درمانى درد را از بين ببريد.
 

گرما مى‏تواند درد را كاهش دهد، يك حوله كه به وسيله سشوار گرم شده؛ يك بطرى آب داغ پوشش‏دار و يا يك بالشتك گرمازا كه روى درجه كم تنظيم شده، همگى مؤثرند.

به جرم گوش دست نزنيد.
 

جرم گوش چندين فايده دارد مثلا در داخل آن باكترى‏هاى مفيد وجود دارند. با استفاده نكردن از سوآپ‏هاى پنبه‏اى به دفاع طبيعى گوش كمك كنيد. اين جرم‏ها كانال گوش را مى‏پوشانند و گوش را در برابر رطوبت محافظت مى‏كنند.

گوش را خشك نگه داريد.
 

از آن جا كه در گوش شناگر، جرم گوش از بين مى‏رود، شما مى‏توانيد با وازلين، نوعى ديگرى از جرم را ايجاد كنيد؛ يك گلوله پنبه‏اى را به وازلين آغشته كنيد و مثل گوش گير، آن را به آرامى در لبه‏ى گوش فرو كنيد. وازلين همه رطوبت را جذب مى‏كند و گوش را گرم و خشك نگه مى‏دارد.

از قطره استفاده كنيد.
 

بعضى از مايع‏ها، ميكروب‏ها را مى‏كشند و در عين حال گوش را خشك نگه مى‏دارند.
اگر شما به عفونت گوش حساسيد و يا مدت زيادى را در آب به سر مى‏بريد، هر زمانى كه به آب مى‏زنيد بايد از اين مواد خشك كننده استفاده كنيد؛ هر كدام از اين محلول‏هاى خانگى به خوبى اثر مى‏كنند:

از الكل استفاده كنيد.
 

اول سرتان را روى زمين بگذاريد در حالى كه گوش عفونى بالا قرار گرفته است، گوش را به طرف بالا و عقب بكشيد )تا كانال گوش صاف شود( و يك قطره الكل را به داخل گوش بچكانيد. گوش خود را تكان دهيد تا الكل به ته كانال برود و سپس سر خود را به طرف ديگر متمايل كنيد تا الكل از كانال گوش خارج شود.

محلول خانگى
 

قطره گوش سركه سفيد و يا تركيب تساوى سركه سفيد و الكل باكترى‏ها و قارچ‏ها را مى‏كشد. از همان روش بالا استفاده كنيد.

روغن ملين يا روغن بچه
 

مى‏توان از اين مايعات به عنوان پيشگيرى قبل از شنا كردن استفاده كرد.

از كلاه مخصوص شنا استفاده كنيد.
 

دكتر درو كلاه شنايى اختراع كرده كه عينك‏هاى مخصوص شنا به آن متصل است؛ اين عينك‏ها به علت اتصال به كلاه در هنگام شيرجه از چشم شناگران جدا نمى‏شوند. در نوع لاتكس گوش‏ها نيز پوشانده مى‏شوند و به دور نگه داشتن آب از گوش‏ها كمك مى‏كنند حالت تركيبى مطلوب استفاده از گوش‏گيرها به همراه كلاه شنا مى‏باشد.

محل شناى خود را با دقت انتخاب كنيد.
 

احتمال اينكه شما در يك استخر شناى تميز دچار عفونت شويد نسبت به يك محل غير بهداشتى كمتر است؛ بنابراين در آب كثيف شنا نكنيد.

در استفاده از سمعك محتاط باشيد.
 

اگر از سمعك استفاده مى‏كنيد ممكن است بدون نزديك شدن به آب، دچار عفونت گوش شويد. سمعك اثر گوش‏گير را دارد و علاوه بر جذب صدا، رطوبت را نيز در داخل كانال گوش جذب مى‏كند. رطوبت جمع شده مى‏تواند باعث رشد و تكثير ميكروب‏ها و ايجاد عفونت شود.
راه حل؟ هر چه مى‏توانيد سمعك را از گوش خارج كنيد تا فرصت خشك شدن را پيدا كند.
منبع : دايرة المعارف پزشك خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پي‌نوشت‌ها:
 

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما