كورك

باكترى استافيلوكوك به يك بريدگى در پوست حمله و يك غده‏ى چربى مسدود و يا فوليكول مو را عفونى مى‏كند. سيستم ايمنى بدن، سلول‏هاى سفيد خون را براى از بين بردن مهاجمان مى‏فرستد كه حاصل آن، چرك موجود در محل است. يك آبسه‏ى چركى در زير پوست شروع به رشد مى‏كند و باعث ايجاد درد و قرمزى مى‏شود. گاهى وقت‏ها
پنجشنبه، 3 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
كورك

كورك
كورك


 

مترجمان* :
دکتر حسن کریمی یزدی
دکتر پدرام مصطفایی



 
12 نكته براى توقف عفونت

كورك‏ها، آتشفشان‏هاى بدن انسان هستند.
 

باكترى استافيلوكوك به يك بريدگى در پوست حمله و يك غده‏ى چربى مسدود و يا فوليكول مو را عفونى مى‏كند. سيستم ايمنى بدن، سلول‏هاى سفيد خون را براى از بين بردن مهاجمان مى‏فرستد كه حاصل آن، چرك موجود در محل است. يك آبسه‏ى چركى در زير پوست شروع به رشد مى‏كند و باعث ايجاد درد و قرمزى مى‏شود. گاهى وقت‏ها بدن، كورك را جذب مى‏كند و بعضى مواقع كورك‏ها متورم مى‏شوند و مى‏تركند و پس از تخليه شدن، فروكش مى‏كنند.
كورك‏ها بد شكل و دردناك هستند و مى‏توانند از خود اسكار به جاى بگذارند. اغلب اوقات مى‏توان آن را در خانه درمان كرد.

كارى كنيد كه سر كورك باز شود.
 

كمپرس گرم، بهترين كارى است كه مى‏توانيد براى درمان يك كورك انجام دهيد. كورك زودتر سر باز مى‏كند و تخليه مى‏شود و بهبود پيدا خواهد كرد.
با ديدن اولين نشانه‏هاى كورك، يك كمپرس را كه مى‏تواند حوله‏ى گرم و مرطوبى باشد سه يا چهار بار، 30 - 20 دقيقه روى كورك بگذاريد و آن را چند بار )براى گرم كردن( تعويض كنيد. معمولا بعد از 7 - 5 روز كورك مى‏تركد.

براى كمپرس وقت بيشترى صرف كنيد.
 

دكتر باسلر مى‏گويد: مهم اين است كه كمپرس گرم را سه روز بعد از باز شدن كورك ادامه دهيد. شما بايد تمام چرك را از بافت‏ها تخليه كنيد. بانداژ، عمدتا براى دور نگه داشتن چرك از لباس‏هاست.

حمله را شروع كنيد.
 

هنگامى كه سر كورك پر از چرك شد و اگر يك كورك كوچك بدون علامتى از گسترش عفونت وجود داشت، مطمئنا اين كار، منطقى است كه به كمك يك سوزن استريل شده روى شعله، يك بريدگى در سر كورك ايجاد كنيم و آن را فشار دهيم.
پزشكان براى اين نگرانند كه فشار باعث رانده شدن عفونت به نواحى عميق‏تر پوست شود و در نتيجه به سيستم لنفوئيد )بخشى از سيستم ايمنى بدن( راه يابد. اما اين، يك اتفاق نادر است؛ با فشردن كورك، فقط چرك را از آن خارج مى‏كنيم. اگر كورك را رها كنيم تا خودش بتركد، مشكلات بيشترى ايجاد مى‏شود زيرا اغلب، اين اتفاق در خواب رخ مى‏دهد.
اگر تمايل داريد، مى‏توانيد از مواد ضد عفونى كننده استفاده كنيد.
در واقع استفاه از مواد ضد عفونى كننده در دمل باز شده ارزشى ندارد؛ زيرا عفونت، موضعى است. اما دكتر كانولى »استاديار دانشگاه نيوجرسى« استفاده از پمادهاى آنتى‏بيوتيك مانند باسيتراسين استريل و يا نئوسپورين را براى اطمينان از عدم عفونت توصيه مى‏كند.

استاف‏ها )باكترى‏ها( را به كشتارگاه هدايت كنيد.
 

دكتر كانولى مى‏گويد: اگر به كورك حساس هستيد، شما بتوانيد ميزان آن را كم كنيد؛ شما مى‏توانيد پوست‏تان را با يك صابون آنتى‏سپتيك نظير بتادين تميز كنيد و تعداد استاف‏ها را كاهش دهيد.
به ياد داشته باشيد كه دست كارى كيست‏ها مى‏تواند باعث كورك شود؛ به همين دليل به كيست‏ها دست نزنيد و يا به وسيله‏ى پزشك آن را بريده و خارج كنيد.

عفونت را پخش نكنيد.
 

هنگامى كه يك كورك در حال خارج شدن است، پوست اطراف آن را تميز نگه داريد. از دوش گرفتن به جاى حمام استفاده كنيد تا احتمال پخش عفونت به جاهاى ديگر بدن كاهش يابد.
بعد از درمان كورك، دست‏هاى خود را براى غذا خوردن بشوييد. زيرا باكترى استاف مى‏تواند غذا را آلوده كند.

از درمان‏هاى قديمى استفاده كنيد.
 

واروتايلر مى‏گويد: مى‏توان از پمادهاى شير گرم و نان و يا موم كندوى زنبور عسل به عنوان كمپرس استفاده كرد.

روش‏هاى جايگزين
 

درمان‏هاى محلى برخاسته از آشپزخانه
 

درمان‏هاى خانگى كورك ارتباط نزديكى با سبزيجات دور ريخته شده دارد. تمام اين درمان‏ها جايگزين‏هايى براى استفاده از كمپرس حوله گرم مى‏باشند.
يك تكه پياز خام
پوره سير
برگ‏هاى خارجى كلم
يك كيسه چاى سياه

هشدار پزشكى
 

نقاط بحرانى و مهم كورك
 

اگر باكترى‏ها به خون راه پيدا كنند، مى‏توانند باعث سمى شدن خون شوند. فشار دادن كورك‏ها در اطراف لب‏ها و يا بينى مى‏تواند خطرناك باشد، زيرا امكان انتشار عفونت به مغز وجود دارد. نقاط ديگر شامل زير بغل، كشاله‏ى ران و سينه‏ى زن شيرده مى‏باشد. اگر كورك‏ها بسيار حساس بودند و يا زير پوست ضخيم مثل پوست پشت تنه و يا در افراد خيلى جوان و يا پير و مريض قرار داشتند، از پزشك بخواهيد آن را درمان كند.
اگر خطوط قرمزى از آن به اطراف پخش شده است و يا علايم عمومى مانند تب، سردى و يا تورم غده‏هاى لنفاوى را داريد به پزشك مراجعه كنيد. اين كورك‏ها بخصوص در افراد ديابتى خطرناك هستند. گاهى اوقات كورك‏هاى عود كننده مى‏توانند نشانه‏ى بيمارى‏هاى جدى‏تر باشند.
منبع : دايرة المعارف پزشك خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پي‌نوشت‌ها:
 

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.