سرماخوردگى

هر چقدر هم كه شجاع، قوى، بامزه و باهوش باشيد بالاخره سرما مى‏خوريد. ويروس سرماخوردگى ما را به انجام سرفه و عطسه مجبور مى‏كند. بدتر از همه، اينكه درمانى هم وجود ندارد. در اينجا بهترين كارهاى درمانى موجود، توسط متخصصان ما آورده شده است.
پنجشنبه، 3 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سرماخوردگى

سرماخوردگى
سرماخوردگى


 

مترجمان* :
دکتر حسن کریمی یزدی
دکتر پدرام مصطفایی



 
26 روش براى غلبه بر سرماخوردگى
هر چقدر هم كه شجاع، قوى، بامزه و باهوش باشيد بالاخره سرما مى‏خوريد. ويروس سرماخوردگى ما را به انجام سرفه و عطسه مجبور مى‏كند. بدتر از همه، اينكه درمانى هم وجود ندارد. در اينجا بهترين كارهاى درمانى موجود، توسط متخصصان ما آورده شده است.

ويتامين C استفاده كنيد و اثرات آن را ببينيد.
 

ويتامين C در بدن به عنوان آشغال خور عمل مى‏كند و هر آشغالى شامل زباله‏هاى ويروسى را برمى‏دارد. اين ويتامين مى‏تواند دوره سرماخوردگى را از 7 روز به 2 تا سه روز برساند. ويتامين C همچنين ممكن است باعث كاهش عطسه، سرفه و ديگر علايم شود. در بيمارانى كه چهار بار در روز از 500 ميلى‏گرم ويتامين C استفاده كردند، نسبت به افرادى كه از اين ويتامين استفاده نكردند، تنها نيمى از علايم بيمارى وجود داشت. پرتقال، گريپ فروت و زغال اخته منابع سرشار ويتامين C هستند.

خود را با روى، تقويت كنيد.
 

محققان در بريتانيا و ايالات متحده نشان دادند كه مكيدن آب نبات حاوى روى مى‏تواند دوره سرماخوردگى را به طور متوسط به چهار روز كاهش دهد؛ همچنين مى‏تواند به طور قابل ملاحظه‏اى علايمى نظير گلوى خشك و حساس را كاهش دهد. نكته‏ى منفى اين ماده، مزه‏ى ناخوشايند آن است. روى در مقادير بالا مى‏تواند سمى باشد.

خوش بين باشيد.
 

احساس خوش‏بينانه درباره بهبودى بيمارى مى‏تواند سيستم ايمنى بدن‏تان را فعال كند، دكتر مارتين با تمرين تكنيك‏هاى خيالى به بيمارانش اين نظريه را آموزش مى دهد. بعد از اينكه خود را در حالت استراحت عميق قرار داديد، تصور كنيد كه يك تندباد سفيد، سينوس‏هاى بسته و محتقن شما را باز مى‏كند و يا يك لشكر از خدمتكاران ميكروسكوپى، ميكروب‏ها را با سطل‏هاى ضد عفونى كننده پاك مى‏كنند.

استراحت كنيد و آرام باشيد.
 

استراحت كافى باعث مى‏شود كه انرژى را بهبود بيمارى ذخيره كنيد. همچنين از مبتلا شدن به عفونت ريه جلوگيرى مى‏كند. اگر حال‏تان خيلى بد است، يكى دو روز مرخصى بگيريد. فعاليت‏هاى روزانه را كم و براى وقت‏تان دوباره برنامه‏ريزى كنيد. اگر سعى كنيد كه برنامه‏ى عادى روزانه را انجام دهيد، خسته و عصبى خواهيد شد، زيرا در بيمارى، تمركز پايين مى‏آيد و براى انجام كارهاى معمول به دو برابر زمان عادى نياز داريد.

چراغ‏هاى ميهمانى را خاموش كنيد.
 

هنگامى كه مريض هستيد، ميهمانى و ديگر برنامه‏ها شما را از نظر بدنى خسته مى‏كند؛ سيستم ايمنى بدن را به خطر مى‏اندازد و سرماخوردگى را طولانى مى‏كند.

خود را گرم نگه داريد.
 

خود را در برابر سرما خوب بپوشانيد؛ اين كار باعث مى‏شود سيستم ايمنى براى مبارزه با عفونت سرماخوردگى متمركز شود، نه اينكه انرژى خود را صرف محافظت در برابر سرما كند.

پياده‏روى كنيد.
 

ورزش‏هاى سبك، گردش خون را بهبود مى‏بخشد و به چرخش آنتى‏بادهاى )ذرات ضد ميكروبى موجود در گردش خون( ضد عفونت كمك مى‏كند. يك راه‏پيمايى سريع نيم ساعته مناسب است.

غذاى سبك بخوريد.
 

در مرحله‏ى اول، ممكن است فكر كنيد كه غذاهاى زياد و سنگين براى شما مفيد است. اين كار باعث فشار زيادى روى سوخت و ساز بدن مى‏شود. از غذاهاى چرب، گوشتى و محصولات شيرى كمتر استفاده كنيد.

سوپ مرغ نيز مفيد است.
 

يك فنجان سوپ مرغ مى‏تواند راه بينى را باز كند. در اين سوپ، ماده‏اى وجود دارد كه باعث افزايش ترشحات بينى مى‏شود. اين ترشحات كه هنگام فين كردن و يا عطسه خارج مى‏شوند، اولين خط دفاعى بدن براى از بين بردن ميكروب‏ها مى‏باشند.

مايعات فراوان مصرف كنيد.
 

روزانه 6 تا 8 ليوان آب، آب ميوه و چاى بنوشيد.

سيگار را ترك كنيد.
 

مصرف سيگار، گلويى را كه قبلا به علت سرماخوردگى حساس و آزرده شده است بدتر مى‏كند. همچنين در فعاليت دفاعى مژك‏ها )زائده‏هاى انگشتى ميكروسكوپى سلول‏ها كه باكترى‏ها را به خارج ريه و گلو هدايت مى‏كنند(، اختلال ايجاد مى‏كند.

آب نمك غرغره كنيد.
 

با غرغره كردن گلوى آزرده و حساس در صبح و شب و يا هر زمانى كه بيشترين آزردگى را دارد با غرغره كردن تسكين دهيد. در يك ليوان آب گرم، يك قاشق چاى خورى نمك بريزيد و غرغره كنيد.

خود را در آب داغ قرار دهيد.
 

كنت پيترز مى‏گويد: گرفتن دوش بخار مى‏تواند به كاهش پر خونى كمك كند. در حالى كه يك حوله روى سرتان گذاشته‏ايد، بخار آب جوش را تنفس كنيد؛ اين كار همچنين با مرطوب كردن گلوى خشك، سرفه را آرام مى‏كند.

چرب كنيد.
 

خراشيدگى بينى را كه به علت فين فين زياد ايجاد شده، با ماليدن يك لايه چرب كننده وازلين در سوراخ بينى و اطراف آن نرم كنيد.

داروها را شب مصرف كنيد.
 

داروهاى بدون نسخه‏ى زيادى در دسترس مى‏باشند كه داراى اثرات جانبى زيادى مثل تهوع و خواب آلودگى هستند و بهتر است كه اين درمان‏ها در شب انجام شود تا در خواب اثرات آن را احساس نكنيد.

به نكات زير توجه نماييد:
 

براى رهايى از تب و درد در سرماخوردگى، از آسپيرين يا استامينوفن استفاده كنيد. اما به بچه‏ها )خصوصا بچه‏هاى بين 4 تا 12 سال( آسپيرين ندهيد زيرا ممكن است بيمارى موجود يك بيمارى ويروسى باشد و همانطور كه مى‏دانيد آسپيرين خطر سندرم رى را در اين بيماران افزايش مى‏دهد.
براى جلوگيرى از آب ريزش بينى و خشك كردن چشم‏هاى خيس، آنتى‏هيستامين مصرف كنيد.
هشدار: آنتى‏هيستامين‏ها اغلب باعث خواب آلودگى مى‏شود؛ پس مصرف آن را به زمان خواب يا حداقل به زمانى كه مشغول رانندگى نيستيد، محدود كنيد.
براى باز كردن بينى از داروهاى ضد احتقان استفاده كنيد. به دنبال داروهاى حاوى مواد فعال نظير فنيل افرين و سودوافدرين بگرديد. از اين قطره‏ها نبايد بيش از سه روز استفاده كرد، زيرا مصرف بيش از حد آنها ممكن است اثر معكوس داشته باشد و بينى دوباره كيپ و پر خون شود.
براى رهايى از سرفه، از شربت‏ها و قطره‏هاى ضد سرفه استفاده كنيد؛ مى‏توانيد از تركيبات ضد سرفه نظير دكسترومتورفان و ديفن هيدرامين استفاده كنيد.
قرص‏هاى مكيدنى نيز مى‏توانند با سرماخوردگى مقابله كنند. بسيارى از آنها حاوى مواد بى‏حسى موضعى هستند كه گلودرد را ساكت مى‏كنند.

هشدار پزشكى
 

شايد مشكل، چيزى بيشتر از سرماخوردگى باشد.
اگر سرماخوردگى همراه با يك يا چند علايم زير است، به پزشك مراجعه كنيد، مشكل شما اختلالى جدى‏تر از سرماخوردگى ساده مى‏باشد.
تبى كه بيش از سه روز و بالاتر از 3 / 38 درجه و يا تب‏ها بالاتر 4 / 39 درجه و بچه‏هاى با تب بالا بايد ظرف 24 ساعت به پزشك ارجاع داده شوند.
هر گونه درد شديد نظير گوش درد، لوزه‏هاى متورم، درد سينوس و يا درد.
مقادير زياد خلط و يا خلط خونى يا سبز رنگ.
مشكل شديد در بلع.
بى‏اشتهايى شديد.
خس خس سينه.
تنگى نفس.

روش‏هاى جايگزين براى درمان بيمارى
 

گياهان و چاى: بعضى از گياهان و چاى‏ها، موادى دارند كه عوامل طبيعى ضد سرماخوردگى هستند.
سير: اين گياه آشنا اثر آنتى‏بيوتيكى دارد و واقعا مى‏تواند ميكروب‏ها را بكشد و علايم سرماخوردگى را تسكين دهد. مصرف دو يا سه كپسول بدون روغن سير، سه بار در روز توصيه مى‏شود. چاى گياهى نيز مى‏تواند مؤثر باشد.
چاى ريشه گياه شيرين بيان: اين چاى داراى اثرات بى‏حس كننده است.
چاى‏هاى ديگر: براى خواب راحت در شب، يك فنجان از چاى بنوشيد؛ حتى بهتر است براى اثرات مفيدتر، يك قاشق چاى‏خورى عسل به آن اضافه كنيد؛ عسل يك قند ساده است و اثر آرام‏بخشى دارد.
سه روز استفاده کرد، زيرا مصرف بيش از حد آنهاممکن است اثر معکوس داشته باشد وبيني دوباره کيپ وپرخون شود.
- براي رهايي از سرفه- از شربت ها وقطره هاي ضد سرفه استفاده کنيد؛ مي توانيد از ترکيبات ضد سرفه نظير دکسترومتورفان وديفن هيدرامين استفاده کرد.
- قرص هاي مکيدني نيز مي توانند با سرما خوردگي مقابله کنند. بسياري از آنها حاوي مواد بي حسي موضعي هستندکه گلودرد را ساکت مي کنند.

عامل اصلى سرماخوردگى
 

حتما دوست داريد بدانيد چه چيزى در اين بيمارى مقصر است. عوامل زير مى‏توانند زمينه را براى سرماخوردگى مساعد كنند:
مشترك بودن غذا و يا نوشيدنى‏ها با فرد سرماخورده
بوسيدن بيمار سرماخورده
نپوشاندن خود در برابر سرما
نشستن در برابر باد
با سر خيس بيرون رفتن
منبع : دايرة المعارف پزشك خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پي‌نوشت‌ها:
 

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما