رنگ دندان

به يك فنجان چينى توجه كنيد آن را هر روز از قهوه يا كولا پر كنيد، به آن گرما و سرما بدهيد، سيگار و نوشيدنى در آن بريزيد، سپس فنجان را با يك ماده پاك كننده‏ى قوى بشوييد.
يکشنبه، 6 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رنگ دندان

رنگ دندان
رنگ دندان


 

مترجمان* :
دکتر حسن کریمی یزدی
دکتر پدرام مصطفایی



 
6 روش براى روشن كردن رنگ دندان‏ها
به يك فنجان چينى توجه كنيد آن را هر روز از قهوه يا كولا پر كنيد، به آن گرما و سرما بدهيد، سيگار و نوشيدنى در آن بريزيد، سپس فنجان را با يك ماده پاك كننده‏ى قوى بشوييد.
دندان‏هاى شما نيز مثل يك فنجان چينى زيبا هستند، آن‏ها از اول سفيد و براق هستند اما كولا، چاى، سيگار، آب ميوه‏هاى اسيدى و غذاهاى رنگ‏دار، سه بار در روز، با دندان‏ها تماس پيدا مى‏كنند و به طور قابل ملاحظه‏اى رنگ مى‏گيرند.
توجه كنيد كه دندان‏ها كاملا سفيد نيستند؛ رنگ طبيعى دندان‏ها زرد روشن تا قرمز روشن مى‏باشد اما با گذشت سن، تيره‏تر مى‏شود.
سايش و ترك‏هاى سطحى دندان باعث رو شدن عاج دندان مى‏شود. عاج دندان لايه زير ميناست كه تراكم كمترى دارد و رنگ غذاها را جذب مى‏كند؛ رنگ‏ها همچنين روى پلاك و جرم دندان‏ها جذب مى‏شوند و در كناره‏ها و درزهاى بين دندان‏ها، تجمع پيدا مى‏كنند.
رنگ‏هاى عمومى، مثل قهوه و سيگار مى‏تواند بدون كمك متخصص پاك شود؛ چگونگى كار بدين ترتيب است:

بعد از هر غذا، دندان‏هاى خود را تميز كنيد.
 

اگر هوشيارانه و منظم، دندان‏هاى‏تان را پاك كنيد، شانس رنگ گرفتن آنها را پايين مى‏آوريد.

با جوش شيرين دندان‏ها را براق كنيد.
 

جوش شيرين را با پراكسايد هيدروژن مخلوط كنيد تا قوامى مثل قوام خمير دندان به دست آيد. سپس با تمركز روى دندان‏هاى رنگ گرفته، طورى مسواك بزنيد كه پرزهاى مسواك با لثه‏ها تماس نداشته باشد؛ مطمئن شويد كه از پراكسايد بيش از حد استفاده نكنيد چرا كه مى‏تواند منجر به سوزش لثه‏ها شود.

ميزان پلاك خود را تعيين و كنترل كنيد.
 

استفاده از مواد آشكار كننده، مشخص مى‏كند كه كدام مناطق دندان‏ها پس از مسواك زدن هنوز محل تجمع پلاك مى‏باشد. اگر روش مسواك زدن را بهبود نبخشيد، اين مناطق همان جاهايى است كه در آينده، رنگ خواهند گرفت.

بشوييد، بشوييد، بشوييد.
 

بعد از هر وعده غذا، دندان‏ها را بشوييد؛ اگر نمى‏توانيد به اتاق استراحت برويد، ليوان آب را برداريد، يك جرعه بنوشيد و سپس غرغره كنيد.

از حلال پلاك استفاده كنيد.
 

دهان شويه‏هايى كه اثر ضد باكتريايى دارند مى‏توانند پلاك‏هاى محل تجمع رنگدانه را كاهش دهند.

خنده خود را با ساييدن از بين نبريد.
 

اگر وسوسه شده‏ايد كه از براق كننده‏هاى دندان كه دندان را بيش از حد سفيد مى‏كنند استفاده كنيد، اين كار را نكنيد؛ اثر اين براق كننده‏ها سريع است ولى مثل استفاده از يك ماده ساينده مى‏باشد. اين براق كننده‏ها رنگ را برمى‏دارند ولى ميناى دندان را نيز دچار سايش مى‏كنند و وقتى كه ميناى دندان‏ها نازك و نازك‏تر شد، عاج بيشترى مشخص مى‏شود و عاج تيره‏تر است، پس به نظر مى‏رسد كه دندان‏هاى‏تان رنگ گرفته است.
مواظب مسواك زدن بيش از حد باشيد. مسواك زدن محكم، به معنى رسيدن به نتيجه بهتر نيست. مسواك زدن شديد مثل خمير دندان‏هاى ساينده، منجر به سايش و از بين رفتن مينا مى‏شود.
منبع : دايرة المعارف پزشك خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پي‌نوشت‌ها:
 

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما