گلودرد

اگر گلودرد شما ويروسى باشد، آنتى‏بيوتيك فايده‏اى نخواهد داشت. اما قرص‏هاى دارويى حاوى فنل مى‏تواند اثر گذار باشد. فنل، ميكروب‏هاى سطحى را مى‏كشد و ميزان ميكروب‏ها را تا وقتى كه بدن مى‏تواند مقاومت خود را بازسازى كند كنترل مى‏كند. خاصيت بى‏حس كنندگى آن، پايانه‏هاى عصبى را بى‏حس مى‏كند و احساس خراشيدگى را از بين مى‏برد. اين خاصيت، در قرص‏هاى مكيدنى در قدرت‏هاى مختلف وجود دارد، بنابراين برچسب اين قرص‏ها را حتما بخوانيد.
يکشنبه، 6 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گلودرد

گلودرد
گلودرد


 

مترجمان* :
دکتر حسن کریمی یزدی
دکتر پدرام مصطفایی



 
27 روش براى درمان آن
هر چقدر سعى مى‏كنيد كه آب دهان را قورت ندهيد، بيشتر به انجام آن تمايل پيدا مى‏كنيد. گلودرد را با سرفه گوش خراش تركيب كنيد و ببينيد كه معنى شكنجه چيست. گلودرد معمولا نشانه‏ى اوليه سرماخوردگى يا آنفلوانزا مى‏باشد اما مى‏تواند به طور جداگانه ايجاد شود و نتيجه عفونت‏هاى ديگر ويروسى يا باكتريايى باشد و گاهى وقت‏ها فقط حساسيت كمى است كه شما به هواى خشك زمستان پيدا كرديد و يا در يك مسابقه فوتبال زياد داد زديد. علت هر چه باشد، اين است درمان توصيه شده پزشكان ما:

از قرص‏هاى مكيدنى استفاده كنيد.
 

اگر گلودرد شما ويروسى باشد، آنتى‏بيوتيك فايده‏اى نخواهد داشت. اما قرص‏هاى دارويى حاوى فنل مى‏تواند اثر گذار باشد. فنل، ميكروب‏هاى سطحى را مى‏كشد و ميزان ميكروب‏ها را تا وقتى كه بدن مى‏تواند مقاومت خود را بازسازى كند كنترل مى‏كند. خاصيت بى‏حس كنندگى آن، پايانه‏هاى عصبى را بى‏حس مى‏كند و احساس خراشيدگى را از بين مى‏برد. اين خاصيت، در قرص‏هاى مكيدنى در قدرت‏هاى مختلف وجود دارد، بنابراين برچسب اين قرص‏ها را حتما بخوانيد.

اسپرى بزنيد.
 

به همين طريق، اسپرى‏هاى گلويى حاوى فنل نيز مى‏تواند تسكين موضعى ايجاد كند، ولى مدت اثر اين اسپرى‏ها نسبت به قرص‏هاى مكيدنى كم‏تر است.

قرص‏هاى مكيدنى داراى »روى« را امتحان كنيد.
 

اين قرص‏ها در گلودرد مرتبط با سرماخوردگى مؤثر است. دونالد ديويس »محقق و مؤسس انستيتو بيوشيمى كلايتون در دانشگاه تگزاس« مى‏گويد: ما هر دو ساعت به مردم 23 ميلى‏گرم از قرص گلوكونات روى داريم و به آنها آموزش داديم كه اين قرص‏ها را در دهان‏شان به آرامى حل كنند. روى علاوه بر گلودرد، چندين علامت يگر سرماخوردگى را نيز از بين مى‏برد.
اما دكتر ديويس هشدار مى‏دهد كه نبايد مقادير زياد اين ماده را بيشتر از يك هفته مصرف كرد، چرا كه تداخل عمل با ديگر مواد معدنى داخل بدن ايجاد مى‏كند. اگر شما از مزه روى، خوش‏تان نمى‏آيد، آب‏نبات‏هاى حاوى اين ماده را امتحان كنيد.

غرغره كنيد.
 

با يكى از محلول‏هاى زير غرغره كنيد؛ اما آگاه باشيد كه اگر سرفه مى‏كنيد و يا گلوى‏تان حالت خراشيدگى و زمختى دارد، منطقه‏ى دردناك پايين قرار دارد و غرغره كردن هيچ فايده‏اى ندارد.
آب نمك: يك قاشق چاى‏خورى نمك خوراكى را در يك ليتر آب گرم هم دماى اتاق، مخلوط كنيد و هر ساعت يك بار غرغره كنيد. اما اگر نگران ميزان سديم هستيد، آب نمك را نخوريد.
چاى بابونه: يك قاشق چاى‏خورى از بابونه خشك را در يك فنجان آب داغ بريزيد. صبر كنيد تا ولرم شود و به اندازه لازم غرغره كنيد.
آب ليموى رقيق شده: مقدار كمى آب ليمو را در داخل ليوان بزرگى آب نيمه گرم بريزيد.

اتاق را مرطوب كنيد.
 

گاهى وقت‏ها گلودردى كه در هنگام بيدار شدن وجود دارد، به علت باز بودن دهان در هنگام خواب است به طور معمول بينى‏تان هوايى را كه به طرف گلو و ريه‏ها مى‏رود، مرطوب مى‏كند. اما تنفس دهانى گلو را آزرده و خشك نگه مى‏دارد.
براى رفع اين مشكل از دستگاه مرطوب كننده در اتاق خواب استفاده كنيد. حتى اگر سيستم گرمازاى اتاق مرطوب كننده دارد، از دستگاه مجزايى در كنار رختخواب استفاده كنيد.

بخور دهيد.
 

اگر گلودرد از حال عادى خشك‏تر است، از بخور استفاده كنيد. آب خيلى داغ را داخل وان حمام بريزيد تا بخار ايجاد شود. در حالى كه آب داغ به داخل كاسه وان حمام مى‏ريزد، يك حوله را روى سرتان قرار دهيد تا بخار را محبوس كنيد. 5 تا 10 دقيقه از بينى و دهان نفس عميق بكشيد. اگر لازم بود دوباره تكرار كنيد.

آسپيرين بخوريد.
 

به ندرت گلودرد، دردى شبيه ديگر آسيب‏هاى فيزيكى دارد. آسپيرين، استامينوفن و ايبوپروفن به طور مؤثر درد را از بين مى‏برند )در افراد زير 21 سال، مصرف آسپيرين ممنوع است چرا كه خطر ايجاد سندرم رى )REYE(، يك بيمارى عصبى مرگ‏آور، وجود دارد(.

مصرف مايعات را افزايش دهيد.
 

نوشيدن هر چه بيشتر مايعات، گلوى خشكيده را مرطوب خواهد كرد. اگر چه زياد مهم نيست كه چه چيزى مى‏نوشيد، اما بايد از خوردن بعضى از مايعات پرهيز كنيد. مايعات شيرى و غليظ گلو را مى‏پوشاند و موجب توليد موكوس مى‏شود و شما را به سرفه كردن وا مى‏دارد و همچنين منجر به آزردگى بيشتر بافت‏ها مى‏شود. آب پرتقال مى‏تواند گلوى ملتهب را بسوزاند. نوشيدنى‏هاى حاوى كافئين داراى اثرات ضد ادرارى مى‏باشد.

گلوى‏تان را بپوشانيد.
 

دكتر بلارك باخ معتقد است كه معجون بابونه گرم مى‏تواند گلودرد را تسكين دهد. براى ساخت معجون، يك قاشق چاى‏خورى از گل‏هاى بابونه خشك را با يك يا دو ليوان آب داغ مخلوط كنيد. بگذاريد قبل از صاف شدن پانزده دقيقه خيس بخورد، يك دستمال يا حوله تميز را در چاى بخيسانيد. آب اضافى آن را بگيريد و روى منطقه‏ى ملتهب بگذاريد. آنقدر بگذاريد تا دستمال خنك شود. در صورت لزوم با مايع بيشتر اين كار را تكرار كنيد.

سير مصرف كنيد.
 

سير يكى از بهترين مواد آنتى‏بيوتيكى و ضد عفونى كننده‏ى طبيعى است. دكتر بلارك بوش توصيه مى‏كند كه كپسول‏هاى روغنى سير را شش بار در روز بخوريد. اما اگر خوردن اين كپسول‏ها واكنش منفى در شما ايجاد كرد، درمان ديگر را امتحان كنيد.

مثل روس‏ها عمل كنيد.
 

يك قاشق چاى‏خورى از ترب كوهى خالص را با يك قاشق چاى‏خورى عسل و يك قاشق چاى‏خورى ميخك در داخل يك ليوان آب گرم مخلوط كنيد و به هم بزنيد. معجون را مزمزه كنيد و به هم زدن آن ادامه دهيد. زيرا ترب كوهى سريع ته‏نشين مى‏شود. به افكار شاد فكر كنيد و به صورت دهان شويه استفاده كنيد. اين درمان مورد پسند روس‏هاست.

ويتامين C مصرف كنيد.
 

ويتامين C به ساختار بافت‏هاى بدن كمك مى‏كند تا در برابر ميكروب‏هاى ايجاد كننده‏ى گلودرد، به خوبى مقابله كنند. دكتر كينگ مى‏گويد: من اغلب مى‏گويم كه ميزان مصرف روزانه ويتامين C را كه 60 ميلى‏گرم مى‏باشد، در هنگام بيمارى دو برابر كنند.

مسواك خود را تكان دهيد.
 

مى‏خواهيد باور كنيد و يا نكنيد، مسواك شما مى‏تواند در طولانى كردن و يا حتى ايجاد گلودرد نقش داشته باشد. باكترى‏هايى كه روى پرزهاى مسواك جمع مى‏شود، در اثر آسيبى كه در هنگام مسواك زدن به لثه‏ها وارد مى‏شود، باكترى‏ها را به داخل سيستم بدن تزريق مى‏كند.
به محض اينكه احساس كرديد كه حال‏تان بد مى‏شود، مسواك خود را دور بيندازيد. در اغلب موارد، اين كار براى متوقف كردن بيمارى كافى است. اگر مريض شديد، هنگام بهبودى دوباره مسواك‏تان را تعويض كنيد. اين كار مانع مريض شدن دوباره شما مى‏شود.
به منظور پيشگيرى، توصيه مى‏شود هر ماه مسواك‏تان را عوض كنيد و آن را در دستشويى مرطوب و پر از باكترى قرار ندهيد. اگر فكر مى‏كنيد، خريدن ماهانه مسواك گران است، هزينه يك بار مراجعه به پزشك را در نظر خود بياوريد. مطمئنا سالم بودن، هزينه كمترى را براى شما خواهد داشت.

سر خود را هنگام خواب بالا نگه داريد.
 

يكى ديگر از علل گلودرد در صبح‏ها، علاوه بر خوابيدن با دهان باز، ترشح اسيد معده به داخل گلو در طول شب است. اين اسيدها، به بافت‏هاى حساس گلو آسيب مى‏رسانند. با بالا نگه داشتن ده تا پانزده سانتى‏مترى سر نسبت به پاها، از اين حالت اجتناب كنيد )از آجر براى بالا بردن سر تخت استفاده كنيد(. اما براى اين كار، بالش‏هاى اضافى زير سر خود نگذاريد. چرا كه باعث ايجاد انحناى بيشتر در وسط گردن شما مى‏شود و فشار را بر مرى افزايش مى‏دهد و مشكل را بدتر مى‏كند. براى احتياط بيشتر، يك يا دو ساعت قبل از استراحت چيزى نخوريد يا ننوشيد.

درمان‏هاى روى صحنه
 

بازيگران در صورت ابتلا به گلودرد نمى‏توانند روى صحنه بيايند. بنابراين ما از چند متخصص در درمان‏هايى كه اين بازيگران به كار مى‏برند سؤال كرده‏ايم:
بعضى‏ها به معجون آب ليمو و عسل در چاى يا آب داغ اشاره كردند كه در طول روز به تدريج خورده شود.

هر كدام از بازيگران، درمان مخصوص خود را داشت.
 

نورمن مارشال طرفدار مكيدن قرص‏هاى مكيدنى بود.
درمان ديگر نورمن مارشال، يك قاشق چاى‏خورى جوش شيرين در يك ليوان بزرگ آب بود. من هنگام سرماخوردگى در تمام طول روز از اين محلول مصرف مى‏كردم.
الف فرسرويس به مدت 10 دقيقه بخار تنفس مى‏كرد و اگر وقت اضافه داشت، سه بار در روز بخور را تكرار مى‏كرد.

هشدار پزشكى
 

گلودرد استرپى و باقى مشكلات
 

يك گلودرد باكتريايى مى‏تواند ناگهان شروع شود و مثل شيطان آسيب مى‏رساند و اگر درمان نشود، مى‏تواند به بيمارى‏هاى جدى‏تر مثل تب روماتيسمى و بيمارى قلبى روماتوئيد تبديل شود. به علت اين كه باكترى‏ها و ويروس‏هاى مختلفى مى‏توانند گلودرد را ايجاد كنند، محيط گلو بايد از نظر استرپ )نوعى باكترى( شناسايى شود. خوشبختانه استرپ به درمان صحيح آنتى‏بيوتيك پاسخ خوبى مى‏دهد.
ديگر موارد مراجعه به پزشك عبارتند از:
گلودردهاى شديد طولانى و راجعه
اختلال در تنفس، بلع و باز كردن دهان
درد مفاصل، گوش درد يا وجود برجستگى در گردن
وجود كهير يا تب بالاى 3 / 38 سانتى‏گراد
دو رگه شدن صدا به مدت دو هفته يا طولانى‏تر

وجود خون در بزاق يا خلط
 

از نظر پيشگيرى، سينگر ويليام، ترجيح مى‏داد كه با خوردن هويج و ويتامين A زياد، هميشه سالم بماند. همچنين من از مربيانم آموختم كه براى آزرده نكردن گلويم، زياد صدايم را صاف نكنم.
منبع : دايرة المعارف پزشك خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پي‌نوشت‌ها:
 

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما