نمایش واقعیت ها در دنیای مجازی

بیش از یک سال و نیم از زمانی که مایکروسافت واسط کاربری طراحی شده برای کنسول های بازی ایکس باکس (X BOX) را در نمایشگاه سرگرمی های الکترونیکی (E۳) به نمایش گذاشت، می گذرد.
سه‌شنبه، 8 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نمایش واقعیت ها در دنیای مجازی

نمایش واقعیت ها در دنیای مجازی
نمایش واقعیت ها در دنیای مجازی


 





 
بیش از یک سال و نیم از زمانی که مایکروسافت واسط کاربری طراحی شده برای کنسول های بازی ایکس باکس (X BOX) را در نمایشگاه سرگرمی های الکترونیکی (E۳) به نمایش گذاشت، می گذرد.
مایکروسافت تصور نمی کرد که کینکت تا این اندازه مورد توجه کاربران قرار گیرد و این در حالی است که این واسط کاربری، قدمی فراتر از عرصه بازی های رایانه ای گذاشته و روز به روز به کاربردهای مختلفی که این سیستم می تواند در عرصه های مختلف داشته باشد، افزوده می شود. اگر بخواهید به سادگی درباره کینکت صحبت کنید می توانید بگویید این واسط کاربری در حقیقت یک دوربین است که مانند یک وب کم به کنسول بازی وصل می شود. با افزودن کینکت به کنسول بازی، شما دیگر برای انجام بازی های مختلف به دسته نیازی ندارید. این سیستم، قابلیت تشخیص صدا و چهره را نیز دارد، بنابراین به کمک آن می توانید طیف وسیعی از بازی ها از بازی های پرشی تا بازی هایی که رشته های ورزشی مختلف را شبیه سازی می کنند و حتی شمشیرهای لیزری جنگ ستارگان را با استفاده از حرکات دست و بدنتان کنترل کرده و نتیجه آنچه را انجام داده اید، روی نمایشگر ببینید.

● وقتی کینکت، زندگی را در دست می گیرد
 

اگرچه کینکت در ابتدا یعنی در نوامبر ۲۰۱۰ که برای نخستین بار رونمایی شد به عنوان نسل جدید سیستم های کنترل کننده بازی های کامپیوتری قدم به این عرصه گذاشت تا آغازگر عصر جدیدی در دنیای بازی های کامپیوتری باشد، اما این روزها شاهد کاربرد این سیستم در طراحی بیش از صدها نوآوری جدید و کاربردی هستیم که تحت عنوان فناوری های نوین از آنها نام برده می شود. چندی پیش اعلام شد در بیمارستان سانی بروک در کشور کانادا، کینکت به عنوان فناوری جدیدی برای کمک به پزشکان در انجام اعمال جراحی مورد استفاده قرار گرفته است. در شرایطی که پزشک معالج در حین انجام عمل جراحی به بررسی مجدد عکس های MRI که در پرونده پزشکی بیمار وجود دارد نیاز داشته باشد، می تواند بدون خارج شدن از اتاق عمل و تنها به کمک واسط کاربری کینکت از طریق دستوراتی که با حرکت، چگونگی اجرای آنها را تعیین می کند تصاویر مورد نیاز را روی نمایشگرهایی که در اطرافش وجود دارند، مشاهده کند و به این ترتیب زمان انجام عمل جراحی که گاهی به دلیل لزوم بررسی تصاویر سی تی اسکن یا MRI، ۲۰ دقیقه تا یک ساعت به آن افزوده می شود، کاهش خواهد یافت، اما کاربرد کینکت در عرصه های مختلف تنها به حضور آن در اتاق عمل محدود نمی شود بلکه مطرح شدن ایده های جدید، زمینه ای را برای استفاده از نوآوری جدید مایکروسافت در دیگر زمینه ها به وجود آورده است. کنترل ربات پرنده به کمک کینکت ایده جدیدی است که به نظر می رسد گام مهمی برای کنترل ربات ها باشد. این ربات پرنده، به کمک یک کینکت و توسط حرکات بدن کنترل می شود و تنها کافی است دست هایتان را به اطراف حرکت دهید تا ربات پرنده از دستورات شما پیروی کند. محققان امیدوارند که این موفقیت بتواند زمینه مناسبی را به وجود آورد تا بتوان در سال های آینده ابزارهای مختلفی را از طریق حرکات بدن تحت کنترل قرار داد. علاوه بر این استفاده از رابط کاربری کینکت در زمینه طراحی سیستم های روشنایی اتوماتیک برای واحدهای مسکونی و همچنین طراحی و ساخت پلیمرهایی هوشمند برای کمک به معلولان نیز از دیگر کاربردهای کینکت در زمینه های مختلف هستند.

● اسکنرهای سه بعدی مجهز به کینکت
 

بتازگی مایکروسافت اعلام کرده است با استفاده از نرم افزار جدید طراحی شده برای کینکت، این سیستم به یک اسکنر سه بعدی تبدیل خواهد شد که می تواند در زمینه های مختلف و از جمله طراحی فضاهای داخلی، کاربرد داشته باشد. این طرح تحقیقاتی جدید که در مراسم بیستمین سالگرد پروژه های تحقیقاتی مایکروسافت در کمبریج معرفی شد، ابزارهای لازم برای ارائه طرح های سه بعدی با کیفیت در کوتاه ترین زمان ممکن را در اختیار کاربران قرار می دهد. ویژگی منحصر به فرد این نرم افزار جدید این است که می توان با استفاده از آن از اجسام اسکن شده توسط کینکت همانند اشیای واقعی استفاده کرد. در حقیقت این نرم افزار مجهز به یک موتور فیزیکی واقعی است که اجسام اسکن شده را به اجسام واقعی تبدیل می کند. به کمک این فناوری می توانید افراد، اشیاء یا حتی فضای داخلی یک اتاق را به صورت سه بعدی اسکن کنید و به این ترتیب شما در دنیای مجازی یک آواتار واقعی خواهید داشت یا حتی می توانید محل وقوع حوادث را در مدت زمان چند ثانیه در دنیای مجازی بازسازی کنید. بسیاری از محققان بر این باورند که این طرح تحقیقاتی جدید می تواند سرآغاز تحولاتی برای تغییر دیدگاه انسان به دنیای اطرافش باشد. به گفته شهرام ایزدی، مدیر ارشد این طرح تحقیقاتی، این نرم افزار جدید این امکان را به ما می دهد که بتوانیم دنیای اطرافمان را از دیدگاه کامپیوترها ببینیم. بنابراین به نظر می رسد که زمینه های مختلفی بتوانند جولانگاهی برای حضور این فناوری باشند که دستیابی به آنها مستلزم انجام تحقیقات بیشتری در این زمینه است.

● کینکت فیوژن محتوای سه بعدی می سازد
 

در حال حاضر اسکنرهای سه بعدی با قابلیت های متفاوت توسط بسیاری از شرکت های بزرگی که در این زمینه فعالیت دارند به بازار عرضه شده است، اما سرعت و سهولت کاربرد اسکنرهای سه بعدی جدید مایکروسافت که کینکت فیوژن نام دارند با هیچ یک از این اسکنرها قابل مقایسه نیست. همان طور که محصولاتی شبیه به آفیس مایکروسافت در زمینه ایجاد اسناد دوبعدی، انقلابی را در دنیای کامپیوتر به راه انداخته اند، پیش بینی می شود کینکت فیوژن نیز بتواند با ایجاد تاثیراتی مشابه، این امکان را در اختیار کاربران قرار دهد تا بتوانند ایجاد محتوای سه بعدی را با در اختیار داشتن ابزار ساده کینکت تجربه کنند. این فناوری جدید می تواند رنگ و بوی تازه ای به بازی های کامپیوتری بدهد و روش های ساخت مدل های سه بعدی را نیز دستخوش تحولاتی اساسی سازد. به کمک این فناوری جدید می توانید یک اتاق و تمام محتویات آن را در عرض چند ثانیه اسکن کنید. به عبارت دیگر در حالی که دوربین را در اتاق می چرخانید زوایای پنهان اجسام بررسی شده و اطلاعات مربوط به آنها روی یک مدل سه بعدی ثبت خواهد شد. این سیستم به طور پیوسته هر منظره ای را که مورد نظرتان باشد در جهت های اصلی مورد واکاوی قرار می دهد و به سرعت منظره دلخواه شما را در دنیای مجازی بازسازی می کند.
با استفاده از نرم افزار جدید طراحی شده برای کینکت، این سیستم به یک اسکنر سه بعدی تبدیل خواهد شد که می تواند در زمینه های مختلف و از جمله طراحی فضاهای داخلی، کاربرد داشته باشد
ویژگی متمایز این سیستم این است که برای واکاوی زوایای پنهان اجسام و فضاهای مختلف و همچنین تصویرسازی از یک واحد پردازش گرافیکی استاندارد استفاده می کند. اگرچه مایکروسافت هنوز اعلام نکرده است که چه زمانی نخستین محصول مبتنی بر این فناوری را به بازار عرضه می کند، اما به نظر می رسد که بزودی حجم انبوهی از فناوری هایی که این سیستم جدید اسکنر سه بعدی بخش اصلی آنها خواهد بود به بازار عرضه خواهند شد.
آنچه مسلم است این که کینکت که تا پیش از این، از آن به عنوان مغز هوشمند کنسول های بازی نام برده می شد می تواند به عنوان یک ویژگی هوشمند به مجموعه ای از فناوری های جدید و مورد نیاز در زندگی روزمره بیشترافزوده شود. به گفته مدیر ارشد این پروژه تحقیقاتی، کینکت فیوژن به علاقه مندان به بازی های کامپیوتری نیز این نوید را می دهد که می توانند در انتظار تجربه ای متفاوت از بازی های کامپیوتری باشند، چراکه این اسکنرها می توانند محیط پیرامون فرد کاربر در دنیای واقعی را در دنیای مجازی بازی بازسازی کرده و این حس را در فرد ایجاد کنند که در محیط مجازی حضور واقعی دارد. علاوه بر این تمامی مناظر به طور همزمان و در حین انجام بازی ساخته خواهند شد و دیگر نیازی نیست که پیش ار شروع بازی در مورد طراحی مناظر اطراف، برنامه ریزی کنید.
با توجه به آنچه گفته شد می توان به این نتیجه رسید که قصه کینکت و امکانات آن تنها محدود به اینجا نخواهد شد، گویی مایکروسافت قصد دارد به واسطه این رابطه کاری فناوری های جدیدی را در اختیار کاربران خود قرار دهد.
فناوری هایی که شاید تا پیش از این تنها در داستان های علمی ـ تخیلی درباره آنها می شنیدیم و حالا این روزها توانسته اند در قالب بخشی از حقایق زندگی ما انسان ها قدم به دنیای واقعی گذارند تا بیش از پیش به اهمیت این فناوری و لزوم وجود آنها برای تجربه یک زندگی بهتر پی ببریم.
منبع:روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir )
ارسال توسط کاربر محترم سایت :haj_ghodrat_allah




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.