حقیقت پنهان هارد دیسک

شتباهی رایج که ریشه ای عمیق در فهم از رایانه دارد.این اشتباه که اکثر افراد از مبتدی گرفته تا حرفه ای در هنگام استفاده از رایانه مرتکب آن میشوند ، در هنگام انتقال/کپی فایل رخ می دهد. این که چند فایل را همان طور که به دنبال فیلم خوب یا موزیک مناسبی برای کپی کردن در فلش یا هارد خارجی(External hard) دوستمان میگردید انجام دهید و آنها را با دستور send to به فلش یا هارد خارجی بفرستید امری طبیعی شده.
پنجشنبه، 17 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حقیقت پنهان هارد دیسک

حقیقت پنهان هارد دیسک
حقیقت پنهان هارد دیسک


 





 
هوالحکیم
اشتباهی رایج که ریشه ای عمیق در فهم از رایانه دارد.این اشتباه که اکثر افراد از مبتدی گرفته تا حرفه ای در هنگام استفاده از رایانه مرتکب آن میشوند ، در هنگام انتقال/کپی فایل رخ میدهد.این که چند فایل را همان طور که به دنبال فیلم خوب یا موزیک مناسبی برای کپی کردن در فلش یا هارد خارجی(External hard) دوستمان میگردید انجام دهید و آنها را با دستور send to به فلش یا هارد خارجی بفرستید امری طبیعی شده.شما پس از چند بار که این عمل را انجام بدهید متوجه میشوید که چندین پروسه ارسال کپی داده فعال است و در حال انتقال داده هایتان هستند.
شاید اگر خیلی مبتدی باشید فکر کنید که این عمل سرعت را افزایش میدهد یا حداقل نظری در این مورد نداشته باشید.ولی آیا واقعا این کار در سرعت ارسال تاثیر مثبتی دارد؟پاسخ قطعا منفیست.برای آنکه این قاطعیت در پاسخ را متوجه شوید نیاز است اندکی از مفاهیم ذخیره و بازیابی اطلاعات آگاهی داشته باشید.من در این مطلب خیلی خلاصه آن را توضیح میدهم.

حقیقت پنهان هارد دیسک

هارد:هارد دیسک از چند دیسک از جنس شیشه یا فلز تشکیل شده است که بر یک محور قرار دارند و هر هارد دارای چند دیسک است.هر دیسک از ماده ای تشکیل شده است که قایلیت نگهداری مغناطیس را دارد.
شیار(track):هر دیسک به صورت مجازی از مرکز آن به شیارهای متحدالمرکزی تقسیم شده است.
قطاع(sector):اگر شیارها را به وسیله شعاهای مجازی از مرکز آن تقسیم کنیم به فاصله هر شعاع با شعاع دیگر را یک قطاع میگویند.

حقیقت پنهان هارد دیسک

حالا خیلی ساده موضوع را توضیح میدهم وقتی که ما داده ها را در هارد خود ذخیره میکنیم بسته به سیستم فایل ما و پارتیشنها و نحوی دیفرگمنتی(defragment) که ما بر روی هارد انجام دادیم این اطلاعات در شیارهای مختلفی قرار میگیرند.و این در حالی است که بازوی هد هار فقط توانایی خواندن داده ها از یک شیار را در یک لحظه دارد ، در صورتی که شما دستور انتقال دو فایل را به کامپیوتر داده اید . این فایلها در شیارهای مختلفی هستند. حرکت این بازو شعاعیست و نسبت به حرکت دورانی بسیار کند است. زمانی که دو فایل دستور ارسال آنها به ویندوز داده میشود ویندوز به دلیل قوانین تایم شیرینگ زمان را برای انتقال فایل بین این دو فرایند ارسال تقسیم میکند. یعنی در یک لحظه قسمتی از فایل 1 ارسال میشود و در لحظه ای دیگر قسمتی از فایل 2 و به این دلیل که این دو فایل در دو شیار متفاوت قرار داردند مرتبا باید بازوی کند شعاعی که هد بر روی آن قرار دارد جای خود را بر روی شیارها عوض کند که این عمل انتقال فایل را کند میکند یعنی اگر شما برای انتقال دو فایل به طور جدا x زمان صرف کنید برای انتقال همان فایلها به صورت همزمان (x+حرکت هد) زمان صرف میشود. پس توصیه میشود برای انتقال فایل بر روی دستگاههای خارجی برای داشتن سرعت بیشتر آنها را تک تک بفرستید.
این مطلب با توجه به موضوع در سطح عموم مردم نوشته شده و نویسنده متوجه نواقص علمی شرح موضوع است ولی برای بیان ساده این مطلب چارهای جز حذف مطالب پیچیده دیده نشده است.
انتقادات همه متخصصین عزیز حوزه آی تی را با جان دل پزیرایم.

ارسال توسط کاربر محترم سایت :MTASEY




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.