ايجاد حس همدلي در اطرافيان

و موفق در ميان همنوعان ،‌ دارايي بزرگي است كه موفقيت و شادي و نشاط ما و اطرافيان مان را به دنبال مي آورد. انسان موجودي است كه براي زندگي اجتماعي آفريده شده و هنگامي كه احساس كند دوست داشتني و مورد پذيرش نيست ،‌ احساس بدبختي و تيره روزي مي كند. واقعيتي كه شما من ‌، و تو و همه مردم دنيا مي شود. براي ايجاد روابطي دوستانه و شادي بخش چه بايد كرد ؟
پنجشنبه، 24 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ايجاد حس همدلي در اطرافيان

ايجاد حس همدلي در اطرافيان
ايجاد حس همدلي در اطرافيان


 

نويسنده: گيتا جاوداني




 

حضور مثبت
 

و موفق در ميان همنوعان ،‌ دارايي بزرگي است كه موفقيت و شادي و نشاط ما و اطرافيان مان را به دنبال مي آورد. انسان موجودي است كه براي زندگي اجتماعي آفريده شده و هنگامي كه احساس كند دوست داشتني و مورد پذيرش نيست ،‌ احساس بدبختي و تيره روزي مي كند. واقعيتي كه شما من ‌، و تو و همه مردم دنيا مي شود. براي ايجاد روابطي دوستانه و شادي بخش چه بايد كرد ؟
ما در دنيايي بزرگ ،‌ با مردمي زندگي مي كنيم كه آرزومند گرماي دوستي ،‌ شادي ،‌لبخند و همراهي ما هستند و هنگامي مي توانيم اين موهبت ها را به خود و ديگران هديه دهيم كه يك قانون طلايي را به كار ببنديم. حتماً‌ شنيده ايد كه بايد با ديگران به گونه اي رفتار كرد كه مورد پسند آنها است ،‌ اما شايد اين نكته كليدي را نشنيده باشيد كه هرگز نمي توان كسي را مجبور كرد همين كار را متقابلاً‌ در برابر شما انجام دهد. اين همان قانون طلايي است كه سياست شاد زيستن ناميده مي شود. انجام اين قانون به شخصيتي آماده و پرورش يافته و يكدلي و انتقال فكر نياز دارد ؛‌ به توانايي براي قرار گرفتن در جاي ديگري و احساس كردن احساسات او ‌، تا بر آن اساس بتوان راه و روشي را براي عمل و عكس العمل برگزيد كه نيازدهاي اساسي فرد مقابل را پاسخ دهد و راهگشاي آشنايي ،‌ دوستي و موافقت باشد.

بايد ها و نبايد ها
 

چطور مي توانيد اصطكاك خود را با ديگران به حداقل برسانيد و چطور مي توانيد محبوبيت خود را افزايش بدهيد ؟ 9 توصيه زير مي تواند به شما در برداشتن گام اول براي برقراري روابط اجتماعي مثبت كمك كند :
1 ـ راه كمك به ديگران را پيدا كنيد : نسبت به همه كس مهربان ،‌ همدل و سرشار از حس ياري و ياوري باشيد چرا كه ممكن است روزي سرنوشت شما در دستان آنها قرار گيرد يا حداقل دوستي به حلقه دوستان ان اضافه شود.
2 ـ به آنچه مي گوييد عمل كنيد : دوستان تان هنگامي به شما اعتماد خواهند كرد كه ببينند شما آنچه مي گوييد ،‌انجام مي دهيد . آنها همچنين توقع دارند كه شما آنها را به بهترين شكل ممكن انجام دهيد. هيچ چيز نبايد مهمتر از قولي كه مي دهيد ،‌ باشد. وقتي شما به شكل ذهني و اخلاقي به قول هايي كه مي دهيد پايبند باشيد ‌، پلي بينن خودتان و موفقيت مي زنيد.
3 ـ بردبار باشيد و كم انتقاد كنيد : اين واقعيتي است كه همه آدم ها نكات قابل انتقادي دارند و ممكن است كارهايي انجام دهند كه از نظر شما ناپسند باشد ،‌ اما شما زماني نسبت به ديگران موفق تر خواهيد بود و دشمنان كمتري خواهيد داشت كه ديگران را آن طور كه هستند ،‌ بپذيريد.
4 ـ سعي نكنيد بر ديگران حكم فرمايي كنيد : هيچ كس دوست ندارد كه به عنوان فردي ضعيف به حساب بيايد ،‌ توانايي هايش به هيچ گرفته شود و هميشه به او بگويند چه كاري را چگونه انجام دهد. اگر شما دايما‌ً خواسته هاي خود را به ديگران تحميل كنيد ،‌ با به وجود آوردن حس برتري جويي و سلطه طلبي ،‌در منزل يا محيط كار ديگران را از خود دور مي كنيد.
5 ـ معلومات تان را به رخ نكشيد : هر فردي دوست دارد درديد ديگران مهم و ارزشمند به نظر بيايد. پس هنگامي كه شما تلاش مي كنيد اين احساس را به فردي تقديم كنيد ،‌ بهترين موقعيت را در روابط ايجاد و آداب داني و نزاكت خود را متجلي كرده ايد. اما اگر تلاش كنيد با فضل فروشي ،‌ خود را فرد مهمي نشان دهيد اگر چه ممكن است ديگران شما را به خاطر دانش تان تحسين كنند اما شما را دوست نخواهند داشت. بهتر است مورد علاقه باشيد تا مورد تحسين. توجه كنيد كسي كه تلاش مي كند تا اطلاعات و دانشش را به رخ شما بكشد ،‌شايد دارد تلاش مي كند تا احساس عميق خود كم بيني در سايز زمينه ها را مخفي كند. او به دلسوزي وهمدلي شما نياز دارد.
6 ـ هرگز به گونه اي رفتار نكنيد كه گويي شما بالاتر و برتر از اطرافيان تان هستيد : اگر خداوند به شما توانايي هاي برتري بخشيده است ،‌ براي آن است كه در رشد و ارتقاي آن بكوشد و از مواهب آن بهره مند شويد. اگر تلاش مي كنيد تا اين برتري ها را به رخ اطرافيان تان بكشيد ،‌ متاسفانه يك جزيره كوچك تنها خواهيد شد و در جمع مجبوريد مدام سر به اين سو و آن سو بچرخانيد تا شايد شنونده اي براي حرف هاي تان پيدا كنيد.
7 ـ صادق باشيد و در گفته هاي تان اغراق نكنيد : شما احتمالاً‌ داستان چوپان دروغگو را شنيده ايد. زماني كه او واقعاً‌ مورد حمله گرگ ها قرار گرفت و كمك خواست ‌، هيچ كس به كمكش نيامد. اين سرنوشت در انتظار همه كساني است كه دروغ مي گويند و بدون وقفه مبالغه مي كنند. مراقب باشيد ،‌ زماني ممكن است شما هم فرياد بزنيد گرگ و كسي به ياري تان نيايد.
8 ـ با گوشه و كنايه و متلك صحبت نكنيد : اگر شما بتوانيد شرايط حاكم بر جمع و حال و حوصله افراد دور و برتان را درك كنيد ، ‌روابط شخصي شما مانند يك سفر دريايي نرم و آرام خواهد شد. زماني ممكن است يك پاسخ كنايه آميز بتواند توفاني از خنده به راه بيندازد ‌، اما بايد متوجه باشيد اين شادي زودگذر باعث دلخوري و دلتنگي فرد ديگري نشود.
9 ـ مردم را مسخره نكنيد :
اشتباه كردن ،‌جزء لاينكف رفتار بشري است و هيچ چيزي به اندازه مسخره شدن به خاطر آن اشتباه ،‌ فرد را مورد اذيت و آزار قرار نمي دهد. مسخره كردن سبب مي شود فرد احساس حقارت كند. اين كار اهانت بزرگي است به اندازه اي كه گاهي وقت ها زمان زيادي طول مي كشد تا شخص بتواند فرد مسخره كننده را ببخشد. اگر پشت سر كسي به او بخنديد ،‌ يك شمشير دو لبه براي قطع كردن ريشه دوستي ها و ساختن دشمنان به كار برده ايد. قديمي ها مي گويند : « هر حرفي را پيش از گفتن دور دهان تان بچرخانيد. »

روش هاي علمي پرورش شخصيت
 

تا همين اواخر مرسوم نبود كه آدم ها رفتارهاي شان را مورد بررسي و كند و كاو قرار دهند و آنها را با روش هاي علمي توصيه شده بسنجند. اما اين كار مي تواند كمك بزرگي باشد براي كشف اين كه مردم چه دوست دارند ،‌ چه مي خواهند و به چه چيز هايي نياز  دارند ؟
با اين روش فرد مي تواند در يابد كه چگونه در مقابل ديگران ظاهر شود و به آنها واكنش نشان دهد و توانايي ،‌استعداد و روش رفتارش را بشناسد. براي انجام اين كار بايد چشم تان را روي حقايق باز كنيد. رفتارهاي تان بايد تغيير پذير و توانايي هاي تان قابل بسط و گسترش يافتن باشد.

تاثير بر ديگران
 

روان شناسان ،‌رفتارهاي اجتماعي متعددي را مورد بررسي قرار دادند تا دريابند چه چيزهايي موجب ايجاد حس دوستي مي شود و قابليت دوست داشته شدن در جمع را براي فرد ايجاد مي كند. اين مطالعه عاداتي را در بر مي گرفت كه مي توانند با اراده و تصميم جدي فرد ،‌ تغيير كنند. البته بايد اين نكته ضروري را مورد توجه قرار داد كه پيش از آن كه شما بتوانيد دوست خوبي براي ديگران باشيد ،‌ بايد خود را دوست بداريد و نيازهاي خود را شناخته و در برطرف كردن آن ها بكوشيد. شادي و نشاطي كه از درون شما بجوشد و رفتاري كه سرشار از اعتماد به نفس باشد ،‌ بدون ترديد حضور مثبت تان در جمع مي افزايد.

حرف آخر :

ايجاد حس دوستي و همدلي در اطرافيان اگر چه در دنياي امروز كه به غايت منفي شده ،‌ كار آساني نيست اما با در پيش گرفتن راهكارهاي درست و منطقي مي توانيم اين حس خوشايند را در آنها ايجاد كنيم. استفاده از راهكارهاي توصيه شده در اين مطلب ،‌ بي ترديد مي تواند به ما در راه رسيدن به اين هدف ياري دهد. البته يادتان باشد كه هيچ بيماري با نسخه درماني بهبود پيدا نمي كند . مهم اين است كه نسخه تجويز شده را به كار بست و اجرايش كرد. پس خواندن صرف مطالبي از اين دست نمي تواند شما را در راه موفقيت ببرد. بعد از خواندن بايد به آن عمل هم بكنيد !
منبع: كوچه ما شماره 15.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما