زوريخ

زوريخ بزرگترين سوئيس و برترين شهر جهان به لحاظ کيفيت زندگي است و شهري است که در آن فرهنگ آلماني غالب است. اين شهر در کنار درياچه واقع شده که به جذابيت هاي تاريخي و فرهنگي آن وجهه اي جغرافيايي نيز بخشيده است.
دوشنبه، 28 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زوريخ

زوريخ
زوريخ


 






 
زوريخ بزرگترين سوئيس و برترين شهر جهان به لحاظ کيفيت زندگي است و شهري است که در آن فرهنگ آلماني غالب است. اين شهر در کنار درياچه واقع شده که به جذابيت هاي تاريخي و فرهنگي آن وجهه اي جغرافيايي نيز بخشيده است.
بولوار بانهوف اشتراسه نيز هم چنان شکوه خود را با مغازه هاي لوکس و مجللش حفظ کرده است. درياچه زوريخ که در اطراف آن دور نمايي از کوه هاي آلپ را مي توان به وضوح مشاهده کرد، يادگاري است از شکوه و جلال تاريخي شهر زوريخ. اما زوريخ در نظر جوانان و اروپايي هايي که همه چيز را ازمنظر جهاني نگاه مي کنند، شهري است غربي، پيش از آنکه شهر نشيني در آن رواج داشته باشد، مرکزي صنعتي در آن قرار داشته که توسط خطوط آهن با ساير نقاط ارتباط برقرار مي کرده است. اما امروزه دراين منطقه که ميان رودخانه ليمات وخطوط آهن واقع شده، تغييرات بسياري را مي توان مشاهده کرد، پيرو تغييرات انجام گرفته بخش لانگ اشتراسه يکي از مقاصد اصلي هنرمندان، دانشجويان و روشنفکران است. خانه هاي متعدد هنر، سينماها و رستوران ها و کبابي ها زينت بخش لانگستراسه هستند.
به دليل رطوبت پايين، زور يخ در فصول بهار و تابستان آب و هواي بسيار مساعدي دارد. به همين منظور نيز استخر هاي سونا و استخرهاي شناي متعددي در کرانه ليمات ساخته شده اند. جهانگردان نيز مي توانند ساعاتي را با قايقراني بر درياچه، دوچرخه سواري در خيابان ها و کوچه پس کوچه هاي بخش قديمي شهر و تماشاي فيلم در سينماهاي سرباز سپري کنند.
در مرکزشهر، رستوران کروننهال همواره پذيراي توريست هاي خارجي است. علاوه بر آنکه نحوه طبخ در اين رستوران بسيار مطلوب است، ديوارهاي رستوران نيز به تابلوهايي اصل از پيکاسو، براکه و جيا کومتيس مزين شده اند. در اين رستوران همچنين استيک تارتار سرو مي شود، استيک تارتار بشقابي است از گوشت چرخ کرده خام. اگر دقيقاً به خاطر داشته باشيد، در يکي از برنامه هاي مستربين نيز از غذاي استيک تارتار براي جذابيت و بالا رفتن طنز پردازي آن برنامه استفاده شده بود. (اشاره به مراسم تولد مستربين که او، خود را به يک رستوران دعوت کرده بود.)
اما در غرب زوريخ نيز رستوران لاسان، يکي از مشهورترين سالن هاي غذا خوري است که مشتريان زيادي را به سبب سرو غذاهاي خوب، به خود جذب کرده است. هواي پاکيزه، خانه هايي با سقف هاي شيرواني، کلیساي هاي متعدد، محيط آرام، درياچه، تراموا و ديدني هاي ديگر شايد نخستين تصويري باشد که در نمايي کلي ازشهر زور يخ در ذهن هر فرد نقش مي بندد. از اين شهر به عنوان يک جهان شهر ياد مي شود که تمام شاخص هاي جهان را داراست. اين شهر در سال 1230 ميلادي شکل واقعي خود را گرفت و در سال هاي اخير در راستاي بهبود شرايط زندگي گام برداشته و به عنوان يکي از 10 شهر گران جهان نيز شناخته مي شود.
مهم ترين ويژگي شهر در زمينه حمل و نقل عمومي، تجهيز گسترده زور يخ به خطوط تراموا است به طوري که انواع خطوط تراموا در اين شهر پراکنده است. اين شهر در زمينه همکاري در زمينه انتقال خطوط تراموا به ساير شهرهاي جهان پيشگام است به طوري که سال 2005 «گاوين نيوسام» شهردار سانفرانسيسکو در درخواستي از شهرداري زوريخ، توانست ترامواهاي زور يخ را به اين شهر آمريکايي بياورد. اما در ساختار شهر سازي زوريخ علاوه بر تراموا، قطارهاي محلي، اتوبوس هاي ديزلي و برقي در سطح شهر، قايق هاي مخصوص حمل مسافر در درياچه مستقر هستند.
منبع: بهبودي، حميد؛ (1368) گردشگری در عصر نوین، زنجان، نیکان کتاب، چاپ نخست.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.