چگونه نوت بوک خود را ارتقاء دهیم.(2)

گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که ممکن است در اثر فشار وارد شدن به لپ تاپ یا ضربه خوردن، اسکرین LCD یا LED لپ تاپ دچار ترک یا شکستگی شود و در این حالت تنها راه تعویض اسکرین صفحه نمایش است. برای باز کردن و تعویض پانل LCD ابتدا به چند ابزار ساده نیاز دارید: اول از همه کابل برق لپ تاپ را از پریز جدا کنید.* یک چاقوی تیز* پیچ گوشتی چهار سوی فیلیپس
چهارشنبه، 5 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه نوت بوک خود را ارتقاء دهیم.(2)

چگونه نوت بوک خود را ارتقاء دهیم.(2)
چگونه نوت بوک خود را ارتقاء دهیم.(2)


 






 

صفحه نمایش لپ تاپ
 

گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که ممکن است در اثر فشار وارد شدن به لپ تاپ یا ضربه خوردن، اسکرین LCD یا LED لپ تاپ دچار ترک یا شکستگی شود و در این حالت تنها راه تعویض اسکرین صفحه نمایش است. برای باز کردن و تعویض پانل LCD ابتدا به چند ابزار ساده نیاز دارید:
اول از همه کابل برق لپ تاپ را از پریز جدا کنید.
* یک چاقوی تیز
* پیچ گوشتی چهار سوی فیلیپس
اسکرین LCD یک قطعه بسیار نازک (با ضخامت چند میلی متر) است. و در قاب صفحه نمایش قرار دارد. مجموعه صفحه نمایش متشکل از اسکرین LCD، اینورتر (Inverter) و کابل ویدئویی، یک زوار پلاستیکی و پوسته پلاستیکی می باشد. یک قاب فلزی نیز در نهایت به عنوان فریم از این مجموعه محافظت می کند.

چگونه نوت بوک خود را ارتقاء دهیم.(2)

معمولاً در اطراف قاب صفحه نمایش، چند پیچ وجود دارد که یک روکش لاستیکی تزئینی روی آن ها را پوشانده است. آن ها را باز کنید.شکل (29) شکل (30)
همینکه پیچ های مذکور را باز کردید. از یک گوشه پایین صفحه نمایش سعی کنید به آهستگی و با یک جسم تیز مثل چاقو، زوار پلاستیکی دور صفحه نمایش را آزاد کنید. وقتی یک طرف آزاد شد، با انگشت و با احتیاط کامل سعی کنید طرف های دیگر زوار پلاستیکی را از پایه آن جدا نمایید.شکل (31) شکل (32)

چگونه نوت بوک خود را ارتقاء دهیم.(2)

حال که زوار پلاستیکی جدا شد شما مشاهده می کنید که یک قاب فلزی در دو طرف اسکرین از آن محافظت می کند. پیچ های جانبی این قاب فلزی را باز نمایید تا اسکرین آزاد شود.شکل (33)
حال یک حوله یا پارچه نرم را روی صفحه کلید قرار دهید و سپس اسکرین صفحه نمایش را آرام روی صفحه کلی بخوابانید.

توجه: بعضی مدل ها نیاز به این دارند که قبل از خواباندن اسکرین روی صفحه کلید، شما کابل ویدئویی را از آن جدا نمائید.
 

همچنین در بعضی مدل ها، آنتن های Wi-Fi به قاب فلزی متصل هستند که باید در مورد آن ها احتیاط لازم را به خرج دهید.
در تصویر ذیل، شما پشت اسکرین را می بینید که در آنجا کابل ویدئویی به صفحه نمایش متصل است. و مدار اینورتر نیز بین اسکرین و قاب پشتی صفحه نمایش تعبیه گردیده است. شکل (34)
نوار محافظ روی کابل ویدئویی را کنار بزنید و با دو انگشت به آرامی کابل را از سوکت جدا کنید.

توجه: برخی از نوت بوک های DELL از نوار (tape) استفاده نمی کنند و در عوض روی هر طرف کانکتور، از گیره یا clips استفاده می نمایند.
 

به آرامی طرف دیگر نوار محافظ کابل را نیز جدا کنید. شکل (35) شکل (36)
حال با استفاده از دو انگشت شست و نشانه، سیم اینورتر را از مدار آن جدا کنید. شکل (37)
حال اسکرین جدید را با مورد معیوب در فرایندی معکوس، به سیستم اضافه کنید.

جداسازی مادربرد
 

به منظور جدا کردن مادربرد، کار را با باز کردن پیچ های نگهدارنده آن، همان گونه که در شکل (38) نشان داده شده است، باز کنید. شکل (38)
1) پیچ های نگهدارنده مادربرد را باز کنید.
2) اهرم نگهدارنده را آزاد کنید.
حالا، با کشیدن اهرم، و در حالی که برد را رو به بالا می کشید، آن را از سیستم جدا کنید. شکل (39)
1) اهرم نگه دارنده را آزاد کنید.
2) مادر برد را به بالا بکشید و آن را از سیستم بیرون بکشید.

بایوس سیستم
 

اکثر سیستم ها دارای برنامه تنظیم Setupی هستند که دقیقاً بر روی ROM BIOS مادربرد آن ها قرار گرفته است. این برنامه های تنظیم توکار، با استفاده از یک کلید که معمولاً در طی فرآیند POST یا Power On Self Test فشرده می شود فعال می شوند. بیش تر سیستم ها، در طی فرآیند POST، با نشان دادن یک prompt، کلیدی را که باید برای وارد شدن به برنامه setup از آن استفاده کنید به شما نشان می دهند.
فروشندگان عمده، برای وارد شدن به برنامه setup، فشردن کلید های زیر را به صورت استاندارد درآورده اند:
* برای AMI BIOS، طی فرآیند POST، کلید Del را فشار دهید.
* برای Phoenix BIOS، کلید F2را طی فرآیند POST فشار دهید.
* برای Award BIOS، کلید Del یا Ctrl+Alt+Esc را در طی فرآیند POST فشار دهید.
* برای Microid research BIOS، کلید Esc را فشار دهید.
اگر سیستم شما به هیچیک از این کلیدهای استاندارد شده پاسخ نداد و وارد برنامه setup نشد، برای آگاهی از کلیدهای صحیح، احتمالاً باید با سازنده آن تماس بگیرید و یا به مستندات سیستم خود مراجعه نمائید.
در این جا به برخی موارد نادر و منحصر به فردی که من با آن روبرو شده ام اشاره می کنم:
* برای IBM Aptiva/Valuepoint، کلیدF1را فشار دهید.
* برای Phoenix BIOS قدیمی تر، سیستم را به خط فرمان DOSSafe Mode بوت کنید و کلیدهای Ctrl+Alt+ESC یا Ctrl+Alt+S را فشار دهید.
* برای Compaq، طی فرآیند POST، کلید F10را فشار دهید.
پس از این که وارد صفحه اصلی برنامه BIOS شدید، معمولاً یک منوی اصلی را مشاهده می کنید که به شما اجازه می دهد به سایر منوها و منوهای فرعی که بخش های گوناگونی را ارائه می دهند، دسترسی پیدا کنید. وقتی برنامه setup را اجرا کردید، تمام تنظیمات را یادداشت کنید. ساده ترین راه برای انجام این کار، چاپ کردن آن است. اگر یک چاپگر به سیستم شما متصل است.
Shift+Print Screen را فشار دهید تا یک نسخه از چیزی که بر روی صفحه نمایش مشاهده می کنید به چاپ گر ارسال شود. برخی از برنامه های setup، دارای چندین صفحه اطلاعات هستند، بنابراین شما باید اطلاعات تمام صفحات را یادداشت کنید.
بعضی از برنامه های setup، امکان کنترل حرفه ای چیپ ست به کار رفته بر روی مادربرد را در اختیار شما قرار می دهند. این تنظیمات پیچیده می توانند چندین صفحه اطلاعات را شامل شوند که همان گونه که گفته شد باید آن ها را ثبت و یادداشت کنید. بیش تر سیستم ها وقتی باطری CMOS آن ها برداشته شود به تنظیمات پیش فرض BIOS بر می گردند و تمام تنظیماتی که شما انجام داده اید از بین می روند.

چگونه نوت بوک خود را ارتقاء دهیم.(2)

دسترسی به BIOS Setup برای مدل های خاص و ویژه:
 

این بخش از مقاله، برخی از روال ها و فرآیندهای مورد نیاز برای وارد شدن به BIOS Setup بعضی از سیستم های لپ تاپ خاص را به شما نشان می دهد.
- Toshiba: روش هایی که در ابتدای این بخش به آن ها اشاره کردیم، برای اجرای برنامه BIOS Setup در مدل های مختلف لپ تاپ های توشیبا (به شرح زیر) مورد استفاده قرار می گیرد:
- مدل های مختلف توشیبا: سه راه برای اجرای BIOS Setup بر روی این مدل ها وجود دارد:
- از ویندوز، برنامه HWSetup را اجرا کنید: برنامه HWSetup به صورت از پیش نصب شده، به همراه این مدل های توشیبا عرضه می شود و این برنامه همچنین در بسته Toshiba Utilities این مدل ها نیز وجود دارد که شما می توانید آن را از سایت وب پشتیبانی Toshiba دانلود کنید. برای اجرای HWSetup ،Control Panel، را باز کنید و بر روی برنامه HWSetup دبل کلیک کنید.در صورتی که هر یک از تنظیمات را تغییر دهید باید سیستم را از نو راه اندازی کنید.
- راه اندازی سیستم در حالی که سیستم power off است (نه در Sleep/Suspended یا Hibernate).
کار را با حالت power off آغاز کنید. دکمه power را فشار دهید و بلافاصله و به سرعت، کلید Esc را در حالی که سیستم POST را اجرا می کند، فشار دهید. وقتی POST به پایان رسید، یک prompt ظاهر می شود که به شما می گوید کلیدF1 را برای وارد شدن به BIOS Setup فشار دهید. دراین جا، کلیدF1 را برای دستیابی به برنامه BIOS Setup فشار دهید.

چگونه نوت بوک خود را ارتقاء دهیم.(2)

از MS-DOS، برنامه TSTUP را اجرا کنید: TSTUP باید در حالت MS-DOS اجرا شود و نباید آن را در حالت DOS تحت ویندوز اجرا کنید. یوتیلیتی TSETUP در صورتی که برنامه های مدیریت حافظه مثل HIMEN.SYS ،QEMM683 یا برنامه های مشابه نصب شده اند جواب نخواهد داد.TSETUP به همراه نرم افزاری که به همراه سیستم ارائه می شود عرضه می گردد یا می توانید آن را از سایت وب پشتیبانی توشیبا دانلود کنید.
 

روش بعدی که در این بخش از مقاله به آن پرداختیم برای مدل های زیر است:

اجرای برنامه BIOS Setup)CMOS Setup)
 

پس از این که همه چیز را دوباره سرهم کردید و سیستم را از نو مونتاژ کردید، می توانید سیستم را روشن کنید و برنامه BIOS Setup را اجرا کنید. این کار شما را قادر می سازد مادربرد را به منظور دسترسی به ابزار نصب شده بر روی سیستم پیکربندی کنید و تاریخ و ساعت سیستم را تنظیم نمائید. سیستم همچنین به منظور مشخص کردن این که آیا مشکلی وجود دارد یا نه، خودش را تست می کند. در این جا به گام هایی که باید دنبال کنید اشاره می کنیم:
1) سیستم را روشن کنید. از طریق صفحه نمایش به عملیات در حال انجام نگاه کنید و به beepهایی که از اسپیکر سیستم شنیده می شود گوش دهید.
2) سیستم باید به طور اتوماتیک به POST که از تست video BIOS، یک تست RAM و معمولاً گزارشی از ابزار نصب شده تشکیل می شود برود. اگر اشکالی در طی فرآیند POST ایجاد شود، ممکن است چیزی بر روی صفحه نمایش مشاهده نکنید و سیستم ممکن است چندین beep متوالی و پشت سر هم بزند که نشان دهنده وجود یک اشکال خاص است.
برای مشخص کردن معنای این beepها، مستندات مادربرد یا BIOS را چک کنید.
3) اگر هیچ اشکال خاصی وجود نداشت، باید به صفحه POST نگاه کنید. بر اساس نوع BIOS مادربرد، مثل Phoenix ،AMI ،Award یا سایر مدل ها، باید یک کلید یا مجموعه ای از کلیدها را برای متوقف کردن فرآیند عادی بوت و وارد شدن به برنامه Setup که شما را قادر می کند اطلاعات مهم سیستم را وارد کنید فشار دهید. به طور طبیعی و نرمال، سیستم از طریق اطلاعات onscreen، به شما نشان می دهد که برای فعال کردن برنامه setup، کدام یک از کلیدها را باید فشار دهید. کلیدهای رایج برای وارد شدن به BIOS Setup عبارتند از F1،F10 ،Ins و Del.
4) پس از اجرای برنامه Setup، از منوهای برنامه ست آپ برای وارد کردن تاریخ و ساعت جاری، تنظیمات مربوط به دیسک سخت، انواع درایوهای فلاپی، کارت های ویدئویی، تنطیمات مربوط به صفحه کلید، و غیره استفاده کنید. بیش تر BIOSهای جدیدتر می تواند به طور اتوماتیک دیسک های سخت را تشخیص دهند و شما نباید به طور دستی این اطلاعات را وارد کنید.
5) وارد کردن اطلاعات مربوط به دیسک سخت در زمان مونتاژ یک سیستم جدی از اهمیتی حیاتی برخوردار است. بیش تر BIOSهای مدرن و جدید، از یک تنظیم autodetect یا autotype برای تشخیص درایوها بهره مند هستند، من توصیه می کنم که در صورت وجود این ویژگی ها، آن ها را انتخاب کنید. این موضوع باعث می شود تا BIOS، پارامترهای لازم را مستقیماً از درایو بخواند که باعث از بین رفتن احتمال خطا می شود-خصوصاً اگر کسی که کامپیوتر را مونتاژ می کند تخصص زیادی نداشته باشد. این پارامترها شامل مشخصات CHS) cylinder head sector)، و سرعت انتقال داده ها و تنظیمات translation است. اغلب سیستم ها همچنین به شما اجازه می دهند یک user-definable type را که به معنای این است که سیلندر، هد و سکتور این نوع درایو به صورت دستی وارد می شود و ثابت نیستند را وارد کنید. اگر شما یک user-definable type را تنظیم کنید باید تنظیمات دقیق آن را مطالعه و سپس وارد کنید زیرا ممکن است امکان بازیابی این اطلاعات در صورتی که از بین بروند بسیار دشوار باشد.
6) پس از این که تنظیمات مربوط به BIOS را چک کردید، دستورالعمل هایی که بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود و یا دستورالعمل هایی که در دفترچه راهنمای مادربرد نوشته شده است را برای ذخیره کردن اطلاعات وارد شده دنبال کنید و از منوی Setup خارج شوید.

چگونه نوت بوک خود را ارتقاء دهیم.(2)

چگونه نوت بوک خود را ارتقاء دهیم.(2)

کلمه های عبور لپ تاپ
 

سیستم های لپ تاپ داری سطحی از امنیت مبتنی بر کلمه عبور هستند که در اغلب سیستم های دیسک تاپ وجود ندارد و دیده نمی شود. این کلمه های عبور، با هر نوع کلمه عبوری که توسط سیستم عامل یا سایر برنامه ها ی کاربردی درخواست می شود و بر روی ماشین ها نصب می شود، تفاوت دارد. این بخش از مقاله، به بررسی این کلمه های عبور اختصاصی که از خود لپ تاپ و دیسک سخت آن محافظت می کنند، اختصاص دارد.

انواع کلمه عبور
 

برخی از سیستم های لپ تاپ، دارای سه نوع کلمه عبور هستند. دو تا از این کلمه های عبور، بسیار ایمن هستند. بدین معنا که اگر آن ها فراموش کنید، اساساً دیگر نمی توانید آن ها را بازیابی کنید، بدین ترتیب، دیسک سخت و/یا مادربرد کاملاً بلااستفاده و غیر عملیاتی می شوند.
کلمه های عبوری که در این بخش مورد برسی قرار می گیرند، جزو آن دسته از کلمه های عبور ساده ای که به راحتی می تواند آن ها را crack کرد، نیستند. اگر شما این کلمه های عبور را از یاد ببرید، بدون استفاده از سرویس های بسیار اندک و محدود (که آن ها هم با قوانین سخت خود از شما خواهند خواست مالکیت تان را به اثبات برسانید) نمی توانید از مادربرد خود استفاده کنید به داده های مهم ذخیره شده برروی لپ تاپ دسترسی پیدا کنید، حتی اگر دیسک سخت را بر روی یک لپ تاپ دیگر نصب کنید. در حقیقت، هم مادربرد و هم دیسک سخت، باید تعویض شود، زیرا وقتی شما این نوع کلمه های عبور را بر روی سیستم های خود تنظیم می کنید، تأثیر لو رفتن آن ها بسیار مخرب خواهد بود. در این جا به توضیح این سه نوع کلمه عبور می پردازیم:
- (PoP Power-on-password): این کلمه عبور، از روشن شدن سیستم شما توسط افراد و کاربران غیر مجاز جلوگیری به عمل می آورد.POP باید قبل از این که سیستم عامل بوت شود، وارد شود. POP بر روی CMOS ROM مادربرد نوشته می شود و همان جا نگهداری می شود. اگر POP فراموش شود،می توانید آن را با استفاده از یک فرآیند نسبتاً ساده از CMOS ROM پاک کنید.
- (HDP Hard disk password): یا کلمه عبور دیسک سخت: از اطلاعاتی که بر روی دیسک سخت شما ذخیره شده است، محافظت می کند و به کاربران غیر مجاز اجازه نمی دهد به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند. اگر شما یک HDP را ست کنید، سایرین نمی توانند به داده های دیسک سخت شما دسترسی یابند، حتی اگر درایو دیسک سخت بر روی سیستم دیگری نصب شود. HDP بر روی دیسک سخت و در ناحیه ای که کاربر و سیستم قادر به دسترسی به آن ناحیه نیستند، ذخیره می شود و در آن جا می ماند و در صورتی که فراموش شود، قابل بازیابی نخواهد بود.
- (SVP(Supervisor password: از اطلاعات ذخیره شده بر روی BIOS Setup محافظت می کند. به منظور دسترسی به BIOS Setup و انجام تغییرات بر روی پیکربندی Setup، باید SVP را وارد کنید. SVP بر روی مادربرد در یک شکل خاص از حافظه ذخیره می شود و در صورتی که فراموش شود، دسترسی به آن امکان پذیر نیست.
اگر POP یا HDP ست شوند، هرگاه که سیستم روشن شود از شما خواسته می شود این کلمه های عبور را وارد کنید. سیستم تا زمانی که کلمه عبور وارد نشود راه اندازی نمی شود و به کار خود ادامه نمی دهد. اگر فقط یک SVP ست شود، HDP را نیز با همان مقدار ست می کند اما در طی عملکرد نرمال و عادی سیستم، هیچ کلمه عبوری درخواست نمی شود. در عوض، درخواست کلمه عبور فقط زمانی که BIOS Setup اجرا شود درخواست می گردد.

چگونه نوت بوک خود را ارتقاء دهیم.(2)

Power-on-Password) POP)
 

POP، ویژگی است که در اکثر سیستم های لپ تاپ وجود دارد و بر روی CMOS-ROM ذخیره می شود. اگر POP فراموش شود، POP را می توان با تنظیم یک password-clear jumper (که به طور طبیعی بر روی مادربرد قرار دارد) یا از طریق خارج کردن باطری CMOS پاک کرد. شما معمولاً می توانید اطلاعات مربوط به چگونگی پاک کردن POP را در دفترچه راهنمای لپ تاپ خود پیدا کنید.
اگرPOP ست شود، در زمان های زیر از شما خواسته می شود آن را وارد کنید:
طی فرآیند POST، هر بار که سیستم روشن می شود.
وقتی که سیستم از حالت Suspend به حالت کارکرد نرمال خود بر گردد. برای ست کردن POP، به شرح زیر عمل کنید:
1) برنامه BIOS Setup را با فشردن و نگه داشتن یکی از کلیدهایی که قبلاً در این مقاله توضیح داده شد اجرا کنید.
2) آیکون Password را انتخاب کنید و سپس آیکون Power-On را انتخاب نمائید.
3) کلمه عبور مورد نظر خود را تایپ کنید و سپس Enter را فشار دهید. شما می توانید ازهر نوع ترکیبی از کلمات و اعداد برای انتخاب کلمه عبوراستفاده نمائید. کلمات، به بزرگی و کوچکی حساس نیستند بدین معنا که با حروف بزرگ و کوچک، به یک شکل مشابه رفتار می شود.
4) برای تائید کلمه عبور، آن را دوباره وارد کنید.
5) Exit را انتخاب کنید و سیستم را از نو راه اندازی کنید.

چگونه نوت بوک خود را ارتقاء دهیم.(2)

برای عوض کردن POP، گام های زیر را دنبال کنید:
1) سیستم را خاموش کنید و حداقل 5 ثانیه صبر کنید و سپس آن را مجدداً روشن کنید.
2) وقتی درخواست POP ظاهر شد، کلمه عبور فعلی را وارد کنید و سپس spacebar را فشار دهید.
3) کلمه عبور جدید را وارد کنید و سپس spacebar را فشار دهید. به خاطر داشته باشید که از بیش از 7 کاراکتر استفاده نکنید.
4) برای تائید کلمه عبور وارد شده، آن را مجدداً تایپ کنید.
* برای حذف و برداشتن POP از روی سیستم، گام های زیر را دنبال کنید:
1) سیستم را خاموش کنید، حداقل 5 ثانیه منتظر بمانید و سیستم را دوباره روشن کنید.
2) وقتی درخواست وارد کردن POP ظاهر شد، کلمه عبور فعلی را وارد کنید، spacebar را فشار دهید و سپس Enter را بزنید.
* برای از بین بردن و حذف POPی که فراموش یا گم کرده اید، از یکی از روال های زیر استفاده کنید:
ابتدا، اگر SVP ست نشده است این گام ها را دنبال کنید:
1) سیستم را خاموش کنید.
2) باطری اصلی را درآورید.
3) باطری پشتیبان (CMOS) را درآورید. باطری CMOS در اکثر سیستم ها، معمولاً زیر صفحه کلید یا در کنار ماژول های حافظه قرار دارد. برای مشخص کردن مکان دقیق باطری CMOS، به دفترچه راهنمای سیستم خود مراجعه کنید.
4) سیستم را روشن کنید و تا زمانی که POST به پایان برسد صبر کنید. پس از این که POST به پایان رسید، هیچ نوع درخواستی برای ورود کلمه عبور نباید ظاهر شود که این به معنای برداشته شدن و حذف POP است.
5) سیستم را خاموش کنید و سپس، CMOS و باطری اصلی را سر جای خود قرار دهید.

چگونه نوت بوک خود را ارتقاء دهیم.(2)

* در صورتی که یک SVP را ست کرده باشید (و آن را به خاطر داشته باشید)، گام های زیر را دنبال کنید:
1) با فشردن و نگه داشتن کلیدF1، در حالی که کامپیوتر را روشن می کنید، برنامه BIOS Setup را به اجرا در آورید.
2) در password prompot، کلمه عبور SVP را تایپ کنید و سپس Enter را فشار دهید. پس از انجام این کار، صفحه BIOS Setup باید ظاهر شود.
3) آیکون Password را انتخاب و سپس آیکون Power-on را انتخاب نمائید.
4) SVP را تایپ کنید، spacebar را فشار دهید، Enter را فشار دهید و سپس دوباره Enter را بزنید. این کار نشان می دهد که شما قصد دارید کلمه عبور را عوض کنید و به همین دلیل، یک کلمه عبور خالی را ست و تائید می کند.
5) Exit و سپس Restart را انتخاب کنید.

Hard disk password) HDP)
 

یک کلمه عبور دیسک سخت، در مقایسه با POP، سطح زیادی از امنیت اضافی را برای داده های شما فراهم می کند. حتی اگر شما یک POP را ست کرده باشید، هر کسی می تواند دیسک سخت شما را از روی سیستم بردارد و مجدداً آن را بر روی سیستم دیگری نصب کند و از این طریق به داده های ما دسترسی پیدا کند. هر چند، اگر شما یک HDP را ست کنید، هیچ کس نمی تواند بدون دانستن کلمه عبور دیسک سخت، به داده های ذخیره شده بر روی درایو شما دسترسی یابد. به دلیل این که HDP در واقع بر روی دیسک سخت ذخیره می شود، تا زمانی که آن را عوض کنید یا بردارید همان جا باقی می ماند. هر چند، انجام این کار نیاز به دانستن کلمه عبور اولیه دارد.
اگر یک کلمه عبور برای دیسک سخت ست کنید، در زمان های زیر از شما خواسته می شود آن را وارد کنید:
طی فرآیند POST، هر بار که سیستم روشن شود.
* اگر شما درایو را به سیستم دیگری انتقال دهید، کماکان باید برای دسترسی به آن، طی فرآیند POST، کلمه عبور را وارد کنید.
* اگر شما علاوه بر HDP، یک SVP را ست نکرده باشید، هر بار که سیستم از حالت suspend را حال اصلی باز می گردد باید HDV را وارد کنید.

برای ست کردن HDV، گام های زیر را دنبال کنید:
 

1) برنامه BIOS Setup را اجرا کنید و سپس کامپیوتر را روشن کنید.
2) آیکون Password و سپس آیکونHDD-1 یا HDD-2 را، بر اساس این که قصد ست کردن کلمه عبور بر روی کدام یک از درایوها را دارید انتخاب کنید.
3) کلمه عبور مورد نظر خود را وارد و سپس Enter را بزنید. شما می توانید از هر نوع ترکیبی از اعداد و حروف (تا حداکثر 7 کاراکتر)استفاده کنید حروف، case-sensitive نیستند و در نتیجه با حروف بزرگ و کوچک به یک شکل رفتار می شود.
4) برای تائید کلمه عبور، آن را مجدداً وارد کنید.
5) Exit و سپس restart را انتخاب کنید.

برای عوض کردن کلمه عبور دیسک سخت، گام های زیر را دنبال کنید:
 

1) سیستم را خاموش کنید، حداقل 5 ثانیه صبر کنید و سپس مجدداً سیستم را روشن کنید.
2) وقتی HDP prompt ظاهر شد، کلمه عبور فعلی را وارد کنید و سپس spacebar را فشار دهید.
3) کلمه عبور جدید را وارد کنید و spacebar را فشار دهید. به خاطر داشته باشید که از بیش از 7 کاراکتر استفاده نکنید.
4) برای تائید کلمه عبور جدید، آن را دوباره وارد کنید و سپس Enter را فشار دهید.

برای حذف و برداشتن کلمه عبور دیسک سخت، گام های زیر را دنبال کنید:
 

1) سیستم را خاموش کنید، حداقل 5 ثانیه منتظر بمانید و مجدداً سیستم را روشن کنید.
2) وقتی HDP prompt ظاهر شد، کلمه عبور فعلی را وارد کنید،spacebar را فشار دهید و سپس Enter را بزنید.
اغلب درایوهای دیسک سخت دو و نیم اینچی لپ تاپ ها از ویژگی HDP، که می توانید با استفاده از برنامه BIOS Setup آن را ست کنید پشتیبانی می کنند.HDP می تواند از دسترسی غیرمجاز به دیسک سخت شما جلوگیری کند، حتی اگر درایو و دیسک سخت، بر روی سیستم دیگری نصب شود. اطمینان حاصل کنید که یک نسخه از کلمه عبور، در جایی امن نگهداری می شود زیرا اگر آن را فراموش کنید یا از دست بدهید، هیچ راهی برای دسترسی مجدد به درایو ندارید! بدون HDP، درایو و تمام داده های شما برای همیشه زندانی و غیر قابل دسترس می شوند.

Supervisor Password) SV)
 

SVP، در مقایسه با POP، سطح متفاوتی از ایمنی را برای لپ تاپ شما فراهم می کند. SVP از دسترسی افراد غیر مجاز به پیکربندی سخت افزاری شما (BIOS Setup) جلوگیری می کند.
اگر یک SVP بر روی سیستم ست شود، شما طبیعتاً زمانی که قصد دارید به BIOS Setup دسترسی پیدا کنید باید این کلمه عبور را وارد کنید.
SVP به صاحب، گرداننده و مدیر سیستم اجازه می دهد چندین سیستم را به طور همزمان کنترل کند.SVP توسط مدیر سیستم ست می شود و معمولاً کاربران سیستم نیازی به آن ندارند. به عبارت دیگر، کاربران می توانند سیستم های خود را بدون دانستن یا وارد کردن SVP روشن و از آن استفاده کنند.SVP فقط برای دسترسی به BIOS Setup مورد نیاز است و ویژگی های امنیتی زیر را برای سیستم ها فراهم می کند:
فقط یک مدیر سیستم که از SVP آگاه است می تواند به BIOS Setup دسترسی پیدا کند. اگر یک SVP ست شود، اگر شما بخواهید به BIOS Setup دسترسی پیدا کنید باید آن را وارد کنید.
یک کاربر کماکان می تواند برای محافظت از داده های خود در مقابل دسترسی افراد غیر مجاز، یک POP متفاوت برای سیستم خود ست کند. مدیر سیستم می تواند از SVP برای دسترسی به کامپیوتر استفاده کند حتی اگر کاربر، یک POP ست کرده باشد.
SVP همچنین می تواند علاوه بر HDV عمل کند. دیسک سخت، هم توسط SVP و هم توسط HDP (اگر هر دوی آن ها ست شده باشند) محافظت می شود. اگر HDP ست نشده باشد، SVP همان کلمه عبور را برای HDV نیز ست می کند. اگر HDP فراموش شود، می توان از SVP برای دسترسی به درایو استفاده کرد.

یک مدیر سیستم می تواند یک SVP برای چند سیستم ست کند. برای ست کردن SVP، گام های زیر را دنبال کنید:
 

1) با فشردن و نگه داشتن کلید F1 و در حالی که سیستم را روشن می کنید برنامه BIOS Setup را اجرا کنید.
2) آیکون Password و سپس آیکون Supervisor را انتخاب کنید.
3) کلمه عبور مورد نظر خود را وارد کنید و Enter را فشار دهید. شما می توانید از ترکیبی از حروف و اعداد استفاده کنید به شرط این که تعداد آن ها از 7 کاراکتر بیش تر نشود. حروف، case sensitive نیستند بدین معنا که حروف کوچک و بزرگ با هم تفاوتی ندارند.
4) برای تائید کلمه عبور، آن را مجدداً وارد کنید و سپس Enter را فشار دهید.
5) Exit و سپس restart را انتخاب کنید.
برای تغییر SVP، گام های زیر را دنبال کنید:
1) برنامه BIOS Setup را با فشردن دکمهF1 و در حالی که سیستم را روشن می کنید، اجرا نمائید.
2) در Password prompt، کلمه عبورSVP را وارد کنید و سپس Enter را فشار دهید. در این جا، صفحه BIOS Setup باید ظاهر شود.
3) آیکون password و سپس آیکون Supervisor را انتخاب کنید.
4) کلمه عبور فعلی را وارد کنید و spacebar را فشار دهید.
5) کلمه عبور جدید را وارد کنید و سپس Enter را فشار دهید.
6) برای تایید کلمه عبور وارد شده، آن را دوباره وارد کنید.
7) Exit و سپس Restart را انتخاب کنید.

برای برداشتن و حذف SVP، گام های زیر را دنبال کنید:
 

1) برنامه BIOS Setup را با فشردن دکمه F1 و در حالی که سیستم را روشن می کنید اجرا نمائید.
2) در password prompt، کلمه عبور SVP را وارد کنید و سپس Enter را فشار دهید. در این جا، صفحه BIOS Setup باید ظاهر شود.
3) آیکون passwprd و سپس آیکون Supervisor را انتخاب کنید.
4) کلمه عبور فعلی را وارد کنید و spacebar را فشار دهید.
5) Enter را دوبار فشار دهید.
6) Exit و سپس Restart را انتخاب کنید.
توجه داشته باشید وقتی یک SVP بر روی سیستم ست می شود، بطور اتوماتیک همان کلمه عبور را برای HDP نیز ست می کند.
کاربر از این موضوع آگاه نمی شود زیرا در این موقعیت، وقتی سیستم بوت می شود، BIOS به طور اتوماتیک هر دو کلمه عبور را فراهم می کند و سیستم به طور نرمال بوت می شود. هر چند، به محض این که برای وارد شدن به BIOS اقدام شود، یا وقتی که سخت افزار سیستم ارتقاء پیدا کند یا دیسک سخت به یک سیستم دیگر انتقال یابد، سیستم از بوت شدن خودداری می کند مگر این که SVP (و HDP که دارای همان مقدار است) وارد شود.
اگر شما قصد دارید یک لپ تاپ دست دوم بخرید، اطمینان حاصل کنید که تمام کلمه های عبور، خصوصاً SVP و HDP را از سیستم پاک کنید. در غیر این صورت، اطمینان حاصل کنید که هر دوی این کلمه های عبور را به دقت از فرد فروشنده لپ تاپ دریافت کرده اید.
سیستمی که چنین کلمه های عبوری بر روی آن ست باشد و شما از آن ها آگاهی نداشته باشید سیستم بی مصرفی خواهد بود زیرا بدون این کلمه های عبور، شما نمی توانید از این سیستم استفاده کنید یا به دیسک سخت آن دسترسی یابید.

شکستن POP,HDP و SVP
 

اگر شما HDV یا SVP را فراموش کنید یا از دست بدهید، IBM و اغلب سازندگان دیگر به صراحت به شما خواهند گفت که همه چیز از دست رفته است. اگر چه این موضوع، ناراحت کننده و ناامید کننده به نظر می رسد یک کمپانی توانسته است امنیت سخت افزاری لپ تاپ ها را بشکند و امکان بازیابی هم مادربرد و هم دیسک سخت را که کلمات عبور آن ها فراموش شده است فراهم کند. این کمپانی که (Nortek) نام دارد و اولین کمپانی است که می تواند چنین تسهیلاتی را فراهم کند. متاسفانه، سرویس های بازیابی این کمپانی ارزان نیستند زیرا چیپ امنیتی باید از سیستم (مادربرد) و همچنین دیسک سخت برداشته شود و یک چیپ جدید بر روی آن لحیم شود. به دلیل این که امکان سرقت لپ تاپ وجود دارد، من توصیه می کنم که هم SVP و همHDP را بر روی سیستم لپ تاپ خود ست کنید. به این ترتیب، اگر سیستم شما ربوده شود، سارق نه تنها نمی تواند به داده های دیسک سخت شما دسترسی پیدا کند بلکه قادر نخواهد بود از خود لپ تاپ نیز استفاده کند.
Nortek همچنین در سایت خود دارای لینکی به Stolen Computer Registry در آدرس (http://www.stolencomputers.org) است که مکانی بین المللی برای ثبت اطلاعات مربوط به کامپیوترهای به سرقت رفته می باشد. اگر سیستم من به سرقت می رفت، هرگز هیچ شکی به خود راه نمی دادم و هم با Stolen Computer Registry و هم با Nortek تماس می گرفتم و شماره سریال کامپیوتر به سرقت رفته خود را به اطلاع آن ها می رساندم.

کلمه عبور ویندوز
 

POP ،HDP و SVP همگی مبتنی بر سخت افزار سیستم هستند و هیچ ارتباطی با ویندوز یا هر نوع سیستم عامل دیگر ندارند.
بدین ترتیب، کلمه های عبور مبتنی بر سخت افزار هیچ تداخلی با استفاده از کلمه های عبور اضافی که می توانند از طریق ویندوز یا هر سیستم عامل دیگری ست و نگهداری شوند ایجاد نمی کند. برای اطلاعات بیش تر در مورد کلمه های عبوری که توسط سیستم عامل می توانید آن ها را ست کنید به مستندات سیستم عامل خود مراجعه کنید.
منبع: بزرگراه رایانه، شماره ی 140



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.