تلومر نداري برو بمير!

تا 15 سال ديگر آزمايشي در دنيا به راه مي افتد که با يک تست خون ساده به شما مي گويد تا چند وقت ديگر حق نفس کشيدن روي کره خاکي را داريد.اين اسپانيايي ها بودند که انجام آزمايش طول عمر را سر زبان ها انداختند . آنها از سال پيش در هر کنفرانس علمي و پزشکي اي که مي رفتند از آزمايشي صحبت مي کردند که مي تواند باقيمانده عمر آدم ها را مشخص کند و به آنها بگويد که براي زندگي روي کره خاکي چقدر فرصت دارند . روزهاي اول باور داستان حتي براي خود دانشمندان و محققان هم سخت بود اما چند وقتي که گذشت نتايج طرح اسپانيايي ها ماجرا را وارد مرحله تازه اي کرد.
چهارشنبه، 12 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تلومر نداري برو بمير!

 تلومر نداري برو بمير!
تلومر نداري برو بمير!


 






 
تا 15 سال ديگر آزمايشي در دنيا به راه مي افتد که با يک تست خون ساده به شما مي گويد تا چند وقت ديگر حق نفس کشيدن روي کره خاکي را داريد .
اين اسپانيايي ها بودند که انجام آزمايش طول عمر را سر زبان ها انداختند . آنها از سال پيش در هر کنفرانس علمي و پزشکي اي که مي رفتند از آزمايشي صحبت مي کردند که مي تواند باقيمانده عمر آدم ها را مشخص کند و به آنها بگويد که براي زندگي روي کره خاکي چقدر فرصت دارند . روزهاي اول باور داستان حتي براي خود دانشمندان و محققان هم سخت بود اما چند وقتي که گذشت نتايج طرح اسپانيايي ها ماجرا را وارد مرحله تازه اي کرد . نتايج اين قدر اميدوار کننده بود که حالا دانشمندان انگليسي هم اعلام کرده اند که از ابتداي سال ميلادي آينده مردم اين کشور مي توانند فقط با پرداختن 435 پوند به آزمايشگاه هاي خاص اين کشور بروند و با يک آزمايش خون بفهمند که سرعت سالخوردگي شان چقدر است و زمان حدودي مرگ طبيعي آنها کي خواهد بود . البته اين آزمايش فقط ميزان طول عمر بيولوژيکي آدم ها را تعيين مي کند؛ آن هم به شرطي که شرايط زندگي آنها در سال هاي آينده هم شبيه همين الان باشد ؛ مثلا اگر آدمي بعد از تعيين طول عمرش رو بياورد به سيگار با خورد و خوراکش را زياد کند و بزند به رگ بي خيالي چاقي و ... ديگر طول عمرش هماني نيست که دانشمندان قبل از رو آوردن به اين عادت ها برايش تعيين کرده بودند . پس اگر روزي روزگاري تصميم گرفتيد در يک سفر خارجي با صرف يک مقدار پول بي زبان بفهميد که با اين روال زندگي چقدر فرصت زندگي کردن داريد ، يادتان باشد که بايد تا آخر عمر با همان عادت سر کنيد . در ضمن حواستان باشد قبل از انجام آزمايش طول عمر ـ که به آن در اروپا تست مرگ هم مي گويند ـ کمي جنبه تان را بالا ببريد . کسي چه مي داند شايد يک دفعه دانشمندان آن ور آبي فرصت کمي براي زندگي به شما دادند!

چطور پير مي شويم؟
 

با هر تقسيم سلولي به مرور زمان از اندازه تلومرهاي هر دي. ان. اي به مقدار ناچيزي کم مي شود . هر زمان که تلومر هر کروموزومي به طول کامل از بين رفت . آن سلول هم کاملا از بين مي رود و ممکن است ديگر جايگزيني نداشته باشد. همين معناي دقيق پير شدن بدن انسان و نزديک شدن به لحظه مرگ است!

اندازه ستون هاي ته کروموزم ها طول عمر آدم را مشخص مي کند .
 

تلومر اين وسط چه کاره است ؟
داستان تعيين طول عمر و زمان مرگ آدم ها همه اش زير سر تلومرهاست ، کلاهک هايي در انتهاي کروموزوم ها که با ترشح آنزيم هايي خاص از پايانه هاي کروموزومي محافظت مي کنند . مي گويند طول و اندازه اين تلومرها در انتهاي کروموزم ها نشانه اي است از سالخوردگي بيولوژيکي آدم ها . دانشمندان معتقدند که تلومرها در بدن آدم حکم يک ساعت واقعي را دارند ، يک ساعت مولکولي که ميزان طول عمر آدم را نشان مي دهد . هر قدر اين تلومرها کوتاه تر باشند آن وقت ميزان سلامتي فرد و در واقع ميزان طول عمر او کمتر خواهد بود . در واقع اگر تلومر کوتاه شود سلول پير مي شود . بر عکس اگر فعاليت تلومرازي ( همان آنزيمي که تلومرهاي ته رشته کروموزومي توليد مي کند ) زياد باشد ، آن وقت است که تلومر هم بيشتر حفظ مي شود و به دنبال آن هم پيري سلول به تاخير مي افتد . گويا در آنهايي که سيگاري هستند و زياد هم حرص و جوش مي خورند طول تلومرها کوتاه تر از افرادي است که بيشتر آرامش دارند يا به خورد و خوراک سالم بيشتر توجه دارند و اهل دود و دم هم نيستند براي همين است که دانشمندان مرکز لايف لنگث اصرار دارند که انجام آزمايش طول عمر براي هر کسي لازم است . محققاني که روي اين پروژه بيست سال وقت گذاشته که انجام آزمايش طول عمر براي هر کسي لازم است . محققاني که روي اين پروژه بيست سال وقت گذاشته مدعي هستند که اندازه گيري قد و قامت تلومرهاي هر آدمي پي بردن به ميزان سلامتي بدون او لازم است و اين که مي گويند طول عمر آدم ها را هم مي شود حساب کرد فقط يک جنبه حاشيه اي اين موضوع است. « ما فقط مي خواهيم با يک اندازه گيري نسبي مردم را از کم و کيف سلامتي شان آگاه کنيم ! و گر نه عمر دست خداست »اين را ماريا بلاسکورييس شرکت لايف لنگث مي گويد!

وقتي انجام آزمايش سلامتي در اروپا سر و صدا به پا کرد
 

فقط يک تست سلامتي ساده است !
 

شرکت اسپانيايي اي که براي اولين بار تحقيق روي سلول هاي بدن و رابطه آنها با طول عمر و ابتلا به انواع و اقسام بيماري ها را شروع کرد اسم عجيبي داشت . شرکت « لايف لنگث » با معناي طول عمر ، گويا يک خانم محقق اسپانيايي به نام ماريا بلاسکو که سال ها روي سلول هاي بنيادي تحقيقات زيادي انجام داده اين شرکت خصوصي را راه انداخت .
روزهاي اول هم بهانه اش تحقيق روي تلومرهاي سلول هاي بدن و رابطه تخريب آنها و ابتلا به بيماري هايي مانند سرطان يا حمله هاي قلبي بود . بلاسکو و گروه تحقيقش وقتي درباره تلومرهاي بدن به اطلاعاتي هيجان انگيز رسيدند و فهميدند که خيلي از عوامل بيماري ها در آدم ها از همين بدن به اطلاعاتي هيجان انگيز رسيدند و فهميدند که خيلي از عوامل بيماري ها در آدم از همين پايه هاي کوچک سلولي است ، به اين فکر افتادند تا با انجام آزمايشي که به نظر خودشان ساده و سطحي مي آمد ميزان طول عمر آدم ها را تخمين بزنند . البته روزهاي اول کمي سر و صدا به پا شد و عده اي که تا امروز با انجام شبيه سازي حيوانات و ... مخالف بودند باز هم جنجال راه انداختند اما پژوهشگران اسپانيايي با اين توجيه که مي خواهند با اين کار فقط به سلامت نوع بشر کمک کنند ؟، توانستند به انجام عملي آزمايش هايشان ادامه بدهند. دانشمندان با اين بهانه که دانستن باقي وطول عمر مي تواند به آدم ها کمک کند تا عادت هاي بد زندگي شان را ترک کنند و بيشتر به فکر سلامتي شان باشند ، قضيه را فيصله دادند و قرار اولين تست مرگ را براي ماه ژانويه 2012 در کشور انگلستان گذاشتند !

چطور مي ميريم؟
 

ـ کروموزوم
کروماتيد : يکي از دو رشته هر دي. ان. اي که تشکيل دهنده يک کروموزم است .
سنترومر : دو رشته کروماتيد را به هم وصل مي کند . در واقع سنترومر در کروموزم هاي انسان نقطه وسط ايکس شکل ساختار کروموزومي است .
تلومر : قسمت انتهايي هر کروموزوم که کار حفاظت از دي. ان. اي را هم به عهده دارد .
ـ ساختمان يک
غول سرطان هم شکست مي خورد ؟
غير از دانشمندان مرکز لايف لنگث دو سه محقق ديگر هم فکر و ذهن شان شده است تلومر و قد و اندازه اش. اليزابت بلکبرن و جک زوستاک به خاطر تحقيق روي تلومرها جيزه نوبل پزشکي سال 2009 را از آن خودشان کردند . اين دو محقق اندازه تلومر در سلول هاي سرطاني را اندازه گرفته و به نتيجه جالبي رسيده بودند . در سلول هاي سرطاني توليد مداوم تلومر باعث مي شود که آنها به سختي از بين بروند . براي همين است که سرطان به اين راحتي ها درمان نمي شود . اين دو دانشمند مدعي هستند که ساختن دارويي که بتواند تلومر سلول هاي سرطاني را خراب کند آنها را زودتر از بين مي برد . اسپانيايي ها هم از همين ايده بود که از آب کره گرفتند و زدند به خط تعيين طول عمر . اين طور که مي گويند تا 15 سال ديگر آزمايش طول عمر مانند يک آزمايش خون ساده بين مردم جهان معمولي مي شود!

سلولي که تلومر ندارد.
 

هر قدر تلومرها کوتاه تر شوند ، طول عمر آدميزاد هم هر روز کوتاه تر مي شود . اين حروف ها هم کدهاي ژنتيکي اي هستند که هر دسته سه تايي آنها به يک دردي مي خورد و پس و پيش شدن هر کدامشان ساختار ژنتيکي سلول ها را تغيير مي دهد .

سلولي که تلومر دارد
 

يک آنزيم خاص باعث ساخته شدن و نگهداري از تلومرها مي شود . مي گويند اگر تلومر به حد کافي و درست و حسابي در بدن توليد شود ، آن وقت ديگر اتفاق ناخوشايندي براي سلول ها نمي افتد و آدميزاد حتي مي تواند 120 سالگي اش را هم ببيند!
ـ دانشمندان در آزمايشگاه هاي خودشان تلومرهاي کروموزم را با نقطه هاي شفاف قرمز رنگ شناسايي مي کنند و با يک آزمايش خاص به اندازه واقعي اين لکه هاي خوش رنگ پي مي برند . اين کار در همان آزمايش خون 435 پوندي راحت و ساده مشخص مي شود!
منبع : همشهري جوان شماره 316



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.