عجايب ده گانه طبيعت

کوه اربس يکي از فعال ترين آتشفشان ها و تقريباً چهار کيلومتر بالاتر از سطح زمين است. اين آتشفشان به خاطر درياچه گدازه هاي مذاب واقع در دهانه ي آتشفشاني در قله، ميان مجموعه هاي آتشفشاني شهرت دارد. بخار داغ آتشفشاني که از ترک ها و شکاف هاي صخره هاي آتشفشاني بيرون مي آيد، سيستم پيچيده يي از غارهاي يخي در اطراف کوه خلق کرده است.
پنجشنبه، 20 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عجايب ده گانه طبيعت

عجايب ده گانه طبيعت
عجايب ده گانه طبيعت


 

نويسنده: فريده خيري




 
دنيا پر از ديدني هاي شگفت انگيز است، عجايبي که ممکن است تا به حال اسم شان را هم نشنيده باشيد! در اين مقاله شما را با عجايب ده گانه ي طبيعي جهان که تاکنون از وجود آنان بي اطلاع بوديد آشنا مي کنيم.

پاموکل- ترکيه
 

به زبان ترکي اين نام يعني؛ «قلعه پنبه يي» و با يک نگاه به آساني مي توان فهميد چرا چنين نامي به آن اطلاق شده است. اين شگفتي طبيعي، قسمتي از سايت شهر «هايراپوليس» در سوريه است که طي قرن ها اين دو به دليل نزديکي به هم يکي شده اند. در واقع بعضي از مقبره هاي قديمي در قبرستان شهر بخشي از اين منظره را تشکيل مي دهند. اين سايت داراي سنگ هاي تراورتن و چشم هاي آب گرم است. سنگ هاي تراورتن ظاهري متحدالمرکز دارند و با رنگ سفيد حريرگونه، جلوه يي روحاني خلق کرده اند. چشمه هاي آب گرم در دهانه ها نيز داراي رسوبات کربنات کلسيم هستند که موجب تشکيل سازه هاي خارق العاده با ظاهري ارگانيک شده اند.

برج يخي کوه «اربس» قطب جنوب
 

کوه اربس يکي از فعال ترين آتشفشان ها و تقريباً چهار کيلومتر بالاتر از سطح زمين است. اين آتشفشان به خاطر درياچه گدازه هاي مذاب واقع در دهانه ي آتشفشاني در قله، ميان مجموعه هاي آتشفشاني شهرت دارد. بخار داغ آتشفشاني که از ترک ها و شکاف هاي صخره هاي آتشفشاني بيرون مي آيد، سيستم پيچيده يي از غارهاي يخي در اطراف کوه خلق کرده است.

آب فشان فلاي ايالات متحده
 

منظره ي اين آب فشان طوري به نظر مي رسد که گويي از يک سياره ي ديگر يا يک فيلم علمي-تخيلي به زمين آورده شده است! آب فشان فلاي، يکي از پديده هاي نادر است که در يک زمين شخصي قرار دارد. در سال 1916، مالکين زمين در جستجوي آب براي حاصلخيز کرده زمين بياباني خود بودند. آنها آب را يافتند و آن چشمه تا دهه ها جوشان بود. با وجود اين مته يي که داخل ستون حفاري بود به ذخيره يي آز آب برخورد و منجر به تشکيل چنين آب فشاني شد.

صخره هاي کاشاکاتووه تنت ايالات متحده
 

کاشا کاتووه تنت در نيومکزيکو، جايي است که در آن صخر هاي قلمي فرسايش يافته يي وجود دارند که از گدازه هاي آتشفشاني طي شش ميليون سال تشکيل شده اند. در حالي که صخره هاي تشکيل شده از نظر شکل مشابه هستند. به لحاظ ارتفاع تفاوت دارند.

دره ي ماه آرژانتين
 

دره ي ماه، دره يي دورافتاده در آرژانتين است. اين دره با جرم هاي زمين شناسي ميخکوب شده که از فرسايش باد شکل گرفته و سنگ هاي ايستاده و تخت آن در کنار هم موجب شده که مدور باشند و شبيه گلوله هاي مرمري به نظر برسند. زمين دره که روزي حاصلخيز بوده، اکنون خشک و داراي تعداد زيادي فسيل گياه و جانور است که زيست شناسان علاقه مند به دوره هاي تاريخي را به خود جلب مي کند.

دانکسيا لندفرم- چين
 

اين پديده ي بي نظير زمين شناسي، معروف به «دانکسيا لندفرم» از بعضي مناطق در چين قابل رؤيت است. دانکسيا که به معناي «ابرسرخ» است از سنگ هاي ماسه يي قرمز رنگ تشکيل شده که در طي زمان به کوه ها و صخره هايي عجيب تبديل شده اند.

چشمه سحرآميز پارک محلي چاپادا ديامانتينا در برزيل
 

اين چشمه ي سحرآميز در چهارصد کيلومتري «سالوادر» پايتخت ايالت باهيا قرار دارد و آب آن، آنقدر شفاف است که صخره ها و تنه هاي درختان قديمي در کف آن قابل رؤيت هستند. هنگامي که خورشيد در سمت راست است، نور از يک شکاف وارد مي شود و انعکاسي آبي رنگ ايجاد مي کند. دسترسي به اين درياچه به دليل حفاظت محيطي و اکوسيستم نادر و خاصش بسيار محدود است.

جنگل سنگي-چين
 

جنگل سنگي نمونه ي زيبايي از توپوگرافي انباشت سنگ آهک است. صخره هاي اين جنگل از سنگ آهک درست شده و توسط آبي که به سطح رخنه کرده، شکل داده شده است. اين آب همه چيز را به جز ستون ها، در اطراف از ميان برده است. اين جنگل در دوران سلطنت مينگ به عنوان اولين شگفتي طبيعي جهان شناخته شد.

وولينگيان هونان چين
 

منطقه ي هونان، که مملو از مناظر چشمگير است از باشکوه ترين و بزرگ ترين جاذبه هاي طبيعي زمين به شمار مي رود و از بيش از سه هزار لايه ي انباشتي سنگ آهک تشکيل شده است. در اين مکان آبشارهاي زيبا و بزرگ ترين غار آهکي آسيا قرار دارد.

سالرد اويوني بوليوي
 

سالرد، يک بيابان نمکي انبوه در ميانه ي آلتيپلانو و از مناظر تجسمي بوليوي است. اين مکان بيابان هموار و وسيعي است که نور خورشيد را چنان منعکس مي کند که با آسمان اثر تقارني دارد. در اين بيابان به علت وجود رسوبات معدني چندين درياچه با رنگ هاي غيرمعمول وجود دارد.
منبع: 7 روز زندگی شماره 123



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط