اثربخشي ماساژ دردمان چاقي

چاقي معضل شايعي است که بسياري از افراد جامعه را آزار ميدهد و آنها نيز بري حل اين مشکل دنبال راه هاي مختلفي مي روند. يکي از اين راه ها، ماساژ درماني است که به گفته ي پزشکان تأثير مفيدي در اين زمينه دارد. در باب اين موضوع به گفتگو با دکتر محمد ابوالحسني نشسته ايم.
پنجشنبه، 20 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اثربخشي ماساژ دردمان چاقي

اثربخشي ماساژ دردمان چاقي
اثربخشي ماساژ دردمان چاقي


 






 
چاقي معضل شايعي است که بسياري از افراد جامعه را آزار ميدهد و آنها نيز بري حل اين مشکل دنبال راه هاي مختلفي مي روند. يکي از اين راه ها، ماساژ درماني است که به گفته ي پزشکان تأثير مفيدي در اين زمينه دارد.
در باب اين موضوع به گفتگو با دکتر محمد ابوالحسني نشسته ايم.

دليل اثر بخشي ماساژ در درمان چاقي چيست؟
 

- مواد زايد بدن، شامل سموم حاصل از سوخت و ساز پروتئين ها وچربي ها و موادي که از طريق آلودگي هاي غذايي وارد بدن شده اند، از طريق کليه، روده ها و پوست دفع مي شوند. همان طور که اشاره کرديم پوست يکي از سه مکاني است که امکان دفع مواد زايد را در بدن ميسر مي سازد و يکي از آثار فيزيولوژيکي ماساژ درمان چاقي موضعي با تسريع دفع مواد زايد بدن است.
آسان کردن فرآيند جذب چربي در درون بدن، گرمازايي و بالا بردن درجه حرارت که از علايم آن احساس گرما و سرخي جزيي پوست در ماساژ گيرنده است نيز از دلايل ديگر تأثير ماساژ و درمان چاقي است.

آيا ويبراتور همان تأثيري را دارد که ماساژ درمانگر دارد؟
 

- يکي از نکات ابهامي که درباره ي درمان چاقي توسط ماساژ درماني وجود دارد، استفاده از انواع مختلف ويبراتورها يا جي فايوهاست که امروزه تبليغات فراواني به نفع کمپاني هاي سازندگان آنها در درمان چاقي مي شود، براي اکثر افراد که با مشکل چاقي روبرو هستند اين سؤال مطرح مي شود که آيا اين دستگاه هاي مي تواند جاي شخص ماساژ دهنده و ماساژ درمانگر را بگيرد يا نه؟ در پاسخ به اين سؤال مي توانيم بگوييم مکانيزم اين دستگاه ها طوري طراحي شده اند که توسط تسمه هاي لرزاننده يي بدن را مي لرزانند، در حالي که يک ماساژ تنها با استفاده از لرزاندن و تکان دادن نمي تواند کامل باشد. چنانچه در روش ها و تکنيک هاي ماساژ (سوئدي) از چندين حرکت افلوراژ(ماساژ با کف دست ها)، فريکشن (ماساژ با انگشت هاي دست)، پتريساژ(مشت و مال دادن)، پرکاشن(ماساژ با حرکات ضربي) و ماساژ با لرزاندن و تکان دادن استفاده مي شود و يک ماساژ کامل و ثمربخش در برگيرنده تمام يا ترکيبي از اين تکنيک هاست و تنها لرزاندن در مورد سلوليت ها مي تواند مؤثر واقع شود، اما در کاهش وزن و درمان چاقي نمي تواند تأثيرگذار باشد. ويبراتور با حرکات دادن مايعات بدن به ديگر نقاط بدن موجب کاهش سايز اندام مي شود که کاذب و مقطعي است و قابل مقايسه با ماساژ درماني (که مکانيزم ها و تأثيرات فيزيولوژيکي و مکانيکي ديگري دارد) نيست.

در چه مواردي ماساژ درماني براي درمان چاقي توصيه نمي شود؟
 

- همکاران محترم بايد توجه داشته باشد در افرادي که دچار بيماري هاي خونريزي دهنده و پايين بودن شمار پلاکت هاي خون هستند احتياطاً استفاده از اين روش براي آنها توصيه نکنند و در بيماران سرطاني و نيز در بعضي از عارضه هاي پوستي براي جلوگيري از پيشرفت بيماري استفاده از اين روش منع مي شود.

مزيت هاي ماساژ درماني و درمان چاقي نسبت به ساير فرآيندهاي درماني چيست؟
 

1- تا جايي که مي دانيد اشخاص چاق با وجود چربي اضافي در خون مستعد ابتلا به بيماري فشار خون و تصلب شرايين وساير بيماري ها هستند و يکي از آثار مکانيکي ماساژ احياء و ايجاد گردش خون مويرگي با افزايش جريان خون در اندام هاست. به اين استناد مي توان گفت ماساژ درماني نقش پيشگيرانه يي در ابتلا به بيماري هاي دستگاه گردش خون در بدن دارد.
2- از مزاياي ماساژ درماني در درمان چاقي نسبت به ساير فرايندهاي درماني احساس طراوت، لذت و شادابي ايجاد شده در فرد است، چنانچه مي توان گفت ماساژ درماني از معدود فرايندهاي درماني است که نه تنها با درد يا خستگي همراه نيست و زحمتي را براي ماساژگيرنده به همراه نمي آورد، بلکه موجب ريلاکسيشن، آرامش و حتي انبساط خاطر فرد نيز مي شود. بنابراين شيوه مستقلي در درمان چاقي موضعي محسوب مي شود و هم مي تواند مکملي براي تمرين هاي بدني براي لاغر کردن مورد استفاده قرار يگرد.
3- يکي از فوايد ماساژ درماني کمک به تنفس بهتر پوست بدن است و نيز در مباحث قبل از تأثيرات التيام بخش روغن هاي معطر در زيبايي و درمان عوارض پوستي صحبت کرده ايم و نيز مي دانيم که چاقي با دفرمه شدن شکم و از دست دادن تناسب اندام همراه است و بعد از لاغر شدن افراد گاهي از ضايعاتي نظير شل شدن پوست يا وجود چين و چروک هايي در پوست گلايه مي کنند. بنابر اين ماساژ درماني به عنوان روشي که بيشترين دخالت و سازوکار را در پوست دارد، مي تواند نقش بسزايي در فرايند برگشت پذيري پوست به حالت اوليه ي خود و نيز در درمان عوارض احتمالي ناشي از چاقي و حفظ زيبايي و تناسب اندام داشته باشد.

دليل استفاده از روغن ماساژ در چيست؟
 

نکته ي حايز اهميت آن است که عمل ماساژ براي ثمربخشي بهنيه بايد حداقل همراه با يک روغن ماساژ(حامل) گياهي و طبيعي باشد. چناچه روغن ماساژ به عنوان يک روانکار عمل کرده باعث حرکت روان دست و انگشتان ماساژ درمانگر مي شود و از درد حاصل از اصطکاک پوست جلوگيري به عمل مي آورد، البته اهميت آن در قسمت هايي از پوست که داراي مو هستند بيشتر از ساير نکات است. عملاً روغن ماساژ- در اشخاصي که حسايت ويژه يي در پذيرش ماساژ دارند- احساس گلايه حاصل از لمس کردن و ماساژ دادن را به احساس خشنودي و مسرت مبدل مي سازد و موجب همراهي گرم ماساژ درمانگر با ماساژگيرنده مي شود. شايان ذکر است که نبايد خاصيتهاي درماني روغن هاي حامل و معطر را نيز ناديده گرفت، بنابراين انتخاب روغن مناسب با شرايط ماساژ گيرنده و بيماري هاي احتمالي او بر عهده ماساژ درمانگر است. شخص ماساژگيرنده نيز مي تواند براي ثمربخشي بيشتر بعد از ماساژ در حمام از ليف هاي تهيه شده از الياف طبيعي استفاده کند، همچنين حمام کردن با آب سرد پس از ماساژ مي تواند به حفظ حالت پوست کمک کند.
منبع: 7 روز زندگی شماره 123



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما