تحمل ناسازگاري

يکي از مسائل مهم در خانواده آن است که اگر هر يک از زن و شوهر، ضعف ها و بد اخلاقي هايي را در طرف مقابل خود ديد، بايد بداند که چه کند. اگر تصميم به مقابله به مثل بگيرد و بدي را با بدي و تندي را با تندي جواب دهد، مشکلات بالا مي گيرند. گاهي بايد چشم را بست و بعضي رفتارهاي آزار دهنده و ناراحت کننده ديگران را ناديده گرفت يا درگذشت و بخشود تا ريشه ي بحران در روابط بخشد ولي اگر اين تداوم پيدا کند منجر به بروز اختلافات و حتي در مواردي تشديد آن خواهد
دوشنبه، 24 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تحمل ناسازگاري

 تحمل ناسازگاري
تحمل ناسازگاري


 

نويسنده: محسن آشوري




 
يکي از مسائل مهم در خانواده آن است که اگر هر يک از زن و شوهر، ضعف ها و بد اخلاقي هايي را در طرف مقابل خود ديد، بايد بداند که چه کند. اگر تصميم به مقابله به مثل بگيرد و بدي را با بدي و تندي را با تندي جواب دهد، مشکلات بالا مي گيرند. گاهي بايد چشم را بست و بعضي رفتارهاي آزار دهنده و ناراحت کننده ديگران را ناديده گرفت يا درگذشت و بخشود تا ريشه ي بحران در روابط بخشد ولي اگر اين تداوم پيدا کند منجر به بروز اختلافات و حتي در مواردي تشديد آن خواهد شد. بنابراين سوء در انتظار طرفين خواهد بود. اما اگر تصميم به مقابله به مثل نگيرد بلکه بنابر سازگاري و تحمل بگذارد بديهي است که موجب دوام زندگي و حفظ بهداشت رواني در خانواده خواهد شد، حتي در مسائل تربيتي نيز تحمل فرزندان نابهنجار و سازگاري با ناهنجاري هاي رفتاري آنان و به هنجار در آوردن آن دشوار است. اگر در خانواده سازگاري وجود داشته باشد يکايک افراد خانواده را به هم دلبسته مي کند. روابط را تسهيل و تعميق مي کند و در نهايت در جامعه سلامت و همنوايي به وجود مي آيد. اگر اين شيوه در مناسبات اجتماعي پديد آيد خيانت ها و جنايات کاهش پيدا مي کند و نيازي به جرم ستيزي نخواهد بود. چه بسا زندگي هايي را ديده ايم که به خاطر يک جر و بحث ساده و يک بگو مگوهاي جزئي به جدايي ختم شده است. چرا که هر دو طرف نخواسته يا نتوانسته اند مهارت سازگاري و مداراي به موقع را به کار ببرند، در حالي که اگر از اين داروي ارزان در دسترس استفاده مي کردند هرگز دچار زيان هاي روحي، رواني، مادي و اجتماعي نمي شدند. هنگام صحبت با همسر خود توجه داشته باشيد که زمان و مکان صحيحي را انتخاب کرده باشيد. نبايد با طعنه يا خشونت صحبت کنيد. احساس خود را هنگام گفت و گوهاي منطقي زياد به بازي نگيريد. از گله کردن بپرهيزيد تا به يک توافق برسيد. تشويق و تحسين در زندگي هاي موفق نقش بسيار مهمي بر عهده دارند.
حفظ آرامش در مشاجرات لفظي خانواده يکي از مهارت هاي قابل توجه است. اين هنر بزرگي است که هويت همسر خود را بپذيريد و به آن احترام بگذاريد و در نهايت با شيوه هاي مختلف مهارت هاي زندگي مي توانيد ناسازگاري پديد آمده را کنترل و مهار کنيد و اين نياز به آموزش دارد که بايد بدانيم اتخاذ چنين شيوه هايي اجر و پاداش الهي را نيز به همراه خواهد داشت.

آسايش دو گيتي تفسير اين دو حرف است
با دوستان مروت، با دشمنان مدارا
 

منبع:نشريه راه کمال- شماره 30



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.