هفت راز عاشق ماندن

بسياري از زوجهاي جوان پس از گذشت مدت زماني که چندان طولاني، احساس مي کنند شريک زندگيشان ديگر مثل روزهاي اول زندگي آنها را دوست ندارند و نسبت به او بي اعتنا هستند، اما زوجهايي هم پيدا مي شوند که همواره از بودن در کنار هم لذت مي برند. اين مقاله هفت راز براي ادامه ي عشق بادوام را براي شما مي گشايد.
چهارشنبه، 26 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هفت راز عاشق ماندن

 هفت راز عاشق ماندن
هفت راز عاشق ماندن


 

نويسنده: عبدالرسول كريمي




 
بسياري از زوجهاي جوان پس از گذشت مدت زماني که چندان طولاني، احساس مي کنند شريک زندگيشان ديگر مثل روزهاي اول زندگي آنها را دوست ندارند و نسبت به او بي اعتنا هستند، اما زوجهايي هم پيدا مي شوند که همواره از بودن در کنار هم لذت مي برند. اين مقاله هفت راز براي ادامه ي عشق بادوام را براي شما مي گشايد.

- تفاوت ها را بفهميم
 

مهمترين جنبه ي جذابيت اين است که ما با هم تفاوت داريم. درست همانطور که قطب منفي و مثبت يک آهن ربا يکديگر را جذب مي کنند، مرد با ويژگي هاي مردانه و زن با ويژگي هاي زنانه يکديگر را جذب مي کنند. تشابه و همساني زن و مرد از لحاظ رفتار، افکار و کردار چيزي به جز کسالت آور شدن زندگي و بي علاقگي به ادامه ي آن را در پي نخواهد داشت.
اگر خويشتن واقعي خود را منکر نشويم و تفاوت هاي موجود در يکديگر را درک کرده و خود را با آنها تطبيق دهيم به عشق پر دوام تري دست خواهيم يافت.
جامه ي عمل پوشاندن به خواسته هاي متفاوت و مختص مرد در راستاي عقايد او از طرف زن از يک سو و متقابل اين اصل از طرف مرد براي زن و خواسته هاي او از سويي ديگر، هدفمندي زندگي و به دنبال آن برآورده شدن خواسته هاي دو طرف را در بر خواهد داشت که نتيجه اي به جز تداوم عشق و گرمي زندگي را در پي نخواهد داشت. هيچ يک از زوجين هرگز نبايد در راستاي تغيير ديگري بر مبناي خواسته ها و عقايد خود گام بردارد، چرا که در غير اين صورت همچون قطبهاي متجانس آهن ربا يکديگر را دفع خواهند کرد و نيروي جاذبه ي بين آنها تبديل به دافعه خواهد شد. طلاق عاطفي نتيجه اي از اين نيروي دافعه خواهد بود.
زن و شوهر بايد يکديگر را همانطور که هستند و با همان ويژگي هاي مختص و متفاوت پذيرفته و براي بر آورده کردن خواسته هاي يکديگر گام بردارند.

- تغيير و رشد
 

از جمله تفاوت هاي اشرف مخلوقات با ساير آفريده هاي خدا، صاحب اختيار بودن و قدرت تفکر اوست و هين دو خصيصه براي تغيير و رشد او، چه از لحاظ فيزيکي و چه از لحاظ روحي و رواني کافي است و اين تغيير در هر برهه ي زماني زندگي امکان پذير است، چراکه اختيار داشتن و قدرت تفکر، اراده و پشتکار را به همراه مي آورد، اگر مدبرانه رفتار نکنيد و در زندگي خود تغييرات لازم را اعمال نکنيد، زندگي زناشويي شما احتمالاً خسته کننده مي شود. وقتي روابط زناشويي امکان رشد را فراهم نکند، اين پيمان کمرنگ خواهد شد. اگر ازدواج به گونه اي باشد که با خود صادق باشيم، تغيير خودبخود ايجاد مي شود.

- احساسات، نيازها و آسيب پذيري ها
 

براي اينکه عشق را دريابيم، به احساس نياز داريم. نارضايتي زوجين از يکديگر، سبب سرکوب شدن احساسات و عواطف محبت آميز آنها نسبت به يکديگر مي شود و به مرور، وقتي زن و شوهر احساسات خود را همچنان سرکوب مي کنند، ديواري به دور قلب خود مي کشند و اين نتيجه اي جز بي اعتنايي و عدم حمايت شوهر از زن و زن از شوهر نخواهد داشت و به تدريج که ديوار دور قلب بلندتر مي شود و راه قلب بطور کامل مسدود مي شود، طلاق عاطفي رخ خواهد داد.
به کمک برقراري ارتباط صحيح و با قدرداني از کارهاي يکديگر مي توانيم ديوار دور قلبمان را خراب کرده و مهر و عشق از دست رفته را باز يابيم.

- مسؤوليت شخصي و التيام نفس
 

وقتي نيازهاي احساسي ما در ازدواج برآورده نمي شوند اختلافات حل و فصل نشده ي مربوط به گذشته ها خودنمايي مي کنند. لحظه اي احساس مهر و عشق مي کنيم و لحظه اي بعد به طلاق مي انديشيم. هر گاه احساس مي کنيد حال خوبي نداريد يا اينکه از يک عمل يا حرف همسرتان برآشفته شده ايد، بدانيد که در اعماق وجود شما جيزي هست که نياز به التيام دارد. در اين شرايط لازم است که بخشاينده تر و پر مهر ظاهر شويم.
در اين مواقع بايد از خود مراقبت يا حتي در صورت لزوم به روان درمانگر مراجعه کنيم. در اين هنگام، با بخشش و چشم پوشي کردن از بي مهري هاي گذشته، هم خويشتن خويش را التيام بخشيده ايم و هم همسرمان را از آماج سرزنش هاي خود مشاجره هاي مجدد مي کنيم.

- احترام متقابل به يکديگر
 

بايد توجه داشت که هر مشاجره اي در هر زمينه اي نباتيد منجر به حرمت و احترام بين طرفين شود. به عبارتي حتي براي مشاجره و بگو مگوهاي زوجين هم بايد يک حد و مرز مشخصي در نظر گرفته شود و هيچ يک از زوجين نبايد پا را فراتر از آن بگذارند.
- عشق و مهر و محبت
زنها بيشتر، زماني احساس محبت مي کنند که از ناحيه ي شوهرشان حمايت عاطفي شوند. زن وقتي عشق را احساس مي کند که دريابد عشق و محبت شوهرش ادامه دار است. ممکن است مسائلي مانند سالگرد ازدواج، تاريخ تولد يا حتي وقايع مهم زندگي براي مرد اهميتي نداشته باشد و حتي به دست فراموشي سپرده شود، اما براي اغلب زنان اين مسأله در درجه ي بالايي از اهميت قرار دارد چرا که استمرار عشق و محبت شوهر را برايشان به اثبات مي رساند. اغلب زنان احساسات شنيداري و کلامي را بهتر درک مي کنند. جملاتي مانند: «من به تو علاقه دارم»، «احساست را درک مي کنم.» «مي دانم از چه خوشت مي آيد.» و«هميشه در کنارت خواهم بود» اگرچه جملات ساده اي هستند، اما اگر از جانب مرد به زن اعلام شوند در جلب مهر و محبت از جانب مرد متفاوت است. او در صورتي احساس مهر و عشق مي کند که زنش پيوسته از کارهايي که او انجام مي دهد قدرداني و تعريف و تمجيد کند. مرد زماني شاد مي شود که همسرش راضي باشد. در حالي که زن از گرفتن حتي يک شاخه گل سرخ به عنوان هديه احساس مهر و عشق مي کند، مرد از مورد قدرداني واقع شدن به اين احساس مي رسد.
وقتي مرد براي همسرش کارهاي کوچک انجام مي دهد و زنش از او تشکر مي کند، مرد احساس محبت مي کند. زن مدبر کسي است که به لحن غير متوقعانه موضوع را به او يادآور شود و مرد متعهد کسي است که به محض يادآوري، همسرش را مورد دلجويي و محبت قرار داده و سهل انگاري خود را از دلش در آورد. در غير اين صورت، اين بي مهري ها به مرور زمان انباشته شده و به جايي مي رسد که حتي حمايت و دلجويي و تدبير نيز کاري از پيش نبرده، سبب طلاق عاطفي زوجين خواهد شد.

- دوستي، استقلال و تفريح
 

سرکوب احساسات به روحيه ي دوستانه ي زن و شوهر آسيب مي رساند. اگر زن و شوهر، هر کدام به تنهايي در زندگي زناشويي خود از خود گذشتگي نشان دهند ازدواجشان پا بر جا باقي مي ماند، اما مهر و عشق آنها را تنها مي گذارد.
بدون داشتن مهارت هاي جديد ارتباطي با آنکه ممکن است ازدواج پا بر جا بماند، مهر و عشق صحنه را خالي مي کند و زندگي زناشويي فقط جنبه ي فيزيکي به خود گرفته و همان طلاق عاطفي را منجر خواهد شد.
وقتي زني به همسرش علاقه دارد اما به او براي حمايت از خود کمک نمي کند، در واقع به روابط زناشويي خود آسيب مي رساند. مرد تنها زماني در روابط زناشويي خود موفق ظاهر مي شود که بتواند خواسته ها و نيازهاي همسرش را برآورده کند.
منبع: 7روز زندگي شماره -82



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط