برنامه غذايي مناسب گروه خوني A(1)

اگر براي نخستين بار است که راجع به اين رژيم غذايي مي شنويد در اين کتاب راهنماي کاملي در اين خصوص خواهيد يافت و به عنوان يک فرد مبتدي تبعيت از رژيم غذايي گروه خوني A براي شما آسان خواهد شد. اما اگر پيش از اين نيز از رژيم غذايي ويژه خود پيروي مي کرديد و کتاب کامل « 4 گروه خوني، 4 رژيم غذايي» را مطالعه کرده ايد، اين کتاب منبع مفيد و سريعي براي شما خواهد بود که به شما کمک مي کند به اين رژيم غذايي پايبند باشيد.
چهارشنبه، 3 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برنامه غذايي مناسب گروه خوني A(1)

برنامه غذايي مناسب گروه خوني A(1)
برنامه غذايي مناسب گروه خوني A(1)


 

نویسنده: فادیا عبدوش
مترجم : مریم کاظمی




 

پيامي براي خوانندگان داراي گروه خوني A
 

اين کتاب متمايز در شکل و حجم بر روي اصول رژيم غذايي مبتني بر گروه خوني متمرکز است.
اگر براي نخستين بار است که راجع به اين رژيم غذايي مي شنويد در اين کتاب راهنماي کاملي در اين خصوص خواهيد يافت و به عنوان يک فرد مبتدي تبعيت از رژيم غذايي گروه خوني A براي شما آسان خواهد شد. اما اگر پيش از اين نيز از رژيم غذايي ويژه خود پيروي مي کرديد و کتاب کامل « 4 گروه خوني، 4 رژيم غذايي» را مطالعه کرده ايد، اين کتاب منبع مفيد و سريعي براي شما خواهد بود که به شما کمک مي کند به اين رژيم غذايي پايبند باشيد.
پس از انتشار کتاب « 4 گروه خوني، 4 رژيم غذايي: در سال ها پيش، من دهها هزار پيام از سوي مردم در سراسر جهان دريافت کردم که گروه خوني بسياري از آن ها A بود و کما با پيروي از رژيم
غذايي ويژه مشکلات جسمي بسياري را پشت سر گذاشته و از بيماريهاي خطرناک و اضافه وزن رهايي يافته بودند. آنها تأکيد داشتند که زماني به اين نتيجه رسيده اند که براساس ويژگي هاي ژنتيکي گروه خوني خود غذا خورده و زندگي کرده اند دلايل علمي و تحقيقات روزبروز بيشتر به اين امر اشاره مي کند که اختلافات فردي بايد در مورد امور مربوط به تصميم گيري براي سلامتي و شيوه زندگي مورد توجه قرار گيرند.
از صميم قلب آرزو مي کنم شما نيز به جرگه ي کساني بپيونديد که از گروه خوني A برخوردارند و از طريق اين رژيم غذايي موفق شده اند. من شما را دعوت مي کنم تا در اين تجربه که سلامتي و عافيت شما را تضمين مي کند بپيونديد.
پيتر. ج. دادامو
پزشک متخصص درمان هاي طبيعي
نکته مهم
ما در اين کتاب به اختصار روي آورديم تا اطلاعات ضروري و اساسي مربوط به رژيم غذايي گروه خوني A را ارائه دهيم، اما اگر شما قصد داريد به طور کامل از منافع درماني اين رژيم بهره ببريد، بسيار ضروري است کتاب « 4 گروه خوني، 4 رژيم غذايي» نوشته دکتر دادامو را مطالعه کنيد. در اين کتاب اطلاعات کافي و مفصلي وجود دارد که به شما کمک مي کند نقش مهم گروه خوني خود را در مشخص کردن رژيم غذايي ويژه خود، ورزش مخصوص شما، شيوه هايي که موجب سلامتي شما مي شود، بيماري ها، طول عمر، فعاليت بدني و ثبات روحي دريابيد.

مقدمه
 

ارتباط ميان گروه خوني و تغذيه
 

براي بسياري از مردم تصور ارتباط گروه خوني با رژيم غذايي چيز تازه اي است. اما غالباً درمي يابند که اين امر به سؤال هاي حيرت انگيز آنها پاسخ مي دهد. هميشه مي دانستيم که يک حلقه گمشده در فهم ساز و کاري که ما را يا به سوي سلامتي سوق مي دهد و يا به سوي بيماري، وجود دارد. بنابراين بايد دليلي وجود داشته باشد که به ضد و نقيض هاي بسياري را که در تحقيقات مربوط به تغذيه از يک سو و ادامه شيوع بيماري ها از سوي ديگر وجود دارد.
بله، تجليل و بررسي گروه هاي خوني راهيست که براي توضيح اين ضد و نقيض ها پيش روي ما گشوده شده است. گروه هاي خوني نيز همانند ذات خود ما مسأله اي اساسي هستند. اين گروه ها از بدو پيدايش بشر تاکنون در يک سيستم طبيعي و منطقي شگفت انگيز از
يک مسير منظم پيروي مي کنند. گويي اوضاع گذشتگان بر روي دست نوشته تاريخ هستند که گذشت زمان تأثيري بر آن نداشته است.
اگر شما صاحب گروه خوني A هستيد به اين معناست که شما آميخته ي ژني نياکان خود را که داراي گروه خوني A بوده اند حمل مي کنيد. اين ترکيب شامل ويژگي هاي گروه خوني A و B به يک اندازه است.
ژن جديد گروه خوني A که تاريخ ظهور آن کمتر از 1000 سال است، به نياکان شما اجازه داده است تا قدم به عصر جديد بگذارند.
گروه خوني شما کليد سيستم ايمني مخصوص به شماست. همين طور يک عامل اساسي از عوامل تشکيل دهنده سلامتي شما توليد کننده هاي آنتي بادي هاي ويژه گروه خوني شما همچون نگاهباني هستند که با توليد اين آنتي بادي ها در سيستم ايمني، جسم را در برابر موجودات خارجي خطرناک محافظت مي کنند. آزمايشات نشان مي دهد که برخي غذاها باعث مي شوند سلول هاي خوني گروه خوني معين با آنها همانند جسم خارجي برخورد کنند در حالي که همين غذا بر روي سلول هاي گروه هاي خوني ديگر
هيچ گونه تأثيري ندارند.
به سخني ديگر، ممکن است برخي انواع غذاها براي سلول هاي گروه خوني خاصي مضر و براي گروه خوني ديگر مفيد باشد، زيرا ممکن است ميان خون شما و غذايي که مي خوريد يک واکنش شيميايي رخ دهد که اين واکنش جزئي از ويژگي هاي ارثي شماست. ما اين عامل را به نام لکتين مي شناسيم. لکتين مجموعه اي بزرگ و متنوع از پروتئين هاي موجود در غذاهاست که بر روي خون تأثير مي گذارد و موجودات زنده در طبيعت از لکتين به عنوان ابزار فعالي براي چسبيدن به ساير موجودات زنده بهره مي برند.
غالباً لکتين هايي که ويروس ها و باکتريها از آن استفاده مي کنند ويژه گروه خوني معيني است که باعث مي شود اين ويروس ها و باکتري ها در مورد اشخاصي که اين گروه خوني را دارند، حالت چسبندگي بيشتري داشته باشد وضعيت لکتين ها در غذا هم همين گونه است. به صورتي ديگر، هنگامي که غذايي حاوي يکي از لکتين هاي پروتئيني وارد بدن شود که با آنتي بادي هاي موجود در گروه خوني شما تناسب نداشته باشد؛ اين لکتين ها يکي از اعضا يا سيستمهاي بدن مانند کليه ها، مغز، و يا معده را مورد هد.
قرار مي دهند و باعث چسبندگي سلول هاي خوني در آن مي شوند. به عنوان مثال، يکي از لکتين هاي لوبياي سبز با گروه خوني A تناسب ندارند بنابراين وقتي آن را مصرف مي کنيد به آنزيم هاي هضم غذا حمله کرده و تأثير منفي در توليد انسولين مي گذارند.
خلاصه کلام اينکه رژيم غذايي ويژه گروه خوني A راهي است براي اينکه سيستم ايمني بدن به طور طبيعي به وظايف خود بپردازد و خون از لکتين هاي خطرناک پاک شود و شما براساس ميزان پايبندي به رژيم ويژه گروه خوني خود و درجه خطرناک بودن اوضاع جسميتان مي توانيد از اين رژيم غذايي بهره ببريد.

ويژگي هاي رژيم غذايي ويژه گروه خوني A
 

کشف گروه خوني A به 1000 سال پيش باز مي گردد بنابراين اين گروه خوني بسيار جديد است و همين طور بسيار نادر، طوري که تنها 2 تا 5 درصد از مردم صاحب چنين گروه خوني هستند. اين گروه خوني از لحاظ بيولوژيک بسيار پيچيده است و از آنجائي که صاحبان اين گروه خوني آنتي بادي هاي گروه A و گروه B را به يک اندازه حمل مي کنند بهترين رژيم غذايي براي شما، شامل مواد غذايي گياهي موجود در گروه A و گوشت ها و لبنيات ضروري براي گروه B است. اين ترکيب اگر به شکل متوازن مراعات شود، نشاط، سلامتي، و خوش اندامي را براي گروه A تضمين مي کند.
رژيم غذايي مبتني بر گروه خوني شما مطمئناً موفقيت آميز خواهد بود زيرا يک مسير اساسي و روشن و منطقي را طي مي کند که اساس آن تحقيقات علمي و پژوهشهايي در خصوص سلولهاي گروه خوني مشخص شماست.
اين رژيم 14 گروه غذايي را در بر مي گيرد:
1- گوشت هاي قرمز و ماکيان
2- ماهي ها و گوشت هاي دريايي
3- شير، لبنيات و تخم مرغ
4- روغن هاي مايع و جامد
5- خشکبار و دانه ها
6- لوبيا و حبوبات
7- دانه هاي گياهي
8- نان و خميرها
9- ميوه جات
10- آب ميوه و مايعات
11- ادويه جات
12- طعم دهنده ها
13- گياهان دارويي
14-نوشيدنيهاي متنوع
هر گروه از اين گروه هاي غذايي به سه دسته تقسيم مي شوند:
خوردني هاي بسيار مفيد، خوردني هاي غيرمضر، خوردني هاي
مضر. توضيح اين عبارات به اين ترتيب است:

خوردني هاي بسيار مفيد:
 

اين خوراکي ها در بدن همانند دارو عمل مي کنند

خوردني هاي غيرمضر:
 

اين خوراکيها در بدن مانند غذا عمل مي کنند

خوردني هاي مضر:
 

اين خوراکيها در بدن مانند سم عمل مي کنند.
شما نبايد از محروميت بهراسيد زيرا در هر رژيم غذايي مجموعه متنوعي از خوراکيها وجود دارد. سعي کنيد غذاهاي بسيار مفيد را جايگزين غذاهاي غيرمضر نماييد اما از لذت بردن از غذاهاي غيرمفيد هم نترسيد؛ زيرا که اين خوراکيها به شما آسيبي نمي رسانند و حاوي لکتين هاي زيان آور نيستند بلکه حاوي عناصر غذايي ضروري براي برقراري توازن در رژيم غذايي شما هستند.
شما در ابتداي هر گروه غذايي ليستي شبيه آنچه در زير مي بينيد ملاحظه خواهيد کرد:( توجه داشته باشيد که ميزان هر غذا بين هفتگي و روزانه متفاوت مي باشد).

فصل اول
 

گوشت هاي قرمز و ماکيان
 

صاحبان گروه خوني A بايد انواع گوشتها را از رژيم غذايي خود حذف کنند تا بتوانند بهترين نتيجه را از رژيم غذايي ويژه گروه خوني خود بگيرند.
شما مي توانيد به جاي گوشت قرمز چندين بار در هفته از گوشت ماهي استفاده کنيد و اگر خواستيد از گوشت استفاده کنيد بهتر است گوشت ماکيان را جايگزين گوشت قرمز نماييد، آنهم به صورت کبابي.
شما بايد از خوردن گوشت هاي صنعتي مانند ژامبون، سوسيس و کالباس و ... به طور کامل خودداري کنيد زيرا اين مواد غذايي حاوي نيترات( Nitrates) هستند که در افرادي که ميزان اسيد معده پاييني دارند باعث سرطان معده مي شود و اين يکي از ويژگي هاي گروه خوني A است که صاحبان آن داراي اسيد معده کمي هستند.

گوشتهاي غير مضر:
 

مرغ- بوقلمون- کبوتر- تيهو- شترمرغ

گوشتهاي مضر:
 

گوشت خشک شده- خرگوش- دل قلوه- بلدرچين- بره- گوساله- گوسفند- گاو- مرغابي- غاز- بز- ژامبون- جگر- غزال- کبک- قرقاول- اسب- لاک پشت

فصل دوم
 

ماهيها و گوشت هاي دريايي
 

صاحبان گروه خوني A مي توانند از همه انواع ماهيها و گوشتهاي دريايي به مقدار کم 3 تا 4 بار در هفته مصرف کنند. اما در عين حال بايد از خوردن گوشت ماهيهاي سفيد مانند ماهي پيچ و ماهي پهن خودداري کنيد زيرا اين نوع ماهيها داراي نوعي لکتين هستند که مي تواند دستگاه گوارشي حساس گروه خوني A را با مشکل مواجه کند.

ماهيهاي بسيار مفيد:
 

ماهي روغن- ماهي خال خالي( اسقومري)- اردک ماهي- قزل آلاي رودخانه اي و دريايي- ماهي آزاد- ساردين

ماهيهاي غيرمضر:
 

صدف- ماهي تن- نيزه ماهي رودخانه اي- ماهيهاي دم زرد- ماهي خاويار- شمشير ماهي- گرگ دريايي- کوسه- قزل آلاي هندي

ماهيهاي مضر:
 

ماهي کولي- خاويار- گربه ماهي- دلفين سفيد- اسکالوپ- ميگو- خرچنگ- ماهي آزاد دودي- هشت پا- صدف سياه خوراکي- انواع ماهي پيچ- هاليبوت

فصل سوم
 

لبنيات، شير و تخم مرغ
 

صاحبان گروه خوني A مي توانند از لبنيات تهيه شده توسط تخمير، مانند ماست و پنير و ... به مقدار کم استفاده کنند اما بايد از مصرف همه فرآورده هاي تهيه شده از شير پرچرب و تخم مرغ به مقدار زيادي نيز خودداري کنند و فقط گاهي تخم مرغ محلي استفاده نمايند اين افراد بايد از ميان لبنيات ماست، کرم ترش( sourcream) بدون چربي و پنيرهاي محلي را برگزينند و شير بز را جايگزين
شير معمولي نمايند.
اگر شما صاحب گروه خوني A هستيد و از حساسيت و يا مشکلات تنفسي رنج مي بريد، بايد بدانيد که شير به مقداري زيادي ترشح خلط را افزايش مي دهد. ذکر اين نکته لازم است که بدن صاحبان گروه خوني A بيش از ساير گروهها مايعات مخاطي ترشح مي کند و ترشح زياد مواد مخاطي مي تواند مضر باشد زيرا باعث حساسيت و التهاب و مشکلات تنفسي شود و اين دليل ديگري است که شما را وا مي دارد از مصرف لبنيات زياد خودداري کنيد.

لبنيات غيرمضر:
 

پنيرنرم محلي- پنير سفيد- ماست- تخم اردک- تخم بلدرچين- کرم ترش کرم چرب يا بدون چربي- پنير تهيه شده از شير بز- تخم مرغ- تخم غاز

لبنيات مضر:
 

پنير آمريکايي- کازئين- پنير بري- امنتال- کولبي- دوغ- گروير- پارميزان- مونستر- شير پرچرب- پنير آبي- چدار- گودا- کره- بستني هاي تهيه شده از شير- پنير سوئيسي- نوشاتل- شيرگاو- نوشيدني هاي تهيه شده از شير

فصل چهارم
 

روغنها و چربي ها
 

صاحبان گروه خوني A تنها به مقدار کمي چربي نياز دارند تا بتوانند نياز خود را برطرف کنند. اما افزودن يک قاشق غذاخوري روغن زيتون به ظرف سالاد يا سبزي بخارپز مي تواند به هضم غذاي اين افراد کمک شاياني نمايد.
روغن زيتون از جمله چربي هاي اشباع نشده است که تأثير مثبتي بر روي قلب دارد و کلسترول خون را کاهش مي دهد.

روغنهاي بسيار مفيد:
 

روغن دانه کتان- روغن زيتون- روغن دانه کشمش سياه-
روغن گردو

روغنهاي غيرمضر:
 

روغن دانه شلغم- روغن بادام- روغن سويا- روغن کبد ماهي- روغن کنجد- روغن آفتابگردان- روغن گل گاو زبان- روغن جوانه گندم

فصل پنجم
 

خشکبار و دانه ها
 

خشکبار و دانه ها حاوي مقدار زيادي پروتئين هستند که براي گروه خوني A که مقدار کمي از پروتئين هاي حيواني مصرف مي کنند بسيار مفيد است. اگر شما داراي گروه خوني A هستيد از اين مواد مصرف کنيد زيرا حاوي پروتئين هاي مهم و واکنش هايي هستند که با انواع سرطان مبارزه مي کند.
بهترين نوع خشکبار بادام زميني است البته تخمه کدو نيز براي شما بسيار مفيد است. اگر شما داراي گروه خوني A هستيد و از
بيماري کيسه صفرا رنج مي بريد بهتر است به مقدار کمي از کره پسته يا ساير مغزها به جاي خود آنها استفاده کنيد.

خشکبار بسيار مفيد:
 

بادام زميني- کره پسته- تخمه کدو- گردو- دانه کتان

خشکبار غيرمضر:
 

کره بادام- فندق- پنيربادام- شير بادام- صنوبر- کنجد- کره دانه آفتابگردان- تخمه آفتابگردان- کره کنجد- جوز آلش- دانه خشخاش

خشکبار مضر:
 

پسته- گردوي برزيلي

فصل ششم
 

حبوبات
 

دارندگان گروه خوني A در غذاي مصرفي خود به پروتئين هاي موجود در حبوبات تکيه دارند زيرا اين مواد منبع بسيار غني پروتئين هاي مغذي هستند. اما در عين حال بايد بدانيد که همه انواع حبوبات براي شما مفيد نيست! زيرا برخي از آنها حاوي لکتين هايي است که مي تواند باعث کاهش ترشح انسولين و در نتيجه چاقي و بيماري قند شود. از جمله اين حبوبات مضر مي توان به لوبياي قرمز و سبز و سفيد و نخود اشاره کرد.
به صاحبان گروه خوني A توصيه مي شود سويا و فرآورده هاي آن را به رژيم غذايي خود اضافه کنند.
حبوبات بسيار مفيد: لوبياي اسپانيايي- عدس- لوبيا سبز- لوبيا سياه- سويا- شير سويا- پنير سويا( توفو)

حبوبات غيرمضر:
 

باقلاي خشک- لوبياي سفيد- نخودسبز-

حبوبات مضر:
 

لوبيا سفيد ريز- لوبيا قرمز- نخود

فصل هفتم
 

دانه هاي گياهي و نان و خميرها
 

دانه هاي گياهي به طور عام براي صاحبان گروه خوني A مفيد هستند به شرطي که دانه هاي کامل را که مواد مغزي در آن به وفور يافت مي شود انتخاب و انواع صنعتي و آماده خودداري نماييد.
شما بايد از مصرف فرآورده هاي آماده مانند غذاهاي يخ زده و غذاهاي آماده سس دار مثل سوپ سبزيجات و برنج آماده خودداري کنيد.
کساني که از ترشح زياد خلط به علت آسم يا التهابهاي مکرر دستگاه تنفسي رنج مي برند بايد مصرف گندم را کاهش دهند زيرا گندم توليد مايعات مخاطي را افزايش مي دهد. خود شما مي توانيد به مرور زمان دريابيد که چه ميزان گندم براي شما مناسب است.

دانه هاي بسيار مفيد:
 

گندم سياه- آرد برنج- آرد چاودار- سبوس برنج- نان جوانه گندم با کشمش- آرد ارزن- نان تهيه شده از ارزن کامل- ماکاروني تهيه شده از گندم سياه

دانه هاي غيرمضر:
 

آرد گلوتن- آرد گندم درشت- پف فيل- آرد ذرت- گندم کوهي- انواع برنج- فرآورده هاي تهيه شده از آرد گلوتن- فرآورده هاي تهيه شده از آرد سفيد- کيک آرد ذرت- ذرت- برگه هاي تهيه شده از چاودار- نان چاودار

دانه هاي مضر:
 

بلغور درشت- سبوس گندم- مخلوط آرد گندم وجو- کيک مافين
منبع: فادیا عبدوش/ برنامه غذایی مناسب برای گروه خونی A / انتشارات عقیل /تهران :1388




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.