از زنان مردم چشم بپوشيد...

در ساختارهاي شخصيتي، شناسه هاي مختلفي وجود دارد كه هر كدام، در تكامل و پويايي انسان نقش دارند. برخي ساختارهاي جلوه اي از اداركهاي باطني به حساب مي آيند و برخي ديگر از محيط برون وارد ساختار شخصيتي فرد مي شوند. عفاف و حجاب از جمله ساختارهايي است كه باطن و فضاي بيرون، نقش دوگانه در شكل گيري آن دارند. اصلا عفاف چيست و مختص چه قشري از جامعه است و حجاب چه معني دارد؟
يکشنبه، 7 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از زنان مردم چشم بپوشيد...

از زنان مردم چشم بپوشيد...
از زنان مردم چشم بپوشيد...


 

نويسنده: مجيد سيفي دولت آباد




 
در ساختارهاي شخصيتي، شناسه هاي مختلفي وجود دارد كه هر كدام، در تكامل و پويايي انسان نقش دارند. برخي ساختارهاي جلوه اي از اداركهاي باطني به حساب مي آيند و برخي ديگر از محيط برون وارد ساختار شخصيتي فرد مي شوند. عفاف و حجاب از جمله ساختارهايي است كه باطن و فضاي بيرون، نقش دوگانه در شكل گيري آن دارند. اصلا عفاف چيست و مختص چه قشري از جامعه است و حجاب چه معني دارد؟
عفاف مترادف كلمه حيا و شرم است و هر اندازه (زن و مرد و دختر و پسر) از اين صفت ارزشمند برخوردار باشد به همان اندازه ازكارهاي زشت و نامشروع ايمن است.
حضرت علي (ع) در حديثي مي فرمايند: «پاكدامني هر كس به اندازه حياي اوست.»
شرح غررالحكم ج2 ص418
گرچه حيا و عفت مربوط به باطن و درون انسان است اما از آنجا كه انسان موجود دوبعدي و اجتماعي است و براي بقا و گذران زندگي نياز به فضا و اسباب لازم و مونس و همدم دارد، بنابراين ضروري است كه محيط زندگي اش هم به گونه اي باشد كه بر پاكدامني او تأثير منفي نداشته باشد، چون وجود عفت و حيا در جامعه و خانواده سبب استقلال فرهنگي و اخلاقي افراد مي شود و جلو بسيار از ناهنجاريها و تفكرات منحرف را مي گيرد. علاوه بر آثار گرانبهاي معنوي و اخلاقي، در تأمين سعادت و تكامل خانواده و گسترش محبت و صفا و همدلي بين مرد و همسر و فرزند بسيار حياتي است و زن و مرد وقتي به اين سلاح مجهز باشند از آسيب ها و معضلات اجتماعي نظير طلاق و ناسازگاري، بي شرمي و... هم كاسته مي شود. زن و شوهر بيش از هر كس ديگر از اخلاق و خصوصيات فكري همديگر تأثير پذيرند. لذا شخص فاسد و آلوده به بي عفتي، همسرش را هم به مرور زمان به فساد سوق مي دهد بنابراين، انسان بايد پاكدامن و با حيا باشد تا با اجتناب از گناه، زمينه سلامت خانواده و همسر و فرزند را در برابر نامحرمان و ناپاكان فراهم سزد. همچنانكه اما صادق (ع) در اين باره مي فرمايند:
«از زنان مردم چشم بپوشيد تا همسرانتان پاكدامن بمانند».
چقدر زيباست انسان با حجاب و با حيا، انساني كه پاسدار عفت خود و خانواده اش است فريب وسوسه هاي نفساني و زرق و برق ظاهري نامحرمان را نمي خورد و با پرهيز از بي بند و باري جنسي و اخلاقي، ضمن تحكيم پايه هاي خانواده، جامعه را هم از آفتها حفظ مي كند.
و اما حجاب، معني لغوي آن، مانع پرده و پوشش است و بيشتر براي زنان تأكيد شده، البته پوششي كه به زن وقار و عزت بخشد و مانع وصول به گناه باشد و... در آيه 59 سوره احزاب آمده است: «اي پيامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنين بگو خود را بپوشانند تا شناخته نشوند و مورد اذيت قرار نگيرند. و خداوند بخشنده و مهربان است.»
حفظ ظاهر با پوشش مناسب و چادر مقدمه است براي زن تا گوهر گرانبهاي وجودش (شرم و حيا) از حريم نامحرمان و دزدان پليد كه هر لحظه در كمين عتيقه هاي قيمتي نشسته اند حفظ شود.
وقتي زن حجاب خود را رعايت كند بر احترام خود مي افزايد و جايگاه اجتماعي خود را محكم مي كند. زنان و دختراني كه به ابتذال و بي بندوباري كشيده مي شوند نه تنها منزلت اجتماعي خود را از دست مي دهند بلكه در وجود خود نوعي حقارت و پستي را حس مي كنند كه اين حقارت همان بي عفتي است. متأسفانه در دنياي كنوني زنان و دختران بيش از هر زمان ديگر مورد هجمه و هدف افراد و گروه هاي منحرف و شيطان صفت قرار گرفته و تأسف بار اينكه در برخي از كشورها كه به اصول اخلاقي پايبند نيستند زن مانند كالا دست به دست مي شود و بازيچه اي بيش نيست. از آنجا كه كشور ايران از جهات مختلف در تضاد با اهداف سلطه جويانه حكومت هاي استبدادي است، دشمن از راه هاي مختلف مي كوشد همان نقشه شيطاني خود را در بين جوانان و زنان و دختران كشور ما پياده كند و با شيوه هاي مختلف حريم اخلاقي و منزلت حياء را از بين ببرد.
و از خود در سايه حجاب اسلامي چهره اي نشان دهد كه در قرآن و روايات معصومين به تصوير كشيده شده است، لذا زنان و دختران نجيب ايراني براي حفظ حرمت و احترام خود و براي سالم سازي محيط اجتماعي و دور نگه داشتن خود و جامعه از آلودگي ها با رعايت حجاب اسلامي مي توانند دين خود را به بانوي دو عالم حضرت زهرا (س) ادا نمايند و از خود فرزندان سالم و صالح بر جاي گذارند. حجاب براي زن سنبل مبارزه است در برابر اهريمن، اهريمني كه به ظاهر جلد انسان به تن مي كند و به شيوه هاي مختلف و حرفهاي وسوسه انگيز او را فريب مي دهد. پس نبايد زن سلاح خود را به زمين گذارد و در دام صيادان شيطان صفت گرفتار شود.
منبع: نشريه جوانان امروز شماره 2129




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.